Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilka nya produkter skulle ni vilja se i webshopen?  (läst 1300 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Vilka nya produkter skulle ni vilja se i webshopen?
« skrivet: 07 februari 2020, 08:12:41 »
För 2 år sedan arbetade jag själv med hela min verksamhet, sedan anställde jag min son (Kyltekniker som säljer/installerar luft-värmepumpar lokalt kring Piteå - och hjälper till med webshopen), nu jobbar även min sambo för tillfället halvtid i företaget på grund av den ökande administrationen.

För att kunna bära dessa ökade kostnader så behöver vi öka intäkterna, och ett sätt att göra det är att utöka sortimentet.
Min strategi än så länge har varit att försöka hitta varor som inte är så mainstream, men där det finns ett behov som anknyter till värmepumpar, energibesparing, loggning och mätning av olika storheter och fysikaliska fenomen.

Jag undrar helt enkelt om ni har några tips på vad jag skulle kunna addera till vårt utbud som skulle kunna öka omsättningen, vad saknar just du?
OCH, vad tror du att andra saknar?

Kolla gärna på vårt utbud idag på www.energibutiken.se

Det vi börjat med, och tittar mer på, är t.ex. elinstallationsmateriel som rör elbilsladdning och solcellsinstallationer, alltså inte själva laddstationerna eller solcellerna (som jag anser att det finns alldeles tillräckligt många som säljer redan) utan de där sakerna som också behövs, och som inte sällan är de sakerna som de som säljer laddare och solceller tar bra betalt för.
Vi tittar även på att ta fram speciella rapporter i e-logger/Logger3030-konceptet anpassade för just dessa två nischer.

Mycket har jag säkert redan tänkt på, och testat redan, men jag är väldigt nyfiken på om någon av er har idéer på vad vi skulle kunna addera som kan bidra till ökad försäljning.
Kom gärna med både små och stora förslag.

« Senast ändrad: 07 februari 2020, 08:49:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilka nya produkter skulle ni vilja se i webshopen?
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2020, 09:09:02 »
Destileringsapparatur för att tillverka egen brinevätska. Skulle garanterat bli en storsäljare...


Annars har jag inget klockrent förslag, men det du är inne på med diverse installationsmaterial riskerar väl att bli ganska många artiklar med varierande omsättning? Inte optimalt ur ett lagerhållningsperspektiv...

Kanske några enkla färdiga koncept för inkoppling av mätutrustning och liknande istället för att bara sälja lösa prylar?
T ex en A-box i rätt storlek med kopplingsplint och genomföringar för de 'vanliga' kraftkablarna, typ 5G6/4x6+10, och plats för strömspolar eller liknande.
Eller en logger i en lite större låda med t ex uppmärkta RJ11-kontakter på sidan för olika givare. Man köper hem ett kit, hänger på väggen bredvid värmepumpen och sätter fast ett antal namngivna givare på olika rör i värmesystemet så är man igång med loggningen direkt utan att behöva skala en enda kabel själv.

Många vill ju ha snygga färdiga lösningar i dag. Även om flexibilitet är otroligt bra så funkar det inte för alla.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilka nya produkter skulle ni vilja se i webshopen?
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2020, 09:27:08 »
Jo, speciellt installationsmateriel för solceller är en rätt stor mängd produkter som måste hållas i lager, det har jag konstaterat.
Mer av plug and play när det gäller loggern är ingen dum ide, men skall man göra tempgivarna "specade för en viss uppgift" så måste man även konfigurera ett webbtjänstkonto i förväg och det är rätt kostnadsdrivande om man översätter det till kundkostnader - även om det inte tar speciellt lång tid.
Det större problemet kanske är att rätt få loggerkunder har ett "typiskt koncept" som gåller för en majoritet av kunderna.
Det som känns mer adekvat kanske vore att erbjuda uppläggning av färdigt konto med inloggningsuppgifter till en viss kostnad, namngivning av givare (efter kundens önskemål) till en kostnad i Kr/sensor, på det sättet skulle det bli mer av plug and play, och ett sånt koncept skulle kunna innefatta någon typ av snabbkoppling också.
Vi tittar just nu på möjligheten att ta fram en logger för dinskenemontage, och en sådan skulle passa bättre in i ett snabbkopplingskoncept i "boxformat".

Ett sÃ¥dant koncept skulle minska ned projektet för köparen till att ansluta givarna pÃ¥ rätt plats i bÃ¥da ändar, och sedan bara plugga in strömadaptern till loggern, och ethernet-kabeln till nätverket och logga in sÃ¥ skulle allt rulla pÃ¥ direkt.  :)
« Senast ändrad: 07 februari 2020, 09:29:20 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilka nya produkter skulle ni vilja se i webshopen?
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2020, 10:08:02 »
Rumsgivare till de vanligaste märkena på värmepumpar + signalkabel?
NÃ¥n rumstermostat brytande/slutande?
Fjädrande tryckknapp för t ex aktivering av extra varmvatten på vissa modeller?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilka nya produkter skulle ni vilja se i webshopen?
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2020, 10:24:23 »
 tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vilka nya produkter skulle ni vilja se i webshopen?
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2020, 11:30:17 »
VP-Handbok för dummies.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilka nya produkter skulle ni vilja se i webshopen?
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2020, 19:51:20 »
Jag har allvarligt funderat på en "äkta" värmepumpsbok.
En skrivelse som tar avstamp i de verkliga frågor som folk har.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilka nya produkter skulle ni vilja se i webshopen?
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2020, 19:32:33 »
FÃ¥gelskrämma el hagelskott eller kanske DDT.  :o

Förra helgen var jag till fritidshuset. Allt var frid och fröjd.
Ihelgen ser jag att småfåglar har pickat lös nästan all synlig isolering till min LL värmepump under veckan.

Nä, skämt och sido. Kanske något att linda runt isoleringen som smakar dåligt eller är typ pansar hårt.




« Senast ändrad: 08 februari 2020, 21:56:12 av Mlöf »
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilka nya produkter skulle ni vilja se i webshopen?
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2020, 20:48:58 »
Vi har varit inne på det spåret tidigare med flugfångare och getingfångare, men i dagens tidevarv när alla värnar om insekter (bin) blev det politiskt inkorrekt.
Skämt åsido så var det ingen hit försäljningsmässigt, även om det finns en potential.
Skydd för luftvärmepumpars isolerade rör är behövliga, men tyvärr alldeles för dyra idag, skall kolla om jag kan hitta nÃ¥got som gÃ¥r sälja för en hundring med acceptabel vinst, i sÃ¥ fall tar jag absolut in dem i sortimentet.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!