Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SkÃ¥llheta element, inget varmvatten IVT Greenline C5 (rego 600)  (läst 2639 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Michaela

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Först vill jag bara säga att jag kan absolut INGET om detta, så om ni tar er tid att besvara mina funderingar förklara så enkelt ni bara kan ;)

Jag bor i ett hus på 125kvm (enplan) byggt 1982 med bergvärmepump IVT Greenline C5 (Rego 600) från ca 2000 (?).

Vi flyttade in 2008 och köpte loss huset 2012.  Ev. byttes pumpen för ca 10 Ã¥r sedan, dÃ¥ jag vill minnas att vi hade problem med värmen det första som hände vintern 2008 (dÃ¥ varken värme eller varmvatten). Därefter har den fungerat felfritt och även om vi tänkt att vi ska serva den regelbundet sÃ¥ har det liksom inte blivit av...

I dagarna började maskineriet ovanför pumpen att (utan märkbar anledning) knäppa till med ca 10 sekunders mellanrum, dagen därpå var elementen (som stod på fullt =8) skållheta och vi hade 27 grader inomhus, trots 10 plusgrader utomhus, så vi drog ned elementen från 8 till 1. Dagen därpå upptäckte att vattnet inte blev varmt, inte ens 37 grader.

PÃ¥ apparaten lyser en lampa rött och i displayen stÃ¥r det "Hög retur VP".  Läste mig till i manualen att detta kan bero pÃ¥ att ventilera till elementen är stängda, sÃ¥ jag öppnade upp dem fullt igen och vi är tillbaka pÃ¥ ruta ett med skÃ¥llheta element och inget varmvatten :(

Jag testade att stänga av och slå på hela anordningen igen, men märkte inte att det gände något. Nu när jag kvitterade så står det att värmepumpen ska starta om, så har det inte hänt tidigare när jag kvitterat och sedan kommer information om hur varmt vattnet är.

Manual: http://doc.ivt.se/download.asp?pt=fastighet&fn=Rego600_6720641781_2009_10.pdf

Är detta något vi kan försöka lösa själva och isåfall HUR!?

Eller krävs en servicetekniker?


Tack på förhand!!

youji

  • Gäst
youji
SV: Skållheta element, inget varmvatten IVT Greenline C5 (rego 600)
« Svar #1 skrivet: 07 april 2019, 08:16:21 »
Låter som växelventilen har hängt sig.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

youji

  • Gäst
youji
SV: Skållheta element, inget varmvatten IVT Greenline C5 (rego 600)
« Svar #3 skrivet: 07 april 2019, 08:30:43 »
Du kan ju testa att dra i spaken på växelventilen och undrar om inte det sitter en honeywell 4013 i din maskin.Sitter väl uppe till vänster om du tar bort frontluckan.

youji

  • Gäst
youji
SV: Skållheta element, inget varmvatten IVT Greenline C5 (rego 600)
« Svar #4 skrivet: 07 april 2019, 08:34:56 »
Hög retur kan beropå att ditt smutsfilter är igensatt och vet inte hur händig du är men man kan göra rent det själv.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Det är troligen samma typ av ventil som på den här bilden

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68883.msg725900#msg725900

Orsaken till problemet är att ventilen kärvar, fjädern orkar inte dra tillbaka ventilen till varmvattenläget. Lossa motorhuset genom att trycka in den vita knappen som syns i överkanten av ventilen, rakt under skåran där indikatorn för ventilens läge löper. Vrid sedan motohuset ca ett kvarts varv moturs och ta bort det.

Den fjäderbelastade ventilspindeln sitter förmodligen i intryckt läge, ventilspindeln topp är dÃ¥ ca 15 mm över ventilens kant. Prova med att dra ut den, det är ca 7 mm mellan varmvatten- och radiatorlägena. Det brukar hjälpa, Ã¥tminstone temporärt, att smörja ventilspindeln och motionera den genom att trycka in den och dra ut den nÃ¥gra gÃ¥nger. 
« Senast ändrad: 07 april 2019, 08:44:37 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Michaela

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för era svar!

Vi tog bort framstycket och hittade ventilen, den här mycket riktigt hängt sig men den verkar dock inte att gå att få stopp på? Trots att vi stängt av pumpen.

Vad göra?
« Senast ändrad: 07 april 2019, 10:30:19 av Michaela »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
men den verkar dock inte att gå att få stopp på? Trots att vi stängt av pumpen.

Begriper inte vad som menas med "att få stopp på". Har ni fått loss motorn från ventilhuset?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Michaela

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Begriper inte vad som menas med "att få stopp på". Har ni fått loss motorn från ventilhuset?

Alltså den grå spaken på bilden, den här hängt sig. Den står och försöker dra åt vänster, men den orkar inte, så den står och "knäpper"

Den fortsätter knäppa även om vi stänger av vämrepumpen, så jag antar att det är en annan strömbrytare som får denna att stanna.

Det går inte att få bort kåpan vad jag kan se? Som sagt jag kan inget om detta :(

Se film på denna länk

Utloggad EvertL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Längst in till vänster sitter en liten "pigg" som du klämmer in med vänster hand.
(Alltså rakt innanför manöverspaken som står och rycker)
Därefter tar du med ett stadigt grepp med höger hand om den stora blå "klumpen" och vrider motsols ca ett knappt kvarts varv. Låt den hänga i kabeln lite försiktigt.
Nu ser du en axel i mitten av ventilen.
Ta med en tång om axeln, och med ett stadigt grepp drag rakt ut ca 10 mm till stopp.
Sedan kan du trycka in den igen med ett kraftigt träföremål (för att inte slinta).
Den skall då fjädra ut av sig själv.
Upprepa kanske 20-30 ggr, tills det går lätt.

Nu har du löst problemet temporärt.
Återmontera motorn (den blå klumpen) så skall det fungera t.v.

Antingen får du sedan köpa en ny ventil (däri ligger en nyckel för att demontera den gamla)
Eller köpa en annan typ av växelventil enligt länk ovan.

De sista två raderna kräver lite händighet, eller servicetekniker.
« Senast ändrad: 07 april 2019, 12:52:39 av EvertL »
Hus 100m² bo-yta, beläget i sydöstra Värmland.
+21C° i våningsplan, + värme på i ett oisolerat rum i källaren (blir inte så varmt)
Installerat Nov 2006, IVT Greenline HT+ C6, borra 180m, 24m till berg, vattnet steg upp till ett par meter under markytan efter avslutad borrning, aktivt borde väl bli ca 167m?
Tidigare förbrukning ca 2 m³ olja + hushållsel.
Nuvarande förbrukning inklusive hushållsel:
1:a året: 8888 kWh
2:a året: 8874 kWh
3:e året: 9761 kWh
4:e året: 9889 kWh (pumpen gick s.g.s. nonstop mitten Dec-Feb)
Kb temp efter ett par dygns nonstop-körning +2,8 in och -0,7 ut.
Mycket nöjd med att jag överdrev borrdjupet rejält. (Kommer gissningsvis inte att anses så hemskt överdrivet om ett antal år)

Utloggad Michaela

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Längst in till vänster sitter en liten "pigg" som du klämmer in med vänster hand.
(Alltså rakt innanför manöverspaken som står och rycker)
Därefter tar du med ett stadigt grepp med höger hand om den stora blå "klumpen" och vrider motsols ca ett knappt kvarts varv. Låt den hänga i kabeln lite försiktigt.
Nu ser du en axel i mitten av ventilen.
Ta med en tång om axeln, och med ett stadigt grepp drag rakt ut ca 10 mm till stopp.
Sedan kan du trycka in den igen med ett kraftigt träföremål (för att inte slinta).
Den skall då fjädra ut av sig själv.
Upprepa kanske 20-30 ggr, tills det går lätt.

Nu har du löst problemet temporärt.
Återmontera motorn (den blå klumpen) så skall det fungera t.v.

Antingen får du sedan köpa en ny ventil (däri ligger en nyckel för att demontera den gamla)
Eller köpa en annan typ av växelventil enligt länk ovan.

De sista två raderna kräver lite händighet, eller servicetekniker.

Tack för hjälpen! Nu har den slutat knäppa och spaken står längst åt vänster. Pumpen låter som vanligt så nu håller vi tummarna! :)


Utloggad EvertL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Trevligt!
Men tänk på att denna åtgärden ger bara temporär lösning.
Det ni minst måste göra för en varaktig lösning, är att skruva ur ventilinsatsen och rengöra från svart gegga (magnetit).
Därefter fetta in noga med armaturfett och återmontera.
Detta kräver en specialnyckel (går att tillverka själv), den ingår om du beställer en ny ventilinsats. (Enklast)

Alternativt köper en ny vridande ventil LK525 (tror jag). Många rekommenderar detta.
Hus 100m² bo-yta, beläget i sydöstra Värmland.
+21C° i våningsplan, + värme på i ett oisolerat rum i källaren (blir inte så varmt)
Installerat Nov 2006, IVT Greenline HT+ C6, borra 180m, 24m till berg, vattnet steg upp till ett par meter under markytan efter avslutad borrning, aktivt borde väl bli ca 167m?
Tidigare förbrukning ca 2 m³ olja + hushållsel.
Nuvarande förbrukning inklusive hushållsel:
1:a året: 8888 kWh
2:a året: 8874 kWh
3:e året: 9761 kWh
4:e året: 9889 kWh (pumpen gick s.g.s. nonstop mitten Dec-Feb)
Kb temp efter ett par dygns nonstop-körning +2,8 in och -0,7 ut.
Mycket nöjd med att jag överdrev borrdjupet rejält. (Kommer gissningsvis inte att anses så hemskt överdrivet om ett antal år)

youji

  • Gäst
youji
SV: Skållheta element, inget varmvatten IVT Greenline C5 (rego 600)
« Svar #12 skrivet: 08 april 2019, 03:35:22 »
Tack för hjälpen! Nu har den slutat knäppa och spaken står längst åt vänster. Pumpen låter som vanligt så nu håller vi tummarna! :)

Tänk på att detta är tillfällig lösning och det brukar kärva igen men om du vill kan du byta insatsen (billigaste lösningen ca 300+moms) eller köpa LK 525 och byta komplett ca 1800 på nätet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!