Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: DÃ¥ligt COP Nibe 1145  (läst 24866 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #60 skrivet: 20 januari 2013, 09:57:33 »
Vad talar för att jag har fel??
Att mäta är att veta.
Vilken kyltekniker som helst vet att för hög underkylning ger sämmre effekt.
Vill bara hjälpa till.
Andreas
Varför skulle minskat gradmin göra vp kraftigare den startar vid en lägre temp men kommer att sluta jobba vid en högre temp Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #61 skrivet: 20 januari 2013, 10:02:41 »
Smurfen. 8500 kwh fick jag fram enl 11kw * 24h*30 dagar + tillskott. Alltså uppskattade januari månads förbrukning av ut värme energi från VP. Vilket är ca 25% mer än när jag hade fjärrvärme. Det är därför jag är tveksam till om min Nibe ger rätt effekt.

Min pump levererade dec 2012 30 % fler kWh värme jämfört med dec 2011.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #62 skrivet: 20 januari 2013, 10:02:59 »
På vilket vis bidrar sänkt gradmin till minskad förbrukning enda skillnaden blir väl att det kommer att bli längre gångtid och mindre starter.

Ser man över hela året kommer COP bli sämre genom att man kondenserar högre. Samtidigt kan det ju vara så att om man slipper tillskott, dvs att om tillskott annars krävs, kan det ju bli en totalekonomiskt bättre affär.

Rekommendationen fungerar således inte som en generell sådan. Den fungerar utifrån ett givet problem/driftfall.

Syftet är att få maskinen att jobba mer i den region där den har gott om kraft. När ute-tempen är sådan att man närmar sig maskinens kapacitet utan tillskott kommer man inte få samma problem med övertemp som man annars får av sådan inställning.

Men det är ju ett fin-lir så att säga. Lite för stor justering av GM och man kanske aldrig klarar av att komma upp och faller ner i tillskott redan på uppvägen. Så det blir att testa sig fram.

Men ska man generalisera så skulle jag säga att båda justeringarna resulterar i ett något sämre COP men att det i vissa fall kan vara att föredra framför att behöva använda tillskott.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #63 skrivet: 20 januari 2013, 10:10:01 »
Menar du att det kan bli mindre tillskott med lägre gradmin kan inte komma på nått tillfälle när det blir så Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad KarlH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #64 skrivet: 20 januari 2013, 10:43:58 »
Tittade under tillskott i Nibes meny. Tidsfaktorn hade ökat med endast 0,8 under natten. Ska man tolka tidsfaktorn som så att man ska ta max eltillskott (9kw) * 0,8 (tidsfaktor) för att förstå hur mycket eltillskott som används? 0,8 * 9 = 7,2 kwh. Är det riktigt?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #65 skrivet: 20 januari 2013, 12:14:18 »
En 1145a har normalt 7kw som max elpatron men går att koppla om till 9 kw. Men i styren kan man begränsa dom 7 kw till tex 6 kw och är det gjort så är det 6 kw som det beräknas efter 6*0.8=4,8kw men titta i loggen så ser man när tillskott används.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad KarlH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #66 skrivet: 20 januari 2013, 13:26:50 »
Hej Smurfen. Under 5.1.12 hittade jag max inkopplad effekt 7 kw.
Max inställd effekt 6 kw.
Under 5.1.13 hittade jag max installerad eleffekt 15 kw.
Men om det är som du säger så ska jag kanske räkna 6*0.8=4.8kwh. Men det kan inte stäma för kl 22:30 gick den på 1kw tillskott. Därefter så blev det kallare och på morgonen ca kl 10:00 så stod tillskottet på 2kw. Så den borde ha förbrukat minst 12kwh. Ska jag räkna på 15kw*0.8=12kwh?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #67 skrivet: 20 januari 2013, 13:35:34 »
Bra fråga men varför tår den på 15 kw så mycket elpatron har inte vp Sc:,h Du har ingen loggfil så kan man kolla hur tillskottet legat i.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad KarlH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #68 skrivet: 20 januari 2013, 14:00:52 »
smurfen. Nej ingen logg nu. Men ska fixa det till kvällen. Jag har ställt ner till värmekurva 10 nu. En sak som jag tycker är lite underligt är att vp inte vill få upp gradminuterna till noll och stänga av kompressorn. Sänker jag värmekurvan sänker vp framledningstemperaturen ännu mer än börvärdet. Är det någon tanke med att vp har räknat ut att det inte är någon ide att stänga ner kompressorn eftersom att den ändå bara skulle bli avstängd i några minuter och därefter behöva hämta in ett värmeunderskott så den har räknat ut att det är lika bra att den går hela tiden?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #69 skrivet: 20 januari 2013, 14:38:46 »
Menar du att det kan bli mindre tillskott med lägre gradmin kan inte komma på nått tillfälle när det blir så Sc:,h

Min första inställning var ju som bekant att Andreas inlägg inte var 100% korrekt. Jag försökte ju i mitt inlägg innan detta att begrunda förslaget och lägga fram en egen test kring vad Andreas kanske menar. Men jag är nog redo att hålla med dig smurfen om att det troligen inte går att resonera så. Att sänkningen av GM skulle leda till mindre tillskott. jag är osäker
« Senast ändrad: 20 januari 2013, 15:04:25 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Andreas Svensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #70 skrivet: 20 januari 2013, 14:52:46 »
Jag trode att man skrev här för att dela erfarenheter och inte att mobba och vara översittare mot andra på forumet.
Jag säger det igen.
Jag skriver här för att hjälpa folk. Inte köra över. Så återgå till att AAAAAA.
Och ta din översittarstil med tummarna i armhålan (Jag vet allt).
Jag känner att du vill frysa ut mig och förstår inte varför.
Jag har inget imot dig och försöker inte ta din plats.
Jag vill bara ha någon att bolla med.
Hoppas på att vi kan fortsätta prata utan att försöka mäta sig.
Mvh Andreas

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #71 skrivet: 20 januari 2013, 14:59:43 »
Ett :dt: pÃ¥ 8 K är inte för högt och med -60 gradmin som är fabriksinst. Är det lite tidigt för kompressorn att slÃ¥ in. Sänk gradmin till -95 och sänk flödet pÃ¥ cirkulationspumpen sÃ¥ att du fÃ¥r en temp.diff pÃ¥ 8  °C dÃ¥ kommer kompressorn att ge en högre effekt och kondensorn kommer inte att ha för hög underkylning vilket annars gör att vp tappar effekt och gÃ¥r dÃ¥ istället in med tillsatts för att kompensera det vp'n inte klarar att leverera vid för högt flöde. Anledning till att sänka gradmin är att kompressorn fÃ¥r en lägre starttemp/tryck i kondensorn vilket gör att startsrömmen blir nÃ¥got lägre och att den gÃ¥r längre innan den kopplar in tillsattsen.
Det ända du behöver göra är 2 saker.
Sänk gradmin.
Sänk flödet.
Mvh Andreas

Grejen är ju den att om man säger till någon exakt hur dom ska göra så får man väl räkna med att folk ifrågasätter vad man säger i fall det finns risk att det inte är korrekt.

Du säger att du vill bolla tankar och idér och det vill jag också. Men då brukar jag ha en lite mindre säker attitityd i mina inlägg. Det blir uppenbart att jag resonerar kring något.

Jag har editerat mina tidigare  inlägg. Det är inte min avsikt att nÃ¥gon ska ta illa upp.

Det är ju lite dumt med ett forum och epost. Glimten i ögat skiner inte alltid igenom och saker blir lätt tolkade väldigt bostavstroget så att säga.

Men för att ta ett exempel. Hade ditt första inlägg (citerat ovan) innehållig orden. Jag tror, funderar på att, du kanske skulle testa, det borde bli så att, och så vidare. Då tror jag också att bemötandet på forumet hade blivit annorlunda.
« Senast ändrad: 20 januari 2013, 15:08:33 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Andreas Svensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #72 skrivet: 20 januari 2013, 15:23:45 »
Ok  tummenupp
Skönt med en diskution där vi kan komma överens om hur man vill ha upplägget och en förklaring till varför och hur.
Jag har varit ute på många anläggningar där man (bara stoppar i kontakten och kör) utan någon direkt injustering.
Installationen är en sak och igångkörning är en annan sak som man inte lägger ner för mycket tid på för då går inte offerten ihop eller så är man lite osäker. Så är det i många av fallen där man kommer ut till kunden och ser att maskinen är mer eller mindre bara är spänningsatt.
Injustering går på ren rutin när man är ute hos kunden.
Best redards Andreas
« Senast ändrad: 20 januari 2013, 15:27:08 av Andreas Svensson »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #73 skrivet: 20 januari 2013, 15:57:55 »
smurfen. Nej ingen logg nu. Men ska fixa det till kvällen. Jag har ställt ner till värmekurva 10 nu. En sak som jag tycker är lite underligt är att vp inte vill få upp gradminuterna till noll och stänga av kompressorn. Sänker jag värmekurvan sänker vp framledningstemperaturen ännu mer än börvärdet. Är det någon tanke med att vp har räknat ut att det inte är någon ide att stänga ner kompressorn eftersom att den ändå bara skulle bli avstängd i några minuter och därefter behöva hämta in ett värmeunderskott så den har räknat ut att det är lika bra att den går hela tiden?
Nej vp sänker inte framledningen om kurvan sänks måste varit nått annat det beror på. Kolla i loggen nästan allt syns där.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #74 skrivet: 20 januari 2013, 16:02:19 »
Om man noterar att framledningen minskar när man sänker kurvan så tyder det på att värmepumpen går med tillskott och inte bara kompressor.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!