Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BorrhÃ¥l // eller // Slang  (läst 9700 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #15 skrivet: 14 oktober 2009, 11:03:46 »
så, sluteffekten blir den samma bara att jag behöver jävulskt mycket slang då... jag förlorar ingen effekt i sig?
jag vill ha effekt, jag vill ha billig drift.

slutnotan var ungefär den samma för 140meter borr eller 600meter slang, dock två olika pumpar..

Rätt dimensionerat blir slutresultatet samma elförbrukning. Men 140 meter borrhål och 600 meter jordslang är inte likvärdiga alternativ. Skulle tro att jordvärmealternativet också avser en ett nummer kraftigare värmepump då 600 meter slang (som bör delas upp i två slingor om 300 meter) motsvarar ungefär 200 meter borrhål som heddan också skriver. I och med att det finns en damm i närheten tycker jag inte det kan handla om torr mark med dålig värmeledningsförmåga.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #16 skrivet: 14 oktober 2009, 11:07:58 »
Du som har en stor åker att lägga slingan i skall självklart välja jordalternativet...billigare investering bättre effektivitet. En väldimensionerad jordslinga är effektivare än en borra, i alla fall i norra delen av sverige.

Och 600meter jordslinga är ju mycket mer än 140m borra. Så det är ju inte riktigt jämförbart prismässigt...
Och är du rädd att det inte räcker så är det ju billigare att överdimensionera jordslingan.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #17 skrivet: 14 oktober 2009, 11:09:40 »
ja nej torr mark är det då inte, maskiner kör ibland fast närmast dammen -fast det är ju långt dit iofs, närmast huset ser det ju lite torrare ut men betesmark som ser grön och växande ut iaf.. de har mest boskap gåendes så de kör inte spannmål osv, fast det är klart de har hållt på lite med dränering nu iofs men...

Det är nog inte omöjligt att 600meter slang var för en 10pump och 140borr var för 8pump...

Men vad händer om jag drar till med 700meter slang till en 8pump, orkar den inte det då?
« Senast ändrad: 14 oktober 2009, 11:12:27 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #18 skrivet: 14 oktober 2009, 11:21:52 »
Den orkar det utan problem, du delar bara upp i flera slingor, 2x350m. Man brukar hålla varje slinga under 400m.
Oftast sitter det samma cirkulationspumpar i de olika storlekarna på VP så det är oftast så att en mindre VP orkar med en längre slinga bättre, eftersom en mindre VP har ett lägre behov av flödet. Däremot så är det också mer ekonomiskt att dela upp i flera slingor eftersom cirkulationspumpen då kan arbeta på en lägre hastighet.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #19 skrivet: 14 oktober 2009, 11:31:40 »
Kan man köra 3 slangar då, eller är 2 max?

fåse...

hellre en 8w än 10w pump annars hetsvärmer man men många start och stop = oekonomiskt...
hellre flera ledningar än 1... för att cirkulationspumparna inte ska behöva slita och dra onödigt med ström...
Hellre låta den smygvärma stora vatttenvolymer än ofta hetsvärma små volymer..
hellre förstora element än försmå av typ samma anledning..


är det fler punkter man ska räkna med för låg driftskostnad?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #20 skrivet: 14 oktober 2009, 12:44:20 »
Hej dom flesta brine pumparna klarar 600 meter eller mer slang kolla med pump tillverkaren hur mycket den orker trycka runt i en mark slinga.
Ju mer slang du lägger ju högre värningsgrad blir det.
Har dom offererat ett hål på 140meter till en 8kw pump så är dom helt fel på det.
Du behöver minst 180meter till en pump på 8kw men gärna 200 meter.




"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #21 skrivet: 14 oktober 2009, 19:26:43 »
1. går det inte att koppla in fler pumpar som hjälper till med cirkulera vätskan i slangarna då?

2. om nu slang ska plöjas ner, blir inte det ett himla projekt att korsa alla dräneringar som ligger närmare mark?
Man blir väl tvungen att märka upp ganska ordentligt för slippa braka rätt igenom, eller brukar de skita i det och köra fullfart och laga saker i efterhand?
-isf räcker det ju inte med bara en plog utan då får man ju ha hit en grävare också... åh så jobbit allt blev :)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #22 skrivet: 14 oktober 2009, 19:35:52 »

Har dom offererat ett hål på 140meter till en 8kw pump så är dom helt fel på det.
Du behöver minst 180meter till en pump på 8kw men gärna 200 meter.






Tror inte 140 meter till 8 kw är helt fel finns säkert många på forumet som kan det bättre. max längd på en slinga ligger på 400 meter på nibe och bosch.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #23 skrivet: 14 oktober 2009, 20:03:23 »

Men vad händer om jag drar till med 700meter slang till en 8pump, orkar den inte det då?

700 meter i en slinga är inte bra. Det blir högt tryckfall och det kostar i form av el till cirkulationspumpen så det är inte ekonomiskt. KAn också blir väl lågt flöde som ger för hög skillnad mellan in- och utgående köldbärartemperaturer. Det kostar extra i form av mer el till kompressorn.

Det går att dela upp i 3 eller flera slingor men man måste se till att fördela flödet någorlunda jämnt mellan delslingorna och det kan vara lite pyssel med det. Så två slingor där varje delslinga har en ventil för inreglering av flödet är vad man bör sikta på.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #24 skrivet: 14 oktober 2009, 20:21:08 »
Var bara otydlig, tänkte allt 700 delat på 2 slingor såsett...

Dessa cirkulationspumparna, är de styrda av värmepumpen eller står dom och surrar konstant för sig själva?

2 slingor, max 400... får väl bli nåt sånt då kanske...

eller kan det bli negativa följer med förlång slang, "för lågt flöde som ger för hög skillnad mellan in och utgående..." vad gör det om den inte hinner suga åt sig värmen och pumpar ut lite överflödig värme tillbaka ut på åkern, hur drar detta mer el? och hur undviker man det även om man envisas med dra generösa längder på slangen?


-Hur grävs dessa ner, ett dike per slang eller läggs de båda ner i samma dike?

Samt hur funktionella är borrhål jämfört mot slangar under vintertid?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #25 skrivet: 14 oktober 2009, 20:55:35 »
Cirkulationspumparna styrs av VP:n så att de bara går när det behövs. Och de med varvtalsstyrda CP ser även till att de håller rätt fart...

För lång slang är ingen nackdel så länge du bara delar upp det i flera slingor...det är flödesmotståndet som är problemet i långa slangar, delar du upp en slinga i två parallella så blir flödesmotståndet en fjärdedel. Man brukar maximera varje slinga till 400m. Men rent teoretiskt så kan man ha 2x800m och detta ger samma flödesmotstånd som 1x400m

De grävs ner i var sin grav. Man brukar hålla ungefär 1 meters djup och minst 1 meter mellan varje slang.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #26 skrivet: 14 oktober 2009, 23:09:53 »
anar att man bör sikta slangen där solen skiner mest, istället för glida runt kring träd å sånt, eller har det ingen betydelse?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #27 skrivet: 14 oktober 2009, 23:12:52 »
140 meter är lagom till en pump på 5kw
Man brukar räkna 40watt metern i ett borrat hål.
Visst hade 140 meter funkat men man hade haft ett par minus på returen om pumpen fått arbeta ordentligt.
Med plöja ner menar jag att man har speciel plog efter något lämpligt fordon som gör en fåra, lägger slangen och fyller igen i ett ända moment normalt.
http://www.entreprenadaktuellt.se/?p=29889&pt=107&m=2879 så här ser det ut.
Dräneringen behöver inte bli ett problem med lite planering.
Man kan tex dra slangen rakt fram 200meter sen vända och tillbaka, man är inte tvingad att dra den kors och tvärs.
Är åkern lång nog är det smidigaste att dra den rakt fram till halva längden och sen tillbaka.
Det spar massor med tid och man har 100 koll på var den ligger.
Rätt dimmensionerat är borrhål och slang likvärdiga funktions mässigt.
Tänkte på en sak nu ang ditt offererade borrhål, jag kan ge mig tusan där på att dom räknat på din nuvarande förbrukning och inte på vad den blir när du inrett vinden.
Som det ser ut i dag hade du klarat dig fint med en 5kw pump och ett hål på 140meter men 8kw pump hade aldrig funkat optimalt med ett så grunt hål.
Det är väldigt vanligt att dom offererar för grunda hål som för visso funkar men ger 0gr in och 3-5 minus på returen bara för att få ner priset på offerten.
Med ett sån hål får men kanske ett cop på 3 när man kan borra lite till och komma på ett cop på över 4
Det man spar betalar man i sämre värkningsgrad och kortare livsländ på pumpen.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #28 skrivet: 15 oktober 2009, 08:48:56 »
Har inte tänkt på det förrän nu men det står "1rörs radiatorsystem, smala element under varje fönster osv." i "fotnoten". Vill det sig illa kan det vara ett högtemperatursystem som inte alls lämpar sig för värmepump. Ett radiatorsystem som lämpar sig för värmepump skall kräva högst 55 grader som framledningstemperatur när det är som kallast ute. Det brukar bli runt 40 grader när det är några minusgrader ute. Kontrollera vad det är för typ av system. Det finns de som kräver 80 grader på radiatorvattnet när det är som kallast ute. Det är inte ovanligt med sådana system på hus från 80-talet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #29 skrivet: 15 oktober 2009, 09:03:41 »
140 meter är lagom till en pump på 5kw
Man brukar räkna 40watt metern i ett borrat hål.
.......

Som det ser ut i dag hade du klarat dig fint med en 5kw pump och ett hål på 140meter men 8kw pump hade aldrig funkat optimalt med ett så grunt hål.
Det är väldigt vanligt att dom offererar för grunda hål som för visso funkar men ger 0gr in och 3-5 minus på returen bara för att få ner priset på offerten.
Med ett sån hål får men kanske ett cop på 3 när man kan borra lite till och komma på ett cop på över 4

För en pump på 5 kW räcker 110 meter aktivt hål vid normal värmeledningsförmåga på berget. Det blir i de flesta fall ungefär 120 meter borrhål. 40 W/m uttagen värme (det är den man brukar räkna borrhål och markslingor på, inte pumpens värmeeffekt) ger 90 meter aktivt hål.

140 meter till en pump på 8 kW kan fungera bra, det beror på pumpens effekt i förhållande till maximalt effektbehov. Går den sällan kontinuerligt är det inga problem.

Det gÃ¥r inte att komma frÃ¥n COP 3 till 4 genom att borra djupare, i praktiken kommer man frÃ¥n t.ex. 3 till 3,1 eller möjligen 3,2. Det är inte orimligt att sikta pÃ¥ noll grader in i mellersta Sverige. Det som inte är rimligt är de -2 grader som man brukade räkna med förr men som man verkar ha gÃ¥tt ifrÃ¥n.   

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!