Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny typ av vertikal kollektor för ytjordvärme  (läst 5168 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
Ny typ av vertikal kollektor för ytjordvärme
« skrivet: 12 november 2006, 19:22:36 »
Hej!

Jag söker efter info om en ny sorts kollektor som jag sÃ¥g i en villatidning för ett tag sedan. Den skulle användas dÃ¥ man hade för liten yta för "vanlig" kollektorslang. Det var nÃ¥gon form av "gardin" som grävdes ner tvÃ¥-tre meter och fick pÃ¥ sÃ¥ sätt ut mer effekt per m2. Antagligen använder jag fel söktermer för jag hittar inget  :(


Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
SV: Ny typ av vertikal kollektor för ytjordvärme
« Svar #1 skrivet: 12 november 2006, 19:37:17 »
Kompaktkollektor?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Ny typ av vertikal kollektor för ytjordvärme
« Svar #2 skrivet: 12 november 2006, 19:57:05 »
Kompaktkollektor?

Tack!  :) Nu hittar jag jättemycket.

Verkar bara användas av IVT, stämmer det?

"IVT Kompaktkollektor är en del i en helhet. Den ska alltid kombineras med frånluftsvärme"
Nähä, dÃ¥ var det inget för mig. Jag hade för mig att man var tvungen att Ã¥terladda kollektorn men jag trodde man kunde göra det sommartid med solvärmeöverskott  :(

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Ny typ av vertikal kollektor för ytjordvärme
« Svar #3 skrivet: 12 november 2006, 20:12:14 »
Självklart kan ma ha kompaktkollektorn till en bergvämepump och IVT har ensamrätt på detta alternativ till kollektor om man inte har trädgård att gräva ner 400-500 meter slang.
Ser ut som ett stort element som man kopplar ihop till ett enda stort element efter effektbehov på din värmepump. Grävs ner stående i en rad eller som ett V om man behöver en stor värmepump, kompaktkollektorerna grävs ner på ca 2,5 meters djup stående.
Det enda är att man behöver tillföra värme till marken sommartid för att parmafrosten inte ska bli för stor. Antingen som du skriver kan man värma med outnyttjad energi från solvärmen sommartid, ju mer desto effektivare kommer din värmepump att bli. Har man ingen energi att tillför så får man sätta en liten köldmediekylare på brinekretsen och tillföra värme till kollektorn på det viset sommartid.
Mest kyla men lite värme också

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Ny typ av vertikal kollektor för ytjordvärme
« Svar #4 skrivet: 12 november 2006, 20:16:32 »
IVT har ensamrätt på detta alternativ till kollektor

Har dom lyckats få patent på en sån grejj menar du?
Det är ju i så fall lika korkat som att få ha ensamrätt på att ha gummidäck på sin bil.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Ny typ av vertikal kollektor för ytjordvärme
« Svar #5 skrivet: 12 november 2006, 20:23:39 »
Det blir ju som att ha patent för ett slags däck, ja
mycket populärt i Tyskland med olika sorters kompaktkollektorer omman endast har sandmark eller långt till berg eller lite grundvatten men i Sverige är det nära till berg.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Ny typ av vertikal kollektor för ytjordvärme
« Svar #6 skrivet: 12 november 2006, 20:31:19 »
Det är ju i så fall lika korkat som att få ha ensamrätt på att ha gummidäck på sin bil.

Det tycker nog inte han som fick ha gummidäck på bilen.
Mest kyla men lite värme också

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Ny typ av vertikal kollektor för ytjordvärme
« Svar #7 skrivet: 12 november 2006, 20:34:27 »
Jag tror jag skall skaffa mönsterskydd på PEM 40*35,2 och sälja det till Nibe sen... Slutar aldrig förvånas över vad man kan patentera och skydda.

Nog om de...

Du glömde att många har gigantiska trädgårdar i Sverige också.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Ny typ av vertikal kollektor för ytjordvärme
« Svar #8 skrivet: 12 november 2006, 20:37:09 »
Det är ju i så fall lika korkat som att få ha ensamrätt på att ha gummidäck på sin bil.

Det tycker nog inte han som fick ha gummidäck på bilen.

Nej, men han som inte ville köpa en Volvo utan en Toyota och därför fick nöja sig med trädäck (för att Volvo hade patentet på gummi)
Knappast konsumentgynnande utan företagsgynnande i mina ögon alltså.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Ny typ av vertikal kollektor för ytjordvärme
« Svar #9 skrivet: 12 november 2006, 20:45:02 »
Det här med kompaktkollektor är inget nytt, det har nog funnits i ca 5år, men är ganska ovanligt i Sverige, men visst det kommer nog något liknande hos konkurenter i och med att allt fler borrar så kommer en del att ej få tillstånd till borrning och vad har de som ej har någon stor trädgård för värmealternativ? Pellets,olja,ved,solvärme,direktel eller en kompaktkollektor
Summasumarum kompaktkollektor Thumbsup
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Ny typ av vertikal kollektor för ytjordvärme
« Svar #10 skrivet: 13 november 2006, 22:49:34 »
Kanske värt att kolla upp? Någon som vet ungefär hur stor yta det behövs för att ersätta 3,5m2 olja med kompaktkollektor?

Jag tror jag skall skaffa mönsterskydd på PEM 40*35,2 och sälja det till Nibe sen... Slutar aldrig förvånas över vad man kan patentera och skydda.
Ja, det kan du görs under förutsättning att ingen annan redan gjort det. Ytterligare en förutsättning är att det inte redan är allmänt känt, dvs finns det redan publicerat så ska du inte kunna få patenet på det.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Ny typ av vertikal kollektor för ytjordvärme
« Svar #11 skrivet: 14 november 2006, 09:47:04 »
Jag tror jag skall skaffa mönsterskydd på PEM 40*35,2 och sälja det till Nibe sen... Slutar aldrig förvånas över vad man kan patentera och skydda.
Ja, det kan du görs under förutsättning att ingen annan redan gjort det. Ytterligare en förutsättning är att det inte redan är allmänt känt, dvs finns det redan publicerat så ska du inte kunna få patenet på det.

Det var mest ett exempel på hur korkad jag tycker patent och mönsterskyddsreglerna kan vara. PEM40 är ju inget okänt preces så där har tåget gått...

För mig är kompaktkollektorn ingen uppfinning det är ett koncept.
Ungefär som att när man köper en dörr från en dörrtillverkare så kan man välja att foga med fogskum eller dreva med gullfiber.
Situationen hade varit knäpp om fogskum var patenterat av dörrtillverkaren och bara fick användas med dennes dörrar.

Utloggad tomas.nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Ny typ av vertikal kollektor för ytjordvärme
« Svar #12 skrivet: 14 november 2006, 11:36:43 »
Det låter som en intressant lösning där nöden kräver det. Det jag frågar mig är om inte brinetemperaturen blir väldigt låg? Eller är det ett direkt system med köldmedium i kollektorn?

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Ny typ av vertikal kollektor för ytjordvärme
« Svar #13 skrivet: 14 november 2006, 18:35:15 »
Enligt IVTs hemsida måste kompaktkollektorn kombinaeras med en frånluftsvärmepump. Det skulle räcka med 40m2 för en normalstor villa.

I en annan tråd här i forumet läste jag att den kräver en överdimensionerad pump så att slingan kunde återladdas även mitt i smällkallaste vintern.

Kanske inte räcker att bara återladda med solvärme på sommaren.

http://www.ivt.se/kollektor/kollektor_popup.htm

Utloggad Bjarven

  • MSc Innovation Management
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny typ av vertikal kollektor för ytjordvärme
« Svar #14 skrivet: 15 november 2006, 08:20:36 »
Finns det ingen risk för permafrost med en så kallad kompaktkollektor? borde ju bli förstort energiutag med den lilla yta
Värmepump är givet för uppvärmning

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Ny typ av vertikal kollektor för ytjordvärme
« Svar #15 skrivet: 15 november 2006, 12:56:06 »
Hur skulle det vara om man kopplade en sån i förlängning till sina 300 m? (har också FLM)
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!