Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: injustering utavvärmekurva?  (läst 6601 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: injustering utavvärmekurva?
« Svar #15 skrivet: 22 september 2008, 22:32:24 »
Mja...

Kolla under Avancerat/Service/Fabriksinstälning kodad/Special. VP DriftMin. och Sommardrift Min.

Du kommer faktiskt åt den utan servicekoden. Åtminstone på Ecologic.

Där finns ingen inställning av några tider. Det enda du kan ställa in är vid vilken temperatur pumpen ska gå över till sommardrift, i varje fall på EcoEl. Något som heter kodat/special finns över huvud taget inte.

//Ronnie
« Senast ändrad: 22 september 2008, 22:37:16 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: injustering utavvärmekurva?
« Svar #16 skrivet: 22 september 2008, 22:48:09 »
Hej larryd

Var inne på CTC´s sida, den inställningen du pratar om finns tydligen på EcoLogic, men den finns inte på EcoEl.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: injustering utavvärmekurva?
« Svar #17 skrivet: 23 september 2008, 11:22:50 »
Hej larryd

Var inne på CTC´s sida, den inställningen du pratar om finns tydligen på EcoLogic, men den finns inte på EcoEl.

//Ronnie
Det var synd...

den är faktiskt användbar. Så här års har jag den inställd på omkoppling till VP- värme efter mindre än +8 ºC utetemp i 240minuter. Betyder att pumpen börjar producera elementvärme mot 3-4 tiden på natten (Om rumstermostaten tycker det behövs, trots nattsänkning)

Om utetemperaturen stiger på morgonen (över 8 ºC) så slutar pumpen producera värme efter 60 minuter. (Kåken ligger i extremt söderläge, har nästan bara fönster mot söder). Och värmer istället varmvattnet, som är lagom klart tills jag vaknar. Solen/halvmulet gör iblandresten av uppvärmningen.
« Senast ändrad: 23 september 2008, 14:29:16 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: injustering utavvärmekurva?
« Svar #18 skrivet: 23 september 2008, 11:31:06 »
Ja, så är det. Men det verkar i alla fall vara en tidsfördröjning, som hindrar att anläggningen står och svajar vid en viss temperatur.

Det verkar i alla fall funka hyfsat även på EcoEl, nu när det är lite mer än 16º ute, är mina element kalla hela dagen och när jag går och lägger mig, men på morgonen när jag stiger upp, är alla element varma och efter någon timmaa är de åter kalla.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 395
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!