Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hög pressostat  (läst 7296 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #15 skrivet: 17 februari 2019, 16:35:03 »
Kan tillägga att just nu så får jag lura pumpen att fungera genom att värma vv med extra vv någon timme så att den kommer över tempen där pumpen brukar börja värma. Jag får slå av pumpen under den tiden så den bara går på el.

När jag värmer vv då så bryter den inte, så det är ju ändå bra då blir det både varmvatten o värme på radiatorerna.

Anders.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #16 skrivet: 17 februari 2019, 20:20:55 »
Det går inte på försäkringen, det är ju inget som har gått sönder. Det är mer som att byta däck på bilen när de blir utslitna. Det hade säkert blivit stopp vid ett senare tillfälle om cirkulationspumpen inte hade bytts. Förmodligen var det vibrationer från arbetet som gjorde att flödet blockerades förbi den kritiska punkt där det inte längre fungerade.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #17 skrivet: 18 februari 2019, 07:43:54 »
Tack för hjälpen Roland.

Jag får väl börja med den slangen som går från elpatronen till växelventilen, då den verkar enklast att demontera.
Har du någon e-post adress om jag funderar på något ytterligare, så jag kan skriva och fråga direkt?

Anders.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #18 skrivet: 18 februari 2019, 09:24:44 »
Jag har aldrig demonterat slangarna själv så jag har inte mycket praktiska råd att bidra med. Det är bättre att du frågar i forumet så någon som har gjort det kan bidra.

Förmodligen är det första slangen som radiatorvattnet passerar igenom som är mest igensatt men det kan ju vara praktiskt att börja med den som är lättast att komma åt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #19 skrivet: 18 februari 2019, 10:06:43 »
Tack Roland för snabba svar. Jag gör en koll på forumet om någon där kan ge mig tips och råd.
Jag kollade på nätet och nya slangar finns att tillgå från ett företag som heter JS Energi och de säljer dessa 3 slangar för ca 1500 kronor.

Anders.

youji

  • Gäst
youji
SV: Hög pressostat
« Svar #20 skrivet: 18 februari 2019, 10:42:04 »
Har du kollat så det inte differenstrycket är för högt ställt ?Om du vrider ratten mot elementen så ser du differenstrycket 1-lågt ställt 6-max.Verkar vara lite lurigt att du skulle få flexslangar igensatta just vid pumpbyte.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #21 skrivet: 18 februari 2019, 10:50:04 »
Hej.

Jag förstår inte vad du menar. Vilken ratt menar du?

Anders.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #22 skrivet: 18 februari 2019, 11:07:41 »
Det är det gröna vredet som avses. Men jag tycker youji har sett fel. Pumpen är inställd på maximal hastighet, läge III. Vrider man ytterligare medurs kommer man in på skalan för konstant tryckdifferens där det också finns tre lägen. Alla andra tänkbara inställningar än den som pumpen nu är inställd på bör ge sämre resultat.

Det behövs inte nya slangar, det går att rensa de gamla.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #23 skrivet: 18 februari 2019, 12:05:45 »
Tack igen.
Okej då kanske jag ska spara den utgiften.
Måste bara kolla var vattnet ska stängas av bara.
Radiatorerna är inga problem det är väl bara att stänga returen med handtaget där filtret sitter och stänga skruven på kopplingen till cirkulationspumpen antar jag.
Sedan tror jag att det finns en liten svart ratt där inkommande vatten kommer till pumpen och där finns även en blå ratt.
Verkar detta rätt?

Anders.

youji

  • Gäst
youji
SV: Hög pressostat
« Svar #24 skrivet: 18 februari 2019, 12:08:44 »
Hej.

Jag förstår inte vad du menar. Vilken ratt menar du?

Anders.

Den gröna ratten vrider du till vänster.Jag brukar ställa trycket runt 4.2-4.4 beroende höjden.

Youji

  • Gäst
Youji
SV: Hög pressostat
« Svar #25 skrivet: 18 februari 2019, 13:15:21 »
Göra rent flexslangarna är inga problem om du stänger tur och retur.Missade att diffen var så stor men kolla smutsfiltret samtidigt du gör rent slantarna.stäng pumpen på arbetsbrytaren och stäng tur och retur samt gör systemet trycklöst genom att lätta på säkerhetsvetilen.Tycker ändå det verkar märkligt att slangarna skulle bli igensatta bara för dom bytte cirkulationspump.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #26 skrivet: 18 februari 2019, 13:21:47 »
Okej tack Youji.

Anders.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Hög pressostat
« Svar #27 skrivet: 18 februari 2019, 22:35:06 »
Se till att ha ett par extra packningar till flexslangarnas ändar ifall nån går sönder vid demontering.

Gjorde denna rensning för nåt år sedan i min IVT och har fått ett litet (dropp) läckage vid inre vb pumpen. Skall byta packning senare i vår.

Lite trÃ¥ngt att komma Ã¥t vissa flänsmuttrar. Om du tar isär allt sÃ¥ bör du passa pÃ¥ att spola värmeväxlaren bakvägen med trädgÃ¥rdsslangen om det är mycket magnetit i slangarna. 

 
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #28 skrivet: 19 februari 2019, 07:35:02 »
Tack HÃ¥kke.
Jag antar att värmeväxlaren är den som är silverfärgad i bakgrunden på mina bilder av värmebärarpumpen ?

Lite trist att göra detta jobbet nu, lite fel säsong kan man säga.

Anders.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #29 skrivet: 01 mars 2019, 18:02:00 »
Hej.
Nu har vi fått alla slangar bytta av en rörmokare. Han spolade inte igenom systemet utan bara bytte slangarna. Det var inte så mycket skräp i dom gamla slangarna Det kanske var ett misstag, problemet kvarstår tyvärr.
Det fungerar att värma radiatorerna, men då den värmer vv så blir det väldigt varmt på den värmebärande ut kretsen och så löser det ut för hp.

Det lutar väl åt att jag behöver en firma från IVT som får titta på våran pump, eller vad tror ni.

Tacksam för svar.

Anders.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!