Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp  (läst 15412 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp
« Svar #15 skrivet: 25 augusti 2009, 13:29:50 »
Radiatorvattnet (värmebärarvattnet) värmer ju varmvattnet genom att det cirkulerar i beredarens yttermantel. Växelventilen styr om radiatorvatten skall styras till beredaren eller radiatorerna.

Om växelventilen läcker så sjunker temperaturen i varmvattenberedaren när radiatorvattnet i stället delvis går ut i radiatorsystemet. Du här nog en kulventil som du kan stänga så att vattnet inte kan gå den vägen, den ventilen kan ju vara stängd på sommaren, då kan inget vatten smita ut i radiatorerna. Testa att stäng den och se om det påverkar avsvalningen av beredaren. Men en felaktig växelventil kan inte göra att 300 liter varmvatten duschas slut på 12 minuter... Men elförbrukningen ökar och VP startar oftare. Om det är rejält läckage så blir elementen varma trots att de inte skall det, typ nu på sommaren.

Startkit för värmepumpslogger kostar 995:- Man bör ju ha en viss praktisk läggning och datorvana för att installera och få igång det. http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=21
Med denna så måste man ha en dator inkopplad hela tiden, Rickard har ju även fristående logger som dessutom kan registrera strömförbrukningen.


Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp
« Svar #16 skrivet: 25 augusti 2009, 14:11:04 »
Jag gick in i programmet och såg att v-pumpen bryter vv vid 46 grader.

Den startar varmvattenladdningen vid inställt värde meny 2.3 minus halva inställt värde meny 2.4

Den bryter då GT9 är inställt värde meny 2.3 plus halva inställt värde meny 2.4

Exempel:
Inställt värde meny 2.3 = 46°
Inställt värde meny 2.4 = 5°

Varmvattenladdningen start då GT3x är 43,5°
Den stoppar laddningen dÃ¥ GT9 är 48,5°, vilket i sin tur ger GT3x ett värde ca: 7° högre än GT9 d.v.s. runt 55°. 

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #17 skrivet: 25 augusti 2009, 14:56:39 »
Jag menade att vv cirkulerar från huset där v-pumpen/beredaren sitter via 25 meterkulvert in till det andra huset där det vänder,detta för att slippa spola så länge när man vill tappa vv.Det är den cirkulationen som man menar "stör skiktningen i beredaren".
Jag höjde inställt värde meny 2.3 från 44* till 46*.
Jag är inte speciellt händig på datorer så jag passar nog på det här med v-pumplogger.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #18 skrivet: 26 augusti 2009, 15:56:55 »
Hej igen.Jag väntar att nån vill komma med svar/tips/råd men det är ingen som svarat det senaste 24 h.Kanske det är jag som inte kan ge korrekt beskrivning av hur allt på och runt v-pumpen är kopplat??Men som jag tidigare försökte förklara så sitter det en c-pump på vv-slingan som gör så att vv cirkulerar från vv-beredaren via 25 meter kulvert över till det andra huset.Det menar man "stör" skiktningen i vv-beredaren.Kan det vara så eller ?? Mvh Thomas

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp
« Svar #19 skrivet: 26 augusti 2009, 16:05:54 »
Hur är cirkulationsslingan inkopplad? Tar den vatten från toppen av beredaren och återför till botten av beredaren eller är det kopplat på något annat sätt?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #20 skrivet: 26 augusti 2009, 16:18:22 »
Jag ska bilda mig en uppfattning om hur det är kopplat.Återkommer. :)

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #21 skrivet: 26 augusti 2009, 16:32:03 »
Hej igen.Som jag kan se så sitter c-pumpen kopplad med ett T-rör på inkommande kallvattenledningen till beredaren.Enligt pilen på c-pumpen cirkulerar vv i den riktningen också.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #22 skrivet: 26 augusti 2009, 16:58:16 »
Hej igen.På inkommande kallvattenledning till beredaren sitter det nån sorts ventil.En sorts tryckfyllnadsventil med en svart ratt.Det sitter en blå mindre ratt på samma ventil som det går ett "skvallerrör" ner till golvbrunnen.Mellan den ventilen beredaren kommer det här T-röret som vvc-pumpen sitter på. ???

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #23 skrivet: 26 augusti 2009, 19:58:48 »
Hej igen.Vet inte om det är jag som är dålig på att beskriva hur vvc är kopplad.Hoppas på nåt svar allafall. Mvh Thomas

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #24 skrivet: 27 augusti 2009, 10:37:09 »
Hej igen.Tråkigt att ingen svarar:Jag ska ta bilder och bifoga så fort jag vet hur man gör.Är inget dataproffs men det behöver man kanske inte vara.Hej så länge. Mvh Thomas

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp
« Svar #25 skrivet: 27 augusti 2009, 19:04:59 »
På det sätt det är kopplat är det riktigt att skiktningen i varmvattenberedaren störs. Varmvattenslingan tar vatten från toppen av beredaren och återför det varma vattnet till botten. Om det är någorlunda flöde på det cirkulerande vattnet blir resultatet att det blir samma temperatur i hela beredaren.

Är pumpen inställd på 46 grader blir vattnet i toppen inte så mycket varmare. Hade vattnet varit skiktat hade temperaturen i toppen blivit över 50 grader. Undrar om det är en så lyckad koppling med tanke på att det är en värmepump. Är det i stort sett samma temperatur i hela beredaren kan de bli svårt att få tillräckligt varmt vatten. Pumpen stannar om temperaturen på inkommande vatten är över 48 grader.

Vad är det för temperatur på varmvattnet vid ett tappställe där det inte finns termostatblandare i huset som försörjs via kulvert?

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #26 skrivet: 27 augusti 2009, 22:10:59 »
Hej igen.Då är det som vi befarat.Jag höjde inställt värde på meny 2.3 från 44 till 46*(tänkte få mer vv på så vis), men då löste pumpen på hög pressostat,så nu har jag ställt ner den till 44 * igen.
Menar du att jag skall mäta vattentemperaturen i huset som kulverten gÃ¥r till?  Mvh  Thomas

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp
« Svar #27 skrivet: 27 augusti 2009, 22:54:09 »
Hej igen.Då är det som vi befarat.Jag höjde inställt värde på meny 2.3 från 44 till 46*(tänkte få mer vv på så vis), men då löste pumpen på hög pressostat,så nu har jag ställt ner den till 44 * igen.
Menar du att jag skall mäta vattentemperaturen i huset som kulverten gÃ¥r till?  Mvh  Thomas

Nu har jag inte läst hela tråden så jag kanske missat nått...

Nog måste pumpen kunna fixa varmvatten på mer än 46ºC om den är frisk?? Är filterna rena? Min står på 51ºC och med 300 liter har jag inte lyckats göra slut på det trots 45min dusch (sådant har man råd med med värmepump :D)

Vad gäller varmvattencirkulationen genom kulverten så vore det spännande att veta flödet på den och hur mycket vattnet tappar i temperatur från att det lämnar varmvattenberedaren tills det kommer tillbaka. Då skulle man få en uppfattning om hur mycket energi som förloras där.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #28 skrivet: 28 augusti 2009, 01:18:07 »
Hej igen.
Fråga 1. -Hur mäter man flödet på vv i kulverten?
Fråga 2. -Nåt bra tips hur man mäter tempen på vv i det hus som kulverten går till?(Räcker det att man mäter tempen som kommer ur kranen med en "vanlig" termometer?Hur länge ska man spola i så fall?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp
« Svar #29 skrivet: 28 augusti 2009, 18:42:45 »
Nog måste pumpen kunna fixa varmvatten på mer än 46ºC om den är frisk??


Inte i det här fallet där hela varmvattenberedaren är runt 46 grader. Pumpen kan inte höja temperaturen mycket innan inkommande värmebärare blir för varm.

Hej igen.
Fråga 1. -Hur mäter man flödet på vv i kulverten?
Fråga 2. -Nåt bra tips hur man mäter tempen på vv i det hus som kulverten går till?(Räcker det att man mäter tempen som kommer ur kranen med en "vanlig" termometer?Hur länge ska man spola i så fall?

1. Har inget bra förslag där. Vilken hastighet är cirkulationspumpen inställd på?
2. Ta en vanlig termometer och spola tills den visar konstant värde.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!