Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan hastighetsväljaren pÃ¥ pumpen vara glapp  (läst 4349 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad blixtgo

  • Superblixt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken amatör
Kan hastighetsväljaren på pumpen vara glapp
« skrivet: 26 oktober 2018, 22:24:19 »
Ett nytt problem med min 13 år gamla Greenline HT Plus E17.

Efter flera månader med upprepade larm GT11 "köldbärare ut min" fick jag bita i det sura äpplet och ringa service.
Diagnosen var att en av pumparna P2 värmebärare pumpen eller p3 köldbärare pumpen (jag är inte säker vilken pump han menade) krånglar. Pumpen har tre hastigheter och enligt service teknikern måste den vara satt på högsta hastighet i min installation. Han menade att det är glapp i hastighetsväljaren på pumpen så att pumpen inte startar ibland, kanske händer detta många ggr om dagen. När den inte startar blir plötsligt köldbärare ut väldigt kalt, kanske lägre än -10 c och då går larmet GT11 plus att kompressorn stannar bums.

Vad säger ni om detta?

Det ska kosta 5500 för pumpen plus arbete och bilen, en kostnad som jag hoppas kunna undvika.
IVT Greenline HT Plus E17 med extern varmvattentank och volymtank för radiatorkretsen. TvÃ¥ borrhÃ¥l pÃ¥ 150 m vardera. Huset byggt 1971, 1 1/2-plans tegelhus utan källare, boyta 450 m2, var tidigare ett församlingshus.  NW SkÃ¥ne, Höganäs kommun.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Kan hastighetsväljaren på pumpen vara glapp
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2018, 08:59:56 »
Har ingen erfarenhet från just denna VP. Men upphör köldbärare flödet kan detta resultera i att mätvärdena för köldbärar sidan blir märkliga. Den värmare delen av vätskan stiger lite uppåt och den kallare sjunker. Detta kan resultera i att köldbärare ut GT11 visar låg temperatur. Får en känsla av att det är köldbärarepumpen som inte pumpar runt vätskan.
Köldbärare pumpen tycks inte ha omkopplare för att välja flödet.
Verkar temperaturen på GT11 visa rätt då VP är i drift? Givarfel inte helt ovanliga.
Stopp i värmebärarflödet kan knappast resultera i låg köldbärare temp.
« Senast ändrad: 27 oktober 2018, 09:20:17 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan hastighetsväljaren på pumpen vara glapp
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2018, 09:45:04 »
Kostar under 3000 kr att beställa, du borde kunna byta själv om du är normalhändig och förstår vad som krävs när det gäller avstängning mot värmesystemet.
https://jsenergi.com/cirkulationspump-wilo-top-s-25-7-5-molexan-17761.html
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad blixtgo

  • Superblixt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken amatör
SV: Kan hastighetsväljaren på pumpen vara glapp
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2018, 17:30:09 »
Tack Larsmaja och Rikard.

Jag är övertygad om att givaren fungerar klanderfri.

Service killen menar att det finns en omkopplare på pumpen med tre hastigheter och att denna omkopplare har visat sig kunna glappa som han har sett under sin långa karriär.

Jag ska ta en närmare titt i maskinen och se om jag som normalhändig+ kan hitta pumpen och komma åt anslutningarna för att kunna byta den.
Rikard du menar, om jag förstår rätt, att samma typ av pump används både för värmesidan och för köldmedlet. Så det är bara att inhandla denna Wilo som du har länkat till.

Men en sak till. det mÃ¥ste finnas avstängningsventiler som jag kan manövrera för hand sÃ¥ att det gÃ¥r att skruva bort pumpen frÃ¥n köldkretsen.  Eller hur?
IVT Greenline HT Plus E17 med extern varmvattentank och volymtank för radiatorkretsen. TvÃ¥ borrhÃ¥l pÃ¥ 150 m vardera. Huset byggt 1971, 1 1/2-plans tegelhus utan källare, boyta 450 m2, var tidigare ett församlingshus.  NW SkÃ¥ne, Höganäs kommun.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kan hastighetsväljaren på pumpen vara glapp
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2018, 18:53:02 »
Du måste ha ett verktyg för att kunna stänga ventilerna som sitter precis före och efter cirkpumpen. Det brukar vara en insex eller större plattmejsel men det kan ev vare en "fyrkant" axel
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kan hastighetsväljaren på pumpen vara glapp
« Svar #5 skrivet: 27 oktober 2018, 21:16:54 »
Det finns andra förklaringar till problemet. Det kan vara korrosionsprodukter i pumpen som gör att den inte orkar starta ibland. Den typ av motorer som används har lågt startmoment. Prova med att köra på näst högsta hastigheten ett tag och hoppas på att det inte är glapp på alla hastigheter om det nu är glappkontakt som är problemet. Alternativt ställ köldbärarpumpen i läget för kontinuerlig drift. Om den går utan problem då talar det för att det är något som gör att pumpen går trögt när den startar.

Det är inte säkert att det är enkelt att byta köldbärarpumpen själv. Kondens på kopplingarna gör att metallen korroderar. Det kan vara mycket besvärligt att lossa muttrarna. Prova om det är möjligt att lossa dem innan gör-det-själv-alternativet väljs.

Det är förmodligen inte samma typ av pump som på värmebärarsidan. Den på kalla sidan brukar vara kraftigare då det krävs större effekt för att driva runt köldbäraren jämfört med värmebäraren.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad blixtgo

  • Superblixt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken amatör
SV: Kan hastighetsväljaren på pumpen vara glapp
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2018, 22:14:55 »
Jag är glad att ni har tagit tid att ge mig era kloka råd och synpunkter. Detta forum är ett bevis på att människor gärna vill hjälpa varandra.
Jag återkommer när jag har testat idéerna som ni har gett mig.
IVT Greenline HT Plus E17 med extern varmvattentank och volymtank för radiatorkretsen. TvÃ¥ borrhÃ¥l pÃ¥ 150 m vardera. Huset byggt 1971, 1 1/2-plans tegelhus utan källare, boyta 450 m2, var tidigare ett församlingshus.  NW SkÃ¥ne, Höganäs kommun.

Utloggad Groob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan hastighetsväljaren på pumpen vara glapp
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2018, 21:06:23 »
Hej! Hade köldbärarpumpen stannat av så hade
du med största säkerhet haft lågtryckslarm och inte mintemp på KB in.
Du har dåligt flöde genom förångaren. Har du kollat KB filter? Det skulle jag ha börjat med!

Utloggad blixtgo

  • Superblixt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken amatör
SV: Kan hastighetsväljaren på pumpen vara glapp
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2018, 15:32:29 »
Vi ska komma ihåg att teknikern gissade att anledningen till KB UT låg var att KB pumpen inte startade varje gång den skulle.

Men nu har jag nya mätvärden som förbryllar mig.  Med KB pumpen igÃ¥ng var det ändÃ¥ -7,8 pÃ¥ KB UT.

KB pumpen har jag ändrat till kontinual drift.

Under tiden värmepumpen gjorde hetvatten fick jag fram:
KOMP  85
KB IN   4.0
KB UT  -7,8

När kompressorn hade slutat gÃ¥, höll KB UT -7,8 ett par minuter, sedangick det  lÃ¥ngsamt ned till -2 efter 15 minuter. DÃ¥ slutade jag kolla.

KB filter, nej jag har inte kollat, eftersom service killen sa att han hade kollat alla filter.
IVT Greenline HT Plus E17 med extern varmvattentank och volymtank för radiatorkretsen. TvÃ¥ borrhÃ¥l pÃ¥ 150 m vardera. Huset byggt 1971, 1 1/2-plans tegelhus utan källare, boyta 450 m2, var tidigare ett församlingshus.  NW SkÃ¥ne, Höganäs kommun.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kan hastighetsväljaren på pumpen vara glapp
« Svar #9 skrivet: 31 oktober 2018, 18:26:06 »
Ungefär 12 graders temperaturdifferens på köldbäraren när det borde vara kanske 4 grader betyder att det är alldeles för lågt flöde. Det var när pumpen gjorde varmvatten då den ger lägre effekt pga den höga kondenseringstemperaturen. Hade den värmt huset skulle KBut ha blivit ännu lägre och det är förmodligen då larmet går.

Jag förutsätter att borrhålen är parallellkopplade. Det kan inte handla om att en slinga är blockerad. Då skulle KBin vara betydligt lägre än +4 grader.

Är det tillräckligt med köldbärarlösning i expansionskärlet? Vätskeytan ska bör vara nÃ¥gon decimeter upp frÃ¥n botten. 

Vad händer om hastigheten på köldbärarpumpen ändras till ett steg lägre fart? Märks det någon skillnad på ljudet. Är motorhuset väldigt varmt?


 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad blixtgo

  • Superblixt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken amatör
SV: Kan hastighetsväljaren på pumpen vara glapp
« Svar #10 skrivet: 26 november 2018, 17:48:42 »
Hallo alla,

En uppdatering som jag hoppas leder till att ni gnuggar geniknölarna en gång till kring mitt fall.

Jag har kollat givaren GT11 i olika situationer och finner att den är korrekt.

Jag kan inte se nivån av köldbäraren i expansionsbehållaren, den har jag aldrig kunnat se, men service teknikern sade att nivån var helt ok.

Jag vet inte om borrhållen är parallelkopplade.

Köldbararepumpen har en 3-stegs kontroll men pga pumpens placering är det otroligt svårt för mig att vrida den. Eller oxå är den fast i en position av ngn anledning. Det går inte att se i vilket läge kontrollen är, tyvärr.

Jag har gjort följande experiment:

För en vecka sedan ändrade jag köldpumpen frÃ¥n "med komp."  till "kont.drift". Min tanke var att, om det är glapp i hastighetsväljaren pÃ¥ pumpen som service teknikern trodde, skulle GT11 aldrig larma. Vad tror du hände? Ja, under dessa dagar har vid sex tillfällen GT11 larmet gÃ¥tt. Ibland under natten när ute temp är lÃ¥g, ibland under eftermiddag när ute temp är högre.

Inte bara det. En annan effekt av att kylpumpen har gått i en vecka är, att inkommande kylmedlet har kylts ned och redan nu ligger kring bara 1 grad plus. Aldrig hänt förr.

Pumpen är på ca 400 watt. Jag ser även att under tiden kompressorn är kall, tas ändå ut energi från inkommande kylmedlet eftersom det skiljer några grader mellan inkommande och utgående kylmedlet, t ex +2 grad och -1 grad. Pumpen känns kall.

Bild av kontrollen på pumpen, jag kan inte fastställa i vilket läge den är.

 
« Senast ändrad: 26 november 2018, 17:51:16 av blixtgo »
IVT Greenline HT Plus E17 med extern varmvattentank och volymtank för radiatorkretsen. TvÃ¥ borrhÃ¥l pÃ¥ 150 m vardera. Huset byggt 1971, 1 1/2-plans tegelhus utan källare, boyta 450 m2, var tidigare ett församlingshus.  NW SkÃ¥ne, Höganäs kommun.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kan hastighetsväljaren på pumpen vara glapp
« Svar #11 skrivet: 26 november 2018, 19:02:53 »
Jag ser även att under tiden kompressorn är kall, tas ändå ut energi från inkommande kylmedlet eftersom det skiljer några grader mellan inkommande och utgående kylmedlet, t ex +2 grad och -1 grad. Pumpen känns kall.

Givarna ska visa samma värde när kompressorn står still, men det är vanligt att givarna visar fel med någon grad eller mer. Man ska inte lura sig av att displayen visar tiondels grader. Jag får lägga till 1,3 grader till beräknad differens för att få riktig differens för min pump. Det är ovanligt hög differens i det här fallet men jag tycker inte den är orimlig.

Med tanke pÃ¥ Ã¥rstid, pump och borrhÃ¥l känns värdet för inkommande köldbärare, +2 grader, trovärdigt. Problemet kanske är att GT11-givaren visar fel och ibland drabbas av kontaktfel nÃ¥gonstans. Det är vanligt att givarna för köldbäraren krÃ¥nglar, de sitter i en väldigt fuktig miljö, men dÃ¥ brukar de visa för höga värden. 

GÃ¥r köldbärarpumpen även efter det att det har kommit larm för lÃ¥g köldbärartemperatur eller har den stannat? Om den gÃ¥r tror jag inte att pumpen är problemet dÃ¥ jag har svÃ¥rt att tänka mig att den skulle starta av sig själv igen om den hade stannat.   

Går det inte att med hjälp av en liten spegel se i vilket läge vredet står?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad blixtgo

  • Superblixt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken amatör
SV: Kan hastighetsväljaren på pumpen vara glapp
« Svar #12 skrivet: 30 november 2018, 12:18:10 »
Nu kan vi stänga detta tråd!

Tack för all hjälp och goda råd och bra information. Ni är guld värda.

Pumpen var problemet och den byttes igår av en kunnig erfaren service tekniker från ett företag i Helsingborg. Om någon av er vill höra mer det är bara att fråga.

Hälsningar,
Bill Gordon
IVT Greenline HT Plus E17 med extern varmvattentank och volymtank för radiatorkretsen. TvÃ¥ borrhÃ¥l pÃ¥ 150 m vardera. Huset byggt 1971, 1 1/2-plans tegelhus utan källare, boyta 450 m2, var tidigare ett församlingshus.  NW SkÃ¥ne, Höganäs kommun.

Utloggad Grix68

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan hastighetsväljaren på pumpen vara glapp
« Svar #13 skrivet: 26 september 2021, 01:45:59 »
Vill bara lägga till följande till tråden då jag fick just det problemet att hastighetsväljaren blev glapp.
Köldbärarpumpen startade således inte ibland vilket genererade felkod Pressostat låg.
Jag monterade bort locket tillsammans med vredet pÃ¥ hastighetsväljaren  och lade in en stor rund bricka med hÃ¥l. Tjocklek pÃ¥ brickan ca 2.5mm och hÃ¥let tillräckligt stort för att vredet skall gÃ¥ igenom.
När jag sedan monterade tillbaka locket så pressades brickan ned mot den undre delen av hastighetsväljaren vilket gjorde att glappkontakten försvann.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Kan hastighetsväljaren på pumpen vara glapp
« Svar #14 skrivet: 27 september 2021, 13:20:57 »
Jag har samma värmepump. Jag känner igen problemet. PÃ¥ min brinepump var det läge 2 som krÃ¥nglade.  Var vanligt fel pÃ¥ denna Ã¥rgÃ¥ng enligt reparatör. Jag gjorde byte själv. DÃ¥ det gÃ¥r ta bort sidoväggen gick det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!