Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flöde genom VV-element i gammal SVAB/vevex?  (läst 6104 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olcivek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Flöde genom VV-element i gammal SVAB/vevex?
« skrivet: 03 november 2015, 13:08:37 »
Har en liten fundering angående värmeväxlarelementen. Är flödet rakt genom eller hur fungerar det? Jag har ett gammalt (1980) system från SVAB (vevex) där alla ventiler i huset suger luft. Det borde väl blåsa in i sovrum etc och suga ut ur badrum/tvättstuga?
Så min fundering är om man genom att vända elementen fel kan styra frånluft/tilluft fel eller om hela ventilationen är helt felkopplad? Har inte sett några pilar eller liknande på elementen.
« Senast ändrad: 03 november 2015, 13:19:35 av Olcivek »

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Flöde genom VV-element i gammal SVAB/vevex?
« Svar #1 skrivet: 03 november 2015, 15:31:25 »
Ja, luften gÃ¥r igenom växlarna sÃ¥ som du skissat. Tilluftsfläkten  har kanske stÃ¥tt stilla?
« Senast ändrad: 03 november 2015, 15:50:34 av claese »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Flöde genom VV-element i gammal SVAB/vevex?
« Svar #2 skrivet: 03 november 2015, 18:24:15 »
Till och frånlufts fläkt sitter väl på samma axel så fungerar en så fungerar bägge. Suger det luft i tilluftsventilerna så är "ventrören" felkopplade och växlarkassetterna kan du sätta som du vill flödet blir lika oavsett (som på skissen).
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Flöde genom VV-element i gammal SVAB/vevex?
« Svar #3 skrivet: 03 november 2015, 18:54:49 »
Ser det ut så i lådan när du öppnar så förstår jag varför du inte får någon tilluft.

Hela fläktpaketet saknas.
Som kocken påpekat så drivs både till och frånluft av samma motor
Din låda skall se ut som på följande bild.


Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Flöde genom VV-element i gammal SVAB/vevex?
« Svar #4 skrivet: 03 november 2015, 19:25:17 »
Och nya fläktpaket finns att köpa för några tusenlappar
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Olcivek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flöde genom VV-element i gammal SVAB/vevex?
« Svar #5 skrivet: 03 november 2015, 21:02:16 »
Nej dÃ¥, jag har plockat ur fläkten för lagerbyte.  :) De var verkligen färdiga.

Men problemet hade en mycket enkel lösning. Tätt filter på utsidan av huset. Det var nog ingen som gjort ren det på ett decennium för det var totalt igensatt. Flera millimeter tjock matta av lort som nu är borta.
Tidigare ägarna påpekade att det rökte in när man eldade i kaminen och var tvungen att öppna ett fönster. När vi flyttade in visste vi inte vad det var för typ av ventilation men konstaterade att det var väldigt många utsug i förhållande till inloppsventiler så det var ju inte så underligt att det rökte in. Vi slutade helt att elda i kaminen.
Nu efter rengöring av allt utom rören, de såg skapliga ut så mycket jag kunde se med spegel lampa och kamera, så har vi helt plötsligt tilluft nästan överallt. :) Fläkten låter inte som ett tröskverk heller med nya lager.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Flöde genom VV-element i gammal SVAB/vevex?
« Svar #6 skrivet: 03 november 2015, 22:01:45 »
Ok dÃ¥ fanns det en förklaring till avsaknaden i vart fall  tummenupp
Tur det bara var igensatta inlopp.

En lite förklaring till de olika kanalerna (jag beskriver det utifrån din bild)
Längst upp till höger är Avluft
Under ellådan är uteluft (Man kan behöva montera ett spjäll på denna ledning för att erhålla undertryck i huset)
Längst ned till vänster är tilluft (tilluftskanalen är den med temperaturbulben för elelementet)
Och de två sista vänstra sidan kortsida + långsida är Frånluft (anledningen till att det är två frånluft var att man på -80 talet även kopplade köksfläkten till FTX aggregatet men jag hoppas att du inte har det så).

Enligt den instruktionen jag har så var temperaturverkningsgraden med dubbla värmeväxlare mellan 70 och 80%.
Det fanns ett aggregat som mer liknade ett bacho/Fläktwoods RDAA aggregat med enkel värmeväxlare och denna har jag för mig hade ca 65% verkningsgrad.
Man kan vända kassetterna hur man vill eftersom det är korsströmsväxlare.
Kontrollera att aggregatet är anslutet till en dränering (dräneringshålet är vid fläkten vid avluft sidan)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Olcivek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flöde genom VV-element i gammal SVAB/vevex?
« Svar #7 skrivet: 04 november 2015, 18:44:22 »
Tack för era svar, de är mycket uppskattade.
Jag ska kolla hur det ser ut med dräneringen. Köksfläkten är inte inkopplad i "kistan".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!