Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Docka IVT 700 till trycklös Ackumulatortank.  (läst 8325 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
Docka IVT 700 till trycklös Ackumulatortank.
« skrivet: 21 oktober 2011, 00:13:54 »
Har skaffat en IVT Optima 700 som jag vill ansluta till en 3m2 trycklös ackumulatortank. Med trycklös menar jag att en del av toppen av tanken är förhöjd och längst upp finns ett evakueringsrör som kastar ut vattnet utanför huset utifall att vattnet skulle koka. Ack-tanken står i källaren och vattenytan i denna hamnar nog 1 meter under röranslutningarna på VP. Det finns i dagsläget inte någon förberedd kopparslinga i ack-tanken för värmepumpen. Endast 2 anslutningsmuffar. Hur utför man då dockningen på ett bra sätt ?
1) Antar att det går bra trots nivåskillnaden. Jag tror inte att detta är så bra. Man kommer ständigt få problem med luft i rören till VP. Eller klarar cirkulationspumpen att hålla slingan till VP luftfri?
2) Montera en extra slinga med kopparrör i tanken. för att skapa en egen vattendomän med expansionskärl. Nackdelen är att det går åt en massa kopparrör och mer arbete samt sämre termisk värmeöverföring.
3) Montera en värmeväxlare. Nackdelen här är att man behöver ytterligare en cirkulationspump.
Jag har tänkt att använda värmepumpen vår och höst när det är någorlunda varmt ute. När det är kallare eldar jag med ved. Hur går det med rören till och värmeväxlaren i VP vid minusgrader när den är avstängd? Fryser den sönder då? Väljer man alternativ 2) eller 3) ovan kan man ju blanda i glykol i uteslingan, eller är det några problem att göra så?

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Docka IVT 700 till trycklös Ackumulatortank.
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2011, 09:16:45 »
Borde inte vara några problem med luft så länge du ansluter lågt i tanken.
Om du vet att du inte kommer att köra pumpen under långa tider kan det vara lämpligt med en egen glykolkrets som du skriver.
Enklast åsta kommer man den genom att montera en plattvärmeväxlare kopplad på returen från radiatorerna.
men då tillkommer de detaljer du räknat upp såsom exp. kärl och Cirkulationspump.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Docka IVT 700 till trycklös Ackumulatortank.
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2011, 12:12:27 »
Hur ska du lufta systemet om du inte kan trycksätta det?  :-\
Sen tror jag att kopplingar rent generellt stÃ¥r emot vattentryck bättre än vakuum och det blir ju undertryck i anslutningarna i VP:n.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Docka IVT 700 till trycklös Ackumulatortank.
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2011, 12:40:12 »
Jag tror att systemet är byggt med ett öppet expansionskärl (som är gömt någonstans på vinden)och ett rör ut på taket
Annars hade det varit svårt att få vatten i radiatorerna med iochmed att tanken står i källaren.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
SV: Docka IVT 700 till trycklös Ackumulatortank.
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2011, 17:03:52 »
Hur ska du lufta systemet om du inte kan trycksätta det?  :-\
Sen tror jag att kopplingar rent generellt stÃ¥r emot vattentryck bättre än vakuum och det blir ju undertryck i anslutningarna i VP:n.  Sc:,h
Tanken var att cirkulationspumpen skulle trycka ut luften genom VP och ner till ack-tanken och där stiga upp till ytan som befinner sig ca 20 cm högre upp. Jag är som jag tidigare skrev tveksam till om detta fungerar. Mycket tryck/vakum blir det ju inte, 1m vattenpelare kanske.

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
SV: Docka IVT 700 till trycklös Ackumulatortank.
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2011, 18:04:18 »
Jag tror att systemet är byggt med ett öppet expansionskärl (som är gömt någonstans på vinden)och ett rör ut på taket
Annars hade det varit svårt att få vatten i radiatorerna med iochmed att tanken står i källaren.
Ursäkta att jag inte beskrev systemet m.a.p. övriga delar i värmesystemet.  :-[ Hela huset har golvvärme och värmen tas ut till en shuntgrupp utan vattenförbindelse med vattnet i ack-tanken. Tanken är en före detta oljetank som jag har byggt om. I dagsläget cirkulerar vattnet i ack-tanken endast genom vedpannan (50 kW). Övriga anslutna värmeförbrukare (golvvärme och varmvatten) har 22mm kopparslingor i toppen pÃ¥ tanken. Det sitter en trycktank och automatluftare pÃ¥ golvvärmekretsen. Detta gör att man inte behöver nÃ¥got tryck i ack-tanken. vilket den icke heller tÃ¥l  :o
Systemet fungerar suveränt och när det är 10 minus eldar jag ca 2 ggr i veckan. Att ladda tanken tar 4-5 timmar. Kompletterar med 2 bilder av tankbygget. /Hasse
« Senast ändrad: 22 oktober 2011, 08:00:10 av hasse_A »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Docka IVT 700 till trycklös Ackumulatortank.
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2011, 20:07:57 »
Verka ha gått åt några meter rör men snygg är det synd att svetsa dit gaveln Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Docka IVT 700 till trycklös Ackumulatortank.
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2011, 21:22:15 »
Ack-tanken står i källaren och vattenytan i denna hamnar nog 1 meter under röranslutningarna på VP.

Om ytan på det öppna kärlet är 1 m under anslutningarna så blir det 0,1 bars undertryck även om du lyckas pressa ut allt vatten.
Jag är mycket skeptiskt till att detta funkar.
Men kan du sätta dit ett öppen expansionskärl som är högre än allt annat så är det en helt annan grej.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
SV: Docka IVT 700 till trycklös Ackumulatortank.
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2011, 22:36:46 »
Om ytan på det öppna kärlet är 1 m under anslutningarna så blir det 0,1 bars undertryck även om du lyckas pressa ut allt vatten.
Jag är mycket skeptiskt till att detta funkar.
Men kan du sätta dit ett öppen expansionskärl som är högre än allt annat så är det en helt annan grej.

Jag håller med och har varit tveksam redan från början till denna lösning. Att höja nivån är ingen option då anläggningen i så fall kommer att betraktas som trycksatt med allt vad det innebär i form av godkännande från myndigheterna. Dessutom löser man inte problemet med frysrisken under verkligt kalla perioder då jag p.g.a den dåliga verkningsgraden kommer att förlita mig på enbart vedeldning.
Nej, det blir till att plocka fram svetsen och tillverka en egen värmeslinga till VP'en. Sedan får det ju bli ett eget expansionskärl med anpassad påfyllning så att det är enkelt att dunka i glykolblandat vatten. Man kan ju placera den strax över värmepumpen utomhus. För något större tryck skall väl inte behövas. I.o.m. att jag har golvvärme så tål jag ju lite värmediff i slingan. Vid minus 10 grader har jag ca 32 grader ut till golvvärmen. Finns det någon som vet var man kan få tag på kamrör i koppar i dimensionen 28 mm? Annars får jag väl löda på en massa flänsar. Vore nog bra för att ändå hålla nere temperaturdiffen och skona VP.
/Hasse

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
SV: Docka IVT 700 till trycklös Ackumulatortank.
« Svar #9 skrivet: 11 september 2012, 21:53:38 »

Ja. Så här blev den. Värmeväxlaren som skall in i ack-tanken alltså.
Det börjar bli bråttom nu. Vintern är i antågande.
Ytan blev ca. 2 m2. Borde väl räcka.
/Hasse
« Senast ändrad: 11 september 2012, 22:04:12 av hasse_A »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Docka IVT 700 till trycklös Ackumulatortank.
« Svar #10 skrivet: 12 september 2012, 16:34:19 »
Har gÃ¥tt Ã¥t en del rör till den tanken  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
SV: Docka IVT 700 till trycklös Ackumulatortank.
« Svar #11 skrivet: 23 juni 2013, 15:47:55 »
Nu håller jag på att koppla in min värmepump. För att kolla att utgången för tillskottsvärme har rätt status vid spänningslös värmepump mätte jag på plinten mellan utgångarna 20 och 21 och förväntade mig att ha hyggligt hög resistans här. Enligt manualen är det en reläugång som är NO. D.v.s den är i normaltillståndet öppen och sluts när pumpen behöver tillskott i form av en elpatron. Detta verkar ju inte vara fallet på min värmepump då jag har ca 0.3 ohm mellan dessa utgångar. Har jag missat något ?. Kan det vara så att schemat inte säger hela sanningen utan att tanken är att om man stänger av värmepumpen helt så är anslutningarna kortslutna eftersom man då förväntas värma huset med enbart tillskottsvärme ? Värmepumpen år en AutoTerm/IVT med reglercentral CL300.

/Hasse

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!