Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/luft konvertering till luft/vatten  (läst 8578 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Luft/luft konvertering till luft/vatten
« skrivet: 14 mars 2007, 22:23:30 »
hej
håller ju på att fundera om att pilla i hop en egen luft/vatten maskin ur en luft/luft apparat

kåken jag har äger behöver ca 8kw vid minus 20 grader ute för att va hyffsat varm...

det jag undrar över är hur stor maskin tror ni jag behöver ???

har hittat flera luft/luftare som är rejält stora 10-20kw  3fas  onoff maskin blir det dÃ¥ jag knappast fixar en inverter maskin + att jag har fÃ¥tt tag pÃ¥ en vettig styr dator för onoff
maskiner...
jag ska bara värma tanken till max 50 grader,,med maskinen för att försöka fixa ett bra coop värde på anläggningen..

min frÃ¥ga är kan jag räkna ut ett ungefärligt kw värde vid tex 20 minus  genom att...
räkna så här ..max effekt på maskin vid värme 2500w
2500x2,0 = 5000w Thumbsup
2,0 är cop värdet som jag tror den max fixar vid minus 20

den kommer säkert alldrig att dra 2500 w på max läget då det är minus 20
det är en jätte grov uppskattning men det är ju ändå lite att gå på...

har siktat på att försöka skaffa en pump som ger 10-12kw i alla fall,hummlan har ju en 7,5 kw pump å den e ju ändå inte överkill på hanns kåk..varför jag vill ha lite över pulver e ju för att
det är ju inte riktigt säkert att pumpen å lösningen som jag bygger e helt optimal så jag kan ju tappa en eller 2 kw pga att jag e klantig på att sätta i hop systemet ,ger pumpen 12 kw
så har jag råd att tappa lite utan att det slutar funka ...
« Senast ändrad: 14 mars 2007, 23:34:49 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Luft/luft konvertering till luft/vatten
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2007, 22:31:54 »
hej
håller ju på att fundera om att pilla i hop en egen luft/vatten maskin ur en luft/luft apparat

kåken jag har äger behöver ca 8kw vid minus 20 grader ute för att va hyffsat varm...

det jag undrar över är hur stor maskin tror ni jag behöver ???

har hittat flera luft/luftare som är rejält stora 10-20kw  3fas  onoff maskin blir det dÃ¥ jag knappast fixar en inverter maskin + att jag har fÃ¥tt tag pÃ¥ en vettig styr dator för onoff
maskiner...
jag ska bara värma tanken till max 50 grader,,med maskinen för att försöka fixa ett bra coop värde på anläggningen..

min frÃ¥ga är kan jag räkna ut ett ungefärligt kw värde vid tex 20 minus  genom att...
räkna så här ..max effekt på maskin vid värme 2500w
2500x2,0 = 5000kw
2,0 är cop värdet som jag tror den max fixar vid minus 20

den kommer säkert alldrig att dra 2500 w på max läget då det är minus 20
det är en jätte grov uppskattning men det är ju ändå lite att gå på...

har siktat på att försöka skaffa en pump som ger 10-12kw i alla fall,hummlan har ju en 7,5 kw pump å den e ju ändå inte överkill på hanns kåk..varför jag vill ha lite över pulver e ju för att
det är ju inte riktigt säkert att pumpen å lösningen som jag bygger e helt optimal så jag kan ju tappa en eller 2 kw pga att jag e klantig på att sätta i hop systemet ,ger pumpen 12 kw
så har jag råd att tappa lite utan att det slutar funka ...



5000 KW det lät som en riktig monstermaskin.... :D

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Luft/luft konvertering till luft/vatten
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2007, 23:35:33 »
nu då
bässer gevisser  nu har jag ändrat det  ;D

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Luft/luft konvertering till luft/vatten
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2007, 23:36:21 »
....2,0 är cop värdet som jag tror den max fixar vid minus 20 ...
COP på 2 låter VÄLDIGT optimistiskt vid dessa temperaturer.
Kika i Råd&Röns tabeller: http://www.radron.se/upload/tabeller/2005/nr%208/060816_kompl_3_luftluftvarmepump_a.pdf

Du funderar ju på ful-pump. Kika på Foma's siffror t.ex. COP vid -15 ligger då på 1,6.
Jag skulle gissa på att Chun-Lan och Foma ligger i samma kategori ungefär.

De enda pumparna som förmodligen når närheten av COP 2 vid -20 kanske är Toshiba RAS-10:an och IVT 12 FR-N.

Och... precis som du sa MAX effekt på kompressorn infaller inte samtidigt som det är svinkallt.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/luft konvertering till luft/vatten
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2007, 23:44:19 »
Varför bygga när det finns att köpa redan?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Luft/luft konvertering till luft/vatten
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2007, 23:58:36 »
hej ..
för det e skoj =)

+ att en stor luft luft ytterdel  kostar ca 4000kr i kina ...
styrdatorn  kostar....ca 2500 kr i sverge

har fÃ¥tt tag pÃ¥ en "varmvattenberedare" 
som du kallade värmeväxlaren i nån annan tråd ...
för ca 1500kr 

totalt ca 8000-10 000kr

fixa fram en airvell pump eller nÃ¥tt liknande  som ger 10-12kw  Ã¥ kostar 10 000 kr
jag då handlar jag direkt....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/luft konvertering till luft/vatten
« Svar #6 skrivet: 15 mars 2007, 00:01:10 »
Det kommer.

Om du vill ha den för eget bruk, OK, men om du tänkt börja sälja den... Den finns redan, billigare än du någonsin kan tillverka den.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Luft/luft konvertering till luft/vatten
« Svar #7 skrivet: 15 mars 2007, 00:11:15 »

hej  har du länk ...

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Luft/luft konvertering till luft/vatten
« Svar #8 skrivet: 15 mars 2007, 07:08:36 »
hade jag bott där ni bor så hade jag borrat eller grävt markvärme.......en 407 maskin luft/vatten vid -20 är inte gott för kompressorn.....byter man till 410 maskin så får man sämre värden under höst & vår & ner till ca -7.........när man har så kallt så långa perioder som ni har så har en luftvatten svårt att hänga med......

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/luft konvertering till luft/vatten
« Svar #9 skrivet: 15 mars 2007, 07:30:08 »

hej  har du länk ...


Det finns väl vad som helst i Kina, problemet är väl bara att handla med dem om du inte åker dit?
Vad jag menar är att du aldrig kan bygga något i Sverige som kan konkurrera med vad Kineserna har att erbjuda, i vart fall prismässigt.
Dessutom är det nog mycket mer på gång än vad de flesta tror, skulle gissa att en hel del svenska grossister/installatörer har haft täta kontakter med Kinesiska tillverkare det senaste året och att vi kommer att få se en hel del nyheter före hösten.

Men det är ju iofs bara vad jag tror.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Luft/luft konvertering till luft/vatten
« Svar #10 skrivet: 15 mars 2007, 12:04:02 »
hej..
fasiken för engånngs skull e vi eniga..håller med till direkt elens procent sats...100%
jag vet ochså att det kommer att komma bra å billiga grejer i år eller om nått år,,,

det e tootalt orimmligt att en luft vatten maskin ska kosta  100 000
« Senast ändrad: 15 mars 2007, 12:07:18 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Luft/luft konvertering till luft/vatten
« Svar #11 skrivet: 15 mars 2007, 18:37:16 »
hej..
fasiken för engånngs skull e vi eniga..håller med till direkt elens procent sats...100%
jag vet ochså att det kommer att komma bra å billiga grejer i år eller om nått år,,,

det e tootalt orimmligt att en luft vatten maskin ska kosta  100 000



 Ã„R det dÃ¥ ocksÃ¥ helt orimligt att en bergvärme skall kosta 140000::_???????

undrar om doktorn här på forumet funderat över vad det kostar att bygga en luft/vatten i sverige???

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Luft/luft konvertering till luft/vatten
« Svar #12 skrivet: 15 mars 2007, 19:14:09 »
Snart behöver Vi inte Ã¥ka till Kina fär att handla direkt av dom/kineserna. NÃ¥t av dom 900, eller hur mÃ¥nga det nu var, stationära Kinesiska företagen i Kalmar, lär säkert kunna hjälpa till Ã¥ ordna fram vad som behövs. NÃ¥gra Ã¥r till, Ã¥ hela Sverige är som en förort till Kina  ;D ;) Troligen har även Kinnan AB dÃ¥ bytt namn till Kina AB, Ã¥ säljer skitbilliga L/V-pumpar i parti Ã¥ minut  :o

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Luft/luft konvertering till luft/vatten
« Svar #13 skrivet: 15 mars 2007, 20:14:19 »
hej..
fasiken för engånngs skull e vi eniga..håller med till direkt elens procent sats...100%
jag vet ochså att det kommer att komma bra å billiga grejer i år eller om nått år,,,

det e tootalt orimmligt att en luft vatten maskin ska kosta  100 000



 Ã„R det dÃ¥ ocksÃ¥ helt orimligt att en bergvärme skall kosta 140000::_???????

undrar om doktorn här på forumet funderat över vad det kostar att bygga en luft/vatten i sverige???

hej
just därför ska vi inte bygga grejer i sverge då det finns folk som gör det mycket billigare å effektivare i andra länder.....
vi ska i stället se till att vi frår bra grejer å till rätt pris ..

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Luft/luft konvertering till luft/vatten
« Svar #14 skrivet: 16 mars 2007, 06:11:24 »
vi kanske skall ha kinerser som installerar dom också?? så kan vi alla sitta hemma sen.........

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!