Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Toshiba Polar 2 Ras 13  (läst 35259 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nisse motor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #60 skrivet: 05 mars 2012, 14:05:15 »
Stämmer säkert, men det pumpen presterat hitills imponerar på oss sista natten hade vi 8 minus gick upp vid 7 på morgonen 22 grader där pumpen är monterad 21,5 rummet längst bort . När det gäller avfrostning som längst 8 minuter sedan är den supersnabbt tillbaka igen Så peppar peppar än så länge belåten . Inställningen på natten 5:ans fläkt 22 grader swing läge . MVH Nisse motor
Bor i villa på höglandet 115 kvadrat byggår 1982
uppvärmning Toshiba Polar 2 Ras 13 samt frånluftspump Nibe Fighter p 100 Förbrukning 2011 13400 kw

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #61 skrivet: 05 mars 2012, 16:48:29 »
Jo men jag hoppas givetvis att du är nöjd med pumpen. Det var inte menat negativt.
Det var bara att det gått mig helt förbi att de ändrat avfrostningen på PAVP o SAVP2. Eftersom det är några Toshiba-frälsta i tråden var tanken att någon av dem hade bättre koll på varför.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #62 skrivet: 05 mars 2012, 17:32:13 »
Jag antar att glappet till B zone blev för stort och att man därför införde D zone(90min)
men varför man lagt den vid den relativt varma -11 grader kan kanske bero på att dom testat fram att påfrostningen blir för stor om man överstiger 90 min och att man tjänar på att göra en avfrostning under en cycle?, sen har det säkert med oljeretur att göra åxå.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Nisse motor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #63 skrivet: 05 mars 2012, 18:22:13 »
Hej på er! Ett litet inlägg bara alla pumpar med den teknik som finns idag måste nog avfrosta så vitt jag förstår. Det som skiljer är väl att man löst det på olika sätt, Panasonicen vi haft tidigare var väldigt jobbig exempelvis vid minus 9 grader gick 45 min avfrostade 18min vilket gjorde att den aldrig kunde hålla värmen vid ihållande kyla om nu nya pumpen går 90 min avfrostar 8 min så tror jag den kan hålla värmen.MVH Nisse motor
Bor i villa på höglandet 115 kvadrat byggår 1982
uppvärmning Toshiba Polar 2 Ras 13 samt frånluftspump Nibe Fighter p 100 Förbrukning 2011 13400 kw

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #64 skrivet: 05 mars 2012, 19:27:28 »
Jo visst måste de avfrosta korrekt. Det intressanta med Toshiba är att de efter SAVP har backat lite om man säger så. Har det varit några problem med SAVP tro??

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #65 skrivet: 05 mars 2012, 20:29:11 »
Toshiba har väl aldrig haft några problem, det är pumpar som är i ständig utveckling bara.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #66 skrivet: 05 mars 2012, 20:35:09 »
Toshiba har väl aldrig haft några problem, det är pumpar som är i ständig utveckling bara.

Lät nästan som några av Volvo kompisarna brukar säga !

Det enda dom gör är servicar, att det repareras samtidigt som service nämns aldrig  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #67 skrivet: 05 mars 2012, 20:46:47 »
ja med undantag från panasonics fläktmotorer i gamla modeller vill säja

Utloggad Nisse motor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #68 skrivet: 05 mars 2012, 20:59:02 »
Ok Panasonicen var aldrig dÃ¥lig gick första Ã¥ret frÃ¥n 18400  kw  till 13900 kw sÃ¥ visst bortsett frÃ¥n utbyte fläktmotorn sÃ¥ fungerade den och gör fortfarande, dessutom är säkert nyare modeller ännu bättre. Men läser man märkesspecifikt här pÃ¥ forumet sÃ¥ upplever jag flera som har problem i olika former med avfrostningen pÃ¥ b.l.a Panasonic därav mitt val denna gÃ¥ng Toshiba framtiden fÃ¥r väl utvisa om det är sÃ¥ MVH Nisse motor
Bor i villa på höglandet 115 kvadrat byggår 1982
uppvärmning Toshiba Polar 2 Ras 13 samt frånluftspump Nibe Fighter p 100 Förbrukning 2011 13400 kw

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #69 skrivet: 05 mars 2012, 21:26:46 »
Din gamla Panasonic Nisse motor hade fungerat bättre om den var korrekt installerad och inte med för korta rör  ;)

Sen kanske man inte ska jämföra en 6 Ã¥r gammal modell med dagens modeller, skulle vara riktigt dÃ¥ligt om inte utvecklingen gÃ¥r framÃ¥t  :)

Panasonic har medvetet valt tätare avfrostningsintervaller och det kan vara något som många retar sig på.
I dagsläget så är dom betydligt kortare än på dom äldre modellerna så det kanske inte blir så mycket protester om detta framöver !
Om det nu är för livslängdens skull så är det positivt i längden

Men vilken av alla märken och modeller som kommer ge mest tillbaka och nöjdast kunder är dessvärre helt omöjligt att svara på
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Nisse motor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #70 skrivet: 05 mars 2012, 21:32:05 »
Hej! Tror du har helt rätt installationen sist lämnade en del att önska. Visst tror säkert nyare modeller är bättre när jag skriver detta avfrostade Toshiban 6 min till start från stop 2 minus ute känns bra Hälsn Nisse motor
Bor i villa på höglandet 115 kvadrat byggår 1982
uppvärmning Toshiba Polar 2 Ras 13 samt frånluftspump Nibe Fighter p 100 Förbrukning 2011 13400 kw

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #71 skrivet: 06 mars 2012, 05:39:02 »
Toshiba har väl aldrig haft några problem, det är pumpar som är i ständig utveckling bara.

Åk runt bland montörer en dag. Det är inte svårt att hitta ett tiopack Toshiba på baksidan med trasiga kretskort.
Det är lite tragiskt, tar man de pumpar som kom från Toshiba för tio år sedan, så står de sig bra än idag.

Jag gillar Toshiba, men mÃ¥ste nog säga att det börjar bli pÃ¥ gamla meriter. Tja, jag gillar pumpar. FÃ¥r krypningar längs ryggraden i dödstysta hus som inte har en luftvärmepump som flÃ¥sar. Är väl puckad.  :D

Rätt pump i rätt hus ger bäst förutsättningar till nöjda ägare. Då kan man inte klamra sig fast vid ett fabrikat. Idag finns ingen anledning till att göra det heller.

Utloggad Nisse motor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #72 skrivet: 06 mars 2012, 20:06:32 »
En liten undran hur påverkar för korta rör mellan inne utedel funktionen Hälsn Nisse motor
Bor i villa på höglandet 115 kvadrat byggår 1982
uppvärmning Toshiba Polar 2 Ras 13 samt frånluftspump Nibe Fighter p 100 Förbrukning 2011 13400 kw

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #73 skrivet: 07 mars 2012, 04:40:15 »
För mycket kylmedia ger fel arbetstryck och försämrad funktion. Därav, sannolikt iaf, "efterfyllningen" av din XE som förmodligen tömdes och fylldes med rätt mängd? Oljud är nästa bekymmer som man riskerar.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #74 skrivet: 07 mars 2012, 17:13:01 »
Åk runt bland montörer en dag. Det är inte svårt att hitta ett tiopack Toshiba på baksidan med trasiga kretskort.
Det är lite tragiskt, tar man de pumpar som kom från Toshiba för tio år sedan, så står de sig bra än idag.

Jag gillar Toshiba, men mÃ¥ste nog säga att det börjar bli pÃ¥ gamla meriter. Tja, jag gillar pumpar. FÃ¥r krypningar längs ryggraden i dödstysta hus som inte har en luftvärmepump som flÃ¥sar. Är väl puckad.  :D

Rätt pump i rätt hus ger bäst förutsättningar till nöjda ägare. Då kan man inte klamra sig fast vid ett fabrikat. Idag finns ingen anledning till att göra det heller.

Att det skall ligga toshiber i drivor låter underligt, inget som finns utanför installatörer här omkring,
därimot så är det tvärtom, gammla toshiba bland annat jkvp hade problem med kretskorten i innerdelen
Det var ett överslag i PAP funktionen som slog ut korten.
Om man läser här på forumet i toshibas tavla så finns det att läsa, sen om nu detta problem fanns kvar så skulle vi garanterat fått läsa om det här på forumet.
Det som jag där i mot vet av att det hänt är att det förekommit läckage i innerdelens kondensor, fabrikationsfel.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!