Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HÃ¥ltagning i putsad fasad  (läst 2253 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad adv1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
HÃ¥ltagning i putsad fasad
« skrivet: 13 augusti 2019, 21:42:12 »
Hej!

Är i startgroparna och ska börja bygga ett garage som ska få putsad fasad (stomme i trä). Ska ha en luft/luftvärmepump som värmekälla i garaget och funderar på om man ska installera denna efter att allt är färdigt eller om man ska förbereda en genomföring redan innan garaget putsas för att undvika eventuella sprickor eller annat i putsen.

NÃ¥gon som har erfarenhet av nybyggen och hur har ni gjort?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: HÃ¥ltagning i putsad fasad
« Svar #1 skrivet: 14 augusti 2019, 07:44:30 »
jag lägger rören inne i stommen....så jag slipper se dem...

...kolla gärna med kommande installatör....att du får med rätt elkabel, etc.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HÃ¥ltagning i putsad fasad
« Svar #2 skrivet: 14 augusti 2019, 08:15:43 »
OM du vet var du skall ha värmepumpen kan du bygga in ett rör som är 65-70 mm i diameter.
Hålet sitter som regel (alltid) i nedre högra hörnet på innedelen sett inifrån garaget.
Vet du måttet på innerdelen så är det ju enkelt att förbereda för hålet.
Röret måste luta nedåt så man får fall på kondensvattenslangen ut genom väggen.
Det kan luta rätt rejält, kanske 4 cm om du har en 30 cm vägg.
Lågpunkten i väggens fasadsida.
« Senast ändrad: 14 augusti 2019, 08:17:16 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad adv1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HÃ¥ltagning i putsad fasad
« Svar #3 skrivet: 14 augusti 2019, 19:26:31 »
Tack för era svar! Jag får ringa runt lite till olika installatörer och höra mig för. Har redan fått nej av en leverantör som säger att de inte borrar i puts, ska de installera så får jag borra själv. Därför vore det ju trevligt att få till en genomföring innan putsen åker på.

Kan man göra ett hål nära utedelen och sedan trä igenom rör/kablar och leda alltihop upp till innedelen? Så som jag sett de flesta installationer så går det ofta en ful skena på utsidan av väggen uppåt från utedelen och sedan in till innedelen via en genomföring. Jag har hellre den här skenan på insidan av garageväggen då utseendet där inte spelar så jättestor roll.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HÃ¥ltagning i putsad fasad
« Svar #4 skrivet: 15 augusti 2019, 07:56:56 »
Det går precis lika bra att göra på det sättet.
Bara du vet var du skall ha utedelen.
De flesta tillverkare anger en minimilängd på rören mellan innedel och utedel på ca 3 meter.
De flesta installatörer bryr sig inte så mycket om detta, men det är ju något du kan ha i bakhuvudet om du skall planera placeringen av inne och utedel själv.
Utifrån sett sitter anslutningen i nedre högra delen på värmepumpen, om du låter håler mynna ut ca 25 cm ovanför utedelens underkant borde höjden bli rätt.
Bor du där det snöar mycket bör maskinens underkant vara minst 1 meter ovan mark.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad adv1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HÃ¥ltagning i putsad fasad
« Svar #5 skrivet: 15 augusti 2019, 17:27:34 »
Tack för bra svar Rickard! Känner mig iaf lite klokare på det hela nu :)

En sista fundering, om jag nu ska göra ett hål i förväg, vad för sorts rör ska jag bygga in? Tänker att jag måste täta det fram tills dess att en värmepump kommer på plats, vilket sannolikt blir efter att vi flyttar in i mars nästa år.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: HÃ¥ltagning i putsad fasad
« Svar #6 skrivet: 15 augusti 2019, 17:42:57 »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!