Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kyla/värma med cirkulation enbart? I Frankrike?  (läst 2672 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lasseroth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kyla/värma med cirkulation enbart? I Frankrike?
« skrivet: 11 januari 2015, 19:33:56 »
Jag går så smått och funderar på bygga nytt. Jag har en tråd ang. mina 3 pumpar sedan tidigare och fick mycket bra och vänlig hjälp.
Jag bor i Provence. Om jag nu skulle bygga nytt... Jag tänkte mig 100 kvm enplanshus.Zero emission 40 cm frigolithus. Stora fönster Ã¥t söder, betongplatta, golvvärme. Solen,  pÃ¥ vintern värmer bra och kommer att värma betongen. Idag 11 januari= mer än 20 grader i solen och runt noll pÃ¥ natten. Om jag nu lÃ¥ter värmen/vattnet  cirkulera i betongplattan/vattenrören. PÃ¥ detta vis kommer värmen att fördela sig och ackumuleras i golvet. Sommartid... jag gjuter en stor platta/terass
i nordläge. På sommaren och natten får vattnet cirkulera och lämna värme till uteplattan som därigenom kyler golvet inomhus. Huset är ju välisolerat och inte mycket värme kommer att komma in i huset på sommaren. Inte heller genom fönstren som naturligtvis skärmas av med gardiner, fönsterluckor, grönska. För att göra det här till en värmepumps fråga: Tror ni att jag får en bra värme/kyleffekt på detta sätt?
Om svaret är ja, så betyder det ju att en värmepump får jobba mindre. Är det fortfarande försvarbart att köpa luft/vatten pump? och hur stor bör denna i så fall vara?http://www.roth.se/loyd4/
« Senast ändrad: 11 januari 2015, 19:46:28 av lasseroth »

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Kyla/värma med cirkulation enbart? I Frankrike?
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2015, 21:31:57 »
har du tittat på climatewell värme och kylning via solen
http://www.climatewell.com/suncool-collectors
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29390
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kyla/värma med cirkulation enbart? I Frankrike?
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2015, 21:40:48 »
Skulle jag bygga i södra Frankrike så skulle jag satsa på ett relativt välisolerat hus med en luft/luftvärmepump för lite värme på vintern och kyla på sommaren.
Jag tror nog att kylbehovet på sommaren skulle dimensionera värmepumpen, även om huset är välisolerat så räcker det inte för att hålla värmen ute, jag har ingen aning om kylbehovet där, det får du nog fråga lokala kylnissar om?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Kyla/värma med cirkulation enbart? I Frankrike?
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2015, 21:43:43 »
Du kan inte kyla huset med med att kyla golvet. Du får fuktproblem isåfall. Luft/luft enklast o billigast.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad lasseroth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyla/värma med cirkulation enbart? I Frankrike?
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2015, 23:21:04 »
Jag är så glad att detta forumet finns.
Ok fuktproblem vid kylning, mindre bra, så klart.
Skall titta ingående på Suncool collectors
Luft/luft har jag i detta hus och problemet är ju att få ut det till alla rum
om ni nu inte har någon bra ide om det?
Ritning finnes i länk i trådstart.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29390
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kyla/värma med cirkulation enbart? I Frankrike?
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2015, 09:06:18 »
Just kyla brukar vara svårt att sprida, där har jag inget riktigt bra idé.
Brukar man ha ett aggregat/sovrum?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lasseroth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyla/värma med cirkulation enbart? I Frankrike?
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2015, 09:38:43 »
Ja att kyla, där verkar ju inte luft vatten vara lösningen. Enklare med luft/luft. Eftersom nya huset bestÃ¥r av 5 rum + 2 bad/toa sÃ¥ är det inte bara att sätta in en pump, man mÃ¥ste ju fördela det hela ocksÃ¥. Man bör kanske tänka sÃ¥ här? Värmebehovet mycket mycket  större än kylbehovet.
Det är ju lättare att ta hand om vinterns solöverskottsvärme genom vattenslingor i golvet + att pump/golvvärme kan distribueras överallt och ge en behaglig värme via golv. Den lilla kyla man behöver är ju främst där man sover, och då får man skaffa ett litet luft aggregat till det.
LÃ¥ter det vettigt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!