Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 450kvm och ny värme  (läst 3038 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peter_hansen76

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Hörby
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme till 450 kvm
450kvm och ny värme
« skrivet: 12 oktober 2012, 23:47:06 »
Kopia av http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48903.0;topicseen men hoppas på lite mer "Pelletsnördar"


SÃ¥, en liten utmaning (kanske) 

Bor i en gammal skola i mitten av Skåne som består av skolbyggnaden (c:a 300 kvm, tilläggsisolerad med frigolitkulor) och lärarbostaden i vinkel (c:a 150 kvm, för två veckor sedan gått från 0-50 mm takisolering till 200-300 mm).

IDAG
Skolbyggnaden har en Nibe 2010-14kW (kopplad på returen) som styrs av en mekanisk innetermometer. Där är dessutom en 20kW pelletsbrännare i oljepannan som är från 1974, som i sin tur är kopplad till en 300L VV tank.

Lärarbostaden har en olje/elpanna (ingen tank och skorstenen tyvärr blockad av en tegelsten) som bara går på elpatron för värme och VV.

Beräknad topp enligt de som varit här är 30kW.

IMORGON
Slänga ut gamla pannan och VV i skolbyggnaden samt koppla ihop systemen med kulvert (väggarna är astjocka). VV i lärarbostad med en mindre el VV som får förvärmt vatten från skolbyggnaden samt ev el VV i skolbyggnaden som också får förvärmt vatten.

DILEMMA
Har haft 7-8 olika företag här via en offerttjänst på nätet och buden är olika, i huvudsak tre:
- 1 Luft/Vatten som klarar behovet är för dyrt utan det skulle i så fall bli två separata system = två utedelar. Kanske använda bef värmepump med ny "panna". Pris: c:a 220 000 efter ROT
- Markvärme, 1000 m slang, kulvert mellan systemen, c:a 170 000 efter ROT
- Kulvert mellan systemen, docka bef Värmepump till en ny "panna" med Pellets som understöd (c:a 140 000)

FRÃ…GA
Är det värt 70'000 mer för att slippa den arbetsinsats som pellets innebär? Bulk är en självklarhet och då jag har en två år gammal pump så är min tanke att en någorlunda intelligent styrning mellan den och pelletsen så ska man inte behöva pilla för mycket till dagligdags.

Tacksam för tankar och funderingar

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 450kvm och ny värme
« Svar #1 skrivet: 14 november 2012, 17:10:17 »
En sån här löser problemet:

http://www.biovarmesverige.se/media/35679/eta%20pc.pdf

Säger det direkt, inte den billigaste pannan på marknaden. Den kan styra två värmekretsar. Om skolan och lärarbostaden vill ha olika framledningstemperatur är detta ett effektivt sätt att reglera detta på. Finns behov av fjärrstyrning, smartphone eller LAN (RJ-45) är detta inbyggt som standard.

Pannan har automatisk sotning och uraskning. Med bulkförråd blir arbetsinsatsen minimal.
« Senast ändrad: 14 november 2012, 17:11:59 av rca1959 »
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 450kvm och ny värme
« Svar #2 skrivet: 14 november 2012, 21:05:51 »
Skrev svaret ovan lite tidspressad Skämspådig

Så här tänker jag:

Din LVVP är nästan ny, två år. Den skall du använda. Du behöver investera i "tillskottsenergi". Jag föreslår ovan en modern pelletspanna som kräver väldigt lite tillsyn. Du bor som jag i Skåne med tillhörande elpriser. Pelletspannan i mitt förslag, finns andra, arbetar mot en ackumulatortank för långa, effektiva bränncykler. Om du önskar en stor Jacuzzi är detta också en bra lösning ::)

Mina tankar om driftmodell:

Vår till höst, befintlig LVVP. Dock omkopplad så att du får varmvatten. Du har då en rörlig kostnad som är lägre än pelletspannan.

Höst till vår, pelletspanna. En LVVP har ett sämre COP, dvs högre rörlig kostnad, än pelletspannan under denna period.

På så sätt fördelar du drifttiden mellan befintlig investering, LVVP, och pelletspannan. Livslängden för båda bör bil längre än "normalt". LVVP får jobba hårt på vintern, inte minst när den inte räcker till utan går hela tidan.
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 450kvm och ny värme
« Svar #3 skrivet: 14 november 2012, 21:51:12 »
Jag röstar nog också för en pelletspanna
Fullautomatisk
Sotning
Askning årsmagasin
Ackumulatorkörning

Du slipper stora el säkringar 32A är inte gratis
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 450kvm och ny värme
« Svar #4 skrivet: 15 november 2012, 09:33:14 »
Jag tog för nåt år sen i offert på en Nibe 1320-22kW med 3x400m slang. Offerten låg på 285.000:-

För mitt hus krävdes det då elspets under -6 °C. Elstammen till mitt hus räckte inte till för detta, behövde 32A säkringar (dyrt FiR). Ironiskt nog fick jag så småningom gratis en ny elstam dragen till huset. Då stack elpriserna iväg upp och zonindelningen med dyrast el i Skåne blev dödsstöten för mina värmepumpsplaner.
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 450kvm och ny värme
« Svar #5 skrivet: 18 november 2012, 17:36:53 »
@peter_hansen76

Hur går det med funderingarna?
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!