Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lite hjälp önskas  (läst 29373 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #60 skrivet: 15 oktober 2008, 14:56:42 »
När det blir kallare ute....

så ökar gångtiderna och antalet starter minskar. När du börjar komma ner mot 20 starter/dygn (och om kallperioden verkar hålla i sig), så kan du ställa tillbaka startdiffen till fabriksvärdet 5 ºC.

Det innebär att pumpen startar 2 ºC tidigare och temperaturen i tanken tillåts inte sjunka dom sista 2 ºC utan du har litet mer varmvatten.

Nej, så är det inte, pumpen kommer att stoppa 2º tidigare och starta vid samma temperatur som tidigare, så det blir faktiskt lite mindre varmvatten.

Pumpen jobbar mellan framledningens börvärde och så många grader upp, som är inställt i Diff start/stopp. Pumpen startar alltså vid samma värde oberoende av vad som är inställt i Diff start/stopp, Det är hur många grader pumpen ska värma vattnet, innan den stoppar, som avgörs av denna inställning.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #61 skrivet: 15 oktober 2008, 15:12:39 »
Är du säker..

om jag ändrar startdiffen från 5 till 7 ºC så väntar pumpen på att temperaturen skall sjunka ytterliggare 2 ºC innan den startar. (Startdiffvärdet i den fabrikskodade inställningen). När pumpen startar så höjer den 7 grader. (Istället för fabriksinställningens 5 ºC)

Det är därför det blir längre gångtider, längre ståtider och alltså mindre starter. Och 2 ºC lägre temperatur under senare delen av ståtiden.

Men... jag har Ecologic och inte Ecoel för styrningen. Så det kan vara annorlunda.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #62 skrivet: 15 oktober 2008, 15:35:20 »
Hej

Ja, min pump startar vid framledningens börvärde och sätter pannans börvärde 5º högre än framledningens, där den stoppar.

Ändrar jag Diff start/stopp till 7º, så startar pumpen fortfarande vid framledningens börvärde men sätter nu pannans börvärde 7º högre än framledningens, där den stoppar. Även övre pannans börvärde ökas lika mycket som man ökar Diff start/stopp.

Det är framledningens börvärde som bestämmer när pumpen ska starta, och Diff start/stopp som bestämmer när den ska stoppa, i varje fall hos mig.

Ändrar jag start/stopp till 7º, går ju min pump också längre, och får färre start-stopp. Den värmer ju också upp vattnet 7º innan den stannar.

Vid normal inställning av Diff start/stopp, startar pumpen vid framledningens börvärde och sätter pannans börvärde till framledningens börvärde plus 5º. En ökning av Diff start/stopp exempelvis till 8º, kan inte innebära att att pumpen startar vid en lägre tempertur än tidigare, den skulle i så fall startat när temperaturen ligger 3º under framledningens börvärde, och alltså inte kunna hålla börvärdet på framledningen. Ökningen av start/stopp avgör hur högt över framledningens börvärde pumpen ska värma nedre pannan innan den stoppar.

//Ronnie
« Senast ändrad: 15 oktober 2008, 20:04:41 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Fastlandsguten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #63 skrivet: 23 oktober 2008, 11:44:50 »
Jag fortsätter på den här tråden....ang shunt fördröjning.

Idag har jag 180 min som den kommer med, men eftersom vårt hus väldigt snabbt sjunker i värme kanske man ska sänka den tiden.
Vad kör ni idag, Ronnie?

hälsar,

Peter

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #64 skrivet: 23 oktober 2008, 11:55:07 »
Jag fortsätter på den här tråden....ang shunt fördröjning.

Idag har jag 180 min som den kommer med, men eftersom vårt hus väldigt snabbt sjunker i värme kanske man ska sänka den tiden.
Vad kör ni idag, Ronnie?

hälsar,

Peter

nej jag tycker inte det är någon vits. blir bara sämre med VV, eller mer tillskotts el.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #65 skrivet: 23 oktober 2008, 12:32:31 »
Jag fortsätter på den här tråden....ang shunt fördröjning.

Idag har jag 180 min som den kommer med, men eftersom vårt hus väldigt snabbt sjunker i värme kanske man ska sänka den tiden.
Vad kör ni idag, Ronnie?

hälsar,

Peter

Fördröjningen bestämmer, hur lång tid det ska ta, innan shunten öppnar mot övre pannan, då pumpen inte klarar att hålla tillräckligt hög temperatur i nedre pannan för att klara framledningstemperaturen

Det borde inte ha någon betydelse vid den här tiden, vad fördröjningen är ställd på, pumpen borde klara värmen utan problem.

Jag har min ställd på 30 minuter, men den öppnar inte om det inte är riktigt kallt ute. Jag behöver runt 60º på framledningen, när det börjar bli mer än -10º ute. Det är först då jag kopplar in elpatronen och då vill jag ha fördröjningen ganska lågt satt. Shunten öppnar nästan aldrig mot övre pannan hos mig, det är bara någon enstaka gång under vintern , som det händer.

Det är bara när pumpen har svårt att hålla värmen, som man behöver fundera på att ändra fördröjningen på shunten, och då bör också elpatronen vara tillkopplad, annars är det ingen mening med att sänka fördröjningstiden för shunten.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #66 skrivet: 29 oktober 2008, 14:11:51 »
Det där med fördröjningen är ju ganska viktigt om man vill undvika elpatrontid och gÃ¥ miste om dyrbart VV. Har själv satt den till spärrad, alltsÃ¥ mer än 240 min som man kan göra i  V3. Och efter som Erzon har haft högst 52 grader i framledning och Vpn teoretiskt ska kunna ge 55  ºC sÃ¥ borde det vara möjligt att ha den spärrad och ändÃ¥ klara av att värma huset. Det ger ocksÃ¥ plus att pumpen gÃ¥r längre och mindre start stopp när det är kallt. Sedan kan dÃ¥ ocksÃ¥ ha elpatronen till och använda Extra VV funktion och fÃ¥ gott VV utan att man behöver oroa sig för att dyrt elvärmt vatten värmer huset.

Men det är klart, jag har bergvärme sÃ¥ det är klart att det kan skilja lite. Har där emot en Luft/vatten och det fungerar för honom. Luft/vatten och bergvärme skiljer väl sig just när det blir riktigt kallt. jag nyttjar ca 500 kWh elpatron för extra vv funktionen om Ã¥ret. Jag har andra ställen att spara pÃ¥ än just pÃ¥ komfort i att ha Varmt vatten, sedan är det klart att husfriden spelar stor roll  ;)
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #67 skrivet: 29 oktober 2008, 15:07:27 »
Hej

Jag har luft/vatten, det skiljer i princip inget mellan EcoHeat och EcoAir+EcoEl. Det är samma prylar men den ena plockar värme ur marken och den andra ur lufte.
Om shunten öppnar mot övre pannan beror detta på att pumpen inte längre klarar att hålla börvärdet på framledningen. Jag behöver cirka 60º på framledningen när det börjar bli mer än -10º ute.

Pumpen klarar att hålla mellan 50-55 grader i undre pannan och cirka 52-53 grader i övre, när framledningens börvärde börjar närma sig dessa värden, börja shunten att räkna ner mot den inställda fördröjningen och om framledningen fortfarande behöver varmare vatten än vad pumpen orkar ge, öppnar den mot övre pannan när den räknat färdigt.

Shunten öppnar aldrig mot övre pannan, om pumpen klarar att hålla framledningens börvärde utan hjälp. På min panna börjar shunten räkna ner, när framledningens börvärde börjar närma sig 53º, detta har pumpen svårt att hålla och då behövs ju dessutom hjälp av elpatronen. Men, shunten öppnar aldrig om det inte är nödvändigt för värmens skull, så det finns absolut ingen anledning till att spärra den.

Jag har min fördröjning satt till 60 minuter, jag har hittills i år använt 35kWh på elpatronen och aldrig mer än 200kWh om året sedan jag fått ordning på mina inställningar. Jag har aldrig haft några problem med varken värme eller varmvatten. Vill jag ha extra varmvatten, kör jag extra varmvatten med enbart pumpen.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Fastlandsguten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #68 skrivet: 29 oktober 2008, 16:42:37 »
Ronnie, tycker jag ska ändra mina 180 minuter till 60 min också?

Nu när det har blivit kallar har det hänt lite grejer. Vi har haft ca 5-6 ºC på dagarna och ca 0 ºC på nätterna. Start/stopp diffen är satt på 7 ºC
Starterna har gått ner till ca 19-20st per dygn och ca 11h/24h drift. Idag var det 19h...och 19 starter.
Så nu ändrar jag tillbaka till 5 ºC start/stop diffen och ser vad som händer nu.

Jag nämnde tidigare att vårt varmvatten blev lite kallt när vi enbart körde på pumpen och att vi fick spetsa lite.
Det är väl lite av lathet också att man inte går ner och sätter på extra varmvatten...tre trappor ner i källaren :)

hälsar, Peter


Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #69 skrivet: 29 oktober 2008, 17:25:30 »
Hej

Nej det är onödigt, jag har gjort det bara för att jag vet, att är det 10 grader kallt ute så behöver jag varmare vatten än vad pumpen kan ge, och då sätter jag på elpatronen.

Står den på 180, så börjar pannan shunta ut vatten från övre pannan till radiatorerna efter tre timmar om pumpen inte klarar framledningstemperaturen, står den på 60 så tar det en timma. Det spelar ingen större roll om det tar en eller tre timmar, det tar ett bra tag innan innetemperaturen ändras nämnvärt när det börjar bli dålig värme på framledningen.

Man ska nog inte ändra i tid och otid på inställningarna. Det gäller att hitta ett läge som fungerar och köra på det. Blir det för kallt i huset måste man så klart försöka rätta till det, och funkar det inte med varmvattnet, så måste ju det också fixas. Värmen ordnar man med hjälp av lutning och justering av huskurvan, och varmvatten fixar man genom att köra extra varmvatten eller att ändra panntemperaturen (VP min) eller att i värsta fall köra på elpatronen.

Hur ofta pumpen startar kan man ta med en nypa salt, det spelar ingen roll om startar 25-30 ggr vår och höst, den lugnar ner sig till vintern och sommaren. Det är bara om det drar iväg med många fler starter än så, som man behöver börja fundera på åtgärder.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Fastlandsguten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #70 skrivet: 02 november 2008, 07:38:42 »
så där, oktober månad blev enligt avläsning:
157kwh samt 380 kompressor timmar. Någon som vet ungefär vad det blir för kostnad.
157 + 380x3 = 1297...kostnad?

Lite nya grejer händer det är kallt. Nu har vi haft ca -4 ºC på nätterna och ca 3-4 ºC på dagarna.
8 starter och 22h på 24 timmar. Stämmer det tro? Om man tittar antalet kompressor timmar har det gått ca 12st på ett dygn.

Sen en annan notering imorse som jag såg. Pannans värden var satt ur spel, övre är satt till 46 ºC men vid akuell driftinfo vill den ha 48 ºC som börvärde(var just då 44 ºC)

När man har inomhusgivare, tas värmekurvan bort dÃ¥ som man har inställt?  Har 50 och justering 3, men det känns som den enbart gÃ¥ efter inomhusgivaren efter att den kopplades in?

hälsar, Peter


« Senast ändrad: 02 november 2008, 10:19:25 av Fastlandsguten »

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #71 skrivet: 02 november 2008, 11:08:53 »
så där, oktober månad blev enligt avläsning:
157kwh samt 380 kompressor timmar. Någon som vet ungefär vad det blir för kostnad.
157 + 380x3 = 1297...kostnad?

Lite nya grejer händer det är kallt. Nu har vi haft ca -4 ºC på nätterna och ca 3-4 ºC på dagarna.
8 starter och 22h på 24 timmar. Stämmer det tro? Om man tittar antalet kompressor timmar har det gått ca 12st på ett dygn.

Sen en annan notering imorse som jag såg. Pannans värden var satt ur spel, övre är satt till 46 ºC men vid akuell driftinfo vill den ha 48 ºC som börvärde(var just då 44 ºC)

När man har inomhusgivare, tas värmekurvan bort dÃ¥ som man har inställt?  Har 50 och justering 3, men det känns som den enbart gÃ¥ efter inomhusgivaren efter att den kopplades in?

hälsar, Peter


1297kWh kostar 1297:-, om du betalar 1:- per kWh. Har du ett annat pris, får du multiplicera 1297 med vad du ger för varje kWh.

GÃ¥ngtid och antal starter ser normalt ut.

Vad du sätter övre pannan till, ser elpatronen till att hålla, dvs har du satt pannan till 46º, ser elpatronen till att pannan alltid är minst 46º, men om du kopplat bort elpatronen har du själv satt det här värdet ur spel, patronen kan inte göra något om den är urkopplad. Övre pannan har två börvärden, ett för elpatronen som du själv bestämmer och ett som bestäms av framledningens börvärde nämligen 7º mer än framledningens börvärde, det är det högsta värdet som gäller. Om inte pannan kan hållas 7º över framledningens börvärde, går elpatronen automatiskt in och hjälper till, den går också in om ditt inställda värde inte hålls.

Har du elpatronen urkopplad, behöver du koppla in den först när övre pannan börjar närma sig framledningens börvärde, den behöver alltså inte ligga 7º över. Så länge övre pannan är varmare än framledningens börvärde klarar den ju värmen till huset, förutsatt att du inte spärrat shunten genom att sätta fördröjningen till 240. Om du märker att övre pannans temperatur böjar komma i närheten av framledningens börvärde, kan du behöva koppla in elpatronen. Om det behövs märks ju dessutom på att du inte får riktigt varmt i huset.

Pumpen ser alltså till att övre pannan ligger 7º över framlednings börvärde, elpatronen går in och stöttar om inte pumpen klarar detta, men den går även in om ditt inställda värde inte kan hållas. Det är inte nödvändigt att pannan ligger 7º över framledningen, men den måste ligga lite över. Det här bestämmer du själv genom att koppla in patronen, när du tycker att den behövs.

//Ronnie
« Senast ändrad: 02 november 2008, 16:35:56 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #72 skrivet: 02 november 2008, 16:50:05 »
Hej

Värmekurvan tas inte bort av inomhusgivaren. Värmekurvan tillsammans med utegivaren talar om för systemet vilken framledningstemperatur som bör skickas ut. Utegivaren talar ju bara om vilken temperatur som är aktuell, den känner inte om det blåser eller om solen lyser in i vardagsrummet. Innegivaren kompenserar för sådant som inte utegivaren känner av.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad thureb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #73 skrivet: 29 december 2008, 10:57:01 »
Finns funktionen "extra varmvatten" på echoHeat 7.0?

Utloggad Fastlandsguten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #74 skrivet: 04 januari 2009, 21:15:23 »
Så där ja,,,,nu dundrar det på. Ca -10 ºC grader på nätterna och ca -5 ºC dagarna. Pumpen går konstant, ett stop på 24h.
Bra eller dåligt, ja det verkar krävas.

MÃ¥tte det töa  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!