Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: DÃ¥ligt COP Nibe 1145  (läst 24854 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #45 skrivet: 19 januari 2013, 22:34:26 »
David Rinnan. Ok. Du menar alltså att jag kör vp:n endast på eltillskott, säg 9kw. Antecknar värdena. Sedan så sätter jag på automatiskt läge igen(som då använder kompressorn). Antecknar värdena igen. Om kompressorn ger en högre effekt så kommer den orka hålla högre framledning så därför ger det en högre effekt än 9kw. (Detta ger därför en högre differans mellan framledning och retur) Är det rätt tänkt? I för sig så bevisar väl det endast att kompressorn ger mer än 9kw?

Ja precis. Vi vill konkret se att din värmepump ger mer än 9kW med bara kompressor och detta är ett sätt att få det bekräftat.

Ger du oss ett delta (temp diff) för elsteg på 9kw så kan vi grovberäkna flödet och utifrån det flödet kan vi grovberäkna effekten på kompressorn, när du ger oss deltat (temp diffen) när kompressorn går.

så vi kommer den vägen kunna ta reda på ganska väl hur mycket din kompressor ger.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #46 skrivet: 19 januari 2013, 23:05:38 »
Hej Smurfen. Men betyder det ingenting att jag hela tiden har in 4 grader på köldvätskan. Enligt Nibes egna siffror så ska den ge 11,15 kw vid 0/50. För mig är värdena ca i snitt, jag tittar till hela tiden, 4/51.
Kan det inte vara några konstruktionsfel? Jag menar jag har
1. stängt av ett element i källaren
2. sänkt temperaturen
3. skumisolerat en krypgrund under matrummet sedan förra året.
4 bytt lister och isolerat några andra mindre utrymmen
5 sänkt tappvattenvärmen till ekonomi.

Ändå har det gett en högre förbrukning. (Även om jag räknar på 11kw som max vad vp klarar av). Nu under januari så har kompressorn gått i stort sett hela tiden och nu blir det dessutom lite tillsats. Jag kommer ha en energiförbrukning för uppvärmning på gissningsvis ca 8500 kwh(om Nibes tekniska dokumentation skulle stämma). Vilket är ökning på ca 25%. Trots att jag genomfört åtgärder som borde sänkt min förbrukning. Det känns ju väldigt konstigt och misstänksamt att Nibe aldrig satt en mätare på den faktiska ut effekten i värmepumpen. Det borde väl ha varit relativt enkelt att göra den beräkningen.
Jag tycker 8500kwh låter helt ok som årsförbrukning med en 12 kw vp som inte är överdimensionerad jag tror allt är helt ok men prova kör på elsteg och kolla deltat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #47 skrivet: 19 januari 2013, 23:07:45 »
hahah jag trodde det var på en månad. Alltså omräknat till direkt-el kwh.

om det är VP förbrukning per år så är det inget konstigt ju.

det kan ju diffa massor från år till år beroende på temp.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #48 skrivet: 19 januari 2013, 23:08:05 »
Ett :dt: pÃ¥ 8 K är inte för högt och med -60 gradmin som är fabriksinst. Är det lite tidigt för kompressorn att slÃ¥ in. Sänk gradmin till -95 och sänk flödet pÃ¥ cirkulationspumpen sÃ¥ att du fÃ¥r en temp.diff pÃ¥ 8  °C dÃ¥ kommer kompressorn att ge en högre effekt och kondensorn kommer inte att ha för hög underkylning vilket annars gör att vp tappar effekt och gÃ¥r dÃ¥ istället in med tillsatts för att kompensera det vp'n inte klarar att leverera vid för högt flöde. Anledning till att sänka gradmin är att kompressorn fÃ¥r en lägre starttemp/tryck i kondensorn vilket gör att startsrömmen blir nÃ¥got lägre och att den gÃ¥r längre innan den kopplar in tillsattsen.
Det ända du behöver göra är 2 saker.
Sänk gradmin.
Sänk flödet.
Mvh Andreas
På vilket vis bidrar sänkt gradmin till minskad förbrukning enda skillnaden blir väl att det kommer att bli längre gångtid och mindre starter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #49 skrivet: 19 januari 2013, 23:12:36 »
En sen lördag kväll efter lite gott vin till maten var min första tanke att inte reagera över inlägget men jag ska ta mig en funderare. Kanske är det inte helt fel ute.
« Senast ändrad: 20 januari 2013, 15:06:20 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #50 skrivet: 19 januari 2013, 23:16:16 »
Svårt att hoppa över nån kan tro att det stämmer :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #51 skrivet: 19 januari 2013, 23:20:07 »
Nej självklart ska man ta en dialog och diskutera i fall man ser något som känns felaktigt.
« Senast ändrad: 20 januari 2013, 15:05:24 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad KarlH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #52 skrivet: 19 januari 2013, 23:31:04 »
Smurfen. 8500 kwh fick jag fram enl 11kw * 24h*30 dagar + tillskott. Alltså uppskattade januari månads förbrukning av ut värme energi från VP. Vilket är ca 25% mer än när jag hade fjärrvärme. Det är därför jag är tveksam till om min Nibe ger rätt effekt.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #53 skrivet: 19 januari 2013, 23:31:19 »
Han menade nog att skulle vp ge den effekt den bör göra så skulle den såfall producera 8500 kWh på den månaden. Och så mycket gjorde han inte av med med fjärrvärme. Men dec 2012 var betydligt kallare än dec 2011. Verkar som januari blir riktigt kall också.

Han hann visst förklara själv samtidigt som jag skrev.
« Senast ändrad: 19 januari 2013, 23:33:14 av Mr Henke »
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Andreas Svensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #54 skrivet: 19 januari 2013, 23:42:06 »
Om du har en fördröjning på vp'n så går den längre perioder. Rätt
Har du en längre fördröjning på starten så blir temperaturen lägre i kondensorn och underlättar starten något.
Men flödet genom kondensorn är avgörande för att du ska få rätt effekt.
Säger bara hur hag själv slulle göra efter som det stod att den var instäld på -60 på kompressorn.
Tack  tummenupp

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #55 skrivet: 19 januari 2013, 23:46:06 »
Smurfen. 8500 kwh fick jag fram enl 11kw * 24h*30 dagar + tillskott. Alltså uppskattade januari månads förbrukning av ut värme energi från VP. Vilket är ca 25% mer än när jag hade fjärrvärme. Det är därför jag är tveksam till om min Nibe ger rätt effekt.
Fel av mig trodde du menade 8500kwh per år. Men om du kollar loggen eller drift timmarna i vp så ser du att den går inte 24 tim per dygn. På loggen du bifogade har vp stått 2 gånger inga långa stunder men på ett dygn blir det en del.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #56 skrivet: 19 januari 2013, 23:51:49 »
Jag hatar reglering med gradminuter.
Det fungerar som en integrering om man kör rakt ut på radiatorslingan.

Men det innebär övertemp som är onödig.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Andreas Svensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #57 skrivet: 20 januari 2013, 00:09:21 »
Vad talar för att jag har fel??
Att mäta är att veta.
Vilken kyltekniker som helst vet att för hög underkylning ger sämmre effekt.
Vill bara hjälpa till.
Andreas

Utloggad KarlH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #58 skrivet: 20 januari 2013, 09:31:56 »
David Rinnan. Jag testar detta när det blivit lite varmare. Nu går den med 2kw tillsats och orkade ändå inte riktigt. Jag sänkte temperaturen ytterligare nu. Som det ser ut nu så har jag slängt 200 000 i sjön och fått ett kallare hus och en dyrare uppvärmning. Inte direkt ett av mitt livs bättre beslut att installera värmepump.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #59 skrivet: 20 januari 2013, 09:55:45 »
Jag hatar reglering med gradminuter.
Det fungerar som en integrering om man kör rakt ut på radiatorslingan.

Men det innebär övertemp som är onödig.
Vilken typ av reglering ger mindre övertemp med samma antal starter ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!