Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög kondensor in-temperatur  (läst 12709 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gojz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #15 skrivet: 12 februari 2018, 22:26:44 »
Tack för alla tips. Har för tillfället inga fel i informationsmeddelanden. Den sista försvann när jag tog bort smart price adaption.

Jag har pratat med Nibe om detta men dom hade ingen dokumentation på detta, trist eftersom jag gillar funktionen annars.

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #16 skrivet: 17 februari 2018, 09:17:57 »
Tyvärr så är de tillbaka igen men inte lika ofta och ökar när man har eltillskott. Servicekillen och Nibe anser att det beror på att vattnet smutsar ner värmeelementet i varmvattentanken. Om det är så kommer fler än jag ha problem med detta. Vi har egen djupborrad brunn med filter och felen kom redan efter några månader efter vi flyttade i vårt nya hus. Ska inte den tåla "lite smuts eller järn"? Ska vi betala rengöringen trots garanti? Observerar också att när felet inträffar har jag alltid ett meddelande om att effektvakten är aktiv. Kan man koppla ur effektvakten för att prova? Är det trots allt en bugg?
« Senast ändrad: 17 februari 2018, 09:30:09 av ovesei »
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #17 skrivet: 17 februari 2018, 10:03:03 »
Naturligtvis ska NIBE betala rengöringen om du har "smutsigt" vatten, det måste ju vara NIBES fel eller Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #18 skrivet: 17 februari 2018, 14:42:01 »
Tyvärr så är de tillbaka igen men inte lika ofta och ökar när man har eltillskott. Servicekillen och Nibe anser att det beror på att vattnet smutsar ner värmeelementet i varmvattentanken. Om det är så kommer fler än jag ha problem med detta. Vi har egen djupborrad brunn med filter och felen kom redan efter några månader efter vi flyttade i vårt nya hus. Ska inte den tåla "lite smuts eller järn"? Ska vi betala rengöringen trots garanti? Observerar också att när felet inträffar har jag alltid ett meddelande om att effektvakten är aktiv. Kan man koppla ur effektvakten för att prova? Är det trots allt en bugg?
Det ska larma när man har så hög framledning så att elpatron går in och tar över vv beredningen varför har du så hög temp behövs det för att ge ok med vv ? Har du nån usb logg när vp värmer vv ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #19 skrivet: 17 februari 2018, 16:10:34 »
Tyvärr så är de tillbaka igen men inte lika ofta och ökar när man har eltillskott. Servicekillen och Nibe anser att det beror på att vattnet smutsar ner värmeelementet i varmvattentanken. Om det är så kommer fler än jag ha problem med detta. Vi har egen djupborrad brunn med filter och felen kom redan efter några månader efter vi flyttade i vårt nya hus. Ska inte den tåla "lite smuts eller järn"? Ska vi betala rengöringen trots garanti? Observerar också att när felet inträffar har jag alltid ett meddelande om att effektvakten är aktiv. Kan man koppla ur effektvakten för att prova? Är det trots allt en bugg?

Hur ofta kör du periodisk höjning?
Jag får larmet vid periodisk höjning.

Utloggad Gojz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #20 skrivet: 17 februari 2018, 22:18:52 »
Logga på NIBE uplink, be NIBE ge dig ett konto för felsökning, då kan du ju se vad och när det blir för varmt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #21 skrivet: 18 februari 2018, 13:41:19 »
Jag skulle välja usb loggning allt syns mycket bättre där än på uplink.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #22 skrivet: 18 februari 2018, 15:37:38 »
Körde periodisk höjning inatt. Temperatur över 54 grader kondensor in, ledde till larm, kompressorstopp och en spikning av elpatron. (Trodde 57 grader kondensor in var gränsen)

Ska prova sänka temperaturen från 60 till 57°C.

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #23 skrivet: 18 februari 2018, 16:04:11 »
Jag har både uplink och gjort USB loggning men vad ska man titta på? Vilka värden ska man titta på för att se vad det är för fel?
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #24 skrivet: 18 februari 2018, 16:24:31 »
Jag har både uplink och gjort USB loggning men vad ska man titta på? Vilka värden ska man titta på för att se vad det är för fel?
Hmm...
Pekare:
Kondensor >54°C
Ström BE1 >10A
Ström BE2 >10A
Ström BE3 >10A

Alternativt kan du söka reda på felmeddelanden via Nibe-Uplink, och söka tidpunkten i grafverktyget.

Bilden nedan tyder på att vattentemperaturen når 54°C, sen tar elpatronen vid.
« Senast ändrad: 18 februari 2018, 16:45:48 av kWhalp »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #25 skrivet: 18 februari 2018, 16:42:31 »
Jag har både uplink och gjort USB loggning men vad ska man titta på? Vilka värden ska man titta på för att se vad det är för fel?
Lägg in loggen här så kan jag kolla om jag hittar nått fel.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #26 skrivet: 18 februari 2018, 21:20:34 »
Här är en äldre fil. Har bytt log till txt
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #27 skrivet: 19 februari 2018, 12:45:01 »
Konstig logg mycket som loggas men inte ev larm Sc:,h Hur som helst hittar inga fel och tycker inte vp ska behöva larma om den nu gjorde det i den här loggen lite skumt är det 20,21 kompressorn stÃ¥r men el tillskott ligger i men framledning 56 grader och retur under 50 grader det ska den väl fixa utan problem. Inbillar mig att laddpumpen gÃ¥r pÃ¥ för hög fart vid vv laddning men den styrs väl av vp antar jag finns säkert nÃ¥n med koll pÃ¥ F750 som kan hjälpa till. Elpatron ligger i nästan hela tiden trots bara precis minusgrader och rätt kallt inne men kompressorn gÃ¥r hela tiden pÃ¥ rätt höga hz vet inte om det är normalt har dÃ¥lig koll pÃ¥ F750  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #28 skrivet: 19 februari 2018, 13:20:25 »
Jag har lagt till en log.set fil med en massa mer parametrar men tog tyvärr inte med larmen. Bifogar graf där man ser att vid varje spik där även elen spikar. Då får jag larm och då stoppar även kompressorn. Detta är bara när jag har eltillskott. Jag har numera höjt frånluftsfläkten från 50% till 75% och nu går den utan problem och eltillskott ner till någon minusgrad. Nu har jag inga felmeddelanden. Vp är helt värdelös med 50%, drar en massa el och en massa andra konstiga fel såsom långa avfrostningar osv.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #29 skrivet: 19 februari 2018, 14:11:58 »
Är inte topparna vv laddningar ? Ta även med pcy rela base eller vad det nu heter i loggen då ser man om vp gör vv eller värme som det är nu blir det gissning lika som i uplink. Prova logga även larmen då har man kanske möjlighet att hitta vad som är fel det är svårt när man inte vet om och när den larmar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!