Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rumsgivare  (läst 22658 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Rumsgivare
« Svar #45 skrivet: 23 januari 2019, 19:11:21 »
Du vill väl inte ha innegivaren i det rum som pÃ¥verkas minst nödvändigtvis, utan det rum som du främst vistas i och upplever problem i?  Sedan fÃ¥r det ju vara uthärdligt i resten av huset.

Själv har jag innegivaren i vardagsrum pÃ¥ en innervägg nära braskamin.  SÃ¥ fort vi eldar sÃ¥ stannar VPn upp.  Funkar urbra för oss tycker vi.  Vi eldar främst när vi är i vardagsrummet och värmen sprider sig tillräckligt för att inte andra rum skall bli utkylda.

Min tanke är att innegivaren ska vara i källaren eftersom vi inte har några termostater på raddarna där (bortsett från gillestugan eftersom vi ofta eldar i kaminen där). Mao är källarrummen helt utlämnade till pumpens temperaturreglering. På markplan har vi termostater eftersom huset ovan mark påverkas väldigt mycket av väderförhållandena. Huset har väldigt stängd planlösning.

Med innegivaren i källaren hoppas jag att pumpen kan generera en jämn rumstemperatur, och så får termostaterna göra sitt bästa för markplan.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Rumsgivare
« Svar #46 skrivet: 23 januari 2019, 19:13:23 »
Ändrar temperaturen inne i rummet där givaren är så ändrar det i pumpen omgående. Men du får bestämma hur stor inverkan rumsgivaren ska få. 4 så bestämmer den mycket och 1 så är den avaktiverad.

Vad innebär "inverkan" och "bestämmer" i detta fallet?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Rumsgivare
« Svar #47 skrivet: 23 januari 2019, 20:51:26 »
Du bestämmer genom att välja 1-4 på rumsgivaren hur mycket den skall justera framledningen. Ju högre värde desto exaktare beräkning gör pumpen.

Är det kallare i källaren än i resten av huset sÃ¥ borde det nog fungera där, men som du nämnde om ni eldar i bastun och värmen sprider sig till rumsgivaren sÃ¥ kommer pumpen att justera ned framledningen  i hela huset. Kommer dÃ¥ övervÃ¥ningen att fÃ¥ tillräckligt med värme om det är kallt/blÃ¥sigt?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Rumsgivare
« Svar #48 skrivet: 23 januari 2019, 21:01:16 »
Du bestämmer genom att välja 1-4 på rumsgivaren hur mycket den skall justera framledningen. Ju högre värde desto exaktare beräkning gör pumpen.

Är det kallare i källaren än i resten av huset sÃ¥ borde det nog fungera där, men som du nämnde om ni eldar i bastun och värmen sprider sig till rumsgivaren sÃ¥ kommer pumpen att justera ned framledningen  i hela huset. Kommer dÃ¥ övervÃ¥ningen att fÃ¥ tillräckligt med värme om det är kallt/blÃ¥sigt?

Det är precis det som är kruxet...planlösningen ställer till det. Det finns liksom inget utrymme i källaren där temperaturen inte påverkas av "exceptionella" faktorer. Med det menar jag bastun, torktumlare eller kaminen i gillestugan. Jag har nu placerat en loggande termometer i pannrummet. Det ligger mellan tvättstugan och gästrummet, med en kort korridor emellan...kanske är temperaturen minst påverkad där. Själva pumpen genererar ju inte så mycket värme till rummet den står i.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Rumsgivare
« Svar #49 skrivet: 23 januari 2019, 23:14:09 »
Montera innegivaren i vardagsrummet och sätt termostaterna i vardagsrum på max...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Rumsgivare
« Svar #50 skrivet: 23 januari 2019, 23:32:50 »
Montera innegivaren i vardagsrummet och sätt termostaterna i vardagsrum på max...

Då kommer det bli iskallt i källaren så fort solen tittar fram. Dåligt isolerat och stora fönsterpartier, så vi kan ha över 25° i vardagsrummet med stängd termostat även om det är under nollan ute.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Rumsgivare
« Svar #51 skrivet: 24 januari 2019, 00:18:43 »
Förstår bara inte syftet med innegivaren om du ändå vill att den skall påverkas så lite som möjligt från allt.

Förstår inte riktigt hur detta skall kompensera när det blåser. Källare brukar ju inte vara så vindkänsliga, men det kanske er är.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Rumsgivare
« Svar #52 skrivet: 24 januari 2019, 01:20:30 »
Förstår bara inte syftet med innegivaren om du ändå vill att den skall påverkas så lite som möjligt från allt.

Förstår inte riktigt hur detta skall kompensera när det blåser. Källare brukar ju inte vara så vindkänsliga, men det kanske er är.

Då har du missuppfattat. Jag vill givetvis inte att givaren ska påverka så lite som möjligt från allt. Jag vill bara att den ska påverkas så lite som möjligt av felaktiga faktorer.

Ett hus med självdrag med friskluftventilerna i källaren, gör den rejält vindkänslig.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Videonisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare
« Svar #53 skrivet: 07 februari 2019, 10:39:40 »
Det sitter en liten ic krets i innegivaren och den "pratar " med styrdatorn digitalt. Man behöver 2 tråd mellan styrdator och innegivare och på min pump är ledningarna inkopplade på plint 303 och 304 tror jag det var


Finns det någon som undersökt eller har info på vilket protokoll som används för kommunikationen mellan innegivaren och VP? De har knappast hittat på något helt eget utan borde vara seriellt (RS-232 eller kanske RS-485) med tex Modbus.


Skulle vilja kunna använda tempdata från befintliga rumsgivare och via egen gateway simulera en Thermia rumsgivare för min VP.
Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

Utloggad Videonisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare
« Svar #54 skrivet: 19 november 2021, 14:02:30 »
Gammal tråd men om någon är intresserad av att koppla in inomhusgivare till Thermia så har jag precis själv börjat använda ThermIQ-Room som simulerar en Thermia rumsgivare och sedan kommunicerar med MQTT över Wifi till något överordnande system dit man har egna inomhusgivare anslutna. Då kan man skicka vilket värde man vill till Thermian och är tex mycket flexibel med vilken givare som påverkar mest.


Sedan använder jag egentligen ThermIQ mest för att få ut larm samt styra VP beroende på elpriset (timdebitering via Tibber).

https://www.thermiq.net/produkt/thermiq-room-thermiq2-web/
Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumsgivare
« Svar #55 skrivet: 26 januari 2023, 20:49:47 »

Finns det någon som undersökt eller har info på vilket protokoll som används för kommunikationen mellan innegivaren och VP? De har knappast hittat på något helt eget utan borde vara seriellt (RS-232 eller kanske RS-485) med tex Modbus.


Skulle vilja kunna använda tempdata från befintliga rumsgivare och via egen gateway simulera en Thermia rumsgivare för min VP.

Lyckades du förstå Thermias implementering? Jag har precis samma problem.
Det är otroligt frustrerande att man kan ersätta utegivaren med modbus, men inte innegivaren på Genesis för Atlas/Mega. Ganska obegripligt.

Säkert modbus (den heter ju modbus rs), rs kanske står för room sensor. Förmodligen Rs485.
Hursomhelst behöver man nog lyssna på exvis Thermiqtrafiken genom att lägga upp sig parallellt på bussen. Kan ju vara nån handskakning…
Dessutom synkas väl med Rumbörinställningen åt bägge hållen?
« Senast ändrad: 26 januari 2023, 21:20:50 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad Videonisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare
« Svar #56 skrivet: 26 januari 2023, 21:26:19 »
Nej, det har ju utvecklaren av ThermIQ Room löst så jag kommunicerar bara med mqtt.


Men förstår inte det du skriver om utegivaren, den går väl inte ersätta med modbus? Det är väl analogingång och givaren är en PT1000 eller NTC har jag för mig.
Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumsgivare
« Svar #57 skrivet: 27 januari 2023, 00:16:35 »
På min nya Atlas verkar det gå, men Reg 117 innehöll ett konstigt värde när jag snabbt testade. Får utforska.

Reg.   117 40118 1 Outdoor temperature source, is an enumeration where 0 = designated PT1000 sensor located on BM-card. 1 = BMS register 40119 (De Facto). When the source is BMS the outdoor temperature alarm is automatically removed when the sensor data is valid. If no valid sensor data is present the heat pump will use its designated PT1000 sensor and if that sensor is missing the heat pump will use 0 degrees C as a fallback value.

Reg.   118 40119 100 Outdoor temperature sensor, this register will be the source of the outdoor temperature given that BMS-address 40118 is set to 1. The valid range of the temperature is between -50 to 200 degrees C. If this register is not updated with a new temperature within 12 hours or the value is outside the valid range, the fallback logic will be triggered stated in description of BMS register 40118. This signal is automatically filtered in the heat pump.


Kan du göra allt med Thermiq som du kan göra i menyerna, eller endast ett subset av funktionerna?
« Senast ändrad: 27 januari 2023, 00:20:51 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad Videonisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare
« Svar #58 skrivet: 27 januari 2023, 08:24:16 »
Man kan göra nästan allt via ThermIQ. Men tex hastighet på brinepumpen går endast via menyn.


ThermIQ fungerar väl inte med de nya modellerna, beror kanske på att de fått över till Modbus?
Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumsgivare
« Svar #59 skrivet: 27 januari 2023, 10:00:56 »
Modbus är bra.
Var lite omständligt i början jämfört med ett modernt Restful API (som man hade kunnat förvänta sig på 2020talet och som exvis Viessmann har), men Modbus levererar.
Dock finns inte alla funktioner, som tex styra elpatronen eller innegivare.
Det är inget tekniskt problem, utan ett märkligt val. Förhoppningsvis öppnas det upp mer. Den här typen av begränsningar är dåliga för varumärket.
« Senast ändrad: 27 januari 2023, 11:26:21 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!