Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: DÃ¥ligt COP Nibe 1145  (läst 24855 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #75 skrivet: 20 januari 2013, 16:11:43 »
Missade att det kan bli så. Men skriver som vanligt det syns i loggen :).
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad KarlH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #76 skrivet: 20 januari 2013, 16:48:35 »
Hej alla. Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag får. Alla har väl olika aparaturoch olika förutsättningar så olika lösningar blir väl applicerbara.
David Rinnan. Framledningstemperaturen var nu bara ca 48 grader så det borde väl värmepumpen klarat av utan tillsats. Men jag ska logga nu i kväll.

Utloggad fredde_l

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #77 skrivet: 20 januari 2013, 18:36:08 »
Har dubbelkollat nu på hur tidsfaktorn fungerar och den räknar på max effekt vilket är 9kw på elpatronen. även om man begränsar den till som i mitt fall 3kw så räknar tidsfaktorn på 9kw
3tim med 3kw=1.0 i tidsfaktor
Nibe 1145 10kw med VPB300 & 200meters borra.värmer 260m2 på 3 plan.Glad varje dag nu när jag slipper fylla på pellets!!!

Utloggad fredde_l

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #78 skrivet: 20 januari 2013, 18:54:33 »
Hade igår kallaste dagen på flera år -19 grader. framledningstemp 45.1 retur 35,6 med ts 2kw.
framräknad lps är 0,275 så pumpen gav ca 10.9kw inkl ts vilket höll stadigt 22,5 grader inne.

De gånger jag testat så verkar Nibe trivas väldigt bra med att ha lite högre delta på Vb . vid lägre delta så verkar pumpen avge mindre effekt har testat ner till delta på 5,5 grader på Vb och då avger den klart mindre effekt än med delta på 8 grader.

så vad jag kan förstå så lågt delta på Kb 2,5-3grader och högt delta på Vb 8-9 grader så funkar Nibes 1145 som bäst iaf när jag testat så har det gjort skillnad på upp mot 1kw uteffekt.








Nibe 1145 10kw med VPB300 & 200meters borra.värmer 260m2 på 3 plan.Glad varje dag nu när jag slipper fylla på pellets!!!

Utloggad Andreas Svensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #79 skrivet: 20 januari 2013, 19:15:36 »
 Kul att det fungerar.
Mvh Andreas

Utloggad KarlH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #80 skrivet: 20 januari 2013, 20:04:02 »
fredde_l. Jag har ju alltid en hög diff på köldbäraren. +4,2 in + 0,2 ut. Jag trodde det var bra med höga invärden där, men jag begriper inte den exakta funktionaliteten. På senhösten när vi kopplade in anläggningen så var diffen ännu större. För övrigt så är framledning nu 50,1 och retur 43,3. Så nu orkar den driva upp framledningen till 50 grader utan tillsats. För några timmar sedan så klarade den runt 48 om jag minns rätt med samma utetemp ca -6. Jag har svårt att förstå att framledningstempen inte ligger på någon form av konstant maxvärde som är vad vp klarar av, istället varierar det med några grader(utan tillsats). Ja hur som helst så får vi väl hoppas att det blir lite varmare snart och det kanske inte är rätt tid att tolka siffrorna när den här kylan råder. Jag loggar nu i alla fall. Och när det blir lite varmare ska jag testa att köra på bara el, om jag nu kan driva den på 9kw.

Utloggad Andreas Svensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #81 skrivet: 20 januari 2013, 20:18:41 »
Temperaturen på kb varierar pga att ditt energibehov ökar när vp'n ska ( på vintern/senhösten) producera varmvatten och värme. Då går pumpen oftare och åtreladdningen till kollektorslangen avtar ju mer vp'n tar ut.
Man brukar räkna med 10% högre verkningsgrad för var 3:dje grad du ökar temperaturen i borrhålet. På sommaren har du oftast bara ett behov av varmvatten drift om du inte har poolvärme eller vill ha lite varmare i källaren.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #82 skrivet: 20 januari 2013, 20:38:09 »
Har dubbelkollat nu på hur tidsfaktorn fungerar och den räknar på max effekt vilket är 9kw på elpatronen. även om man begränsar den till som i mitt fall 3kw så räknar tidsfaktorn på 9kw
3tim med 3kw=1.0 i tidsfaktor
Vem har du kollat med ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #83 skrivet: 20 januari 2013, 21:38:18 »
fredde_l. Jag har ju alltid en hög diff på köldbäraren. +4,2 in + 0,2 ut. Jag trodde det var bra med höga invärden där, men jag begriper inte den exakta funktionaliteten. På senhösten när vi kopplade in anläggningen så var diffen ännu större. För övrigt så är framledning nu 50,1 och retur 43,3. Så nu orkar den driva upp framledningen till 50 grader utan tillsats. För några timmar sedan så klarade den runt 48 om jag minns rätt med samma utetemp ca -6. Jag har svårt att förstå att framledningstempen inte ligger på någon form av konstant maxvärde som är vad vp klarar av, istället varierar det med några grader(utan tillsats). Ja hur som helst så får vi väl hoppas att det blir lite varmare snart och det kanske inte är rätt tid att tolka siffrorna när den här kylan råder. Jag loggar nu i alla fall. Och när det blir lite varmare ska jag testa att köra på bara el, om jag nu kan driva den på 9kw.

Vi utgår från att du har en konstant hastighet på din Brine-CP. Den går troligen på max.
Det räcker med att kolla en varmvattenkörning så kommer du notera hur deltat på köldbäraren är högre i början än mot slutet. COP blir sämre och du plockar då mindre effekt ur borran och deltat på kalla sidan är en indikator för detta, utifrån ditt givna flöde.

Likaså kommer du kunna notera hur deltat på kalla sidan är högre tidig höst än sen vinter. Just för att ju kallare inkommande brine du får desto mindre effekt ger maskinen och ju mindre den ger totalt, desto mindre plockar den också från berget.

Känner du till flödet på kalla sidan kan du alltså med hjälp av deltat beräkna hur mycket effekt du plockar ur backen.

Och JA det är bra med höga värden på inkommande brine.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #84 skrivet: 20 januari 2013, 21:54:39 »
Hade igår kallaste dagen på flera år -19 grader. framledningstemp 45.1 retur 35,6 med ts 2kw.
framräknad lps är 0,275 så pumpen gav ca 10.9kw inkl ts vilket höll stadigt 22,5 grader inne.

De gånger jag testat så verkar Nibe trivas väldigt bra med att ha lite högre delta på Vb . vid lägre delta så verkar pumpen avge mindre effekt har testat ner till delta på 5,5 grader på Vb och då avger den klart mindre effekt än med delta på 8 grader.

så vad jag kan förstå så lågt delta på Kb 2,5-3grader och högt delta på Vb 8-9 grader så funkar Nibes 1145 som bäst iaf när jag testat så har det gjort skillnad på upp mot 1kw uteffekt.

Det är helt rätt att testa sig fram. Olika värmepumpar har olika kompressorer (scroll/kolv) m.m. Det som är bra att också kolla, och ja vet - det blir massor att kolla mer eller mindre i realtid..

Först och främst måste du komma i håg att för varje förändring av CP du gör måste du ju beräkna om flödet. Så det är ju bra att bestämma sig för säg 2-3 olika inställningar och på dessa testa fram vilket flöde man har. Därefter får man utifrån flödet och deltat beräkna fram effekten OCH vid varje sådant givet tillfälle anteckna hur mycket värmepumpen förbrukar i ström.

att en väremepump ger mer effekt behöver inte per automatik betyda att den har en högre verkningsgrad, även om det ju ofta hänger ihop. Därtill, om du gör längre tester på fulla körningar, hålla lite koll på brinetempen vid mättillfället så du inte blir lurad av att du har en lägre inkommande brine vid ett test.

Därmed inte sagt att det resultat du har är felaktigt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad fredde_l

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #85 skrivet: 21 januari 2013, 00:10:19 »
Ja flödet är omräknat på varje ändring av CP. och man ser tydligt hur kompressorn drar mindre effekt och att deltat är högre på VB med de nya ändringarna. Det som är mindre bra såg jag är att KB in som aldrig gått under -0,8 grader innan nu ändrades till -1,0 grader.
Så verkar tyvärr som jag nått max vad jag kan få ut av värmepumpen nu :(
Trodde att ett borrhål på 205m där vatten nivån bara är några meter under mark skulle räcka till en 10kw pump verkar som det inte gör det riktigt :(.

Hur många många meter djupare hade borran behövt vara för att få kb in 1 grad varmare?
Nibe 1145 10kw med VPB300 & 200meters borra.värmer 260m2 på 3 plan.Glad varje dag nu när jag slipper fylla på pellets!!!

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #86 skrivet: 21 januari 2013, 07:20:32 »
Vintern har också varit kallare än normalt, så en normalvinter hade du kanske haft kb +1 grad.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #87 skrivet: 21 januari 2013, 09:27:33 »
Har dubbelkollat nu på hur tidsfaktorn fungerar och den räknar på max effekt vilket är 9kw på elpatronen. även om man begränsar den till som i mitt fall 3kw så räknar tidsfaktorn på 9kw
3tim med 3kw=1.0 i tidsfaktor

Vem har du kollat med ?

Det undrar jag med. Det här har ju avhandlats i en tidigare tråd och då enades "vi" om att tidsfaktorn ska multipliceras med 6 för att konvertera till kWh. Så vad gäller?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #88 skrivet: 21 januari 2013, 09:40:45 »
Räknas inte tidsfaktorn på samma sätt som på gamla Nibe, DVS tiden med max inkopplad effekt?
Då beror det ju på hur elpatron är inkopplad, är den inkopplad med 9 kW som max är det just 9 kW som räknas, är den 6 kW som är max så räknar den på 6 kW?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #89 skrivet: 21 januari 2013, 09:50:47 »
Ja flödet är omräknat på varje ändring av CP. och man ser tydligt hur kompressorn drar mindre effekt och att deltat är högre på VB med de nya ändringarna. Det som är mindre bra såg jag är att KB in som aldrig gått under -0,8 grader innan nu ändrades till -1,0 grader.
Så verkar tyvärr som jag nått max vad jag kan få ut av värmepumpen nu :(
Trodde att ett borrhål på 205m där vatten nivån bara är några meter under mark skulle räcka till en 10kw pump verkar som det inte gör det riktigt :(.

Hur många många meter djupare hade borran behövt vara för att få kb in 1 grad varmare?

10kW med 205m borrhåll skiljer sig mellan exempelvis Stockholm och Kiruna i temperatur.
Hur mycket energi man plockar ur hålet är också en relevant faktor.

Så vart ligger huset och hur mycket förbrukar VP per år alternativt vad var snittförbrukningen för värme och VV innan värmepumpen.

Ytterligare faktorer som kan pÃ¥verka är bergarten. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!