Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vätskeflöde frikyla  (läst 1135 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndreasÖ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vätskeflöde frikyla
« skrivet: 06 maj 2020, 08:29:59 »
Hej!

Man brukar ju speca fläktkonvektorn för för 5 graders deltaT, men det är ju angett vid 7/12 och 27C oftast.
Men vid ex 24 graders tilluft istället för 27 sÃ¥ minskar den totala kyleffekten med en faktor  0.67 (enligt Kinnan), vilket gör att vätskeflödet även dÃ¥ borde minska om man skall behÃ¥lla ett delta pÃ¥ 5 grader. DÃ¥ krävs att man styr cirkpumpen efter delta T vilket jag inte har möjlighet till. Detsamma gäller när man ändrar fläkthastighet.

Så min fundering är om vätskeflödet kan bli för högt i fläktkonvektorn och kyleffekten minska p.g.a av detta, har inte hittat nån data på detta?



« Senast ändrad: 06 maj 2020, 08:32:05 av AndreasÖ »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vätskeflöde frikyla
« Svar #1 skrivet: 06 maj 2020, 09:55:37 »
Om en fläktkonvektor vid 7/12/27 och har en effekt på 3 kW, innebär det att flödet är 0,14 l/s.

Den flödesmängden kan med fördel flödas vid rumstemp 24°, den tappar ingen effekt.

Utloggad AndreasÖ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vätskeflöde frikyla
« Svar #2 skrivet: 06 maj 2020, 10:31:51 »
Hej!

I mitt fall handlar det om en fläktkonvektor på 5.2kW vid (7/12/27) som då kräver ca 0.25l/s vid max fläkt hastighet.
Om jag däremot ställer fläkthastigheten pÃ¥ lägsta sÃ¥ ger den 4kw vid (7/12/27) och enligt omräkningstabeller sÃ¥ blir det  ~2kW vid (10/15/24).
Är pumpen inställd pÃ¥ 0.25l/s sÃ¥ blir delta T över konvektor 1.9grader istället.   





« Senast ändrad: 06 maj 2020, 10:34:32 av AndreasÖ »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vätskeflöde frikyla
« Svar #3 skrivet: 06 maj 2020, 11:58:55 »
Så min fundering är om vätskeflödet kan bli för högt i fläktkonvektorn och kyleffekten minska p.g.a av detta, har inte hittat nån data på detta?

Kyleffekten minskar, men inte på grund av att vätskeflödet är för högt.
Tvärtom så minskar kyleffekten om flödet minskar.
Det är inte :dt: på köldbäraren som i huvudsak avgör kyleffekten, utan den beror mycket, mycket mer på ingående temperaturerna på värme och köldbärare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AndreasÖ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vätskeflöde frikyla
« Svar #4 skrivet: 06 maj 2020, 12:05:21 »
Okej, så då kan man kunna köra på med fullt kylflöde oavsett hur mycket effekt man plockar ur konvektorn?
Trodde att en för hög vätskehastighet genom konvektorn kunde vara negativt för värmeöverföringen.
Har det ingen påverkan så borde man kunna öka vätskeflöde när ingående brine går upp på slutet av sommaren för att inte tappa lika mycket effekt?
« Senast ändrad: 06 maj 2020, 13:27:07 av AndreasÖ »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vätskeflöde frikyla
« Svar #5 skrivet: 06 maj 2020, 15:06:53 »
Du kan ha samma vätskeflöde hela tiden.
Jag tror inte att man kan kräma ur så jättemycket mer effekt med ett högre vätskeflöde.
Det mest verksamma sättet att öka kyleffekten är att höja farten på fläkten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!