Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin EKHBH008AA  (läst 4476 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nash

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Daikin EKHBH008AA
« skrivet: 31 januari 2014, 18:49:15 »
Hej,Jag har en Daikin Altherma som jag inte är nöjd med. Eller rättare sagt jag är fullkomligt oduglig när det gäller att få den att fungera som den ska, jag får inte upp temperaturen inomhus till mer än 15-17 grader. Det är inte särskilt kallt ute ca 0-6 minus men jag vill åtminstone få upp värmen till 20 grader inomhus. Jag har bett återförsäljaren om hjälp men de menar att det är mina radiatorer som är problemet. Hade jag inte haft en kamin hade varit ännu kallare...
Någon som kan ge tips på hur jag ska gå vidare? Utedelen blir också väldig nerisad. Tänk på att jag verkligen inte kan något om detta. Tack på förhand.

// Pia

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin EKHBH008AA
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2014, 20:45:55 »
Hej Pia,

Det är en gammal maskin du har, köpte du maskinen själv av,Ã¥terförsäljaren eller satt den där när du köpte huset ?  Har du reklamerat detta till dem? Om de har installerat detta sÃ¥ borde de veta när de offererade systemet ?

Ring in till oss på kontoret på måndag så får vi ta och prata om detta. 010-7222400 Med vänlig hälsning,
Daikin

Edit:tagit bort direktcitering /lmf
« Senast ändrad: 01 februari 2014, 10:18:33 av Lmf »

Utloggad Nash

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Daikin EKHBH008AA
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2014, 00:31:07 »
Hej,

Den installerades 2009 december sÃ¥ gammal är den inte, jag köpte den av Ã¥terförsäljaren. Jag har pÃ¥talat detta för Ã¥terförsäljaren mÃ¥nga gÃ¥nger dom  har varit här och knappat lite sen har den fungerat igen ett tag. Men detta problem har funnits hela tiden. Kompressor bytt en gÃ¥ng och ett kretskort. Jag hör av mig. Men hur ska jag kunna fÃ¥ värme under tiden kan man slÃ¥ över till elpatron eller nÃ¥t? Ã…terförsäljaren svarar inte pÃ¥ samtal längre.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin EKHBH008AA
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2014, 10:30:12 »
Radiatorerna är väl samma nu som 2009? Borde man inte ha sett redan vid projekteringen att dom var för klen för värmepumpen`?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Nash

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Daikin EKHBH008AA
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2014, 14:29:05 »
Hej, veDt inte om mina element inte är tillräckliga men det är gamla element från 40-50 talet. Enligt installatören var dom perfekta. Det sitter inte heller någon utegivare någonstans så hur kan pumpen känna av yttertemperaturen? I dagsläget med 4-5 plus grader eldar dom på med 24-25 grader inomhus. Känns verkligen bakvänt i somras eldade det också på för fullt.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Daikin EKHBH008AA
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2014, 15:43:35 »
gamla element från 40-50 talet. Enligt installatören var dom perfekta. I dagsläget med 4-5 plus grader eldar dom på med 24-25 grader inomhus. Känns verkligen bakvänt i somras eldade det också på för fullt.

Element frÃ¥n 40-50 talet... och 24-25 °C framledning  :o
Installatören tyckte dom var perfekta... :o

Vad värmde upp elementen innan du skaffade VP? Vilka temperaturer hade du på dom då?

Nu vet jag inte vilket hus du har... men jag vågar påstå att 24-25 °C kanske är i minsta laget även vid golv värme.

Du måste nog ha betydligt högre värme på elementen för att komma upp i högre inne temp
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Daikin EKHBH008AA
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2014, 17:34:01 »
Tror TS menar att han har 24-25 °C i rumstemp. Sektionsradiatorer är bra!

Har du verkligen inte nÃ¥gon utegivare inkopplad? PÃ¥ innedelen borde du kunna fÃ¥ fram utetemp, vad visar den nu?  Titta en gÃ¥ng till, om du hittar en, se till sÃ¥ att den är aktiverad. Sitter kanske pÃ¥/i anslutning till utomhusdelen pÃ¥ Daikin. Har du inte nÃ¥gon mÃ¥ste det vara en miss frÃ¥n installatören, du har ingen möjlighet att fÃ¥ ett vettigt inomhusklimat utan en, sÃ¥ inte konstigt om du har problem.

Innegivare?
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Nash

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Daikin EKHBH008AA
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2014, 06:50:52 »
Hej, huset är från början av 1900-talet, tegelhus. Värmdes med olja innan jag bytte. jag var nog otydlig, jag har 24 grader varmt inne.
Varken utegivare eller innegivare. Var ser jag vad utetempen är på innedelen. Jag har fått väldigt lite information om hur jag ska hantera detta.

Tack för era svar.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Daikin EKHBH008AA
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2014, 08:44:49 »
Ring till Daikin på det telnr som han angav, beställ en utegivare, läs bruksanvisningen, sätt upp utegivaren, justera kurvan.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 240
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!