Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ställa värmekurva när det inte är under nollan ute.  (läst 6945 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Ställa värmekurva när det inte är under nollan ute.
« Svar #30 skrivet: 08 oktober 2018, 20:22:13 »
Ska som sagt svänga förbi min lokala Thermia Ã…F imorgon och snacka lite med dem. Tänkte bara att det är bra att vara lite förberedd, helst med ett pris frÃ¥n nÃ¥gon aktör, sÃ¥ man kan kontra om de försöker dra nÃ¥gon rövare!  ::)
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Ställa värmekurva när det inte är under nollan ute.
« Svar #31 skrivet: 08 oktober 2018, 23:31:59 »
Nu har jag hittat en knepig grej som kan förklara en sak jag frågade i den här tråden, att det känns som att det blir svalare i huset när temperaturen ligger runt 10° ute.

Jag laborerade lite i excel-filen som Zyberdude länkade till och ser då att framledningen är konstant från +10° Ute och uppåt. Jag testade att ändra lite parametrar, men det är bara höjning av Rum som påverkar kurvan från +10° och uppåt. I bifogad skärmdump har jag satt in de parametrar jag har just nu, och då planar framledningen ut vid precis +10° Ute till 29° och håller sig där till +18° Ute där den slutar i diagrammet.

I skrivande stund är det +10° Ute, och det är lite kallt i huset. Det har ju blåst rejält idag, men nu är det stilla Frågan är ifall jag ska höja Rum till 20 igen, och istället dra ned kurvan till 38. Enligt diagrammet går framledningen då ned till 29° först vid 13° Ute med en sådan inställning, vilket troligtvis kommer åtgärda det jag frågade om i länkad tråd ovan. Eller finns det någon annan parameter jag kan ändra som gör att den raka delen av framledningen blir kortare?

Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Ställa värmekurva när det inte är under nollan ute.
« Svar #32 skrivet: 08 oktober 2018, 23:38:54 »
Här har jag satt in Rum 21 och Kurva 37 istället. Vid +10° Ute ger det 33,26° Framledning. Vid +-0° Ute blir det 40°...alltså samma som Rum 20 och Kurva 40.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!