Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rökkanal vedpanna  (läst 5326 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jouni88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rökkanal vedpanna
« skrivet: 11 februari 2014, 11:18:49 »
Vilken dimension på rökkanal använder man till en vedpanna på 25-35kw? Kanalen kommer att vara 6m lång i rostfritt rör. Skall tillverka den själv vilket inte blir några problem men för övrigt förstår jag mig inte alls på detta!
150-200mm rör har jag förstått att det rör sig runt men skulle vara kul med erfarenheter eller fakta?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Rökkanal vedpanna
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2014, 11:36:26 »
150 mm borde räcka om det är en modern panna med fläkt i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Rökkanal vedpanna
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2014, 11:58:29 »
Min erfarenhet ( under dom ca 25 år som jag eldade) av ett 16 cm grovt och ungefär lika långt rör till en panna av ungefär samma effekt är att det fungerade utmärkt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Jouni88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rökkanal vedpanna
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2014, 13:33:35 »
Vad tycks om min skorsten? 160mm rostfritt rör med 2mm väggar, 100mm isolering runt med ventilationsrör som skydd. 6m lång. Jäkligt stabil blev den och det som sticker ut på taket skall målas svart vilket taket också är.

Kostnad totalt ca 350€ (ca 3000kr)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Rökkanal vedpanna
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2014, 13:48:29 »
Lär funka bra som skorsten  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jouni88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rökkanal vedpanna
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2014, 18:33:20 »
Lär funka bra som skorsten  tummenupp

Ja det hoppas jag, rätt nöjd med resultatet! Hoppas inte granskaren har nåt att klaga på!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Rökkanal vedpanna
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2014, 18:39:32 »
Håll avstånd till brännbart vilket i alla fall tidigare varit 100 mm och staga endast i spiro röret så ska det nog funka bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Anders G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Rökkanal vedpanna
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2014, 10:35:52 »
"Rostfritt" kan betyda vad som helst. Med en korrekt materialbeteckning kan forumet uttala sig om stålets värmetålighet. Det kan gå fort att skala av en stålpipa inifrån.
Det ser ut av spillbitarna på golvet som om den isolering du använt är stenull. Den tål generellt högre temp än glasull, hoppas du kollat upp materialspecifikationen.
Vilken diameter som krävs för respektive panna brukar anges i pannans installationsanvisning, eller kan diskuteras med sotaren i kommunen.
Annars är det nog bra...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Rökkanal vedpanna
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2014, 14:27:39 »
Är det nån risk att stålet far illa i en modern anläggning håller sig rökgaserna mellan 2-300 grader med nån topp på kanske 500 nån enstaka gång.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Anders G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Rökkanal vedpanna
« Svar #9 skrivet: 20 februari 2014, 13:21:48 »
En skorstens konstruktiva temperaturtålighet styrs inte av hur en modern panna fungerar normalt. Man konstruerar för att den skall tåla onormala förhållanden, felaktig eldning och dålig sotning. Annars har Smurfen helt rätt.
Tips: Kopplingsdosor är dyrt då man drar sin egen el. Tomma bregott-askar kan användas, så länge kopplingen inuti är schysst och man inte har några överslag.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Rökkanal vedpanna
« Svar #10 skrivet: 20 februari 2014, 15:48:16 »
Du bör nog inte pyssla med el.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jouni88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rökkanal vedpanna
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2014, 23:29:28 »
Både säkerhetsavstånden och isoleringen i skorstenen är som de skall! Med råge. Snart får man prova att elda också, hoppas det funkar bra!

Utloggad Anders G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Rökkanal vedpanna
« Svar #12 skrivet: 24 februari 2014, 09:49:36 »
Du bör nog inte pyssla med el.
Det där var ironi, som du säkert förstår. Har du något att tillföra om skorstenar?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Rökkanal vedpanna
« Svar #13 skrivet: 24 februari 2014, 12:18:24 »
Troligtvis inte reglerna har förmodligen ändrats sen jag byggde nån var nog ca 10 år sen sist men lite tips för hur man kan göra har jag nog i bakfickan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!