Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lite hjälp önskas  (läst 29376 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #45 skrivet: 24 september 2008, 20:48:30 »
Kom på en sak till, var nyss ner och kollade lite. Där står det att jag gjort av med 69 Kwh på 27 dagar, det tycker jag känns bra. Vad tycker ni?

Jag var också nere och tittade, där står att jag gjort av med 0 kWh i år, det tycker jag känns bra, jag har elpatronen avstängd.

//Ronnie

jag har ju en eco heat men elpatronen är ALDRIG använd och och kommer nog inte att bli det heller. lite överdimensionerad kanske. men ingen elpatron Thumbsup
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Fastlandsguten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #46 skrivet: 25 september 2008, 09:09:02 »
Men om man stänger av övre elpatronen helt, får inte värmepumpen gå igång oftare då och jobba.
Jag menar det måste väl finnas någon gräns för när tex 1.5kwh på elpatron kontra ca 3kwh för värmepumpen att jobba?

Och samtidigt är det inte bra med för många starter under 24h har jag läst här...

Kan man med fördel höja värmen för nedre delen av pannan så extra värme tar sig "uppåt" i pannan?
Nu står det oftast 40 ºC som nivå.

hälsar, Peter

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #47 skrivet: 25 september 2008, 12:46:13 »
Hej

Det kostar 3 ggr så mycket att värma med elpatron som med pumpen.
Varför ska du värma med elpatron, när du har värmepump?

Pumpen startar väl oftare och går kortare tid om den får hjälp av patronen.

Pumpen värmer nedre delen till 55º var fjärde start och vid varje start med sommardrift.

Min panna håller något över 50º i övre pannan utan hjälp av elpatron, och om man behöver extra varmvatten, så kör man extra varmvatten med patronen bortkopplad, då kör pumpen till 55º hela perioden man ställt in för extra varmvatten.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Fastlandsguten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #48 skrivet: 25 september 2008, 16:15:04 »
Ok, då stänger jag av min idag och testar. Återkommer med rapport...

hälsar, Peter
« Senast ändrad: 26 september 2008, 07:15:23 av Fastlandsguten »

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #49 skrivet: 25 september 2008, 18:02:36 »
Hej

Pannan har två elpatroner, en övre och en undre. Den undre ersätts av värmepump, om en sådan kopplas till. Den kopplas till automatiskt om pumpen kopplas från av någon orsak. Undre pannan värms alltså antingen av patron eller av pump, aldrig av båda samtidigt.

Övre pannan värms indirekt av det varma vattnet i undre pannan och ligger för det mesta kring 50º på grund av pumpens 55º-körningar var fjärde start och varje start i sommardrift. Elpatronen i övre pannan går in automatiskt, om värmebehovet kräver det, den går också in om inte pumpen kan hålla temperaturen i övre pannan 7º över framledningens börvärde.

Den går också in om temperaturen sjunker under det inställda värdet på patronen, så om patronen är ställd på 50º, och man tappar upp varmvatten, sjunker ofta temperaturen under 50º och patronen går in. För det mesta är detta helt onödigt, normalt klarar man varmvattenbehovet, det är bara om man tappar riktigt mycket varmvatten som patronen behöver gå in. Därför bör man sätta värdet på övre patronen så lågt som möjligt, och gärna koppla bort den.

Visar det sig att det blir problem med varmvattnet, så finns det inställningar i menyn för att köra extra varmvatten, är patronen urkopplad, kör pumpen till 55º under hela den tiden extra varmvatten är inställt på. Framåt vintern när det börjar bli kallare, och inte pumpen skulle orka med att värma huset, är det bara att koppla in övre patronen igen, man lär sig snart vid vilken utetemperatur det behövs, om det nu behövs.

Det är alltså ingen fara med att koppla ur övre elpatronen, det sparar bara en massa onödig spets, som inte behövs, och visar det sig att man ändå får några problem, så är det bara att koppla in den igen.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Fastlandsguten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #50 skrivet: 26 september 2008, 07:17:18 »
Kan man ställa in och öka värmen i den nedre delen för att värma på ännu mer till den övre?
Att den tex alltid värmer till 55 grader. Eller det kanske är onödigt?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #51 skrivet: 26 september 2008, 11:30:46 »
Nedre delen värms av pumpen, den styrs av börvärdet på framledningen. Pumpen startar vid framledningens börvärde och stoppar när undre pannan är 5º över detta börvärde.

Det enda du kan påverka här, är att ändra "diff start/stopp" i den kodade inställningen. Detta värde är förinställt till 5º, det är detta värde som bestämmer hur högt över framledningens börvärde pumpen ska värma undre pannan innan den stoppar. Att höja detta värde några grader, gör att pumpen går lite längre varje gång och startar alltså inte lika ofta. Sedan kör ju pumpen upp temperaturen till 55º var fjärde start också, så pumpen håller runt 50º i övre pannan på detta vis.

Elpatronen i nedre pannan är alltid bortkopplad om värmepump är tillkopplad, så att ändra tempen på den har ingen verkan förränn pumpen kopplas bort.

//Ronnie
« Senast ändrad: 26 september 2008, 11:35:40 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Fastlandsguten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #52 skrivet: 26 september 2008, 16:41:14 »
Stängde av övre elpatronen igår, så efter 24h har det gått 9 st kompressor timmar, vilket är bra. Endast 31 starter.
Men när jag har gått och tittat har övre delen av pannan inte kommit över 44 ºC kanske högre ibland. Men aldrig när jag varit nere och tittat.
Ingen har klagat på kallt vatten, så jag fortsätter med det ett tag till.

Imorse hade vi 2 ºC och på mitt på dagen hela 18 grader i skuggan. Helt sjukt.

Trevlig helg.

Peter

Utloggad Fastlandsguten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #53 skrivet: 02 oktober 2008, 16:30:33 »
Ny månad nya giv...har ändrat start temp diffen till 7 ºC och stängt av elpatronen. Nu får vi se vad som händer.

hälsar, Peter

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #54 skrivet: 02 oktober 2008, 17:26:39 »
Hej

Det blir säkert bra. Vet man bara hur anläggningen fungerar, är det inte farligt att ändra på inställningarna, blir det inte bra, så ändrar man tillbaka.

Hur varmt det blir i övre pannan beror på vilken framledningstemperatur som krävs, eftersom pumpen normalt värmer 5º över denna temperatur ( bestäms av inställt värde på "diff start/stopp" ) i nedre pannan. Ju högre börvärde på framledningen, ju högre temperatur i nedre pannan och indirekt i övre pannan. Sedan värmer ju pumpen nedre pannan till 55º var fjärde start, så det bör bli runt 50º i övre pannan. Temperaturen sjunker givetvis tillfälligt, om man tappar varmvatten, och har man väldigt lågt börvärde på framledningen, så kan det bli lite lägre temp i övre pannan.

Får man varmvattenproblem, är bästa sättet att använda funktionen för extra varmvatten, det går att köra extra varmvatten med enbart pumpen, men också med både pump och elpatron, som då måste vara inkopplad förståss.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Fastlandsguten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #55 skrivet: 06 oktober 2008, 15:18:46 »
Under helgen har värmen i övre pannan legat kring 44 ºC Vissa i familjen har klagat på dåligt varmvatten när det skulle badas.
Men annars tuffar det på..

Är det någon fara med att ha kvar värdet +7 grader starttemp diff om man använder elpatronen också?

Pumpen arbetar längre och färre gånger efter att jag ändrade inställningarna. Nu är det ca 32st starter på ett dygn samt ca 11h drift.

hälsar, Peter


Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #56 skrivet: 06 oktober 2008, 15:39:42 »

Är det någon fara med att ha kvar värdet +7 grader starttemp diff om man använder elpatronen också?



hälsar, Peter



Nej, det innebär bara att pumpen värmer nedre pannan 7º över framledningens börvärde i stället för 5º innan den stannar. Sedan startar den igen när temperaturen sjunkit till framledningens börvärde.

Dessutom höjs börvärdet i övre pannan med 2º, till 9º över börvärdet för framledningen i stället för 7º, som är fabriksinställt.

Det gör att pumpen går lite längre tid varje gång och står still lite längre också, och du får lite färre starter.

//Ronnie

PS:

Får du problem med varmvatten, använd då funktionen för extra varmvatten. Du kan köra extra varmvatten med bara pumpen eller med både pump och elpatron. Läs på sid 31 och framåt i beskrivningen till EcoEl.

DS
« Senast ändrad: 06 oktober 2008, 15:48:12 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #57 skrivet: 06 oktober 2008, 20:43:18 »
Under helgen har värmen i övre pannan legat kring 44 ºC Vissa i familjen har klagat på dåligt varmvatten när det skulle badas.
Men annars tuffar det på..

Är det någon fara med att ha kvar värdet +7 grader starttemp diff om man använder elpatronen också?

Pumpen arbetar längre och färre gånger efter att jag ändrade inställningarna. Nu är det ca 32st starter på ett dygn samt ca 11h drift.

hälsar, Peter



Har ochså +7 fortfarande. 17 starter och 5 timmars drifttid.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Fastlandsguten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #58 skrivet: 13 oktober 2008, 16:40:31 »
Det man kan tolka nu är att när graderna går under ca 8-9 grader klarar inte bara värmepumpen att hålla 46 ºC i den övre delen.
Jag har lagt till 1.5kwh att spetsa med.
Det som också hände då var att antalet starter minskade till ca 20st per dygn och den gick längre. Speciellt när det blev varmare att det blev färre starter och längre drift.

Nu tror jag att man hittat någon slags balans, får se vad som händer när det blir ännu lite kyligare.
Man skulle kunna ta bort 1.k5kw i övre pannan, men att använda funktionen extra varmvatten varje gång barnen vill bada måste också ta en del kräm. Sen 1 oktober har vi gjort av med 49kwh.

Ja ja vi fÃ¥r se vad det slutar med och hur det känns. Kommer med en sammanställning när mÃ¥naden är slut sÃ¥ fÃ¥r ni säga om det var bra eller dÃ¥ligt  ^-^

hälsar, Peter

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #59 skrivet: 15 oktober 2008, 13:56:00 »
När det blir kallare ute....

så ökar gångtiderna och antalet starter minskar. När du börjar komma ner mot 20 starter/dygn (och om kallperioden verkar hålla i sig), så kan du ställa tillbaka startdiffen till fabriksvärdet 5 ºC.

Det innebär att pumpen startar 2 ºC tidigare och temperaturen i tanken tillåts inte sjunka dom sista 2 ºC utan du har litet mer varmvatten.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!