Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp inför installation av berg- alt jordvärmeanläggning  (läst 4581 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blodvite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Önskar få era synpunkter gällande dimensionering av värmepump, borrdjup/slangsläng:

Golvytan i hus och garage.
Bostadshuset: Radiatorer
Entreplan 138 kvm
Övervåning 55 kvm
Källare 35 kvm

Garage 70 kvm ( har slingor i golvet vi håller ca 5-10 grader varmt under vintern)

Hus och garage har tidigare värmts upp med ved+el Ved ca 25m3/år El ca 10 000Kwh/år

Har fÃ¥tt tvÃ¥ förslag frÃ¥n VVS firmor en förslÃ¥r en 10Kw Nibepump 250meter hÃ¥l (aktivt  ca235m) alternativt 1000m slang. Den andra firman vill sälja mig en 13Kw Thermia och borra 230m alt 2X300m slang.
Hur låter detta i era öron?

Är det fördelaktigare (ur ROT-avdrags hänseende) att anlita borrfirma separat och bara låta VVS firman installera pumpen?

Tar tacksamt emot era tankar/synpunkter!

/Calle

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Hur mäter du veden ? 10000 kwh är det enbart till värme eller är hushålselen med ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad blodvite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
veden är beräknat enligt 1250Kwh/m3, tror jag... 10 000kwh är totalen MEN det är historiska data baserat på 2 personer 65+ nu ska vi bo 2 vuxna+2 barn (flyttade in i augusti)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det är stor skillnad om man räknar med stjälpt mått, staplat mått, eller fast mått.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad blodvite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är som sagt vvs firmorna som har gjort beräkningarna. Låter deras beräkningar korrekta/rimliga eller?

Utloggad blodvite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förövrigt så är veden staplat mått!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Utan mera fakta låter dom rimliga fast det skiljer ju en del mellan dom hur ligger priserna ? Antar att huset ligger norrut eftersom borrdjupet är rejält
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad blodvite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har bara fått pris från NIBE leverantören ännu ca 155kkr efter ROT

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Då skulle jag kolla med flera tycker det verkar högt om inget annat ingår. Kolla gärna på Nibes 1255 kan vara en bra vp om man inte vet effektbehovet men är ju lite dyrare än 1245 som jag antar du fått pris på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad blodvite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Pratade med en borrare i eftermiddags som uppskattade att borrningen skulle kosta ca 60-65 kkr efter ROT. En NIBE 1245 10Kw kan jag köpa för ca 57 000kr --> ger en kostnad på ca 120 000kr. det ger ju en del luft upp 155 000 som en total entreprenad skulle kosta. frågan är vad rörmockaren tar för enbart installation?

Utloggad blodvite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Räcker 10Kw eller är 12 alt 13kw att föredra?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Svårt att bedömma efter tidigare vedförbrukning beror på vilken typ av ved samt vilken verknings grad pannan har. Vart ligger huset är det bra isolerat hur ventileras det vilken framlednings temp krävs vid riktig kyla ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad blodvite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Huset har självdrag och 30cm isolering vi har haft ca 55-60 grader vid -25 och kallare, dock med ej helt optimalt fungerande radiatorer. SÃ¥ jag tror att denna temp kan sänkas nÃ¥got dÃ¥ alla radiatorer fungerar. Pannan har haft ganska dÃ¥lig verkningsgrad dessutom har vi för smÃ¥ acctankar endast 1000liter. Vi har eldat blandved Björk,tall,gran och skräp  ;)

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
vi har haft ca 55-60 grader vid -25 och kallare, dock med ej helt optimalt fungerande radiatorer. Så jag tror att denna temp kan sänkas något då alla radiatorer fungerar.
Det låter tungt för värmepumpen att jobba i så höga temperaturer Sc:,h
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
55-60 grader vid -25 som kan sänkas är inte så illa för kallare än så kanske du inte har så ofta eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 503
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!