Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Origo II XRH eller bara XRH? 25-35? (Legalett)  (läst 900 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dennadär

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Origo II XRH eller bara XRH? 25-35? (Legalett)
« skrivet: 30 oktober 2021, 07:38:41 »
Hej!

Jag har ett (för mig) nytt hus frÃ¥n -90. Suterräng, 119 kvm varav undervÃ¥ningen är 1/3 av det. Uppvärmning av plattan med Legalett, hÃ¥ller ca 20-21 grader där.  FTX pÃ¥ vinden som skall ta tillvara pÃ¥ en del utsugsvärme.
Har lite planer och funderingar men ska försöka hålla mig till ämnet här:

Har fått offert på luftluft - Daikin Origo XRH 25 (golvmodell). Egentligen tänkte vi 35 modellen men den är svår att få tag i nu, och det bör räcka med 25 med tanke på husets storlek och att den i huvudsak kommer att arbeta mot ovanvåningen (80 kvm). Öppen trappa, så lite värme borde leta sig ner, men frågan är om inte golvvärmen kommer jobba ungefär som vanligt ändå? Någon som har erfarenheter av detta?
Kanske blir luftluften svår att räkna hem men höjer inomhusmiljön mycket ändå...

Googlat och letat efter info om Origo XRH modellerna och insett att det finns en ny modell som heter Origo II XRH, vad skiljer denna från tidigare modell? Inte helt solklart för mig.

Tack för ett bra forum!
« Senast ändrad: 30 oktober 2021, 07:43:29 av Dennadär »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9655
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Origo II XRH eller bara XRH? 25-35? (Legalett)
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2021, 11:42:48 »
Hej! Öppen trappa kan vara ett gissel när det gäller värmefördelningen i huset. Varm luft stiger och kan inte sjunka ner till våningen under. Legalett-systemet kommer i stort sett att fortsatt jobba på som tidigare. Luftluftvärmepumpen ger sin värme till den övre våningen om den placeras där.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Dennadär

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Origo II XRH eller bara XRH? 25-35? (Legalett)
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2021, 11:49:48 »
Hej! Öppen trappa kan vara ett gissel när det gäller värmefördelningen i huset. Varm luft stiger och kan inte sjunka ner till våningen under. Legalett-systemet kommer i stort sett att fortsatt jobba på som tidigare. Luftluftvärmepumpen ger sin värme till den övre våningen om den placeras där.
Jo, rädd för det. Jag får se det som ett lyft för övervåningen. Iofs, FTX bör ju trycka ner lite till nedervåningen. Men Legaletten lär ju jobba som vanligt.
De rekommenderar 21 grader i plattan. Lika bra att följa den rekommendationen antar jag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 396
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!