Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic Monoblock direkt till en fläktkonvektor  (läst 458 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Odox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Panasonic Monoblock direkt till en fläktkonvektor
« skrivet: 18 december 2023, 12:09:18 »
Hej!
Jag har just blivit med ett hus som värms med direkt-el. Jag kommer att i sommar installera vattenburen värme i hela huset och köra det med en Panasonic WH-MDC07J3E5 7kW monoblock. Eftersom jag inte har möjlighet att installera systemet just nu så undrar jag om det funkar att köra med ett par vattenburna fläktkonvektorer kopplade till pumpen för att ha underhållsvärme fram till sommaren. Huset är så illa konstruerat att jag inte kan ha en innerdel på något vettigt sätt förutom ev en liten ackumulatortank i krypgrunden.

En sak till, som jag tänkte ta med elektrikern. Om jag förstår databladet rätt så ska pumpen ha två matningar. En med 15A och en med 30A, förstår jag rätt då?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9647
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Panasonic Monoblock direkt till en fläktkonvektor
« Svar #1 skrivet: 18 december 2023, 12:49:04 »
Ja själva drivningen av värmepumpen har tydligen en matning och el-patronen en annan matning. Däremot måste 30 A för att driva värmepumpen vara helt fel uppgift och till det räcker definitivt inte 3×2,5 mm² kabel som det står. En vanlig 16 A matning måste räcka mer än väl. Blir alltså totalt två 1-fas 16 A matningar som måste läggas på var sin huvud-fas.

Ett par bra fläktkonvektorer med rördragning och volymtank kostar ganska mycket, men visst går det. Har du räknat på det ekonomiska i det hela för bara ett halvår?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Odox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic Monoblock direkt till en fläktkonvektor
« Svar #2 skrivet: 18 december 2023, 13:42:37 »
Tack Josth!
Jag är också lite frågande över säkringarna i dokumentationen. I den lite mer utförliga installationsmanualen står det iof 25A men fortfarande lite klena kablar.

Jag har två konvektorer över från att vi rev ett lager på jobbet.. (Aircoil UL-26 från Rinkaby)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9647
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Panasonic Monoblock direkt till en fläktkonvektor
« Svar #3 skrivet: 18 december 2023, 14:17:16 »
Till 25 A har man normalt 6 mm² kablar. Om man räknar på det mest ansträngande fallet som är specat för värmepumpen så är det vid -7 °C och 55 °C framledningstemperatur. Då ger den max 6,3 kW värme med COP 1,86. Det betyder att driveffekten är ca 3387 W vilket motsvarar 14,7 A. När utetemperaturen faller så sjunker normalt värmeeffekten. Max current står det 17 A men jag anser att 16 A matning duger bra till 7 kW-modellen. Det finns en viss marginal i säkringarna om den mycket ovanliga situationen skulle uppstå att den drar upp till 17 A en stund.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!