Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställningar?  (läst 16315 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pirre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Ctc ecoair dockad till Ctc 1100 total. 170 kvm.
SV: Inställningar?
« Svar #15 skrivet: 20 mars 2010, 16:04:19 »
Det man mest behöver ha koll pÃ¥ är väll när man ska koppla in elpatronerna för har man pÃ¥ dem  hela tiden sÃ¥ vill de gärna spetsa lite väll mycket fast det inte behövs och dÃ¥ tickar det ju pÃ¥ i förbrukning ganska ordentligt. Själv klarar jag mig utan spets under - 10 ungefär.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #16 skrivet: 20 mars 2010, 16:34:11 »
Ok får höj ja den till 48. Undrar varför den övre patronen går så ofta, säger att pannan har gått ner till 41 så hoppar först patronen igång sen en stund senare så går pumpen igång. Så ligger den och kör till tex 44grader sen går bara pumpen.
Tycker detta systemet är rörigt skulle bara vara att ställa in 20 grader på inne tempen så borde resten sköta sig självt och inte hålla på med olika huskurvor och en massa annat trams. Men det är vad man önskar men nu lever vi inte i en perfekt värld så.
Den undre pannan värms av pumpen. Om den styrs av EcoEl, så startar pumpen vid framledningens börvärde och stoppas när temperaturen höjts 5º, utom var fjärde start som går till 55º, om funktionen är aktiverad. Den undre patronen kan bara gå in när pumpen är frånkopplad (spärrad) och ersätter då värmepumpen.

Den övre pannan värms indirekt av den undre pannans varma vatten samt av den övre patronen. Patronen har två börvärden, ett rörlig som är 7º över framledningens börvärde och ett fast som ställs in under inställningsmenyn. Patronen värmer övre pannan och startar vid det aktuella börvärdet, som är det högsta av det rörliga och fasta värdet, därifrån värmer patronen 3º upp och släcks ner, för att gå in igen när temperaturen sjunkit till något av de två börvärdena nås. Patronen ser alltså till att övre pannan ligger mellan det högsta av de två möjliga börvärdena och 3º över detsamma.

Ställer man shuntfördröjningen på 210 minuter, så används inte övre patronen för att värma radiatorerna utan den ser bara till att övre pannan funkar som varmvattenberedare. Det är först när undre pannan inte har klarat framledningens börvärde under 210 minuter som shunten nu tillåter att radiatorkretsen tar värme från övre pannan.

Nu kan man välja att koppla bort övre patronen och ha den bortkopplad så länge pumpen klarar värmen till huset. När huset kräver mer värme än vad pumpen ger måste elpatronen kopplas in. Dessutom behövs den om det blir problem med varmvatten. Sedan är det upp till var och en att själv avgöra om patronen behövs och när den behövs.

Om elpatronen är tillkopplad, kommer den att se till att övre pannan hålls 7-10 grader över framledningens börvärde oavsett vad den är ställd på i inställningsmenyn. På grund av 55º-körningarna i EcoEl, brukar övre pannan hålla runt 50º utan hjälp av elpatronen, därför startar inte elpatronen vid framledningstemperatur under 42-43 grader, om man inte tappar en massa varmvatten. Sätter man övre pannan till 40-45 grader i inställningarna går inte patronen in särskillt ofta under sommarhalvåret, men man kan nog spara en del på att koppla bort den, om den inte är nödvändig.

Jag har elpatronen inkopplad i stort sett så länge det är ett par minusgrader ute, normalt under jan - feb här nere. Sedan har jag den bortkopplad resten av året, och på det sparar jag gissningsvis kanske 800 - 1000 kWh, som elpatronen annars skulle dra utan att jag fått någon nytta av det. Det går alltså att spara lite grand på att sätta sig in i hur pannan funkar och ändra inställningarna lite när det är läge för det.

//Ronnie
« Senast ändrad: 21 mars 2010, 08:51:04 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad krilet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #17 skrivet: 21 mars 2010, 08:46:23 »
Tack för ett riktigt bra svar! Ställde ner pannan till 45 och fördröjningen till 210. Ska läsa av elmätaren vid 22 tiden efter en 24 timmars körning och se om det har gjort någon skillnad.
Tacksam för alla svar. Tyvärr så har jag inte haft en så jätte bra installatör till detta det är därför jag ber om hjälp, bara senaste veckorna har jag fått ner dygnsförbrukningen med ca 50 kWh med hjälp från detta forum.

Utloggad krilet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #18 skrivet: 23 mars 2010, 18:20:26 »
nu när jag har satt pannan på 45 grader så har jag aldrig varmvatten för den ligger runt 45 till 49 grader. 55 graders körningen stannar vid 49 grader är det för att pumpen inte klarar av att leverera 55 grader? ska både den undre och övre pannan stå på 45 grader och 6kw. Trodde att den undre pannan skulle värma den övre nu ligger den undre på 49 grader och 40 i (40) den övre ligger 47 i (45) medans framledning ligger 35 i (34) detta är efter en 55 graders körning.

ute 5grader
rum 20 (19.5)
panna 47 (45)
framledn 35 (34)
panna nedre 49 (40)

är det pumpen som är för klen?

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #19 skrivet: 23 mars 2010, 23:32:56 »
nu när jag har satt pannan på 45 grader så har jag aldrig varmvatten för den ligger runt 45 till 49 grader. 55 graders körningen stannar vid 49 grader är det för att pumpen inte klarar av att leverera 55 grader? ska både den undre och övre pannan stå på 45 grader och 6kw. Trodde att den undre pannan skulle värma den övre nu ligger den undre på 49 grader och 40 i (40) den övre ligger 47 i (45) medans framledning ligger 35 i (34) detta är efter en 55 graders körning.

ute 5grader
rum 20 (19.5)
panna 47 (45)
framledn 35 (34)
panna nedre 49 (40)

är det pumpen som är för klen?

Nytt försök från tidigare i tråden:
"Om du är osäker så gör det lätt för dig genom att köra lite standardinställningar.

Elpatronerna på i övre och undre pannan (6+6)
panntemp min 48 grader

Räcker inte detta så får du slå på Extra Varmvatten min 20min innan du ska duscha. "


Vid 5 grader kräver huset fortfarande 34 grader för att sträva mot 20 innetemp.
Vårat sekelskifteshus vill ha 28gr för 22 Inne vid samma yttertemp.
Mao går fortfarande mycket energi till att värma huset.

Men tillbaka till varmvattnet.
'

Se till att ha elpatroner inkopplade uppe på 6Kw, ställ varmvattnet på 48-50 grader.
Prova dig fram med att köra extra varmvatten, ev dra ringklockevarianten för att styra Extra Varmvatten om ni nu inte duschar enligt fröken ur.

När ni hittat en komfortabel vattenvärme (och husvärme) då kan ni börja pilla med att optimera inställningarna.


Själva kör vi efter mycket pillande extra VV under 60min och då når vi 55/55 grader i över/undre panna utan elspets och det räcker till många långa varma duschar. (men det kräver lite planering och helst fjärrstyrt VV för oss)



Utloggad krilet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #20 skrivet: 24 mars 2010, 08:32:35 »
Har kört standard inställningar men förbrukningen skenande iväg. det som "erp" skrev i ett inlägg tidigare är det som fungerat bäst men fortfarande så kommer pumpen inte upp i 55 graders körningen utan stannar vid 49 grader.
kör pannan nu på 48 grader har ut 50..
inne tempen fungerar bra så där behövs inga mer inställningar..
Huset är 109kvm en plan, vi är två personer som duschar och inte många min åt gången så jag tycker inte det ska behövas att ställa in extra varmvatten på pannan innan man duschar.
Åter till frågan kan det vara pumpen som är för klen?


 
nu när jag har satt pannan på 45 grader så har jag aldrig varmvatten för den ligger runt 45 till 49 grader. 55 graders körningen stannar vid 49 grader är det för att pumpen inte klarar av att leverera 55 grader? ska både den undre och övre pannan stå på 45 grader och 6kw. Trodde att den undre pannan skulle värma den övre nu ligger den undre på 49 grader och 40 i (40) den övre ligger 47 i (45) medans framledning ligger 35 i (34) detta är efter en 55 graders körning.

ute 5grader
rum 20 (19.5)
panna 47 (45)
framledn 35 (34)
panna nedre 49 (40)

är det pumpen som är för klen?

Nytt försök från tidigare i tråden:
"Om du är osäker så gör det lätt för dig genom att köra lite standardinställningar.

Elpatronerna på i övre och undre pannan (6+6)
panntemp min 48 grader

Räcker inte detta så får du slå på Extra Varmvatten min 20min innan du ska duscha. "


Vid 5 grader kräver huset fortfarande 34 grader för att sträva mot 20 innetemp.
Vårat sekelskifteshus vill ha 28gr för 22 Inne vid samma yttertemp.
Mao går fortfarande mycket energi till att värma huset.

Men tillbaka till varmvattnet.
'

Se till att ha elpatroner inkopplade uppe på 6Kw, ställ varmvattnet på 48-50 grader.
Prova dig fram med att köra extra varmvatten, ev dra ringklockevarianten för att styra Extra Varmvatten om ni nu inte duschar enligt fröken ur.

När ni hittat en komfortabel vattenvärme (och husvärme) då kan ni börja pilla med att optimera inställningarna.


Själva kör vi efter mycket pillande extra VV under 60min och då når vi 55/55 grader i över/undre panna utan elspets och det räcker till många långa varma duschar. (men det kräver lite planering och helst fjärrstyrt VV för oss)






Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Inställningar?
« Svar #21 skrivet: 24 mars 2010, 08:57:51 »
hej är det en ecozon pump kopplad till ctc ecoel?
ecozon är max framledning 60 ºC. så du borde få upp tempen till 55 ºC i nedredelen.
står det att börvärdet är 55 ºC? då borde inte pumpen stanna förens den är uppe i det. orkar den inte upp så ska den inte stanna.

det är shuntfördröjningen du ska justera så att det inte går åt så mycket spetts el.
har du övre el patronen pÃ¥ 50 ºC. och du inte shuntar ut nÃ¥t vatten frÃ¥n den, utan bara till VV sÃ¥ bör det inte gÃ¥ Ã¥t mer en max 5kWh/dygn. och det kan ju inte vara nÃ¥n katastrof.  (max 150kWh/mÃ¥n)

/Pontus
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad krilet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #22 skrivet: 24 mars 2010, 11:01:06 »
Japp det är en ecozon. Shunten ligger pÃ¥ 210 som "erp" rekomendera. Men den kör till 49 grader och kommer inte över den tempen ligger och kör sÃ¥ i ca 2 timmar innan den ger upp och kopplar ifrÃ¥n. Sen börjar den om efter 4 starter värkar det som och fastnar pÃ¥ 49 grader fast börvärdet är 55.   

hej är det en ecozon pump kopplad till ctc ecoel?
ecozon är max framledning 60 ºC. så du borde få upp tempen till 55 ºC i nedredelen.
står det att börvärdet är 55 ºC? då borde inte pumpen stanna förens den är uppe i det. orkar den inte upp så ska den inte stanna.

det är shuntfördröjningen du ska justera så att det inte går åt så mycket spetts el.
har du övre el patronen pÃ¥ 50 ºC. och du inte shuntar ut nÃ¥t vatten frÃ¥n den, utan bara till VV sÃ¥ bör det inte gÃ¥ Ã¥t mer en max 5kWh/dygn. och det kan ju inte vara nÃ¥n katastrof.  (max 150kWh/mÃ¥n)

/Pontus

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Inställningar?
« Svar #23 skrivet: 24 mars 2010, 11:20:29 »
ok jag vet inte hur det är kopplat mellan ecoel och ecozon. det är inget i ecozonen som reglerar hur pumpen går?
finns tydligen några parametrar i ecozon som tex reglerar max tillåtet börvärde. eller om det är fel på givare så går den bara en viss tid.
kanske cocacola har en aning. han är bra på ecozon.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #24 skrivet: 24 mars 2010, 21:18:00 »
Som sagt i mitt inlägg, vill du ha upp pannan i 55grader utan att använda elspets så måste du köra 2 55gradare på raken med VP.

Orsaken är att uppvärmningen av pannan inte går exakt hand i hand med VP uppvärmningen av undre pannan. Detta betyder att VP stänger av vi undre pannans 55 grader (då kanske åvre pannan ligger på 47-48grader), sedan jämnar värmen ut sig mellan undre o övre och landar kanske på 49-50 grader. Tyvärr så är nästa körning med VP ingen 55gradare vilket gör att du inte kommer upp till 55grader. MEN som jag skrev, ligger extra VV påtriggat så startas en ny 55graders körning och denna gång kommer i princip båda pannorna upp till 55grader.


Har kört standard inställningar men förbrukningen skenande iväg. det som "erp" skrev i ett inlägg tidigare är det som fungerat bäst men fortfarande så kommer pumpen inte upp i 55 graders körningen utan stannar vid 49 grader.
kör pannan nu på 48 grader har ut 50..
inne tempen fungerar bra så där behövs inga mer inställningar..
Huset är 109kvm en plan, vi är två personer som duschar och inte många min åt gången så jag tycker inte det ska behövas att ställa in extra varmvatten på pannan innan man duschar.
Åter till frågan kan det vara pumpen som är för klen?


 
nu när jag har satt pannan på 45 grader så har jag aldrig varmvatten för den ligger runt 45 till 49 grader. 55 graders körningen stannar vid 49 grader är det för att pumpen inte klarar av att leverera 55 grader? ska både den undre och övre pannan stå på 45 grader och 6kw. Trodde att den undre pannan skulle värma den övre nu ligger den undre på 49 grader och 40 i (40) den övre ligger 47 i (45) medans framledning ligger 35 i (34) detta är efter en 55 graders körning.

ute 5grader
rum 20 (19.5)
panna 47 (45)
framledn 35 (34)
panna nedre 49 (40)

är det pumpen som är för klen?

Nytt försök från tidigare i tråden:
"Om du är osäker så gör det lätt för dig genom att köra lite standardinställningar.

Elpatronerna på i övre och undre pannan (6+6)
panntemp min 48 grader

Räcker inte detta så får du slå på Extra Varmvatten min 20min innan du ska duscha. "


Vid 5 grader kräver huset fortfarande 34 grader för att sträva mot 20 innetemp.
Vårat sekelskifteshus vill ha 28gr för 22 Inne vid samma yttertemp.
Mao går fortfarande mycket energi till att värma huset.

Men tillbaka till varmvattnet.
'

Se till att ha elpatroner inkopplade uppe på 6Kw, ställ varmvattnet på 48-50 grader.
Prova dig fram med att köra extra varmvatten, ev dra ringklockevarianten för att styra Extra Varmvatten om ni nu inte duschar enligt fröken ur.

När ni hittat en komfortabel vattenvärme (och husvärme) då kan ni börja pilla med att optimera inställningarna.


Själva kör vi efter mycket pillande extra VV under 60min och då når vi 55/55 grader i över/undre panna utan elspets och det räcker till många långa varma duschar. (men det kräver lite planering och helst fjärrstyrt VV för oss)






« Senast ändrad: 24 mars 2010, 21:25:10 av rabalder »

Utloggad IngaB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #25 skrivet: 29 mars 2010, 17:25:41 »
Är det fel i någon inställning?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #26 skrivet: 29 mars 2010, 18:25:08 »
Är det fel i någon inställning?

Jag ser inga fel i inställningarna pga uppgifterna du lämnat. För att se det måste du nog ge samtliga aktuella driftvärden samt inställningar.
Nu får man gissa lite hur framledning och panna ligger i temp. Man måste veta aktuella är- och börvärden för såväl panna som framledning för att få en aning om hur det fungerar.

Att pannan inte kommer upp i mer än 49º kan helt enkelt bero på att huset kräver lika mycket eller mer energi än vad pumpen lämnar. Att framledningen ofta ligger några grader under börvärdet tyder faktiskt på det. Den borde dock någon gång lyckats komma upp till 55º vid en 55-graderskörning, i varje fall nu när det bivit lite varmare. Klarar den inte att få upp pannan till 55º nu när det är plusgrader ute, verkar det som om något inte stämmer. När det är kallt kan det där emot bero på att pumpen inte orkar med vad huset kräver, lutning 50 och justering 8 borde ge högre panntemperaturer än 49º vid köldgrader ute annars.

//Ronnie
« Senast ändrad: 29 mars 2010, 18:57:13 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #27 skrivet: 29 mars 2010, 20:17:54 »
Är det fel i någon inställning?

Jag ser inga fel i inställningarna pga uppgifterna du lämnat. För att se det måste du nog ge samtliga aktuella driftvärden samt inställningar.
Nu får man gissa lite hur framledning och panna ligger i temp. Man måste veta aktuella är- och börvärden för såväl panna som framledning för att få en aning om hur det fungerar.

Att pannan inte kommer upp i mer än 49º kan helt enkelt bero på att huset kräver lika mycket eller mer energi än vad pumpen lämnar. Att framledningen ofta ligger några grader under börvärdet tyder faktiskt på det. Den borde dock någon gång lyckats komma upp till 55º vid en 55-graderskörning, i varje fall nu när det bivit lite varmare. Klarar den inte att få upp pannan till 55º nu när det är plusgrader ute, verkar det som om något inte stämmer. När det är kallt kan det där emot bero på att pumpen inte orkar med vad huset kräver, lutning 50 och justering 8 borde ge högre panntemperaturer än 49º vid köldgrader ute annars.

//Ronnie

Ronnie, kan IngaB's problem med att nedre pannan aldrig når högre än 49 ºC bero på att VPin "slår i taket", dvs når upp till 48 ºC?
IngaB verkat ju ha ett system som kräver ganska hög framledningstemp, men det har ju du också om jag förstått saken rätt. Har du aldrig haft "problem" med att kompressorn slår av pga för hög VPin?

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #28 skrivet: 29 mars 2010, 21:10:41 »
Visst är det en tanke. Men inte hela tiden, det händer bara under en viss utetemp.
Returen är ju 5-10 grader lägre än framledningen, så vid noll eller däromkring får man inte så hög returtemp.
Men är det returen som spökar, så stannar ju pumpen, och går den inte blir det ju knappast varmare i pannan.
Förutsättningen är att pumpen går och ändå inte ger högre temp än 49º, stannar den, så beror det för hög retur eller eventuellt för hög hetgastemp.

Därför vill man se alla värden och inställningar, så man kan avgöra om det är något problem med pumpen eller om det har med värmesystemet att göra.

//Ronnie
« Senast ändrad: 29 mars 2010, 21:25:42 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad IngaB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #29 skrivet: 29 mars 2010, 22:54:04 »
Med hänvisning till tidigare inlägg ikväll kommer här aktuella värden.
Inställningar:
Lutning 50
Justering 8
Elpanna 40
Nedre panna 50

Aktuella  driftsvärden:
Utetemp. + 3
Rumstemp 21,4(20,5)
Framledning 38(39) Obs det är sällan som ärvärdet ligger under börvärdet
Elpanna 49(46)
Nedre panna 40(55)
Shunt 180
Strömuttag 0,0
Vp in - ut 38 - 41
Driftstid senaste 24 tim =  11 tim 18 min
30 starter
IngaB










nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!