Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Hög returtemperatur och Kort drifttid pÃ¥ Nibe VVM300 + Fighter 2025  (läst 1916 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ihfongård

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Söker info om värmepump
Hej!

Köpte hus för ett år sedan med en Nibe VVM300 + Fighter 2025 samt en UKV-tank, installerad 2007. I september i år upptäckte jag att elpatronen gick en hel del trots att det var över 15 grader varmt ute. Kompressorn var konstant stoppad, med status Hög returtemperatur.

Efter efter en massa vändor fram och tillbaka med reparatör (detaljer längre ner för den som är intresserad, bla byte av cirkulationspump för radiatorkretsen och växelventil) så har jag nu kommit så här långt:
Kompressorn går igång var 20:e minut, men kör bara strax över 2,5 minuter innan returtemperaturen når maxvärde och den stänger av igen. Om jag har elpatronen avstängd så stiger framledningstemperaturen upp till 49,3 grader fem minuter efter att kompressorn stannat, för att sedan krypa tillbaka ner till strax under 30 grader under de 15 minuter som återstår innan kompressorn slår igång igen.

Värmen från de korta stunder kompressorn går räcker inte för att få upp temperaturen i huset, så har varit tvungen att aktivera elpatronen igen. Men ju värmare returtemperatur från radiatorkretsen, desto kortare hinner kompressorn gå innan den når max och stänger av sig på Hög returtemp, och efter ungefär ett dygn larmar den om "Kort drifttid" och stänger av sig själv helt. Om det händer på natten eller när jag inte är hemma och kan starta om Fightern hinner hela systemet bli kallt, och så börjar vi cirkeln från början igen.

Huset är byggt 1982 och värmdes från början med enbart elpatron. Eftersom jag bott så kort har jag egentligen ingen koll på hur pannan "vanligtvis" beter sig - eftersom huset höll sig varmt förra vintern var jag aldrig in och tittade i några menyer eller loggade hur mycket kompressorn faktiskt gick – det fanns nog med annat att hålla koll på som ny husägare.

Systemet är luftat och alla radiatortermostater fullt öppna. Cirkulationspumpen är inställd pÃ¥ högsta läge (3).  Värmen kommer alltid tillbaka först i elementen pÃ¥ övervÃ¥ningen, sen köket, hall och vardagsrum nere. Elementen i de tvÃ¥ sovrummen längst bort pÃ¥ nedervÃ¥ningen har hittills knappt hunnit bli varma innan vi nÃ¥tt "Kort drifftid" och systemet stannat – förhoppningsvis kan vi fÃ¥ lite värme där nu när jag är hemma över helgen och kan starta om direkt när det lägger av.

Några tips för att komma vidare? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och börja ta in offerter till ett nytt system?


Mer bakgrund:

Efter att jag först upptäckte felet ringde jag reparatör som kom 23 september och konstaterade att två kretskort i Fightern behövde bytas ut. När det var gjort ökade temperaturen i pannan till över 70 grader, och reparatören konstaterade att cirkulationspumpen för radiatorkretsen lagt av. Efter alldeles för lång tid, då huset inte fick någon värme alls, återkom han och installerade en ny cirkulationspump som har gått sedan dess. Problemet var bara att kompressorn fortfarande stannade pga hög returtemperatur efter bara några minuter, och sedan kunde ta en dag eller mer innan den försökte igen. Huset ändå varmt tack vare elpatron (vilket är muntert med nuvarande elpriser).
Reparatören kom tillbaks i förra veckan, konstaterade efter några timmars felsökning att han inte hittade felet och återkom i måndags ihop med sin chef. Tyvärr var jag inte hemma den dagen, men de konstaterade att det var växelventilen som behövde bytas ut och fixade det.

När jag kommer hem den kvällen har kompressorn helt lagt av, med larmet "Kort drifttid". Kollade i loggen, och den hade dött typ 30 minuter efter att reparatörerna åkt ... Dessutom hade trycket fallit ner till 0.
Efter en omstart av Fightern försvann larmet och den gick igång igen. Den här gången gick den hela natten och la av klockan 10 på förmiddagen när jag var på jobbet, samma larm. Fick igång den på kvällen och den gick ett drygt dygn innan den la av igen. Och då började jag rota lite mer i menyerna och plocka fram tidtagaruret och kom fram till det jag skriver här ovan.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej! Finns det något smutsfilter på värmebärarkretsen som kan vara delvis igensatt? Eller stålsomspunna flexslangar av den gamla magnetiska sorten som kunde samla magnetit?
« Senast ändrad: 05 november 2021, 11:46:28 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ihfongård

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Söker info om värmepump
Hej! Finns det något smutsfilter på värmebärarkretsen som kan vara delvis igensatt? Eller stålsomspunna flexslangar av den gamla magnetiska sorten som kunde samla magnetit?

Tack för svar!
Smutsfiltret gjorde reparatören ren när han var här andra gången, så det bör inte vara problem nu (men kanske var del i det ursprungliga problemet). Det går flexslangar till UKV-tanken från cirkulationspumpen för radiatorkretsen, och från UKV-tanken och vidare, men jag har inte kompetens att avgöra om det är magnetisk sort eller inte (se bifogade bilder).
Antar att de sattes dit när pannan installerades 2007.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Prova med en liten magnet om den fäster mot stålet i slangarna. Främst var det IVT som hade problem vad jag känner till men även andra kan ju vara drabbade med motsvarande årgångar. Slangarna sätts igen mer eller mindre med magnetit.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ihfongård

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Söker info om värmepump
Prova med en liten magnet om den fäster mot stålet i slangarna. Främst var det IVT som hade problem vad jag känner till men även andra kan ju vara drabbade med motsvarande årgångar. Slangarna sätts igen mer eller mindre med magnetit.

Ah, det borde jag nästan ha räknat ut  :)
Vanlig kylskåpsmagnet fastnade inte, men kom på att jag hade en kraftfullare magnet liggande och den fastnar.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Jag skulle då stänga av och tömma systemet så jag kunde ta bort och undersöka slangarna med en ståltråd. Känna om slangarna känns stela när man försiktigt böjer dem åt olika håll. Utedelen borde också vara ansluten med stålomspunna slangar. Det är bra att ha ett par små byggfläktar á 2 kW (t.ex. 299 kr/st) hemma för att hålla värmen i huset när man grejar med pannan om det drar ut på tiden.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ihfongård

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Söker info om värmepump
Jag skulle då stänga av och tömma systemet så jag kunde ta bort och undersöka slangarna med en ståltråd. Känna om slangarna känns stela när man försiktigt böjer dem åt olika håll. Utedelen borde också vara ansluten med stålomspunna slangar. Det är bra att ha ett par små byggfläktar á 2 kW (t.ex. 299 kr/st) hemma för att hålla värmen i huset när man grejar med pannan om det drar ut på tiden.

Okej, ska göra ett försök. Bör slangarna bytas ut om det visar sig att det är där skon klämmer?
Det är slangar från utedelen också ja, men de har isolering utanpå så gick inte att komma åt med magneten.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ja precis, man byter ut slangarna till nya och bättre diffusionstäta modeller. Samma längd och typ av anslutningar. Om de t.ex. är anslutna med klämringskopplingar behövs också nya klämringar. Finns nog ganska mycket skrivet om slangarna om man söker på forumet. Man behöver gott om tid för att greja med det.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det kan se ut så här i slangarna när de är dåligt flöde och slangarna är av sämre sort

Utloggad Ihfongård

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Söker info om värmepump
Det kan se ut så här i slangarna när de är dåligt flöde och slangarna är av sämre sort

Där sÃ¥g det inte ut att kunna passera sÃ¥ mycket vatten, nej  :)
Ska se om jag kan ta mig till Biltema och skaffa lite byggfläktar i helgen.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du har varmt nu och kan köra upp värmen lite till sÃ¥ hÃ¥ller det. Det tar ca 4 timmar för att du ska känna att nu blir det kyligare i huset. Brukar inte ta 4-5 timmar att byta slangarna, det som kan ta tid är om det inte gÃ¥r att stänga av ut till huset, sÃ¥ allt ramlar ner som det kallas och en massa luftningar ska till vid uppfyllning igen. Kolla vad för slangar det är märkesmässigt ( lite dyrare att köpa frÃ¥n en som säljer reservdelar ) men dÃ¥ är det rätt saker man fÃ¥r. Men som sagt, se efter och mät längder, ev om det ska vara nÃ¥gon med pÃ¥satt vinkel eller sÃ¥.  Skaffa delarna och börja en tidig fredagsmorgon, eller annan dag i veckan, bara sÃ¥ att om det skulle fattas nÃ¥got sÃ¥ är butiker öppna.

Utloggad Ihfongård

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Söker info om värmepump
Stort tack för förslaget, Josth! Det var helt igenkorkat där – nu när det flödar fritt har värmepumpen gått över en halvtimme utan "Hög returtemperatur" och alla elementen i huset är varma.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Roligt att höra det fungerar bra nu! Men tråkigt att man ska behöva råka ut för den typen fel. Känns som de hade för bråttom att införa flexslangar istället för vanliga rör.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!