Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För högt Delta T pÃ¥ värmesidan.  (läst 1920 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johan_paz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
För högt Delta T på värmesidan.
« skrivet: 21 november 2017, 21:47:29 »
Kollade lite på min värmepump installerad början av 2011. 17500 timmar har den gått och vi har nästa glömt bort att vi ha en :)

När det var -5 ute sÃ¥ var börvärde 41, retur runt 33 men ärvärde ca 45 när den gÃ¥tt en bra stund. Den betade av gradminutrarna som den skulle tills de var uppe pÃ¥ noll, börjar pÃ¥ -300.  Vad jag läst mig till sÃ¥ har jag kanske för högt Delta T.

I källaren har jag den gamla "hetvatten-radiatorn" som tidigare var kopplad direkt på pannan och värmde hela källaren som en vanlig radiator i ett källarspa. Denna är dock så stort i yta att Delta T över denna radiator blir mycket stort, mycket varmt på toppen och i stort sätt iskallt nertill. Radiator är ca 130 bred och 120 hög, så den tillför rejält med kw till det rummet. Sitter enbart slottsblandare på. Kan det vara effektiviteten i denna radiator, tillsammans med en lite högt satt golvvärme som gör att returen blir såpass låg?
Thermia G2 Duo 10 m 300L beredare. Funkishus byggt 44, renoverat 04-09, 140+50 kvm uppvärmt, salig blandning av: golvvärme, radiatorer från både 40talet och diverse 00tal. Numera pensionerad L/L pump.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För högt Delta T på värmesidan.
« Svar #1 skrivet: 22 november 2017, 07:45:17 »
 :dt: pÃ¥ 8 °C är helt OK.
Har du golvvärme i övriga huset eller har du fler radiatorer?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad johan_paz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: För högt Delta T på värmesidan.
« Svar #2 skrivet: 22 november 2017, 22:45:50 »
Jag har dock  :dt: pÃ¥ runt 12 grader i verklig framledning och retur, är det inte detta man använder när man räknar fram  :dt: ?
I övrigt har jag radiatorer, rejäla från 40-talet. Med slottsventil på bottenvåningen, med termostater på övervåningen (sovrum)
Thermia G2 Duo 10 m 300L beredare. Funkishus byggt 44, renoverat 04-09, 140+50 kvm uppvärmt, salig blandning av: golvvärme, radiatorer från både 40talet och diverse 00tal. Numera pensionerad L/L pump.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För högt Delta T på värmesidan.
« Svar #3 skrivet: 23 november 2017, 15:04:23 »
Sorry, missade att det var börvärdet.
Stämmer att 45/33 är lite hög diff.
Kolla först smutsfiltret, sen kan du prova att justera upp flödet på radiatorerna (om cirkpumpen redan går på max?).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!