Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 12 GR-N eller FR-N?  (läst 4407 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nao

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
IVT 12 GR-N eller FR-N?
« skrivet: 21 juli 2008, 13:28:45 »
Hej!

Jag har är ny pÃ¥ detta med värmepumpar men har läst runt en del pÃ¥ forumet. Det verkar finnas mÃ¥nga kunniga människor pÃ¥ detta forum. Jag ska installera en LVP i en 70-talsvilla  i Stockholm med direktverkande el, 2 plan + källare, ca 135 kvm borträknat källaren som nog inte kommer att värmas med pumpen. Jag har fÃ¥tt en offert pÃ¥ en IVT 12 FR-N frÃ¥n en firma, men har funderat lite pÃ¥ om jag kanske ska köpa en 12 GR-N istället. DÃ¥ resonerar jag pÃ¥ följande sätt:

GR-N har lite högre effekt (6,5) än FR-N och det gör att den går på dellast oftare, vilket ger bättre cop-värde = sparar mer pengar. Stämmer det? (något jag läst på forumet)

GR-N är en nyare modell. Borde väl vara bra?

GR-N är lite tystare enligt specifikationerna. Märks?

Dock är det så att enligt specifikationerna drar GR-N mer ström på lägsta nivån, 0.16-1.7, jämfört med FR-N, 0.13-1.7. Är detta en signifikant nackdel?

mvh

Nao   

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!