Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm "lÃ¥g temperatur köldbärare ut", borra ett till?  (läst 4030 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad j_mac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har det fungerat i ett år men i helgen var det dags igen för en lite larmfest. Pannan larmar antingen för "låg temperatur köldbärare ut" eller för stor skillnad på in och ut.

Många möjligheter ha avhandlats i en tidigare tråd (nedan). Stora skillnaden var att installatören luftade köldbäraren i en vecka under den extremt varma sommaren 2018. Efter detta har den funkat bra fram tills nu...

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65638.0

* Just nu visar T10 -1,8 och T11 -6,3. Det är runt -5 ute.
* Borrhålet är 160m varav 120m aktivt, borrades 1997 före vår tid
* Ligger i Västerbotten.
* 212 kvadrat
* Huset byggt 1932
* Tilläggsisolerad vind.
* PremiumHQ 8 från 2014

* Köldbärarslingan är luftad, kan inte höra att de skvalpar (som det gjort tidigare)
* Köldbärarslingarn är trycksatt och filtren rengjorda
* Givarna på pumpen fungerar som de ska och visar rätt värden om man handkör

Grannen har nylighen uppdaterat sin pump från sen 90-tal till en modern och ett av deras hål ligger kanske 10-15 meter ifrån vårat. Vet inte om det kan varit det som fått bägaren att rinna över.

Är det bara att ta smällen och borra ett till hål? Är det den ultimata lösningen? Hur ska man tänka?

Tack pÃ¥ förhand!  tummenupp

« Senast ändrad: 11 november 2019, 17:17:56 av j_mac »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Larm "låg temperatur köldbärare ut", borra ett till?
« Svar #1 skrivet: 11 november 2019, 18:29:36 »
Går att komplettera med jordvärme eller vent återvinning också beroende på hur huset ventileras i dag och om det finns mark att gräva på. Finns det möjlighet så höj hastigheten på cirkpumpen deltat är onödigt högt borde gå att få rätt så lågt delta med grund borra eller brukar deltat ligga lägre annars när kb är lite varmare ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
Som j_mac sa så är det lite väl stor delta mellan in/ut, bör ligga kring 3 grader.

Grannens hål är lite väl nära, bör ligga minst 20 meter bort.

Misstänker att det inte är nån ide att ladda med sol eller frikyla då grannens hål förmodligen tar åt sig en del av den energin bara.

Ett nytt hål är nog tyvärr den bästa lösningen, och då helst så långt bort från grannens som möjligt.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Larm "låg temperatur köldbärare ut", borra ett till?
« Svar #3 skrivet: 11 november 2019, 19:01:23 »
Sol och frikyla tror jag inte heller på misstänker att en stor del av den energin är borta när man väl behöver den och frikyla ger troligtvis inte så mycket energi om man inte bor i ett glashus.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad j_mac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm "låg temperatur köldbärare ut", borra ett till?
« Svar #4 skrivet: 11 november 2019, 19:24:01 »
I och med att huset är byggt 1932 utan någon direkt ventilation så är det nog svårt. Skulle vara kul att satsa på sol-el, men som sagt, det kommer snö och det är riktigt mörkt större delen av dagen här.

Kanske svårt att svara på, ska man satsa på har parallell-koppla två hål? Eller ska man satsa på ett rejält nytt hål? Om uppgifterna stämmer med 42 meter till berggrunden känns det dyrt med det foderrör som behövs.

Hur som haver, har också begärt en offert på ett nytt hål från installatören. Får se vad det blir...

MÃ¥ste säga att jag är ytterst tacksam för alla vettiga svar man fÃ¥r pÃ¥ detta forum, annars är man helt utelämnad.   tummenupp Jag försöker bidra men känner att jag inte att min kunskap räcker inte alls till.  :)

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
Ett borrhål är precis lika trögt utåt som inåt, dvs ju mindre det fylls på med energi, desto bättre kan man lagra energi. Sol och frikyla fungerar rätt bra för att stötta ett gammalt och kallt hål. Speciellt om det sakta men säkert krupit ner i temperatur. Det beror på att det inte återladdas av omgivande berg och att området har lågt vattenflöde. Att ha solfångare som värmer varmvatten och putta ner överskottet i borrhålet ger en förhållandevis billig installation samtidigt som man får tillbaka det mesta av energin även ett tag in i framtiden. Ett problem med frikyla är faktiskt att ett borrhål en varm sommar kan komma upp så högt som 15 grader i temperatur, givetvis allra närmast hålet.

Men tyvärr kostar det en del att göra så och det är ibland billigare att helt enkelt borra ett nytt hål.

Att seriekoppla hålen är nog rätt bökigt och att lufta ur kommer isåfall bli en mardröm även om det rent energitekniskt vore en rätt intressant modell. Jag skulle låtit gamla hålet vara kvar men vila några år tills temperaturen ökar och sen köra parallelt med lägre flöde på gamla hålet.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Larm "låg temperatur köldbärare ut", borra ett till?
« Svar #6 skrivet: 11 november 2019, 20:42:07 »
Hur mycket varmare blir brine på vintern om man laddar med sol på sommaren i en anläggning som kommer upp till tex 15 grader på sommaren ? Om du borrar ett hål till skulle jag koppla parallellt för minsta flödesmotstånd.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad j_mac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm "låg temperatur köldbärare ut", borra ett till?
« Svar #7 skrivet: 11 november 2019, 22:12:44 »
Jag har försökt läsa på lite och parallellt är det vanligaste som jag uppfattat det? Men jag gissar att det blir mer komplext med två hål som ska "balansera" mellan varandra.

Det känns som enklare lösning att borra ett nytt hål som Daniel beskriver, eller brukar man oftast bara komplettera med ett till grundare borrhål?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Larm "låg temperatur köldbärare ut", borra ett till?
« Svar #8 skrivet: 12 november 2019, 13:17:40 »
En vanlig vp brukar inte kunna pumpa runt brine med ok delta i en borra djupare än 200 meter så du måste använda 2 borror och finns ju ingen anledning att skrota den du har den fungerar ju. Kör du cirkpumpen till brine på max hastighet i dag ? Har du inte möjlighet att komplettera med jordvärme ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Larm "låg temperatur köldbärare ut", borra ett till?
« Svar #9 skrivet: 12 november 2019, 13:49:46 »
Det är konstigt att grannen fick borra så nära som 10-15 meter. Normalt gäller 10 meter från tomtgränsen vilket betyder att det blir minst 20 meter mellan borrhålen.

DeltaT pÃ¥ köldbäraren, 4,5 grader, verkar högt. Det bör motsvara ett köldbärarflöde pÃ¥ ca 0,26 L/s vilket i sin tur ger ett tryckfall i 350 meter slinga pÃ¥ 0,21 bar. Undrar om inte slangen är hopklämd nÃ¥gonstans. Med tanke pÃ¥ djupet ner till berg är komplettering med en markslinga ett billigare alternativ om det finns plats för en sÃ¥dan. 


Att ha solfångare som värmer varmvatten och putta ner överskottet i borrhålet ger en förhållandevis billig installation samtidigt som man får tillbaka det mesta av energin även ett tag in i framtiden.

Det fungerar inte att ladda borrhålet med värme sommartid. När vintern har kommit har värmen spritts ut i berget och är i princip borta.
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Börja med att testa sänkt flödet på köldbäraren och notera om det påverkar ingående temp till VP.

När det gäller eventuell förbättringsåtgärder skulle jag börja att undersöka möjligheten till förlängd kollektor. Ni verkar köra 120 meter i ett 160 meters hål vilket i teorin skulle kunna utökas med 80 meter (2x40) vilket blir runt 30% bättre upptagningsvolym och dessutom på större djup.

Om ni väljer nytt hål ska ni självklart använda det gamla, allt annat är kapitalförstöring. Energifördelningen balanseras automatisk med nya kollektorn efter hand.

För övrigt klarar vår 13 år gamla IVT HT-E11 2x400 meter så förhoppningsvis kan en HQ-E8 klara minst det samma.
« Senast ändrad: 12 november 2019, 16:51:04 av Boilerplate4U »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Larm "låg temperatur köldbärare ut", borra ett till?
« Svar #11 skrivet: 12 november 2019, 16:12:50 »
Varför skulle man vilja sänka flödet om deltat redan nu är lite för högt ? Antar att det är 160 meter slang i borran men att det är långt till berg och kanske grundvatten så det aktiva djupet är mindre. 2*400 meter slang ger lägre flödesmotstånd än en singel slang på 400 meter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Väldig låg köldbärare in enlig j_marcs länk (https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65638.0) vilket kan indikera problem med kollektorn. Ett sätt att kolla upptagning vid tex strypning är att minska flödet och notera ingående KB (inte deltaT som jag felaktigt skrev från början).

När det gäller längden på kollektorn utgick jag ifrån "* Borrhålet är 160m varav 120m aktivt, borrades 1997 före vår tid". En outnyttjad marginal på 40 meter låter lite mycket.
« Senast ändrad: 12 november 2019, 16:49:40 av Boilerplate4U »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Larm "låg temperatur köldbärare ut", borra ett till?
« Svar #13 skrivet: 12 november 2019, 17:59:02 »
Jag skulle försöka höja hastigheten på cirkpumpen så deltat sjunker att borran är i minsta laget det vet vi redan. Enligt länken är det 42 meter som ligger i jord osäkert om det är grundvatten där eller inte och spelar ju inte så stor roll heller samma sak där borran är i minsta laget nu gäller det att få den fungera bra ändå. Mitt hus är också byggt -32 men nu har det ventilation med återvinning till brine ger mera än jag trodde.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
...men nu har det ventilation med återvinning till brine ger mera än jag trodde.

Skulle kunna vara en lösning om hålet drabbats av permafrost. Är det frånluftsåtervinning direkt till kollektorn?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!