Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Injusterings mall  (läst 4142 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ambly

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
Injusterings mall
« skrivet: 18 november 2005, 10:27:26 »
Hej,

Har letat lite efter någon steg för steg instruktion för injustering.

Vad ska jag utgå ifrån?

Jur gör jag, jag vill hitta lämpligaste kurvan för mitt hus samt ev. kompensering.

Ska man börja anteckna olika värden för olika ute temperaturer?

Hur har ni gjort.

Har en ny 1130-10 som jag ska justera in.

Nu kör jag alla radiatorer fullt öppna. För att kunna hitta en bra kurva är detta rätt?
Enplans hus med källare byggt 1965.
125m2 boyta + 125m2 källare. NIBE 1130-10 + VPA 300/200, 180m.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injusterings mall
« Svar #1 skrivet: 18 november 2005, 10:37:32 »
I princip är det ett bra utgångsläge med fullt öppet överallt.

Vad du skall försöka fokusera på är att ha en tempdiff över varje radiator på ca 7 grader när värmepumpen gått så pass länge att den nått sin maximala framledningstemp. (normalt ca 45 minuter utan stopp på kompressorn)

Difftempen över hela systemet skall även det vara ca 7 grader vid kontinuerlig drift på kompressorn.

Stora radiatorer fullt öppna.
Små radiatorer (typ lilltoan) hårt strypta.
En flytande skala däremellan.

Stryp inte på termostaterna utan styp med grundflödesventilen eller på returkopplet, detta beroende på vilken typ av radiatorkoppel du har.

När du har bra difftemp i ditt system, men för varmt eller för kallt inne justerar du kurvan och/eller "ratten" för att justera värmen.

Vid 0 grader och varmare justerar du på ratten, vid -10 till -15 grader (och kallare) justerar du kurvan.

När du har bra difftemp i systemet och en bra rumstemp kan du sedan komplettera med en rumsgivare som finjusterar avvikelser i rumstemp som beror på vind, sol eller mycket folk i huset.

Lycka till.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ambly

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: Injusterings mall
« Svar #2 skrivet: 18 november 2005, 10:42:17 »
Vad ska jag använda för att mäta temp diffen över radiatorn?

Finns det någon käck termometer som du rekomenderar?
Enplans hus med källare byggt 1965.
125m2 boyta + 125m2 källare. NIBE 1130-10 + VPA 300/200, 180m.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injusterings mall
« Svar #3 skrivet: 18 november 2005, 10:46:50 »
Min logger  ;)

Eller en IR-termometer från Classe

Eller vilken termometer som helst som du försöker få så lik anliggning som möjligt med när du mäter.

Logger eller IR-termometer är nog bäst. Jag kommer att börja sälja IR-termometrar inom någon vecka, skall bara testa den modell jag valt först så att det funkar tillfredsställande.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ambly

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: Injusterings mall
« Svar #4 skrivet: 18 november 2005, 10:54:36 »
SÃ¥ dyrt med IR-termometer bara!

Vad ska du ta för en sådan när du börjar sälja?

Är lite sugen på din logger, men är det smidigt att använda den när man ska gå runt till varje element och mäta diffen?

Enplans hus med källare byggt 1965.
125m2 boyta + 125m2 källare. NIBE 1130-10 + VPA 300/200, 180m.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injusterings mall
« Svar #5 skrivet: 18 november 2005, 11:26:51 »
SÃ¥ dyrt med IR-termometer bara!

Vad ska du ta för en sådan när du börjar sälja?

Är lite sugen på din logger, men är det smidigt att använda den när man ska gå runt till varje element och mäta diffen?



Priset på min IR-mätare blir förmodligen runt 600 kr + frakten, säg max 700 kr totalt.

Loggern är inte optimal med tanke på användarvänligheten, men resultatet blir optimalt. Dels får du ju kurvor på framledningstempen, dels på difftempen. Allt vid både min och maxtemp på framledningen. Det kan dock ta en eller ett par dar att få varje radiator optimalt intrimmad, så visst tar det längre tid med logger än med IR-termometer.

När du lärt dig hur mycket varje radiator skall strypas kanske du får till inställningarna snabbare.

Viktigast är att ha ca 7-8 grader difftemp mellan fram och returledning vid värmepumpen. Radiatorerna i enskilda rum kan behöva ha andra difftemperaturer beroende på hur kallt eller varmt rummet blir. Är varje rums radiatorer väl dimensionerade vid installationen skall det dock inte behöva skilja så mycket på difftempen över de olika radiatorerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Injusterings mall
« Svar #6 skrivet: 18 november 2005, 12:06:11 »
Vad ska jag använda för att mäta temp diffen över radiatorn?

Finns det någon käck termometer som du rekomenderar?

Eller känn med handen, tips frÃ¥n en SmÃ¥länning!  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injusterings mall
« Svar #7 skrivet: 18 november 2005, 12:17:22 »
Vad ska jag använda för att mäta temp diffen över radiatorn?

Finns det någon käck termometer som du rekomenderar?

Eller känn med handen, tips från en Smålänning! ;)

Det funkar det med  ;D, som sagt var är det viktigast att rätt difftemp finns över värmepumpens varma värmeväxlare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ambly

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: Injusterings mall
« Svar #8 skrivet: 18 november 2005, 12:19:55 »
Då börjar jag med att hitta en inställning som ger ett lagom diff värde på framledning/retur.

Enplans hus med källare byggt 1965.
125m2 boyta + 125m2 källare. NIBE 1130-10 + VPA 300/200, 180m.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Injusterings mall
« Svar #9 skrivet: 18 november 2005, 14:29:47 »
När du skall ställa in kurvan ha ratten på +-0 och ställ in kurvan vid rejäl kyla...


Använd sen ratten om det behövs vid varmare väder, men om du höjer den då måste du sänka kurva lite annars blir det för varmt sen vid kyla.

Börja inte med att vrida ratten....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!