Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Allmänt flöden och distribution  (läst 1908 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Allmänt flöden och distribution
« skrivet: 03 april 2017, 20:37:02 »

Flöden och temperatur är helt beroende på kraften CP och fläkt
oavsett vad avsikten är ,  att förflytta ,  vatten eller luft
En X värmekälla tillverkar X temperatur + ett X flöde som ska passera källan  ,
avsikten är att värma eller kyla en X förbrukare , om distributörerna CP eller
fläkt har ett en kraft som är mindre än förbrukarens behov  , som är en kvot av
värme+flöde eller kyla +flöde vad händer då .
Förbrukaren kan inte fullfölja sin uppgift varmed systemet fallerar från den tilltänkta
funktionen som avses , är det på grund av att CP eller fläkt har för liten kraft , strypta
eller styrda pÃ¥ nÃ¥got sätt  , en förbrukare mÃ¥ste ha det den behöver för att kunna utföra
arbetet den är avsedd för .detta är enbart enligt de naturlagar vi har att rätta oss efter.
I vissa fall manipuleras de krafter som ska transportera flödet , man kan fråga sig varför .


 


Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Allmänt flöden och distribution
« Svar #1 skrivet: 03 april 2017, 20:52:29 »
Kanske för att maskinen eller maskinskötaren är en idiot utan intelligens.
Skämt åsido: On/off funkar (sådär) men det vore ju en tulipanaros om varvtalsstyrning ersattes med effektstyrning, som ju är vad som verkligen ska variera efter mottagarens behov...
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Allmänt flöden och distribution
« Svar #2 skrivet: 03 april 2017, 21:13:53 »
Javisst  inom vent finns det el-batteri som fÃ¥r el i den utsträckning den behöver för att hÃ¥lla rätt temp ut med frÃ¥n en
elektronisk utenhet som ger pulser av el med givare i kanalen 0-10v styrning och klarar att  fixa det pÃ¥ 1C
varför kan inte en kompressor styras på det sättet är för mig konstigt , tror det beror på den smörjning som scroll måste
ha , det finns naturligtvis gropar att åka i , såsom resonanser i den men med den elektronik som dom har till förfogande
kan det inte vara problem att blockera just de varvtal som gäller

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Allmänt flöden och distribution
« Svar #3 skrivet: 03 april 2017, 22:19:03 »
Sedan är det mycket enklare att reglera elvärme där man omedelbart kan ha tillgång till den effekt som man behöver och lika snabbt kan "koppla bort" energitillförseln när energin inte behövs. Elvärme har vanligtvis nästan ingen tröghet i distributionen vilket är en stor skillnad till den tröghet som ett vattenburet system har.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Allmänt flöden och distribution
« Svar #4 skrivet: 03 april 2017, 22:41:30 »
Sedan är det mycket enklare att reglera elvärme där man omedelbart kan ha tillgång till den effekt som man behöver och lika snabbt kan "koppla bort" energitillförseln när energin inte behövs. Elvärme har vanligtvis nästan ingen tröghet i distributionen vilket är en stor skillnad till den tröghet som ett vattenburet system har.
Det vet jag , men varför går det inte att driva en motor ( en scroll är en motor med pump ) via 0-10volt till rätt varvtal som behövs enligt framledning , det går ju att få styrning med 0,1 volt på driften , men det klart hur man programerar

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Allmänt flöden och distribution
« Svar #6 skrivet: 17 april 2017, 16:40:38 »
Startade den här tråden för att få igång lite av det som avhandlas på forumet , men det verkar som att intresset
är minimalt för detta och vad det beror pÃ¥ vet jag inte .  Det är ju i  avseenden pÃ¥ flöde + temperatur  som gäller i alla  anläggningar som gäller klimat av nÃ¥got slag  ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Allmänt flöden och distribution
« Svar #7 skrivet: 18 april 2017, 08:49:32 »
Det borde inte vara några problem att styra temperaturen på en grad när med en varvtalsstyrd värmepump.
Men man måste förstå sig på grunderna inom styr och regler för att fixa det.
En komplicerande sak som finns är att man styr både effekt och deltaT automatiskt.
Dessa styrningar kommer alltid att störa varandra då de motarbetar varann.
När man vill ha några effekt/framledningstemp så ökar cirkpumpen varvtalet för att bibehålla deltaT...
Det gör att man måste öka effekten långsamt så att hela värmesystemet hinner värmas upp innan vbf börjar stiga.
Det hade varit bättre att ha ett varierande deltaT som baserades på effekten och styrde som ett resultat av kompressorns varvtal istället för deltaT.

T.ex. min effekt kompressor = 30% effekt på cirkpump (eller 4 graders deltaT)
Max effekt kompressor = 70% effekt på cirkpump (eller 10 graders deltaT)

Dessa värden måste gå ställa in så att man kan anpassa dem efter varje unik installation.

Som det nu är styr Nibe t.ex. cirkpumpens varvtal/börvärde för deltaT baserat på utetempen, och det blir inte rätt.
I vart fall borde man kunna välja vilken styrning man vill ha av cirkpumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Allmänt flöden och distribution
« Svar #8 skrivet: 18 april 2017, 12:07:31 »
I och med att CP ska varva ned tillsammans med VP  sÃ¥ kommer det att bli en obalans  i systemet , enär avsättning av värme blir stor , VB-retur blir mycket kall , VP reglerar pÃ¥ delta , OJ fel värden mot inställt  , mÃ¥ste
fixa det , jag mÃ¥ste gasa :  dÃ¥ är vi igen , ett varv till

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Allmänt flöden och distribution
« Svar #9 skrivet: 19 april 2017, 07:59:38 »
"avsättning", avspegling som vi brukar kalla det, av värme blir ju mindre när man varvar ned kompressorn.
DeltaT över värmepumpen bör om möjligt vara samma som radiatorernas värmeavspegling för att man skall kunna ha ett stabilt varvtal på kompressorn.
Vid min uteffekt avspeglas lite värme, och deltaT blir litet, vid hög uteffekt avspeglar radiatorerna mycket värme och deltaT blir stort (om man har ett fast flöde över radiatorerna).
Då kylprocessen kräver en viss deltaT för att fungera optimalt så kan det behöva styras så att flödet i radiatorkretsen tillåts variera en aning, det har jag full förståelse för, men att styra flödet genom att reglera det baserat på utetemp anser jag vara ett feltänk.
Flödet i radiatokretsen bör styras i förhållande till kompressorn uteffekt = radioatorsystemets värmeavspegling så länge det inte innebär att man passerar angivna gränser eller skyddsgränser för suggastemp, suggastryck, hetgastemp eller hetgastryck.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Allmänt flöden och distribution
« Svar #10 skrivet: 19 april 2017, 13:03:59 »
Det är ju en viss skillnad pÃ¥ driftförhÃ¥llande  visavi on/off   /  inverter alla sätt är bra om det mallar med förutsättningarna , min on/off gÃ¥r vid  ca - 10C  i ca 4 tim tank 750L  samt värmer huset 
( lÃ¥gtemp GV  ), stÃ¥r still,ca 4 tim , med en on/off sÃ¥ bör man nog ha GV överallt + tank och separat shuntning  , hÃ¥let svalnar inte speciellt mycket 

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Allmänt flöden och distribution
« Svar #11 skrivet: 20 april 2017, 19:01:04 »
Har hittat lite för allmän läsning av de forumet verkande medlemmar angående inverter visavi on/off
rätt intressant faktiskt , visserligen frÃ¥n 2003 men är nog aktuell i dag , kanske lite inaktuell för tekniken har ju gÃ¥tt framÃ¥t  , men i stora drag

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Allmänt flöden och distribution
« Svar #12 skrivet: 21 april 2017, 16:18:17 »
Skulle ha skrivit  KOLVKOMPRESSOR  inte ON/OFF
Kommentarer kan göras på den här tråden , mycket intressant vad det kan bli
Ladda ner på det ovan
« Senast ändrad: 21 april 2017, 18:01:31 av 25fOCUS »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!