Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KöprÃ¥d - Mer oviss för varje intagen offert..! (detaljer i trÃ¥d)  (läst 1988 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Braxer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan! Jag har ett flertal offerter som pekar åt olika håll gällande storlek på värmepump till vårt hus, och hade varit otroligt glad om jag kan få hjälp att välja rätt!

Huset/n : Ligger i Skåne, totalt 250kvm uppdelat i 2 huskroppar med 4m kulvert emellan (de ska dela värmesystem). Golvvärme överallt.

Huset är från 1901 - men modernt isolerat tak/golv (dock putsade tegelväggar invändigt totalt ca 400mm.
Hus 1 - 77kvm (1plan, sprutisolering 10mm i tak, 250mm frigolit/isolering under gjuten platta med golvvärme). Detta hus är dit värmepumpen ska bli installerad.
Hus 2 - 173kvm (2 vÃ¥ningar, inredd ovanvÃ¥ning, sprutisolering 10mm i tak, 250mm frigolit under gjuten platta med golvvärme). - Detta hus fÃ¥r sitt varmvatten in via en kulvert i ett pannrum/källar-rum där vi har en extra 200l varmvattenberedare, där fördelas  det sedan ut i huset.)

Nuvarande förbrukning har legat på ca 25 000 kw/år, men då har jag inte haft det tillräckligt varmt (hade en halvt trasig värmepanna från 2012, så det är missvisande..) en elräkning på 15k i januari..

Grundfrågan är.. Hur många kw panna behöver jag? (en familj på 4)

Offerterna jag har fått (baserat på informationen jag skriver här) är följande:

-[CTC Ecoair 614M + Ecozenith  i355 (14kw om jag förstÃ¥tt det)

-Nibe 2120-16 + S320 (13kw)

-Thermia Athena 18 + Total EQ (18kw)
 
-Viessman Vitocal 222-S kompakt 221.C13 (med extra ackumulatortank för att garantera avfrostning) (ca 14kw)

Priset spelar mig inte lika stor roll som att det blir rätt pump till huset. Vill att den ska täcka behoven.

Just nu lutar det lite Ã¥t Niben, men är osäker pÃ¥ om den är stor nog eller inte? (försäljaren menar pÃ¥ att den är det, och att en större  panna hade behövt start/stoppa mycket vilket  vore dÃ¥ligt).

Super tacksam för alla svar jag kan få!

Mvh,
Adam

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag skulle nog gissa på att max effektbehov ligger kring 13-15 kW.
Nibes 2021-16 borde räcka till med lite spets de kallaste dagarna, den är faktiskt lite kraftfullare än CTC M614.
Thermias modell är kraftfullast och kanske den som klarar hela effektbehovet utan elspets.
Nästa storlek på Nibe är 2120-20 vilket kanske är lite stort.
CTC:s nästa modell är M622 vilken också är i största laget.

Hur kallt blir det på vintern som kallast där du bor?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Braxer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar! Gällande:

Hur kallt blir det på vintern som kallast där du bor?

Bor i Skåne nära Malmö, så -7 som kallast nattemperatur i snitt under Jan/Februari. (med eventuella knäppar på -10 upp till -15, men det är ganska sällan)

Är Thermian egentligen ett bättre val, eller är den lite för stor och därmed dyrare i drift? har fått lite skilda meningar där från olika säljare. Nibe säljaren tycker att en 2120-20 är för stor, medan Thermia säljaren tycker det krävs en 18, eller minst 16. (skiljer typ 10k i pris bara, trots att den är 18 och Nibe 13..).


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om man kollar effektkurvan för Nibe 2120-16 så har man på nått sätt spärrat max uteffekt till 13 kW, annars skulle den motsvara en 16 kW värmepump.
Det är vid +7 C ute som effekten anges på luft/vatten värmepumpar så den siffran är egentligen bara teoretisk i vårt klimat.
Om man kollar databladen för samtliga så ser det ut så här, jag har valt -7C utetemp och 35 C framledning (motsvarar golvvärme) för att få en bättre jämförelse:

CTC 614M => ca 8 kW (avläst från kurva)
Nibe 2120-16 => ca 11,6 kW (avläst från kurva)
Thermia Athena 18 => 12,86 kW

Så skillnaden mellan Thermia och Nibe är inte jättestor.
« Senast ändrad: 29 juli 2022, 08:50:16 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rocky63

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varför svenska värmepumpstillverkare tillverkar monoblock i första hand och inte split. i ett land där -25C är vanligt.. För att att installera en split mÃ¥ste du förutom kunskap och erfarenhet ha f-gas licenser. Beror det pÃ¥ bristen pÃ¥ proffs. GÃ¥r det att hitta nÃ¥gonstans statistic hur mÃ¥nga LLVP som fryser Ã¥rligen? 0-1 ; ca50  eller mer?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!