Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att begripa mitt system...  (läst 1382 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tweety

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp att begripa mitt system...
« skrivet: 20 december 2017, 23:47:53 »
Har ett villasystem med Nibe Fighter 1115 och jordvärme kopplat till  golvvärme i gjuten platta pÃ¥ bottenplan och radiatorer pÃ¥ ovanvÃ¥ning som nog fungerar, men är helt vansinnigt injusterat av tidigare ägare.

Är hyffsat teknisk, men värmesystem är inte min grej, så jag begriper en del, och har läst mig till en del här på forumet, men skulle behövs hjälp att förstå hur allt hänger ihop i mitt fall.

Idag är övervåningen hopplöst för varm, och halva bottenvåningen för varm och halva för kall, så allt är en förbättring...

Utloggad Tweety

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att begripa mitt system...
« Svar #1 skrivet: 21 december 2017, 00:10:17 »
Vad jag har förstått av mitt system är att jag har två punkter i huset med en shunt och cirkulationspump som matas av värmepumpens cirkulationspump. Samma slinga med värmepumpens cirkulationspump matar också en punkt på ovanvåningen där det går ut rörledningar till radiatorerna en och en, vilket gör att jag förstått att det är ett tvårörssystem som jag har.

Den delen jag inte alls blir klok på är att av de två delarna i golvvärmen är en med tre slingor och ganska få kvm och en med sex slingor och ungefär dubbla kvm som den andra. Den lilla delen av systemet är konstant för varm, och den stora för kall, samtidigt som jag får skruva ned alla termostaterna på ovanvåningen för att inte koka i sovrummen, vilket jag har förstått inte är optimalt. För att sen göra det ännu skojigare, så är det hyffsad variation mellan olika rum/slingor på de kopplade till cirkulationspumpen med sex slingor. (Den andra är jämnt och fint inställda på asvarmt)

Givetvis har jag pillat på systemet utan att komma någon vart, men jag har skrivit ner varenda inställning jag ändrat, så jag kan enkelt återställa allt till det exakta (och lika röriga) läget som förre ägaren lämnade det i.

Skulle troligen behöva en nybörjares steg för steg instruktion till att justera in systemet någorlunda, och lite hjälp att begripa hur shunt/pump delen fungerar, för där känner jag mig ganska förvirrad.

Framför allt, vad skall pumpen stå på för i ställning, skall det vara samma på de olika stora delarna? Och hur fungerar termostaten som sitter där, de är också olika inställda på de två delarna, och har 20-30-40 istället för klassiska 1-2-3 som på radiatorerna.

Ã…terkommer gärna med bilder/märkning pÃ¥ allt som kan vara till hjälp att veta, men det finns hur mycket som helst att skriva... 
« Senast ändrad: 21 december 2017, 00:14:48 av Tweety »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att begripa mitt system...
« Svar #2 skrivet: 21 december 2017, 06:44:50 »
Det bästa vore om du kunde rita upp hur systemet ser ut, då är det enklare för oss att se om det är felkopplat, vilket känns troligt utifrån vad du beskriver.
Rent generellt skall det aldrig bli för varmt på de ställen där du har radiatorer.
Grundrådet är att öppna alla radiatorer och sedan ställa ned kurvlutningen i värmepumpen tills det blir lagom varmt i det kallaste rummet som värms av radiatorer.
Innan man börjar juster kurvan är det bra om man justerat in grundflödet över varje enskild radiator, gärna med hjälp av en IR-termometer: https://www.energibutiken.se/sv/ir-termometrar/110-ir-termometer.html
En värmepump skall helst ha ca 7 graders deltaT över värmeväxlaren på varma sidan, så när värmepumpen gått ett bra tag så skall deltaT över varje radiator ligga i intervallet 5-7 grader.
På någorlunda moderna radiatorer sitter ofta en grundflödesventil dold under termostaten, plockar man bort den så kan man justera grundflödet.

När grundflödet över radiatorerna är ok så justeras kurvan ned tills det blir lagom varmt i alla rum som värms av radiatorerna.

Nu har du ju redan kallt i en del av huset som värms av golvvärmen, det är ett flödesrelaterat problem (ganska säkert), möjligen är trimventilen som sitter på returledningen från den fördelaren för mycket strypt (Sitter det någon separat cirkpump på fördelaren?).
Annars kan det vara slingorna i sig som är strypta för mycket, det brukar göras på returledningen till varje slinga.

Men som sagt, ett schema över hur det är kopplat vore bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att begripa mitt system...
« Svar #3 skrivet: 21 december 2017, 09:36:13 »
Innan du springer iväg och handlar ir picka och tejp...  Vad har du för radiatorer, koppel,  och hur stora rum sitter radiatorerna i? Kan du se flöden nÃ¥gonstans i systemet?

Utan att vara säker på någonting så behöver det inte vara "felkopplat". Kan nog bara vara att det är lite tokigt justerat.
Som jag fattar det som att du har två shuntgrupper, en till vardera gv zon. Sen en radiatorslinga som är påkopplad på gv matningen innan shuntarna?
Bilder skulle sitta fint.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Hjälp att begripa mitt system...
« Svar #4 skrivet: 21 december 2017, 10:23:45 »
En Ir-picka och tejp är inte fel och lite bilder pÃ¥ hur det ser ut, sÃ¥ kommer du fÃ¥ hjälp, det finns mÃ¥nga kunniga här!  tummenupp
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Tweety

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att begripa mitt system...
« Svar #5 skrivet: 21 december 2017, 12:02:27 »
Det komme bilder kommer i kväll när jag kan sätta mig vid en dator i lugn och ro, det är lite knöligt på iPhone...

Vad det gäller verktyg och mätinstrument så finns det både IR termometer och en hel del annat, så jag betvivlar att jag kommer att behöva köpa något mer än det jag har redan... Därmed inte sagt att om hustrun inte inventerar för noggrant, så kan det hända små olyckor med ojämna mellanrum...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!