Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 10 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Boilerplate4U
« skrivet: 03 december 2021, 10:31:18 »

Min pump har stått stilla i 2 månader (100% tillskott) - med >10ggr så högt elpris så kostade den dyraste dan i november mer än hela förra årets november. Kan vara värt att göra förebyggande åtgärder. Tills vidare kommer jag checka pumpen varje dag så jag inte missar om den stänger av igen, eftersom med dessa elpriser så är ju kostnaden ungefär som en p-bot per dag att missa detta. :(  Är det ungefär 1/3-1/4 av kostnaden att köra med värmepump som att köra på 100% tillskott? det verkar som att det är där det hamnat för mig, 3ggr högre förbrukning än normalt...  Jag hade önskat att BVP inte bara tänder en röd lysdiod utan även piper konstant eller liknande så man verkligen upptäcker när den fått en felkod... Att jag inte upptäckt detta har kostat många tusenlappar...

Hade också önskat det pep vid larm när vi fick ett stopp tidigare i höstas som varade några veckor. Vi går ofta förbi pumpen som står i torkrummet men missade hela tiden larmet pga larm-dioden ligger så pass högt under panelen att den bara syns om man böjer sig ned. När stoppet inträffade var det som tur vad inte speciellt kallt ute och vi hade fortfarande kvar avtalet på 47 kr/kWh men det märktes ändå tydligt på räkningen.

Jag rekommenerar att installera någon form av automatisk övervakningen så du kan få SMS/e-post när något fel inträffar. Då får du även intressant driftstatistik på köpet. Titta på tex Husdata H60, Loggamera.com, Easyserv.se eller likande som brukar kosta runt 1500-2000 kr.

Vi kör hustdata.se (H60 a 1295:-) och förutom larm vid rena fel har jag lagt in att den ska skicka en notis om den slår på eltillskott.
 
Skrivet av: JLUN
« skrivet: 03 december 2021, 09:48:18 »

Har ju skapat en tråd om ett problem som skulle kunna vara detta hastighetsreglage. Nu går min pump igen, frågan är om jag ska låta det vara, eller om det är lika bra att gå in och löda/bygla det där vredet med en gång om det är enkelt att göra? Är det självklart hur man ska göra när man väl öppnar kapslingen?

Om man lossar den där centrumskruven, kommer det ut mycket vatten och kan man bedöma om pumpen går för trögt, eller är det bara onödigt att mixtra med när det funkar igen?


Min pump har stått stilla i 2 månader (100% tillskott) - med >10ggr så högt elpris så kostade den dyraste dan i november mer än hela förra årets november. Kan vara värt att göra förebyggande åtgärder. Tills vidare kommer jag checka pumpen varje dag så jag inte missar om den stänger av igen, eftersom med dessa elpriser så är ju kostnaden ungefär som en p-bot per dag att missa detta. :(  Är det ungefär 1/3-1/4 av kostnaden att köra med värmepump som att köra på 100% tillskott? det verkar som att det är där det hamnat för mig, 3ggr högre förbrukning än normalt...  Jag hade önskat att BVP inte bara tänder en röd lysdiod utan även piper konstant eller liknande så man verkligen upptäcker när den fått en felkod... Att jag inte upptäckt detta har kostat många tusenlappar...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 oktober 2021, 09:46:40 »

Lite kul att detta ämne kan bli ett av de hetaste i forumet, det kunde man inte tro...  tummenupp
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 08 oktober 2021, 09:16:38 »

Cirkulationspumpen i min solvärme har samma problem, glapp i vredet för hastighet, så det är nog rätt allmänt förekommande.

// Magnus
Skrivet av: William Leaf Gordon
« skrivet: 06 oktober 2021, 20:18:03 »

Supersmart!
Hoppas andra med detta fel läser och känner ngn som kan löda på ett kretskort.
Stort tack!
Skrivet av: Boilerplate4U
« skrivet: 06 oktober 2021, 12:59:54 »

For all in the future. It is not necesary to change the pump. It is easy to solder a wire over the contacts on the circuit board in the circ. pump. It doesn't need to have a switch that you never touch right? I have done that on at least 30 Ivt pumps. And you don't have to take the pump out. Just pull the circuit board out. Cost? 0€(SEK) Mvh, Peter

Hey, great tip! I'll make sure to solder the circuit board if the same problem occurs again. Thanks!
Skrivet av: Boilerplate4U
« skrivet: 06 oktober 2021, 12:50:50 »

Vi hade samma problem med glapp i hastighetsreglaget. Enligt serviceteknikern är en möjlig orsak en felkonstruktion pga skumgummi-isoleringen i sidoplåten ligger alldeles för nära pumpen och trycker hårt på reglaget.

Se bilder längst ner i följande inlägg:  "[Löst] IVT Greenline HT Plus E11 - köldbärarpumpen P3 stannat. Ev orsaker?"
Skrivet av: PeterSkantelj
« skrivet: 27 september 2021, 19:03:56 »

For all in the future. It is not necesary to change the pump. It is easy to solder a wire over the contacts on the circuit board in the circ. pump. It doesn't need to have a switch that you never touch right? I have done that on at least 30 Ivt pumps. And you don't have to take the pump out. Just pull the circuit board out. Cost? 0€(SEK)

Mvh Peter
Skrivet av: lars
« skrivet: 27 september 2021, 13:20:57 »

Jag har samma värmepump. Jag känner igen problemet. På min brinepump var det läge 2 som krånglade.  Var vanligt fel på denna årgång enligt reparatör. Jag gjorde byte själv. Då det går ta bort sidoväggen gick det.
Skrivet av: Grix68
« skrivet: 26 september 2021, 01:45:59 »

Vill bara lägga till följande till tråden då jag fick just det problemet att hastighetsväljaren blev glapp.
Köldbärarpumpen startade således inte ibland vilket genererade felkod Pressostat låg.
Jag monterade bort locket tillsammans med vredet på hastighetsväljaren  och lade in en stor rund bricka med hål. Tjocklek på brickan ca 2.5mm och hålet tillräckligt stort för att vredet skall gå igenom.
När jag sedan monterade tillbaka locket så pressades brickan ned mot den undre delen av hastighetsväljaren vilket gjorde att glappkontakten försvann.
Skrivet av: blixtgo
« skrivet: 30 november 2018, 12:18:10 »

Nu kan vi stänga detta tråd!

Tack för all hjälp och goda råd och bra information. Ni är guld värda.

Pumpen var problemet och den byttes igår av en kunnig erfaren service tekniker från ett företag i Helsingborg. Om någon av er vill höra mer det är bara att fråga.

Hälsningar,
Bill Gordon
Skrivet av: Roland
« skrivet: 26 november 2018, 19:02:53 »

Jag ser även att under tiden kompressorn är kall, tas ändå ut energi från inkommande kylmedlet eftersom det skiljer några grader mellan inkommande och utgående kylmedlet, t ex +2 grad och -1 grad. Pumpen känns kall.

Givarna ska visa samma värde när kompressorn står still, men det är vanligt att givarna visar fel med någon grad eller mer. Man ska inte lura sig av att displayen visar tiondels grader. Jag får lägga till 1,3 grader till beräknad differens för att få riktig differens för min pump. Det är ovanligt hög differens i det här fallet men jag tycker inte den är orimlig.

Med tanke på årstid, pump och borrhål känns värdet för inkommande köldbärare, +2 grader, trovärdigt. Problemet kanske är att GT11-givaren visar fel och ibland drabbas av kontaktfel någonstans. Det är vanligt att givarna för köldbäraren krånglar, de sitter i en väldigt fuktig miljö, men då brukar de visa för höga värden. 

Går köldbärarpumpen även efter det att det har kommit larm för låg köldbärartemperatur eller har den stannat? Om den går tror jag inte att pumpen är problemet då jag har svårt att tänka mig att den skulle starta av sig själv igen om den hade stannat.   

Går det inte att med hjälp av en liten spegel se i vilket läge vredet står?
Skrivet av: blixtgo
« skrivet: 26 november 2018, 17:48:42 »

Hallo alla,

En uppdatering som jag hoppas leder till att ni gnuggar geniknölarna en gång till kring mitt fall.

Jag har kollat givaren GT11 i olika situationer och finner att den är korrekt.

Jag kan inte se nivån av köldbäraren i expansionsbehållaren, den har jag aldrig kunnat se, men service teknikern sade att nivån var helt ok.

Jag vet inte om borrhållen är parallelkopplade.

Köldbararepumpen har en 3-stegs kontroll men pga pumpens placering är det otroligt svårt för mig att vrida den. Eller oxå är den fast i en position av ngn anledning. Det går inte att se i vilket läge kontrollen är, tyvärr.

Jag har gjort följande experiment:

För en vecka sedan ändrade jag köldpumpen från "med komp."  till "kont.drift". Min tanke var att, om det är glapp i hastighetsväljaren på pumpen som service teknikern trodde, skulle GT11 aldrig larma. Vad tror du hände? Ja, under dessa dagar har vid sex tillfällen GT11 larmet gått. Ibland under natten när ute temp är låg, ibland under eftermiddag när ute temp är högre.

Inte bara det. En annan effekt av att kylpumpen har gått i en vecka är, att inkommande kylmedlet har kylts ned och redan nu ligger kring bara 1 grad plus. Aldrig hänt förr.

Pumpen är på ca 400 watt. Jag ser även att under tiden kompressorn är kall, tas ändå ut energi från inkommande kylmedlet eftersom det skiljer några grader mellan inkommande och utgående kylmedlet, t ex +2 grad och -1 grad. Pumpen känns kall.

Bild av kontrollen på pumpen, jag kan inte fastställa i vilket läge den är.

 
Skrivet av: Roland
« skrivet: 31 oktober 2018, 18:26:06 »

Ungefär 12 graders temperaturdifferens på köldbäraren när det borde vara kanske 4 grader betyder att det är alldeles för lågt flöde. Det var när pumpen gjorde varmvatten då den ger lägre effekt pga den höga kondenseringstemperaturen. Hade den värmt huset skulle KBut ha blivit ännu lägre och det är förmodligen då larmet går.

Jag förutsätter att borrhålen är parallellkopplade. Det kan inte handla om att en slinga är blockerad. Då skulle KBin vara betydligt lägre än +4 grader.

Är det tillräckligt med köldbärarlösning i expansionskärlet? Vätskeytan ska bör vara någon decimeter upp från botten. 

Vad händer om hastigheten på köldbärarpumpen ändras till ett steg lägre fart? Märks det någon skillnad på ljudet. Är motorhuset väldigt varmt?


 
Skrivet av: blixtgo
« skrivet: 31 oktober 2018, 15:32:29 »

Vi ska komma ihåg att teknikern gissade att anledningen till KB UT låg var att KB pumpen inte startade varje gång den skulle.

Men nu har jag nya mätvärden som förbryllar mig.  Med KB pumpen igång var det ändå -7,8 på KB UT.

KB pumpen har jag ändrat till kontinual drift.

Under tiden värmepumpen gjorde hetvatten fick jag fram:
KOMP  85
KB IN   4.0
KB UT  -7,8

När kompressorn hade slutat gå, höll KB UT -7,8 ett par minuter, sedangick det  långsamt ned till -2 efter 15 minuter. Då slutade jag kolla.

KB filter, nej jag har inte kollat, eftersom service killen sa att han hade kollat alla filter.
Skrivet av: Groob
« skrivet: 30 oktober 2018, 21:06:23 »

Hej! Hade köldbärarpumpen stannat av så hade
du med största säkerhet haft lågtryckslarm och inte mintemp på KB in.
Du har dåligt flöde genom förångaren. Har du kollat KB filter? Det skulle jag ha börjat med!
Skrivet av: blixtgo
« skrivet: 28 oktober 2018, 22:14:55 »

Jag är glad att ni har tagit tid att ge mig era kloka råd och synpunkter. Detta forum är ett bevis på att människor gärna vill hjälpa varandra.
Jag återkommer när jag har testat idéerna som ni har gett mig.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 27 oktober 2018, 21:16:54 »

Det finns andra förklaringar till problemet. Det kan vara korrosionsprodukter i pumpen som gör att den inte orkar starta ibland. Den typ av motorer som används har lågt startmoment. Prova med att köra på näst högsta hastigheten ett tag och hoppas på att det inte är glapp på alla hastigheter om det nu är glappkontakt som är problemet. Alternativt ställ köldbärarpumpen i läget för kontinuerlig drift. Om den går utan problem då talar det för att det är något som gör att pumpen går trögt när den startar.

Det är inte säkert att det är enkelt att byta köldbärarpumpen själv. Kondens på kopplingarna gör att metallen korroderar. Det kan vara mycket besvärligt att lossa muttrarna. Prova om det är möjligt att lossa dem innan gör-det-själv-alternativet väljs.

Det är förmodligen inte samma typ av pump som på värmebärarsidan. Den på kalla sidan brukar vara kraftigare då det krävs större effekt för att driva runt köldbäraren jämfört med värmebäraren.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 27 oktober 2018, 18:53:02 »

Du måste ha ett verktyg för att kunna stänga ventilerna som sitter precis före och efter cirkpumpen. Det brukar vara en insex eller större plattmejsel men det kan ev vare en "fyrkant" axel
Skrivet av: blixtgo
« skrivet: 27 oktober 2018, 17:30:09 »

Tack Larsmaja och Rikard.

Jag är övertygad om att givaren fungerar klanderfri.

Service killen menar att det finns en omkopplare på pumpen med tre hastigheter och att denna omkopplare har visat sig kunna glappa som han har sett under sin långa karriär.

Jag ska ta en närmare titt i maskinen och se om jag som normalhändig+ kan hitta pumpen och komma åt anslutningarna för att kunna byta den.
Rikard du menar, om jag förstår rätt, att samma typ av pump används både för värmesidan och för köldmedlet. Så det är bara att inhandla denna Wilo som du har länkat till.

Men en sak till. det måste finnas avstängningsventiler som jag kan manövrera för hand så att det går att skruva bort pumpen från köldkretsen.  Eller hur?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 oktober 2018, 09:45:04 »

Kostar under 3000 kr att beställa, du borde kunna byta själv om du är normalhändig och förstår vad som krävs när det gäller avstängning mot värmesystemet.
https://jsenergi.com/cirkulationspump-wilo-top-s-25-7-5-molexan-17761.html
Skrivet av: Larsmaja
« skrivet: 27 oktober 2018, 08:59:56 »

Har ingen erfarenhet från just denna VP. Men upphör köldbärare flödet kan detta resultera i att mätvärdena för köldbärar sidan blir märkliga. Den värmare delen av vätskan stiger lite uppåt och den kallare sjunker. Detta kan resultera i att köldbärare ut GT11 visar låg temperatur. Får en känsla av att det är köldbärarepumpen som inte pumpar runt vätskan.
Köldbärare pumpen tycks inte ha omkopplare för att välja flödet.
Verkar temperaturen på GT11 visa rätt då VP är i drift? Givarfel inte helt ovanliga.
Stopp i värmebärarflödet kan knappast resultera i låg köldbärare temp.
Skrivet av: blixtgo
« skrivet: 26 oktober 2018, 22:24:19 »

Ett nytt problem med min 13 år gamla Greenline HT Plus E17.

Efter flera månader med upprepade larm GT11 "köldbärare ut min" fick jag bita i det sura äpplet och ringa service.
Diagnosen var att en av pumparna P2 värmebärare pumpen eller p3 köldbärare pumpen (jag är inte säker vilken pump han menade) krånglar. Pumpen har tre hastigheter och enligt service teknikern måste den vara satt på högsta hastighet i min installation. Han menade att det är glapp i hastighetsväljaren på pumpen så att pumpen inte startar ibland, kanske händer detta många ggr om dagen. När den inte startar blir plötsligt köldbärare ut väldigt kalt, kanske lägre än -10 c och då går larmet GT11 plus att kompressorn stannar bums.

Vad säger ni om detta?

Det ska kosta 5500 för pumpen plus arbete och bilen, en kostnad som jag hoppas kunna undvika.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!