0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Varför kör du med övertemp?Är det för att temperaturen på framledningen annars skulle gå UNDER önskad temp vid låga effekter och om tanken är kall?Och i så fall, vad är problemet med detta?Som jag ser det skulle värmebalansen bli rätt om du kör med exakt rätt börvärde, enda skillnaden vore väl att shunten stod fullt öppen ett tag mellan varje värmekörning = högre COP när kompressorn väl startar?
Å andra sidan mår jag inte så dåligt av det... en on/off övertempar vanligen mycket mer i jakten på att jobba ner gradminuterna/integralen.
Får "endummen" fråga då: Om man har on-off som jag, hur minimerar man övertemperaturen i VB?Minska startvärdet på GM med flera starter som följd eller öka flödet med mindre deltaT ?
Öka flödet bör ge mindre övertemp men vp jobbar med samma medel temp så vet inte vad man tjänar på det. Justerar du gradminuterna till ett högre värde kommer vp värma mindre över börvärde varje gång den kör men den kommer starta oftare. Jag skulle justerat deltat till nått som passar både vp samt rad och sen justera gm tills det blir ok med starter utan att man tycker att den övertempar för mycket annars är det mera vatten som gäller då kommer den övertempa mindre och få mindre starter.
Rickard, jag tror du missade (alternativt, jag var otydlig) att jag från början körde en on/off, men numera har bytt till en inverter.Vid låga kompressorvarvtal/lågt värmebärarflöde måste jag övertemperera en aning för att medspädningen från den kalla tanken ger för låg framledning annars.Å andra sidan mår jag inte så dåligt av det... en on/off övertempar vanligen mycket mer i jakten på att jobba ner gradminuterna/integralen.
Håller med.Kontrollera även deltaT över samtliga radiatorer (temp uppe vs nere på radiatorerna). En eller ett par radiatorer med för högt flöde ökar antal start/stopp samt övertemp.
Hur har du tänkt att styra ut värmen , på samma sätt som nu eller , det måste till lite tänk så du inte får det på samma vis som nu , den kommer att lite ON/OFF även med tank
Har du shunt , ( tror inte det ) termostatventiler DU har nu en VP som ger ut värme ,men kanske för lite vatten returen blir hög , tänker sätta in en tank för ,mera vatten det är OK men om du kopplar den i ren serie , så är den rakt in på röret som går ut från VP idag och kommer att värma tanken till samma temp som nu efter ett tag returen blir varm igen , klart med en viss fördröjning , kopplar man in tanken som en buffert så kan man hålla ned tempen så långt det går,