Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 123-haveri - E10, E04, E04  (läst 6290 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BB54

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
123-haveri - E10, E04, E04
« skrivet: 17 januari 2014, 21:14:31 »
Hej,
Nu har vår 123 tuffat på i många år utan problem efter lite initialt strul vid installationern 2006. När vi byggde om 2008 kopplades den ned under några månader men i övrigt har det bara tuffat på utan bekymmer. Den har värmt 177 kvm (med hjälp av braskamin och några element vid riktigt kallt väder).

På sistone har den låtit som lite som en moppe från förr och för några dar sen stannade den till och hade svårt att komma igång. Röda driftlampan blinkade och utedelen gjorde omstarter utan att komma ända till normal drift. Jag lät den vila en stund och startade om. Den gick därefter ganska fint några dar (med moppeljud).

I går hade vi tio minus, då hamnade den återigen i det där läget, röd blink och omstartande utedel. Utedelen lät då mer som en riktigt kass moppe, varvet gick upp och ner med korta halvsekundlånga pauser. Jag stängde ner och drog igång elelementen. I dag har jag provat igen och även gjort självtest som levererade serien E10, E04, E04.

Både E10 och E04 pekar åt kretskort i utedel (+lite andra möjligheter). Det man frågar sig är ifall det lönar sig att reparera eller om det vettiga är en ny maskin?

Känner nån igen felet, är det kretskort och vad kan det tänkas kosta att fixa? Hade ni köpt en ny pump i stället?

hälsar
Mikael

Utloggad BB54

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: 123-haveri - E10, E04, E04
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2014, 13:52:43 »
Nu har en lokal servicetekniker varit ute och konstaterat kompressorhaveri. Vi är m a o i business för en ny pump. Tittar nu efter mer kapacitet jämfört 123:an som behövde en hel del extravärme när det är riktigt kallt (inte minst under -20 då den slog av :)). När jag surfar runt här verkar det som om Mitsubishi FH35 är ett bra val. Vår tekniker rekommenderade Panasonic. Har Panasonic någon pump med motsvarande prestanda, eller borde jag stå på mig och be om en FH35?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 123-haveri - E10, E04, E04
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2014, 14:50:57 »
Panasonic HE12PKE motsvarar FH35 men dom brukar vara ordentligt dyrare om det är 5 års garanti på dom båda och man får egentligen inget mer för pengarna då FH tex har fler inställningsmöjligheter av att styra vingarna för luftflödet.

Nackdelen med FH är att den är 93cm bred och inte får plats , HE är 87cm bred.
Höjden borde fungera på båda då din servicekille ansåg att HE får plats och dom är ca 30cm på höjden båda 2.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad BB54

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: 123-haveri - E10, E04, E04
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2014, 16:22:24 »
Tack för svar, jag ska kolla bredden. Det ska fritt vara 17 cm ovanför om jag fattat rätt. Det kan hända att underkanten då kommer in i linje med underkanten på dörrfodret. Kanske kan man sätta en distansskiva bakom för att komma i nivå så att dörrfodret kan sitta kvar under... eller är det olämpligt att ha den så lågt, hänger det ner nån vinge när man kör värme? Normalläge för oss har varit rakt ut eller bara lite nervinklat för att slunga varmluften in i vardagsrummet som är några steg bort från placeringen i hallen.

Kanske det är ännu bättre att ta bort dörrfodret?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 123-haveri - E10, E04, E04
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2014, 19:22:28 »
17cm behöver det inte vara men om man kan ha så pass mycket så är det bra.
På Panasonic går vingen nedanför innerdelen beroende på hur mycket man vinklar den nedåt, på Mitsubishin går en givare/sensor ner ca 15mm nedanför själva innerdelen.

Smidigast för dig är att behålla fodret om detta är möjligt utan att luftspalten ovanför blir för liten.
Om man drar ner innerdelen för mycket så kan man riskera att hålet bakom innerdelen hamnar i själva dörrkarmen och den ska man helst undvika att borra i.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad BB54

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: 123-haveri - E10, E04, E04
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2014, 15:57:17 »
Tack för högkvalitativ input!  tummenupp

Utloggad BB54

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: 123-haveri - E10, E04, E04
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2014, 00:26:57 »
Vilken är då minsta accepterbara spalt ovanför innedelen? Kanske går det att hitta nånstans på forumet...

OK, fem centimeter hittade jag som minsta tänkbara hittade jag i en tidigare trÃ¥d frÃ¥n dig TS. Här mäter det 35,5 mellan dörrfoder och tak. Innedelarna här ovan är 30,5 sÃ¥ det är precis pÃ¥ hÃ¥ret att det funkar. Teknikern som var pÃ¥ besök rekommenderade en (i mitt tycke för svag) panasonic som är 29,5 hög. BÃ¥de Fujitsu och Toshiba har ju innedelar med lägre höjd, borde jag välja nÃ¥got frÃ¥n dem hellre än att ha en Mitsubishi FH35 monterad sÃ¥pass nära taket?   
« Senast ändrad: 22 januari 2014, 01:06:39 av BB54 »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 123-haveri - E10, E04, E04
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2014, 02:16:01 »
4-5 cm är ovanför innerdelen vad man behöver på dom flesta modeller för att man överhuvudtaget ska kunna montera den och att det ska finnas en rimlig chans att göra rent samt ta av kåpan vid behov för tex reparation/service.
En del modeller med luckor som går ut och upp behöver mera utrymme uppåt.
Nackdelen med kort avstånd till taket är att det alltid är varmast vid taket och man får ställa upp temperaturen och i vissa fall med dörrposter runt omkring så kan det bli för varmt och man lyckas inte få iväg värmen.
Finns låga innerdelar som tex Fujitsu 12LECAN men man måste tänka på att små innerdelar låter mer ( ettrigare ljud ) när man jämför samma luftmängd som en större innerdel så valet av modell är ganska beroende på vart den sitter och hur mycket den riskerar att störa med relativt hög fläkthastighet.
Din Sanyo 123 tex är en ganska tyst modell även på högsta fläkthastighet men det beror mycket på att den omsätter ganska lite luft.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad BB54

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: 123-haveri - E10, E04, E04
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2014, 13:24:03 »
Tack för bra input än en gång! Nu ska jag nog kunna bestämma mig!

Utloggad BB54

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: 123-haveri - E10, E04, E04
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2014, 10:00:29 »
Så, nu efter två veckor utan pump tuffar en Mitsubishi FH35 därhemma. Åter till den sköna luftburna beroendeframkallande värmen som är överallt omkring dig (rundar av här innan jag blir helt opassande poetisk). FH35 småputtrade i morse i fem minus/snöfall och det var varmt på alla de 177 kvadratmetrarna. Vår gamla Sanyo hade väsnats betydligt mer både inne och ute för att göra motsvarande jobb. Här finns det kapacitet helt klart. Hoppas nu på många sköna bekymmersfria år. Tack för hjälpen, TS!

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: 123-haveri - E10, E04, E04
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2014, 16:50:49 »
FÃ¥r anta att TS är nöjd nudÃ¥.  a:gl

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 123-haveri - E10, E04, E04
« Svar #11 skrivet: 01 februari 2014, 17:30:08 »
Tror inte det är vi som monterat den.
Känner inte igen att vi demonterat nÃ¥gon Sanyo och ersatt med en FH35 nyligen, troligen hade inte BB54 turen att bo i vÃ¥rat installationsomrÃ¥de  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: 123-haveri - E10, E04, E04
« Svar #12 skrivet: 02 februari 2014, 22:25:39 »
Tror inte det är vi som monterat den.

TS är säkert nöjd ändÃ¥.  :)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 123-haveri - E10, E04, E04
« Svar #13 skrivet: 02 februari 2014, 22:55:36 »
VÃ¥rat namn TS och TS som i "trÃ¥dskaparen" kan ge en myror i skallen ibland  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad BB54

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: 123-haveri - E10, E04, E04
« Svar #14 skrivet: 03 februari 2014, 11:29:20 »
:) Sorry, den förkortningen har jag inte stött på tidigare. Jag frekventerar mestadels engelskspråkiga forum kan bero på det kanske.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!