Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressorbyte pÃ¥ en Villa Classic 75.  (läst 24330 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #15 skrivet: 15 april 2014, 07:50:33 »
LP-larm kan man få av olika orsaker:

1. Dålig cirkulation på köldbäraren ev. att köldbäraren har frusit i förångaren så att det inte är någon cirkulation alls. Det verkar inte vara problemet i det här fallet. Köldbärarpumpen verkar fungera. Dessutom bör det ta längre tid än 5-7 sekunder innan LP-larmet stannar pumpen om problemet är dålig cirkulation.

2. Filtret i köldmediekretsen är igensatt. Jag har lite svårt att föreställa mig att det skulle kunna vara så igensatt att det bara tar 5-7 sekunder för pumpen att stanna.

3. Fel pÃ¥ expansionsventilen. Ventilen har antingen fastnat i stängt läge eller sÃ¥ har köldmediet i ventilens givarkrets läckt ut sÃ¥ att fjädern i expansionsventilen hÃ¥ller den i  stängt läge. Med köldmedium i givarbulben ska trycket i den hÃ¥lla expansionsventilen i öppet läge när pumpen stÃ¥r still och givarbulben har värmts upp. Jag tycker expansionsventilen verkar vara den troligaste orsaken i och med att pumpen stannar sÃ¥ snabbt efter start.

Tyvärr är det svÃ¥rt för en lekman att kontrollera expansionsventilens funktion. Jag kan inte komma pÃ¥ nÃ¥got bra sätt. Man kan känna pÃ¥ röret ut frÃ¥n expansionsventilen, det ska bli kallt efter ett tag om det är ett flöde av köldmedium men pÃ¥ nÃ¥gra sekunder hinner nog inte röret kylas ner.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad swemake

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #16 skrivet: 15 april 2014, 09:03:05 »
Det är där du kan se om pumpen snurrar, du ser motoraxeln och om du sätter en lite mejsel lätt mot axeln så vet du sedan om och hur den snurrar. Det kommer att läcka lite vatten men bara några matskedar.

För ca 2 år sedan slutade min pump till köldmediet att fungera, motoraxeln snurrade men det verkade som att själva "skovelhjulet" hade lossnat från axeln. Jag kommer inte ihåg om det var högtryckslarm eller lågtryckslarm som gavs vid tillfället, men pumpen var riktigt varm efter en kort tids drift.
Thermia villa classic -2001, IVT 12 KHR-N -2008, Coolix on/off -2009

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #17 skrivet: 15 april 2014, 10:05:51 »
Har råkat ut för LP-larm på vår Villa också. Då hade köldmediumet läckt ut genom en av serviceportarna...
Den startade också upp och gick några sekunder. Jag tror inte styrningen reagerar på fel från pressostaterna direkt efter uppstart.

Troligt nu är som sagt något problem med expansionsventilen (den har havererat på vår pump så kanske inte helt ovanligt!), att gasen läckt ut eller att kabeln till LP nu gått av på samma sätt som den gjorde till HP...
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #18 skrivet: 15 april 2014, 14:16:22 »
Läckage av köldmedium uteslöt jag för det verkar som om pumpen har levererade värme som den ska när den gick men när jag läser Engmans inlägg igen ser jag inget som verkligen säger att sÃ¥ var fallet. Läckage bör nog tas med som ett felalternativ.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #19 skrivet: 15 april 2014, 17:08:23 »
Det senaste dygnet har pumpen larmat för LP-larm samt varit inställd på drift endast via tillsats.
Provade alldeles nyss och stänga av den helt, d.v.s. välja läge OFF.
Då slutade larmet att blinka varvid jag provade att slå på driftläge AUTO igen.

Idag ville den gå kanske 15-20sek. Jag stod och lyssnade med frontplåten avlyft och tycker mig under den tiden kunna höra hur någonting väldigt sakta gnuggande/tuggande läte finns i gången från maskineriet.
Det gick sedan fortare och fortare tills pumpen slutligen slog av och larmade igen.

Att den ej slår av och larmar inom några sekunder, betyder det någonting för någon?
Jag vet att min beskrivning är flummig men finns det någonting igenkännande i det jag tycker mig höra som går fortare och fortare?

Mer trolig orsak åt det ena eller andra hållet?
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #20 skrivet: 15 april 2014, 18:15:49 »
Ett LP-larm kan ju inte rimligen innebära ett stopp direkt, en vettig människa bör ju ha programmerat att systemet efter en viss tid, iaf några sekunder, ska stoppa i händelse av LP.
Så det låter ju troligt att du verkligen har LP, dvs för lågt tryck på sugsidan.
Om det inte orsakats av extremt låga temperaturer på kalla sidan, vilket ju är otroligt med tanke på den korta tiden som går innan larmet kommer, så är det ju helt enkelt för lågt tryck på sug sidan av kompressorn redan från start.
Detta innebär normalt sett gasbrist, eller givarfel.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #21 skrivet: 17 april 2014, 23:32:51 »
Givare eller lågtryckspressostaten. Eftersom det sker så snabbt tror jag att det kan vara ett elfel. Är det kompressorn brukar det ta några minuter, liksom gasbrist.
Brinepumpen är också ett annat tips.
LÃ¥t den stÃ¥ nÃ¥got dygn den kan ha frusit i  förÃ¥ngaren.
VAnligt med tex grundvattenpumpar att de fryser i mellanväxlaren om inte flödet är som det skall.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #22 skrivet: 19 april 2014, 12:23:46 »
Än en gång vill jag säga stort tack till alla er som tar er tid, läser, funderar samt ger råd och ev lösningar.

Har nu gått igenom allt jag själv kunnat utan att få igång eländet.
En annan tekniker var hos mig och tittade på pumpen. Han kopplade in sig på de ventiler som sitter på varma samt kalla sidan ifrån kompressorn. Jag hade riktigt gott om tryck ansåg han. Dock frågade han mig hur länge sedan jag hade haft skåpet i drift. Vid mätning hade jag c:a (ta nu dessa siffror med en nypa salt då jag inte minns) typ 12 bar på ena sidan men 3-4 bar på den andra. Dessa siffror skulle ha slätat ut sig till likvärdiga siffror om den stått avstängd under något dygn förutsatt att allt varit OK i skåpet. Han var helt övertygad om att expansionsventilen var trasig/blockerad i stängt läge. Blir det resultatet av att de tappar sin gas?

Nåväl, minst pratar vi alltså ett byte av den. Frågan man ställer sig då är om det räcker att byta den eller om man då skall byta smutsfiltret nedanför glasfönstret i samma veva? Har inte riktigt fått klart för mig om det är ett måste eller inte. Även denna tekniker sade att kompressorn gick/lät illa vid gång och att ett byte av kompressor samt smutsburk och expansionsventil var att rekommendera. Visst kunde kompressorn kanske gå i ett eller ev två år till men han trodde inte det samt att den då inte alls i nuläget är så effektiv som den borde kunnat vara om allt hade varit fräscht.

Jag tuggar på i "Endast TS-läge" tills vidare och har att fundera på hur jag skall göra.
Mindre renovering (endast expansionsventil), större renovering, (kompressorbyte med de tillhörande delarna) eller rent av skåpbyte.

I detta finns också borrhålet som för mig gått kallt då vintrarna varit normal i kyla. Detta beror väl dels på installation 2002 med 130 meter i borrdjup. Denna anläggning har nog varit i minsta laget för det behov vi haft och att framåt vårkanten i värsta fall ta in några minusgrader för att kasta tillbaks ännu kallare tillbaks har ju förstås inte varit optimalt. Med renovering av pump i form av kompbyte ger ju ökad effektivitet och ännu kallare hål. Ny VP är också förknippat med ännu bättre effektivitet och ännu kallare hål.

Frågan är ju om man kan få upp slangen och fördjupa hålet ytterligare till 180-210meters djup.
Alla säger att det går att göra och frågan är bara vad det drar iväg på i pris.

Den som säger att husägande INTE är förknippat med utgifter ljuger.   ::)

Jag funderar vidare och den som orkar läsa mina lång inlägg och komma med input/råd gör det.

GLAD PÃ…SK pÃ¥ er allesammans!!! 
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #23 skrivet: 19 april 2014, 14:29:19 »
Om det är fyllt korrekt så skall det inte tappas ut någon gas!!

Kylföretag är också väldigt kåta på att vilja byta kompressor eftersom det står för en rund och nätt summa pengar som ger mycket större bidrag till bokföringen än att bara sälja timmar. Ha det i bakuvudet.

Om kompressorn ger mer oljud än normalt kan bara avgöra om man fÃ¥tt allting annat att sluta skramla som nu kanske beror pÃ¥ torkade gummifötter etc.  - körde han med stetoskop när han lyssnade pÃ¥ kompressorn? - dÃ¥ möjligen kan man höra om det är onormalt om man i övrigt vet hur normalt fungerande maskiner lÃ¥ter, men det förutsätter ocksÃ¥ att maskinen i övrigt jobbar med normala gasflöden, vilket det inte gör i det här fallet.

Torkfiltret byter man alltid i samband med kompressorbyte eller annan större ingrepp i systemet på kylmediesidan, så det är inget att ens diskutera.

DÃ¥ den verka suga ned sig snabbt sÃ¥ att LP löser pÃ¥ typ 10 sekunder  sÃ¥ verkar din expansionsventil vara helblockerad - dÃ¥ hen mätte  3 Bar ( motsvarar -10 - -4 grader C för R407C) och förmodligen i omrÃ¥det att LP löser ut  och 12 Bar (28 - 34 grader C för R407C) sÃ¥ borde man inse  att det är nÃ¥got trubbel  expansionsventilen och föreslÃ¥ det som första reparationspunkten innan man börja gÃ¥ pÃ¥ dom dyrare sakerna .

En sak som kan få expansionsventilen att stänga så mycket den kan är om bulben som går till utloppet på evaporatorn - har sprungit läck och gasen i bulben har försvunnit (ofta samma gas som i systemet), då gör inre trycket i systemet att den försöker stänga ventilen så mycket den kan då lågt tryck i bulben signalerar samma sak som att utloppet är kall och skall stänga ventilen. Eftersom du hade avvibrerade grejor på annat håll så kan det också gälla bulbens kapillärrör.



 

 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #24 skrivet: 19 april 2014, 17:01:45 »
När man ändå har öppnat köldmediekretsen för att byta expansionsventil byter man filter också, något annat vore dumsnålt.

130 meter borrhål till en pump på 7 kW är inte ekonomiskt optimalt idag men det var så man gjorde på den tiden pumpen installerades då elen var billigare i förhållande till kostnaden för borrning jämfört med idag.

Ser en del problem med att dra upp slangen och borra djupare. Slang med köldbärare väger rätt mycket, det behövs ordentliga grejor för att hantera upptagning. Jag skulle inte vilja stoppa i en skarvad slang utan då blir det en helt ny slang. Ett borrhål till verkar bättre om det inte är för långt ner till berg. Att påbörja ett borrhål kostar några tusen kronor för foderrör men det kostar en del att ta upp en slang också. Plus att det blir ny slang till totala längden borrhål, inte bara till nya borrhålet.

Frågan är om det är någon bra affär att borra djupare. Tre grader höger temperatur på ingående köldbärare sparar ca 10% på elförbrukningen, det är i normala falla högst 1000 kr/år. Förmodligen kommer pumpen att hålla lite längre. Det ska ställas mot kostnaden för borrning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #25 skrivet: 19 april 2014, 19:26:04 »
När man ändå har öppnat köldmediekretsen för att byta expansionsventil byter man filter också, något annat vore dumsnålt.



Expansionsventilbyte räknar jag som 'större ingrepp' i och med man lassar in och ut köldmedie genom slangar och tömningspumpar och definivt fuktas upp lite av detta. Sedan tar man ocksÃ¥ chansen och sÃ¥gar upp torkfiltret eller inspekterar pÃ¥ annat sätt (finns ju fina USB-kameror idag)  och se hur filtret precis i inloppet ser ut och kan ge hint om kompressorn i frÃ¥ga mÃ¥r bra eller börja avge saker som borde sitta kvar inne i kompressorn...

sedan kan det också vara torkfiltret som börja smula sig och därför blockerat expansionsventien, därav är det god ide att byta båda oavsett.


Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #26 skrivet: 19 april 2014, 22:20:47 »
OK!!!

Jag skall alltså i första hand kolla pris på ett jobb med byte av expansionsfilter samt torkfilter.
Om jag förstått er rätt kan jag i detta skede vänta med att byta kompressorn då den kanske till och med kan börja gå något tystare/mindre ansträngt om den sedan fyllts med rätt mängd gas på bägge sidor.

Det är ju klart att det är ett mycket trevligare alternativ att skjuta på kompressorbytet några år till och då den dagen ta nya funderingar på huruvida man skall byta hela skåpet.

Skall bli intressant att få veta vad byte av expansionsventil + filter går på.
Det retar mig lite att jag inte har/hade bättre, ordentlig koll på trycket i displayen.
Ponera att allt varit OK vid testet/inkopplingen. Vad skulle trycket ha varit om det varit bra vid avläsningen?


Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #27 skrivet: 20 april 2014, 12:05:43 »
När det gäller oljud sÃ¥ mÃ¥ste man försäkra sig om att det inte skapas pga. skallrander rör och torkade och spruckna  motorfästen etc. och om du tar i kompressorn med handen medans den gÃ¥r och drar runt lite Ã¥t sidorna och om ljudbilden ändrar sig mycket när du drar i olika riktningar (eller bara lägger handen pÃ¥ denna)  sÃ¥ är det förmodligen överförda vibrationer. I samband med expventilbyte och torkfilterbyte sÃ¥ bör du se till att kompressorns gummifötter ocksÃ¥ byts ut  när kylkillen ändÃ¥ är där och rotar.

Kompressorn (om den är av kolvtyp) som sådan är oftast fjäderupphängd invändigt och dess skall inte vibrera allt för mycket. är det rotary och scrollkompressorer så är de byggda på annat sätt och gummifötternas skick ännu viktigare att dessa är lagom mjuka och hela om det skall hålla sig tyst.

---

När det gäller tryck sÃ¥ är det mycket beroende pÃ¥ temperatur i beredaren och pÃ¥ kallbrine-sidan - men helt klart bör den inte vara pÃ¥ mÃ¥nga minusgrader-sidan om kallbrinen är pÃ¥ flera plusgradersidan vilket för R407C bör ge minst 4.0 Bar och helst uppemot  4.5 Bar övertryck  pÃ¥ lÃ¥gtrycksidan. - det skall i alla fall inte vara 3 Bar...
« Senast ändrad: 20 april 2014, 12:15:16 av xxargs »

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #28 skrivet: 06 december 2014, 19:49:36 »
Hej igen.
Börjar med en liten uppdatering.
Det slutade i våras med att jag bytte kompressorn, smutsfiltret samt expansionsfiltret.
De tidigare problem jag hade med larm på LP-sidan berodde på just expansionsfiltret och i samband med att jag då fick en deal på en nästan ny kompressor så fick det bli en sådan lösning. Jösses vad tyst och fint den gick igen. Sommaren har varit smärtfri men nu i samband med att vi har vinter på gång börjar det krångla igen och sedan november återkommande med LP-larm.
Serviceteknikern har varit hos mig flera gånger och jobbat.
Först märkte jag olja som läkt ut via en serviceventil på röret ovanför kompressorn, droppat ned på kompressorn för att rinna längs med och slutligen hamna nedanför på botten i VP-skåpet.
Han fyllde på, och tittade till själva ventilen så att den inte skulle läka vidare.
Larmen har fortsatt.
Han har bytt ut cirkulationspumpen på den kalla sidan för att se om det skulle avhjälpa problemen då han sade att han tyckte att den gamla kanske verkade trött och lätt stannade vid belastning.
Larmen har fortsatt.
I fredags kom han förbi pÃ¥ förmiddagen med en extern större cirkulationspump/dränkpump där vi tömde expansionstanken och sedan kopplade in hans pump i större hink med köldbärarvätska. När den kördes sÃ¥ sade han att han fick c:a 2 kilo i motstÃ¥nd avläst pÃ¥ sin manometer för att driva vattnet runt ned i borran. Detta värde tyckte han var riktigt bra vilket skulle ge oss förvissning om att det Ã¥tminstone inte var nÃ¥got fel med stenar eller annat som klämt ihop slangarna pÃ¥ den kalla sidan sÃ¥ att de ej skulle fungera  tillfredsställande. Sista steget var att koppla förbi lÃ¥gtryckspressostaten till en ny sÃ¥dan som han kopplade in via serviceporten och sedan anslöt kablarna till den istället. Jag har sedan dess haft pumpen gÃ¥endes till idag pÃ¥ eftermiddagen men nu larmar det igen för LP-larm. Uppgivenheten är mycket stor dÃ¥ jag inte vet vad jag kan tro pÃ¥ eller göra. Nu gÃ¥r det ej att stänga av (bekräfta larmet) och sedan slÃ¥ pÃ¥ anläggningen igen. Larmandet är nu envisare än att bara trycka bort och när jag lyckas är det ett par minuters drifttid innan den larmar igen.
Jag passade pÃ¥ att läsa av displayen pÃ¥ den apparat som han kopplade in via tre slangar pÃ¥ pumpen härom dagen. Det stod "R404A" samt Auto. Värdena var nedanför i tur och ordning...   -8,4 grader (to), +44,2 grader (tc), 3,55 bar (under -8,4grader) samt 19,19 bar (under +44,2grader)

Vet ej om det någon gång är normalt att det kan bli så men själva kompressorn som jag nog vill minnas att jag alltid funnit mer eller mindre varm var nu ikväll vid larmandet iskall med frostbildning på den nedre delen och jag tror mig aldrig sett det tidigare.

De av er som fortsättningsvis står ut med mina långa beskrivningar och har någon input eller råd att ge får mer än gärna posta svar i tråden.

Sköt om!!!
 
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #29 skrivet: 06 december 2014, 21:00:57 »
Det var ett riktigt elände till pump. Expansionsfiltret som nämns antar jag är expansionsventilen. Det finns ett köldmediefilter också och det brukar man passa på att byta samtidigt som ventilen men filtret verkar sällan ställa till problem.

Vägdes den tillsatta mängden köldmedium? "Han fyllde på" är lite vagt.

Isbildningen på kompressorn tolkar jag som att expansionsventilen inte fungerar som den ska.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!