Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Självreglerande solvärme med 12 volt solceller?  (läst 4465 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Adoby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Himma
Jag håller på att planera för en solvärmelösning. När det gäller solfångaren så är allt OK. Tre paneler med sfinx-vakuumrör verkar bli bra. Upp på taket till pannrummet, korta rör, ben 60 grader. Acktanken finns på våningen under, rakt nedanför. perfekt!

Men när det gäller styrenheten och pump med mera är det lite annorlunda. De grejer jag sett verkar väl komplicerade och dyra för mina behov och verkar kunna dra en hel del ström. Eftersom jag bor på landet så skulle jag gärna vilja kunna driva mitt pannrum med solceller/vindkraft om det skulle knipa. Jag har valt ut särskilt effektiv cirkpump och annat i detta syfte. Samtidigt skulle jag gärna vilja hålla ett par 12-volts batterier laddade för belysning och annat.

Mina styrbehov är små. Jag skall bara trycka in solvärme i botten på en 1500 liters ack med solslinga. Jag eldar med ved. Istället för en avancerad styrenhet så funderar jag därför på att istället driva en 12 volt cirkpump direkt från en solcell. Kanske överdimensionera en smula och kombinera med en enkel brytande anläggningstermostat för att undvika att iskallt vatten cirkuleras. Är det någon som har erfarenhet av en sådan lösning? Hur mycket sämre blir det jämfört med en "riktig" styrenhet?

Ett alternativ är att sätta upp en 12voltslösning med batterier och omformare och driva en konventionell styrenhet och cirkpump den vägen. Men hur mycket elektrisk effekt skall jag räkna med att en solvärmeanläggning drar vid full drift?

Är det någon som kan berätta hur mycket ström det går åt när solen skiner som bäst och man laddar ackumulatorn för fullt? Typ 100 watt eller är det för mycket? 100 watt med solcell kostar ju en del...
« Senast ändrad: 29 mars 2009, 13:40:25 av Adoby »
25kW Orlan Panna. TS 1500 liter med solslinga. 10 m kulvert. Grundfos Alpha 2. Termomatic CBJ Shuntautomatik. 2 kakelugnar och vedeldad köksspis. 15l elektrisk vvb. Egen ved. Hyfsat isolerad äldre träkåk på landet. Värmer sällan hela huset. 18 grader är onödigt varmt. Smålänning... Planer på solvärme.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Självreglerande solvärme med 12 volt solceller?
« Svar #1 skrivet: 29 mars 2009, 18:11:55 »
hej
är du för snål för att betala strömen till pumpar och soldatorn.?...eftersom du ska krångla med batterier å omvandlare,har du inte ström i kåken som går att använda

sen kommer ju även kostnaden till för omvandlaren + batterier och sol cell
kommnmer väl att ta 400 år att tjäna igen det...

en cirkpump drar lika mycket ström som ett rör levererar 50-70w ca
å soldatorn tar väl nån watt i effekt i värsta fall

så jag tycer det låter som att flå katten..mycket liv för lite ull..

Utloggad Adoby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Himma
SV: Självreglerande solvärme med 12 volt solceller?
« Svar #2 skrivet: 29 mars 2009, 18:33:29 »
Tyvärr litar jag inte på att jag alltid har el i sladden. Därför vill jag ha en lösning som gör att jag klarar mig även de dagar/veckor när elnätet inte är tillgängligt. I alla fall hjälpligt.

Visst är jag snål. Men inte när det gäller detta. Om jag vore riktigt snål så skulle det enklaste och billigaste vara att köra med vanlig kärnkraftel till cirkpumparna. Men då skulle jag frysa de dagar strömmen lägger av. Men i realiteten så eldar jag ju bara upp i kakelugnarna...

Eftersom mitt regleringsbehov är mycket enkelt så kanske jag kunde lägga pengarna på en solcellspanel och 12volts cirkpump och låta systemet vara självreglerande istället för att använda en traditionell styrenhet.

Jag vill helst inte ÖKA min elförbrukning bara för att jag satsar på solvärme.
« Senast ändrad: 29 mars 2009, 18:50:27 av Adoby »
25kW Orlan Panna. TS 1500 liter med solslinga. 10 m kulvert. Grundfos Alpha 2. Termomatic CBJ Shuntautomatik. 2 kakelugnar och vedeldad köksspis. 15l elektrisk vvb. Egen ved. Hyfsat isolerad äldre träkåk på landet. Värmer sällan hela huset. 18 grader är onödigt varmt. Smålänning... Planer på solvärme.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Självreglerande solvärme med 12 volt solceller?
« Svar #3 skrivet: 29 mars 2009, 19:47:02 »
visst kan det låta bra att köra 12w system men
å hur kan du säga att kostnaden ökar ?
om du får betala 100kwh i pump ström för att få ner 1000kwh
så tjänar du mer än vad det kostar

säg att du kör 60rör för fullt,dom rören bör ge ca 60-70w st =3900w per tim "kostnaden" är ca 100w för att fÃ¥  ner 3900w
du tjänar ca 3700-3800w på att ladda ner i en timme med full effekt....

visst jämmför du med att eldaved för varmvattnet så visst kostar strömmen lite mer i solfångaren

ska du va riktigt snål så ta ström av grannen å driv dina cirkpumpar med eller sätt en vevpå pumpen så får gumman stå å veva ner solvärmen
 


Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Självreglerande solvärme med 12 volt solceller?
« Svar #4 skrivet: 29 mars 2009, 20:59:25 »
Chunlan, läser du lite nogrannare sÃ¥ ser du att det inte är av snÃ¥lhet han vill köra pÃ¥ 12V. Om elnätet inte är tillgängligt finns det nog inte ström att hämta hoss grannen heller  ;)
mvh

Tyvärr litar jag inte på att jag alltid har el i sladden...
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Självreglerande solvärme med 12 volt solceller?
« Svar #5 skrivet: 29 mars 2009, 21:49:53 »
Satsa på riktig styrning och ett backupsystem för datorer istället, då blir det inte dyrt. Det finns massa billigare UPS att köpa och dom kan nog driva en cirkulationspump + styrning ett bra tag. Skulle du behöva klara längre drift så kan du enkelt bygga ut med fler batterier. (äkta hemmafix mao)
Fördelarna blir att så länge du har ström i väggen så har du laddade batterier och inget avbrott på pumparna om strömmen försvinner.
Skulle det visa sig att det kan bli strömlöst under längre tid så köp till en mindre panel och en enkel laddningsregulator.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Självreglerande solvärme med 12 volt solceller?
« Svar #6 skrivet: 30 mars 2009, 10:53:35 »
Det finns styrsystem och pumpar som är konstruerade för att drivas direkt från en solpanel. Inte billigt men idealiskt iom att det alltid finns ström när solen skiner. Kolla tex här:
http://vvfs.dk/produkter/produkter.htm
Finns säkert i evenska butiker också.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Adoby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Himma
SV: Självreglerande solvärme med 12 volt solceller?
« Svar #7 skrivet: 02 april 2009, 18:55:00 »
Det finns styrsystem och pumpar som är konstruerade för att drivas direkt från en solpanel. Inte billigt men idealiskt iom att det alltid finns ström när solen skiner. Kolla tex här:
http://vvfs.dk/produkter/produkter.htm
Finns säkert i evenska butiker också.
mvh

Ahhh! Där fanns exakt det jag efterlyste! Tack!

SID 20PV "Black Magic"

Ansluter man den direkt till en 30W dedikerad 12 volt solpanel så blir det hela självreglerande. När solcellen ger ström startar pumpen. Och intensiteten i solljuset reglerar flödet med automagi.

2235:- DKR för pumpen. Solcell och expansionkärl tillkommer. Brukar ingå i styrenheten.

Får läsa på lite om kapaciteten verkar rimlig.
25kW Orlan Panna. TS 1500 liter med solslinga. 10 m kulvert. Grundfos Alpha 2. Termomatic CBJ Shuntautomatik. 2 kakelugnar och vedeldad köksspis. 15l elektrisk vvb. Egen ved. Hyfsat isolerad äldre träkåk på landet. Värmer sällan hela huset. 18 grader är onödigt varmt. Smålänning... Planer på solvärme.

Utloggad guran54

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
    • Comfortzone ce-50 logg
SV: Självreglerande solvärme med 12 volt solceller?
« Svar #8 skrivet: 02 april 2009, 21:14:33 »
Jag undrar om inte det hela kommer att fallera på att solen inte lyser dom dagarna då eltillförseln haverar ...

Är det inte bättre att inhandla en liten bensindriven generator ?

Min CE-50 logg finns på http://comfortzone.servehttp.com

Utloggad Adoby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Himma
SV: Självreglerande solvärme med 12 volt solceller?
« Svar #9 skrivet: 03 april 2009, 17:13:28 »
Om solen inte lyser så behöver jag ingen el för att driva solvärmeanläggningen. Det är det som är det fina i kråksången.

Dessutom behöver jag ingen elektriker för att ansluta det hela. Det jag sparar på att slippa elektriker och en styrenhet räcker nog nästan till att betala pumpen och solcellen.


25kW Orlan Panna. TS 1500 liter med solslinga. 10 m kulvert. Grundfos Alpha 2. Termomatic CBJ Shuntautomatik. 2 kakelugnar och vedeldad köksspis. 15l elektrisk vvb. Egen ved. Hyfsat isolerad äldre träkåk på landet. Värmer sällan hela huset. 18 grader är onödigt varmt. Smålänning... Planer på solvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!