Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inverter eller on/off (fördelar)  (läst 39580 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #150 skrivet: 14 maj 2017, 18:39:36 »
Det är du som skrivit att de kör full effekt på KB-pumpen.
Jag har inte sett någon rapport om det, men förutsätter att deras beslut grundar sig på att de får högre COP med högt flöde på KB-pumpen.

Ja du brukar ju förutsätta saker hej vilt.

Du har fel som vanligt.    I fortsättningen kan du säga att Daikin säger.....    tummenupp

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #151 skrivet: 14 maj 2017, 18:40:16 »
Tack för era svar.

Jag var nog otydlig när jag ställde frågan. Jag menar precis som du ace säger att man borde justera in slingornas returtemp, men om KB-pumpen ändrar varvtal(flöde) så förändras ju även flödesfördelningen mellan hålen och därmed också förhållandet i returtemperaturen??

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #152 skrivet: 14 maj 2017, 19:07:38 »
Tack för era svar.

Jag var nog otydlig när jag ställde frågan. Jag menar precis som du ace säger att man borde justera in slingornas returtemp, men om KB-pumpen ändrar varvtal(flöde) så förändras ju även flödesfördelningen mellan hålen och därmed också förhållandet i returtemperaturen??
Bingo  men det där med temp i hÃ¥l är ju ingen nyhet , men i  tvÃ¥hÃ¥llsprincipen
kan jag tänka mig kan skilja på temp , har inte justerat efter det hemma bara flöde
men är det sÃ¥ stora skillnader om hÃ¥len sitter med  20-25 frÃ¥n varandra ( kan vara )
men det där med flödet kontra varvtal CP  är inte heller nÃ¥gon hemlighet , snarare ett faktum , ingen vet hur vattnet möter skarvar knän eller dylikt vid olika fart

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #153 skrivet: 14 maj 2017, 21:18:50 »
Ja du brukar ju förutsätta saker hej vilt.

Du har fel som vanligt.    I fortsättningen kan du säga att Daikin säger.....    tummenupp

Har Viessmann ändrat sina rekommendationer, eller var det bara du som installerade med fast hastighet på cirkpumpen för att du trodde att det var bättre?
Eller ÄR det bättre, men mot Viessmanns rekommendationer?

Och ja, jag har fel ibland, t.ex. som i detta fall när jag litat på sånt som du tidigare skrivit och hänvisar till det som fakta.
Skall försöka lära mig att aldrig mer lita pÃ¥ vad du skriver.  ;)

Hittade inlägget där då skriver att vartalsstyrningen är deaktiverad från fabrik, och att man aldrig vill ha lägre evap.
Men som sagt, jag skall aldrig mer lita på det du skriver utan vara mer noggrann med faktakontrollen.
Ja dem styr pÃ¥ DT om man vill.   Dock är det desktiverat pÃ¥ KB CP frÃ¥n fabrik .  Vem vill ha lägre evap  ;)
« Senast ändrad: 14 maj 2017, 21:45:53 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #154 skrivet: 14 maj 2017, 21:22:45 »
Tack för era svar.

Jag var nog otydlig när jag ställde frågan. Jag menar precis som du ace säger att man borde justera in slingornas returtemp, men om KB-pumpen ändrar varvtal(flöde) så förändras ju även flödesfördelningen mellan hålen och därmed också förhållandet i returtemperaturen??

Tror inte det ändrar så mycket, det viktigaste är nog att alla slingor är bra avluftade så du inte har "lyfthöjd" i någon av slingorna, då kan det nog t.o.m bli stopp på flödet i någon av slingorna om cirkpumpen varvar ned ordentligt och difftrycket över slingorna sjunker.
Känns det osäkert kan du kanske prova köra cirkpumpen manuellt på lite olika hastigheter när kompressorn går och se om returtempen på de tre slingorna diffar mer än du vill.
I så fall brukar det gå ange i minvarvtal som gör att den inte kan dra ned varvtalet så lågt.
Samtidigt så är ju energiuttaget ur borrorna lägre om värmepumpens kompressor varvat ned, och cirkpumpen likaså, så jag tror inte att det är någon katastrof även om fördelningen blir lite ojämn just vid låga effekter.
Det viktigaste är nog att flödet är bra balanserat vid höga effekter och höga varvtal på KB-pumpen.
« Senast ändrad: 14 maj 2017, 21:24:52 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #155 skrivet: 16 maj 2017, 21:54:29 »
Eftersom jag verkar helt oduglig framför klösbrädan klarar jag inte att bifoga min vackra bild över hur jag tänkt koppla. Då ni är så duktiga på att klura ut vad vi noviser egentligen menar så delar jag frågan i två delar och beskriver den i text. ;)

DEL 1 - Den interna kopplingen

Jag har tänkt att installera en Nibe 1245-8 med UKV-100 kopplad som arbetstank. Mitt värmesystem består av två enrörs radiatorsystemet, tre mindre golvvärmeslingor samt en fläktkonvektor (i garaget). Målet med värmesystemet är att:
  • NÃ¥ 100% energitäckning, vilket ger en överdimensionerad BVP
  • Kunna använda termostater pÃ¥ radiatorerna när jag eldar i kaminen
  • SÃ¥ fÃ¥ starter och sÃ¥ lÃ¥nga gÃ¥ngtider som möjligt
  • Jag har tänkt att styra BVP pÃ¥ utegivare

Frågan är enkel att ställa, men destosvårare att svara på. :)
- Hur ska jag koppla och styra?

  • CP i BVP ska endast gÃ¥ när kompressor gÃ¥r, men ska den fortfarande styras pÃ¥ samma sätt (diff temp)?
  • Ska temp.givaren sitta pÃ¥ framledningen efter arbetstank?
  • Hur ska den/de externa CP styras (tryck, flöde, annat)?
  • Hur ska de olika systemen kopplas (radiatorkretsarna är redan parallellkopplade)?
  • Ska golvvärmen styras frÃ¥n BVP eller via egen termostat?
  • Vart ska jag koppla fläktkonvektor (parallellt med övriga kretsar eller i serie pÃ¥ returen)?
  • Kan den strypas in och bara öppna magnetventil pÃ¥ termostat (dvs. ingen egen CP)?

Nu gjorde jag frågelistan lång (i min skiss fanns mina egna idéer, men det blir för rörigt att skriva). URSÄKTA!!!!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #156 skrivet: 17 maj 2017, 06:46:49 »
Hur du bifogar bilder.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=faq;sa=show;faqid=3

1. Ja, det skulle jag prova med i alla fall, du får ju ett helt separat flöde. Men, om flödet över värmepumpen är större än flödet över dina värmekretsar så kan du rätt fort få kortslutning via tanken och tillbaks till värmepumpen - med resultat att den får tillbaks varmt vatten som sedan värms igen, och som gör att du får onödigt många start och stopp. Det kan kontrolleras justeras genom att mäta tempen på värmesystemet efter tanken, den tempen skall vara lägre än temperaturen på framledningen mellan värmepump och tank - det visar att du har ett högre flöde i externa kretsen. Skulle du ha ett för högt flöde så kan du ändra målet för deltaT-styrningen i värmepumpen, köra den cirkpumpen manuellt på en lite lägre hastighet, eller försöka se till att du ökar flödet i de externa kretsarna istället.

2. Ja, om du vill att den interna cirkpumpen skall kunna gå intermittent.

3. Tryckreglerat bör ge externa kretsens olika slingor rätt förutsättningar att få ett konstant flöde över olika strypningar och termostater oavsett om det stänger ett gäng termostater, men åter igen, skulle det visa sig att ett varierat flöde i externa kretsen orsakar korslutning via arbetstanken så kan det vara bättre att köra den cirkpumpen med ett fast varvtal som garanterar ett lite högre flöde om/när det finns termostater som stänger.

4. Jag skulle parallellkoppla även golvvärmen, behöver den shuntas ned så kan du göra det via trimventiler på returen på de olika golvvärmefördelarna. Har du cirkpumpar i golvvärmefördelarna också, eller är de kopplade direkt mot fram och retur för tanken?

5. Trimma in hela systemet med fullt öppna termostater, justera in kurvan så att det kallaste rummet blir tillräckligt varmt, och stryp sedan ned flödet över resterande radiatorer, golvvärmefördelare och enskilda golvvärmeslingor så att temperaturen blir bra i alla rum när du inte eldar. När det är gjort så vet du att du har rätt kurva, och kan då aktivera några termostater (helst så få som möjligt).

6. Fläktradiatorn behöver hög temp och stort flöde för att ge i närheten av den effekt som den är "stämplad med" så jag skulle tveklöst sätta den på egen slinga.

7. Den skall helst regleras enbart med fläkthastigheten, då störs inte systemflödet i externa kretsen, först om det blir för varmt med fläkten på lägsta hastigheten skall flödet stoppas.
Det finns olika koppel för detta, själv har jag ett koppel med trevägsventil som gör att flödet inte upphör om termostaten stänger ventilen, istället går flödet tillbaks - förbi fläktkonvektorn - till returen.
Det sitter en trimventil på bypassen förbi fläktkonvektorn så man kan justera flödet förbi när termostaten stängt.
Jag vet inte vilken fläktkonvektor du tänkt köpa, ej heller vilket koppel, eller hur den styrs, sÃ¥ mer precis kan jag inte svara. 

Du har ett rätt komplicerat system, och är en av de som med säkerhet skulle tjäna in en Logger 2020 eller Logger 3030 genom att kunna mäta, analysera och trimma in ditt system på bästa sätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #157 skrivet: 17 maj 2017, 09:17:04 »
TheDog, jag anser att du bör koppla som nibe har tänkt, enligt http://www.nibe.se/nibedocuments/15268/M10789-4.pdf.
Det innebär att interna CP:n kommer att gå även när kompressorn står stilla. CP:n går dock så sakta att det inte spelar någon större roll på elräkningen.
Interna fl-givaren används.
Varför enligt nibe? För att det är dom som har gjort styrningen, och har då förutsatt att det är kopplat så.
Rätt eller fel låter jag vara osagt, men då vet du att det funkar!

Fläktkonvektorer har jag ingen erfarenhet av, men att värma returen tycker jag inte om. Kortslutning.
Golvvärme, egen shunt och tryckstyrd cp. Det är annan framledningstemp, annat delta t och flöde än radiatorerna.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #158 skrivet: 17 maj 2017, 09:46:44 »
Att ha BT25 före tanken känns ju som en felritning. Om växelventilen står i pool-läge blir det ju inget flöde där och GM-räknaren kan ju inte funka då. Eller missar jag nåt?

Och även utan pool känns det ju fel att cirkulera vatten från tanken genom VP bara för att BT25 annars inte "ser" framledningen. Då kan man ju lika gärna skippa BT25 och köra på BT2.
« Senast ändrad: 17 maj 2017, 13:09:05 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #159 skrivet: 17 maj 2017, 10:54:32 »
Utan pool, ingen BT25, man kör på BT2 istället. Tänk dig att man inte har någon tank, utan kör "rakt" på. Då ställer du in kurvan som vanligt. Om du sen vill ha tank, är det då bara att lägga den emellan. Värmebehovet ändrar ju inte för huset, så alla inställningar blir som förut.

Med pool men ingen tank är helt ok.
Men med pool och tank, nu blev det problem... Den kommer ju att räkna gm, men baserat på ett avsvalnande rör. Kanske röret svalnar lika snabbt (typ) som framledningen? Den kommer ju att slå över till värmeproduktion och mäta korrekt emellanåt, men det känns lite galet, håller med.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #160 skrivet: 17 maj 2017, 11:15:41 »
TheDog, jag anser att du bör koppla som nibe har tänkt, enligt http://www.nibe.se/nibedocuments/15268/M10789-4.pdf.
Det innebär att interna CP:n kommer att gå även när kompressorn står stilla. CP:n går dock så sakta att det inte spelar någon större roll på elräkningen.
Interna fl-givaren används.
Varför enligt nibe? För att det är dom som har gjort styrningen, och har då förutsatt att det är kopplat så.
Rätt eller fel låter jag vara osagt, men då vet du att det funkar!

Fläktkonvektorer har jag ingen erfarenhet av, men att värma returen tycker jag inte om. Kortslutning.
Golvvärme, egen shunt och tryckstyrd cp. Det är annan framledningstemp, annat delta t och flöde än radiatorerna.
Ett riktigt dÃ¥ligt förslag tycker jag vilket troligen baseras pÃ¥ ett feltryck och som du dessutom vet vet om. Tittar man i andra Nibe monterings förslag sÃ¥ finns BT25 med vid användning av arbetstank styren har stöd för just extern framledningsgivare sÃ¥ varför inte använda den funktionen ? Om man använder BT25 kommer man spara lite energi pÃ¥ att cp stÃ¥r när kompressorn stÃ¥r och man kommer att fÃ¥ en korrekt gradminut beräkning under vv laddning. Det är massor mad användare som kör med BT25 med fullgott resultat Thermia med liknande styr använder liknande lösning. Tidigare fick man flytta vanliga framledningsgivaren och koppla via nÃ¥n reläbox just för att fÃ¥ till funktionen men nu när funktionen finns ska den inte användas  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #161 skrivet: 17 maj 2017, 13:09:02 »
Smurfen, BT25 efter tanken sätter gm-räknaren ur spel, som vi har sett i en annan tråd. Man får den att fungera genom att ändra i regulatorn. Däremot kan jag gå med på att ha den mitt på tanken, t ex i fallet med tank och pool.
Interna cp:n i min pump har min-effekt på 4 Watt...

Ã… andra sidan, just i detta fallet, sÃ¥ är det en ganska liten tank, 100 liter. En lite större bypass med andra ord.  :) Tar väl typ 10 minuter sÃ¥ är den kall. Fungerar säkert att köra med BT25 efter tanken.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #162 skrivet: 17 maj 2017, 13:22:05 »
Och du är säker på att du inte blandar ihop de varvtalsstyrda värmepumparna med on/off-värmepumparna nu?
Så vitt jag vet finns ingen annan styrning än GM-styrning på on/off-värmepumparna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #163 skrivet: 17 maj 2017, 13:30:01 »
De har ju styrning av KB och VB-pumparna, men det spelar ju ingen roll om man har tank med extern CP och BT25 efter tanken.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #164 skrivet: 17 maj 2017, 14:07:21 »
Smurfen, BT25 efter tanken sätter gm-räknaren ur spel, som vi har sett i en annan tråd. Man får den att fungera genom att ändra i regulatorn. Däremot kan jag gå med på att ha den mitt på tanken, t ex i fallet med tank och pool.
Interna cp:n i min pump har min-effekt på 4 Watt...

Ã… andra sidan, just i detta fallet, sÃ¥ är det en ganska liten tank, 100 liter. En lite större bypass med andra ord.  :) Tar väl typ 10 minuter sÃ¥ är den kall. Fungerar säkert att köra med BT25 efter tanken.
tvärtom BT25 fÃ¥r GM räknaren att fungera korrekt hela tiden även under vv laddning sen om den sitter i dykrör pÃ¥ tanken eller efter tanken spelar nog mindre roll gÃ¥ngtiderna fixar man med GM  start av kompressor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!