Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: schraderventil mojäng  (läst 6742 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
schraderventil mojäng
« skrivet: 10 september 2011, 20:38:46 »
Vad är det korrekta namnet på denna service ventilen för r410a
(Man skruvar in skruven för att manuellt aktivera/avaktivera schraderventilen)
vars kan jag beställa den i sverige?,eftersom jag inte vet det exakta namnet så blir det hopplöst att söka på nätet.
Heter den något speciellt förrutom "R410a control valve"

http://www.bbk.co.jp/english/product/aircon/13.jpg

http://image.rakuten.co.jp/kys/cabinet/bbk/a44000slib.jpg

Dogge


Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: schraderventil mojäng
« Svar #1 skrivet: 10 september 2011, 23:17:19 »
Antar att du menar schraderventilöppnare 5/16 och den finner du på tex www.entrade.se
Du slipper frysa fingrarna av dig  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: schraderventil mojäng
« Svar #2 skrivet: 11 september 2011, 13:06:50 »
Dom är grossist och säljer inte till privatpersoner.
men det lustiga är att dom skriver på sidan att man kan ringa dom så ger dom information om återförsäljare?, varför skriver man inte ut den infon på hemsidan?
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad cerwin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: schraderventil mojäng
« Svar #3 skrivet: 11 september 2011, 13:31:06 »
Prova ahlsell artnr.7069412 i kylkat.

säljer till privatpersoner bet med kort

alt finns det lite mer avancerade snabbkopplingar för 5/16 på tex kylma, som dessutom håller betydligt bättre.

Baksidan är ju alltid priset.

/Cerwin

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: schraderventil mojäng
« Svar #4 skrivet: 11 september 2011, 18:56:03 »
Prova ahlsell artnr.7069412 i kylkat.

säljer till privatpersoner bet med kort

alt finns det lite mer avancerade snabbkopplingar för 5/16 på tex kylma, som dessutom håller betydligt bättre.

Baksidan är ju alltid priset.

/Cerwin
Ahh, att jag inte tänkte på ahsell..=)
tack för infot..
man kan tycka att den lilla pust som sker utan denna ventil är försummbar, men jag vill ha det fullständigt pust-fritt och dom gram som fyllts till pumpen, ja dom grammen är åxå där.
nu trycker man visserligen in ventilen för hand och håller tätt för att sedan rycka ur slangen sedan man lossat muttern,men det finns alltid en risk med att för mycke gas läcker ut, eller att man får stänk på sig, det vill säga onödigt grisande, med ventilen så blir det noll läckage..=)
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: schraderventil mojäng
« Svar #5 skrivet: 12 september 2011, 01:15:36 »
Helt rätt inställning, jag har bara labbat lite pÃ¥ gammal kyl och fryskompressor till och ifrÃ¥n och där har jag ocksÃ¥ inställningen att helst inget alls av köldmedlet skall läcka ut - oavsett om det är HC eller  HCF och med detta sÃ¥ lär man sig ganska snabbt att även bara lite inläckande luft i nÃ¥gon otät koppling när det var undertryck av nÃ¥gon orsak är väldigt obra dÃ¥ det strular till sÃ¥ in i he**** senare bÃ¥de under experimentet med manometrar som visar galet gentemot förväntade kondenstemperaturer och när man tar rätt pÃ¥ gasen för förvaring efter experementkörandet.

Även gasen som blir kvar i manometerställets slangar efter 'jobbet' är utsläpp om dessa inte tas om hand på något sätt med tex. köldmediepump och slasktub.

Just det här funderandet hur man hantera kvarvarande gas i slangar med kanske rejäl andel med luft som kom in när man kopplar loss sysselsatte mig ett tag för några år sedan - och kom fram till att under vakum och 200 grader C ungstorkad silikagel är väldigt förtjust i R134a och plockar ur det ur luften även när det är rejält utspätt med luft.

Man kan själv göra ett experiment som bevisar detta med  tryckluft pÃ¥ burk (som i regel har väldigt stor andel R134a)  genom att vifta full en plastpÃ¥se med luft - en kort dust med tryckluft pÃ¥ burk i plastpÃ¥sen - knyter till sÃ¥ att gasen blandas ordentligt med luften en kort stund,  därefter kastar man in en tesked ovan nämnda supertorkade silikagel och knyter till pÃ¥sen igen - dÃ¥ ser man inom nÃ¥gra sekunder hur pÃ¥sen tappar spänsten och blir lite skrynklig som om lite av luften försvann - samt att man känner hur silikagelkornen man slängde in blir heta typ 30-40 grader en kort stund - och det här gÃ¥r löjligt fort dÃ¥ kornen  pÃ¥ nÃ¥got 10-tal sekunder i stort sett tömt hela plastpÃ¥sen luftvolym pÃ¥ utspädd  R134a fast den bara är i typ 5% blandning. jag konstaterade senare att den här gasen (R134a)  sitter fast hÃ¥rt i silikagelen - vakum i 80 mBar-klassen som kylskÃ¥pkompressorn orkade ge fÃ¥r inte loss speciellt mycket R134a utan man var tvungen att pumpa ned till nÃ¥gra fÃ¥ mBar innan det gasar av igen  (och kornen blev kalla). jag upptäckte att det fanns ett sätt ytterligare att fÃ¥ loss den absorberade R134a och det var helt enkelt att Ã¥nga ur den med ren vattenÃ¥nga dÃ¥ silikagel förvisso är väldigt förtjust i R134a, men den ännu mera förtjust i vattenÃ¥nga och sparkar ut absorberad R134a för att göra plats för vattenÃ¥ngan! - tar man en sÃ¥dan silikagelkorn som har absorberat R134a och droppa i en glas vatten sÃ¥ strömmar det bubblor om den ett tag som en liten bit treo, vilket annars ger bara nÃ¥gra fÃ¥ bubblor när man tar direkt frÃ¥n den torkade silikagelen. Att jag upptäckte att vattenÃ¥ngan eller snarare brist pÃ¥ vattenÃ¥nga var viktig faktor för absorbtion var när jag senare försökte upprepa pÃ¥stricket med R134a och hade ingen vakumtorkad silikagel kvar och kastade in sÃ¥dan som varit exponerad för rumsluften ett tag (40% Rh fukt dÃ¥ det var pÃ¥ vintern och torr luft) och dÃ¥ hände det absolut inget alls.

När jag senare provat så absorberar 50 gram supertorkad silikagel:

760 torr till 700 torr vakum  3 gram
700 torr - 600 torr vakum  2 gram
600 torr - 500 torr vakum  2 gram
500 torr - 400 torr vakum 1 gram
400 torr - 300 torr vakum 1 gram
300 torr - 200 torr vakum 1 gram
200 torr - 100 torr vakum 0 gram
100 torr till atmosfärstryck 0 gram
 
hela vägen mellan 760 torr till atmosfärstryck ca 10 gram vara av 7 gram absorberades innan man kom under 500 Torr vakum

100 gram silikagel skulle i stort sett kunna absorbera 20 gram R134a innan man nÃ¥r atmosfärstryck och det intressanta är att hela 6 gram vill absorberas innan man nÃ¥tt 80 mBar  partialtryck  och 14 gram innan man nÃ¥tt 363 mBar partialtryck. - det betyder att en rör-slangfilter pÃ¥ halvmeters längd skulle släppa ifrÃ¥n sig ytterst liten andel av R134a av gasen med utblandad R134a  som tagit sig igenom hela längden av filtret dÃ¥ den hela tiden möter silikagel med lägre andel R134a och att absorbtionsfaktorn är som starkast när silikagelen är som 'torrast'   

Av erfarenhet med fuktig gas genom koboltloridinfärgad silikagel (färgomslag vid ca 8 % Rh) och elektroniska hygrometrar före och efter sÃ¥ är omrÃ¥det mellan 'fuktig silikagel och knastertorr silikagel pÃ¥ bara nÃ¥gra cm med väldig tydlig gräns som sakta vandrar efter slangfiltret allt eftersom silikagelen mättas när fuktiga gasen flödar - dvs. luften som är i silikagelens blÃ¥a omrÃ¥de är fortfarande mycket torr i 1% Rh-omrÃ¥det trots att övergÃ¥ngsgränsen har vandrat till mindre än 5 cm ifrÃ¥n slutet av silikagel-laddningen. Silikagel är väldigt snabb absorbent till skillnad pÃ¥ keramiska zeoliterna vilket gör att torkning av gas kan göras med anständig flödeshastighet genom ett silikagefilter av rimlig längd och gasen hinner bli riktigt torr under passagen medans uppehÃ¥llstiden mÃ¥ste vara mycket längre om filtret är av zeolittyp. 5-7 gram gas per minut var lagom när man torkade R134a genom en 12 mm slangfilter med ca 4 dm supertorkad silikagelstoppning för att gasen skulle hÃ¥lla under 1% Rh i utloppet vid 25 grader C  (vilket ger ca 10 ppm fukt när R134a sedan kondenserades ned till vätska)     

och hur fick jag ut den absorberade R134a som ovillkorligen sitter fast i silikagelen efter en sÃ¥dan gas-torkning - tja vattenÃ¥nga frÃ¥n het tub och kylskÃ¥pskompressor i andra ända samt monitorerade med de elektriska hygrometrarna för att inte fÃ¥ för mycket fukt sugen in i kylskÃ¥pskompressorn som i mitt fall agerade köldmediepump... 

kom ihåg att jag jobbade verkligen på att inte släppa ut något trots att jag experimenterade och mängderna var mycket små - det var också väldigt lärorikt att försöka hitta sätt att hantera detta på något sätt.

Nu vet jag inte hur supertorkad silikagel fungerar pÃ¥ R407C och R410A men dÃ¥ det handlar om kapillärkondensation sÃ¥ absorberar torr silikagel förmodligen dessa gaser ganska bra ocksÃ¥ (man kan testa detta genom att om den supertorkade silikagelen blir varm när den utsätts för R407C eller R410A sÃ¥ absorberar det)  - silikagel används till förvÃ¥nansvärt mÃ¥nga olika saker inom kemiska analysen just för att fÃ¥nga upp olika föroreningar i luft i mycket lÃ¥ga halter och koncentrera upp dessa och pÃ¥ sÃ¥ sätt möjliggöra analys.   

 i teorin sÃ¥ skulle man kunna släppa ut sakta luftförorenad R134a genom en rör/slangfilter packad med supertorkad silikagel och det som kommer ut i andra ändan är i stort sett bara de okondenserbara gaserna med mycket lÃ¥g halt av R134a kvar.
   


---

intressant att Ahlsell tillåter privatpersonköp så länge man betala med kort - detta skall jag ha i åtanke då jag trodde det var firma only..

en punkteringsventil står nämligen hög på listan...
« Senast ändrad: 12 september 2011, 01:23:02 av xxargs »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!