Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 22 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 14 september 2018, 20:46:24 »

Först en bild på hur de hade lämnat isoleringen längst ut på vinden (Helt ihopknycklad). Hade blivit köldbrygga deluxe där. Det fixades till... Andra bilden är på lite mer isolering där jag övergick från min isoleringslåda till 13mm rörisolering + ~100mm glasull ::) ^-^
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 09 september 2018, 09:03:00 »

Tittade på huset storlek 214m2 du har 37 watt/m2 fördelat på hela huset.
Men rörmokaren har väll räknat så det stämmer mot husets isolering. dontknow

De gick efter fönsterstorlek (bredd) och rummets kvm när de dimensionerade. I offerten fick jag pris per radiator och då kan jag inte överdimensionera alla radiatorer utan att påverka priset. Jag valde något större radiator på ett ställe och fick betala lite extra för det.

Sen finns det säkert en brake even någonstans... Dvs där det inte är lönsamt att betala mer för större radiatorer och kunna sänka kondenseringen några grader. Var den gränsen går jag har dock inte en aning om  ::) Det är ju klart bättre att överdimensionera men det finns en gräns någonstans. Speciellt om man betalar en firma som jag gjorde. Har man kontakter och köper radiatorer och material billigt + gör jobbet själv så hade jag gått upp i storlek överallt.

Var fick du 214m2 från?
Mitt hus är på 160m2.

Edit: Du trodde 214 var m2 men det är W/K.
Kvm golvyta framgår inte på ett tydligt sätt. Jag har inte räknat per rum utan hus/konstruktion som helhet.

Vid -15 (vilket det sällan blir här nere i sydligaste Sverige), så har jag ett effektbehov på ca 7300W.
Kör jag då 50/45 i T&R så får jag ut ca 7900W.
Kör jag 55/50 får jag ut ännu mer effekt. Så det är väl helt OK dimensionerat?
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 09 september 2018, 01:36:31 »

Tittade på huset storlek 214m2 du har 37 watt/m2 fördelat på hela huset.
Men rörmokaren har väll räknat så det stämmer mot husets isolering. dontknow
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 09 september 2018, 01:22:34 »

Har du räknat ut vilken effekt du har per rum/m2.

Spontant utan att ha räknat så känns inte dina radiatorer i överkant.
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 09 september 2018, 01:09:30 »

Funderar du på det NU.


Jag har funderat på detta tidigare men inte lagt någon energi på det eftersom jag betalade ett företag att göra alltihop. Nu vill jag mest dubbelkolla allt och försöka förstå det.
Vad vill du åstadkomma med en kommentar som det förresten? Snark
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 09 september 2018, 01:00:13 »

Funderar du på det NU. 

Jag har lagt ner väldigt många timmar på att räkna ut allting för lågtempssystem som jag ville ha det, sen ska ju stammarna hänga med också. Du måste väll räkna rum för rum och sen antal watt per/m2 sen ska man lägga till för ytterväggar osv.

Jag gjorde det enkelt och satsade på 80watt/m2 men i vissa utrymmen var det svårt att nå, lägre än 64watt/m2/rum har jag inte förutom garaget på 40watt/m2.
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 08 september 2018, 23:32:44 »

Funderade på effektbehov för mitt hus och vilken total radiatoreffekt jag har med mina nya radiatorer. Lade även in vilken pump jag har.
Hur tolkar ni denna info?
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 08 september 2018, 23:04:38 »

Idag började jag isolera en annan del av vinden. Isoleringlåda  :)
Fick tag på gamla fasadbrädor som min pappa nyligen bytt ut på deras hus. Suttit där sedan tidigt 80-tal  ^-^
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 02 september 2018, 11:41:08 »

Just nu håller jag på att isolera rören på vinden. 13mm tejpad rörisolering + ~120mm.
Tjockenleken varierar såklart på sina ställen men försöker hålla 120. Det ska nog räcka  tOOmten ^-^
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 augusti 2018, 07:25:58 »

Tror inte fåglarna är så sugna på armaflex, den där vita isoleringen som sitter på rören till luftvärmepumpar däremot...
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 30 augusti 2018, 17:26:50 »

Fåglarna tänkte jag inte så mycket på, men det är sant... Jag tänkte främst på om 13mm armaflex räcker när man har vatten till utedel. Dels för att minimera energiförluster men främst att undvika scenariot där något fryser sönder vid långvarigt strömavbrott
Skrivet av: rocas
« skrivet: 30 augusti 2018, 17:02:59 »

aha....det tänkte jag inte på
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 30 augusti 2018, 16:58:40 »

det ser väl bra ut redan nu.....
Jo isoleringsmässigt, men, är det inte sån där isolering som fåglar o gnagare gillar? Har för mig att det bör vara ett yttre skyddsskal oxå?
Skrivet av: rocas
« skrivet: 30 augusti 2018, 16:49:04 »

det ser väl bra ut redan nu.....
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 29 augusti 2018, 22:22:46 »

Vadå svårt?

När jag sa svårt så tänkte jag främst på rörisolering, men en låda är ju ett alternativ.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 29 augusti 2018, 22:18:54 »

Vadå svårt?
Bygg en låda med sluttande tak runt båda rören och fyll med isolering.
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 29 augusti 2018, 21:38:27 »

Någon idé om hur jag bör göra med isoleringen till utedel? De är isolerade med 13mm armaflex. Blir svårt att isolera mer med tanke på hur de dragit rören. Se bild.
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 29 augusti 2018, 21:34:57 »

Det var ordentligt tilltaget hålet.

I offerten stod det ”efterlagning ingår ej”, vilket jag visste. Men jag tänkte samtidigt att de skulle vara försiktiga. På de flesta ställen blev det bra. Detta är ett skräckexempel
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 28 augusti 2018, 17:45:15 »

Det var ordentligt tilltaget hålet.
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 28 augusti 2018, 17:10:31 »

Det viktigaste är väl att man har försökt?  ::)

Helt klart... Man kanske skulle starta eget och bara köra på hejvilt med 100% missnöjda kunder. Företagets slogan skulle vara ”Det vikigaste är att vi försökte”  tOOmten tummenupp a:gl
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 28 augusti 2018, 16:04:53 »

Det viktigaste är väl att man har försökt?  ::)
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 28 augusti 2018, 07:00:46 »

Liten uppdatering: Installatören som gjort alltihop skulle sätta täckbrickor via alla rörgenomföringar då arbetet gick mot sitt slut för typ en månad sedan. De har satt täckbrickor på ca 60% av alla rörgenomföringar varav en ser ut som på bild nedan. Snyggt va?  ::)
Får göra om en del själv och köpa resterande där det saknas..
Skrivet av: rocas
« skrivet: 12 augusti 2018, 15:30:35 »

jag har en luftvatten med vatten till utedelen och monterade en kulventil på ett ställe på övervåningen där jag kan pytsa i glykol via en liten tratt.

detta gjordes för flera år sedan...20 lit glykol hälldes i systemet.

vid några ändringar i systemet, där jag fick tappa ut alltihop.....så försvann den glykolen......och sedan har jag aldrig mer hällt i

jag har dock kranar utomhus....där jag kan tappa ur utedelen...

jag tror dock att min villaförsäkring täcker frysning pga elavbrott...

...så egentligen kanske allt det gjorda är överkurs...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 augusti 2018, 11:07:22 »

Det finns lite olika metoder att förhindra frysning som tex glykol i hela systemet eller glykol enbart i det yttre systemet och sen växla över värmen till det inre systemet men det finns nackdelar med båda lösningarna. Jag skulle nog dra rören till utedelen så man kan tappa ur dom vid långvarigt strömavbrott alternativt köra cirkpump via elverk/omformare men är man inte hemma då får det helt enkelt frysa. Allt beror ju var man bor har man ofta långa strömavbrott så är ju risken större och man bör förbereda sig bättre på att det sker igen.
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 12 augusti 2018, 09:57:49 »

Dessutom är det krångligt att fylla på systemet.

Finns det inte fler varianter på antifrys än glykol?

Om det är så installatörerna tänker så är det märkligt ::)
”Här har vi en installation som ska sitta i 20år, det finns en frysrisk men vi sparar in 30min och skippar antifrys för det är lite krångligt”. Eller du kanske syftar på de tillfällen man fyller på i efterhand och det förstår jag. Det är så klart lättare med enbart vatten.

Aja, jag var bara nyfiken på varför man frångår en detalj som tillverkaren specifikt skriver ALLTID ska finnas med i package-modellen.

Jag tänker så här: om det är viktigt men alla installatörer struntar i det så kan det inte vara så viktigt?
Jag tänker också så här: om det nu skulle vara så negativt för systemet som helhet så hade väl inte Mitsubishi skrivit att det alltid ska använda antifrys?

Någon part har ju inte tänkt riktigt hela vägen...?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 12 augusti 2018, 06:43:14 »

Nackdelen är att du måste ha glykol i hela värmesystem eftersom det är samma vatten överallt. Alternativt ha en värmeväxlare mellan, men då får du sämre verkningsgrad på värmepumpen.

Har du glygol i systemet så sänks ytspänningen så att det lättare blir läckage. Dessutom är det krångligt att fylla på systemet.
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 12 augusti 2018, 00:31:41 »

99% av alla svensktillverkade luft-vattwnvärmepumpar sålda historiskt sett har vatten ut i utedelen. Om det hade varit ett problem skulle det nog funnits flera inlägg här på forumet om det.
Så kanske är fallet, men det känns lite märkligt när det finns tydliga instruktioner i installationsmanualen och alla installatörer gör något helt annat? Varför skippa antifrys? Finns det några nämnvärda nackdelar?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 11 augusti 2018, 22:01:37 »

99% av alla svensktillverkade luft-vattwnvärmepumpar sålda historiskt sett har vatten ut i utedelen. Om det hade varit ett problem skulle det nog funnits flera inlägg här på forumet om det.
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 11 augusti 2018, 17:12:20 »

Brukar man generellt ha glykol eller annat antifrysmedel i värmesystemet när man installerar en package där radiatorvattnet även går utomhus till utedelen och vänder (tänker på frysrisk)?
Står så i manualen.. Kom på att jag frågade de som installerade, och de sa att det enbart var vatten.
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 08 augusti 2018, 21:59:30 »

Efter att ha tagit av alla termostater och ändra börvärdet (inomhustemp) till 30c när ärvärdet var 25c, så satte värmepumpen igång. Inget larm och värme på radiatorerna.
Nu kom nästa problem.. Det kom inte värme på alla radiatorer. De radiatorer som ligger sist eller "längst på" på ena stammen får ingen värme. Jag satte tillbaka några av termostaterna på de radiatorer som låg på samma stam och då kom det fram värme så klart.

Brukar rörläggarna vanligtvis göra en injustering på småhus, eller slänger de bara på termostater och sen är det bra? Ska jag styra värmepumpen med rumsgivare som sitter centralt i huset så måste ju värmefördelningen vara jämn över alla radiatorer. Eller ja, vattnet måste ha lika enkelt att ta sig till den första som den sista radiatorn... Ja ni fattar  ^-^
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 augusti 2018, 12:08:35 »

 tummenupp tummenupp
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 05 augusti 2018, 12:02:17 »

Du hade helt rätt Rickard tummenupp

Ibland ser man inte skogen för träden  ::)
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 05 augusti 2018, 11:24:31 »

Termostater på radiatorerna som är stängda p.g.a. värmen?

Såklart..... Varför tänkte jag inte på det  Sc:,h

Ska prova ta bort alla termostater och köra igen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 augusti 2018, 10:53:14 »

Termostater på radiatorerna som är stängda p.g.a. värmen?
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 04 augusti 2018, 17:02:56 »

Nu får ni rätta mig om jag gör fel...

Eftersom det inte finns något värmebehov just nu så gör värmepumpen enbart varmvatten. Jag vill ändå funktionstesta värmesystemet, så jag ändrade börvärdet på inomhustemperaturen från 20c till 28c på fjärrkontrollen för att få varmt vattten i raditorsystemet och låta det gå i några timmar och fortsätta lufta sedan. När jag ändrar börvärdet som jag beskrev ovan så tar det inte lång stund innan felkod L9 dyker upp (flödessensor som larmar för lågt primärkretsflöde).

Varför blir det så i sprillans ny Ecodan?

Kass flödessensor? Eller är det jag som missar något uppenbart?  :o a:gl
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 03 augusti 2018, 21:17:27 »

Sverige är ett ockerland. man hittar ofta saker (original) till bråkdelen av pengar i andra land.
Ja jag vet hur det funkar med en installatör, och en annan som ska repa/felsöka. Var och felsökte en anläggning, ringde sen installatören och sa att de inte luftat markslingan ordentligt, och fick göra om det, då frågade kvinnan, är det er man ringer om det inte funkar, vad enkelt.
Verkar inte vara så noga att försöka själv med andra ord.

 ^-^ ;)

Nu fungerar allt som det ska. Ska bli intressant att följa förbrukning/kostnad i höst/vinter/vår.  Har statistik på kwh och kostnader för varmvatten, uppvärmning och hushållsel från och med september 2017. Vi snittar omkring 200 kWh hushållsel per månad.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 03 augusti 2018, 08:12:35 »

Sverige är ett ockerland. man hittar ofta saker (original) till bråkdelen av pengar i andra land.
Ja jag vet hur det funkar med en installatör, och en annan som ska repa/felsöka. Var och felsökte en anläggning, ringde sen installatören och sa att de inte luftat markslingan ordentligt, och fick göra om det, då frågade kvinnan, är det er man ringer om det inte funkar, vad enkelt.
Verkar inte vara så noga att försöka själv med andra ord.
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 01 augusti 2018, 11:22:40 »

De har just varit på plats tillsammans med min far (jag är på jobbet). De bytte kretskortet i innedelen också  ??? Jag kommer inte behöva betala något för kretskortet i innedelen utan endast det kretskort i utedelen. De sa att inställningarna på innedelens kretskort var felinställda från fabrik och om de hade varit rätt inställda från början hade även det kretskortet varit bränt. Hade gärna varit hemma när de berättade men nu kunde jag inte det, så jag fick detta återberättat.
Nu går allt och det verkar fungera som det ska. Vi har fått garantibeviset på 5 år tillsammans med 5 års garanti på material och arbete gällande radsystem etc. Skulle det uppstå larm eller andra problem skulle vi ringa direkt till Mitsubishi som avgör om entreprenör ska skickas ut och väljer i så fall ett företag i närheten. Får väl se det som positivt (att man inte är tvingade att påkalla de som installerat anläggningen). Ska bli kul att se allting fungera när man kommer hem ikväll.
Installatören sa att jag kunde läsa igenom manualen och sedan berätta hur jag ville att det skulle styras. Tror han syftar på om jag har några speciella önskemål gällande VV-temp, legionellakörningar, börvärden etc etc.
Frågade dem i ett tidigare skede av installationen vad de skulle ha för givare/fjärrkontroll, och de skulle ha ~4500 precis som polarpumpen och andra tar. Då sa jag "pew... då gjorde jag en bra affär när jag köpte grejerna på nätet, helt nya för 600kr inkl frakt från England"  ^-^
Och ja, det är originalprodukter från Mitsubishi inkl manualer svenska och andra språk. Dock har jag då ingen garanti för värmepumpen om något fel skulle inträffa som har orsakats av fjärrkontrollen berättade de, eftersom den inte är inköpt via Mitsubishi Sverige.. Det förstår jag.. Men att det ska ske är ganska långsökt har jag förstått på flera håll.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 22 juli 2018, 07:34:44 »

Jag tror inte någon nolla varit lös, de har fan bränt korten på något sätt, och skyller det på dig. Ska bli kul att se hur mycket det kommer att rackla.
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 22 juli 2018, 02:22:32 »

EPDM verkar ha 10-20 gånger högre permeabilitet för syre än butylgummi.

Det faktum att det är övertryck i systemet spelar ingen roll. Det är partialtrycksskillnaden för gasen som diffunderar genom materialet som avgör flödet in i slangen. Då partialtrycket av syre utanför slangen är 0,2 bar (20% syre i luften) och inne i slangen nästan noll, syret reagerar ju med järnet, blir det ett flöde av syre in i slangen även om vattentrycket är många bar. Vattentrycket påverkar bara flödet av vatten ut genom slangen.

Tack för förtydligandet Roland. Hur som helst har jag förstått att denna sortens slang används i många värmepumpsinstallationer. Den är godkänd för värme/kyla/industri och Beulco sa att det knappt är mätbart gällande skillnaden i difftäthet. Men det kryper i hela kroppen när de kör på utan att fråga om man vill lägga till 100kr och diffuflex, alternativt att de drog rör hela vägen istället. Alltså att höra sig för med beställaren ibland..  >:(
Nä, nu blickar jag framåt.  Har knutit näven i fickan ett otal gånger senaste månaden.

Onsdag 18 Juli: I onsdags kom de för att byta kretskortet i utedelen. Det verkade som att de enbart behövde byta ett av tre kretskort som tur var. När de skulle slå på strömmen så hände inget. Då var plötsligt displayen till innedelen helt död. *amen för i helvete* tänkte jag.. De felsöker och har Mitsubishi i telefon. Efter mycket om och men skickas en ny display ner.

Torsdag 19 juli: Inväntar display...

Fredag 20 Juli: De kommer tillbaka med ny display. De kopplar in displayen och får det inte till att fungera. Upp med telefonen och ringer Mitsu. Efter lite snack får de igång displayen och kan konstatera att den första displayen inte var sönder och att de kan skicka tillbaka den display som precis skickades ner.

Tiden går.... Det fungerar fortfarande inte... Nu vill inte innedel och utedel kommunicera. Efter samtal med mitsu skickas nu ett kretskort ner till innedelen Ecodan.

De kommer på måndag eller tisdag med ett kretskort till innedelen och ska testa det.

Snark
Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 juli 2018, 21:13:45 »

Min nuvarande har innerslang av EPDM och diffuflex har innerslag av Butyl.
 help help hur stor roll spelar detta?  help help

EPDM verkar ha 10-20 gånger högre permeabilitet för syre än butylgummi.

Det faktum att det är övertryck i systemet spelar ingen roll. Det är partialtrycksskillnaden för gasen som diffunderar genom materialet som avgör flödet in i slangen. Då partialtrycket av syre utanför slangen är 0,2 bar (20% syre i luften) och inne i slangen nästan noll, syret reagerar ju med järnet, blir det ett flöde av syre in i slangen även om vattentrycket är många bar. Vattentrycket påverkar bara flödet av vatten ut genom slangen.
Skrivet av: Karl-Evert
« skrivet: 20 juli 2018, 18:19:39 »

Ny fråga: en granne i området kom förbi och frågade varför de använt sådana slangar och menar på att man borde använt diffuflex. Han menar att diffuflex är diffusionstäta (precis som det låter) och att mina heacoflex inte är det vilket han menar betyder att det kommer in syre i vattnet utifrån i vattnet och att det på sikt inte är bra osv... förstod inte honom helt o hållet.. Här här produktblad till den typ jag har nu https://onnshop.onninen.se/beulco-armatur-heacoflex-slang-25-0-6mr-r-in-in-rfr-6200/p/APK137
här är produktblad till den typ som grannen syftar på: https://onnshop.onninen.se/beulco-armatur-diffuflex-slang-20-0-4m-r-r-in-in-rfr-6000/p/CBN501

Min nuvarande har innerslang av EPDM och diffuflex har innerslag av Butyl.
 help help hur stor roll spelar detta?  help help

På onsdag ska de komma för att tömma systemet och dra om lite på vinden och isolerar rör till utedelen mm...
Eftersom du har ett övertryck, vanligtvis 1bar eller mer i systemet och slangarna så kan det inte komma in syre utifrån.
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 19 juli 2018, 22:19:17 »

Orkar inte klaga. Gör om det själv. Enda sättet att få det bra.. Kommer köpa armaflex-matta och lim och lägga på mer. Förstår inte varför det ska snålas och sättas dit 13mm isolering. Varför frågar de inte ens mig som kund ”vill du ha 27mm armaflex och betala 600kr mer?”. Tänker då inte på energiförluster i första hand utan på eventuella strömavbrott.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 juli 2018, 21:54:02 »

Man ska inte behöva göra om jobbet man lejt bort då är nått riktigt fel.
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 19 juli 2018, 20:00:58 »

Efter mer undersökning (man ser det på andra bilen) så står det 035 (dimension) och 13 (13mm). Jag ska snygga till isoleringen och hämta lite armaflex-tejp imorgon. Kommer troligtvis kränga på något ytterligare som isolerar rören ännu mer.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 juli 2018, 11:33:02 »

Ser ut som kondensisolering typ armaflex  Sc:,h Mera isolering är ju säkert bättre men 10 mm bör räcka bra men det får inte finnas glipor ring dom så får dom göra om.
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 18 juli 2018, 18:57:11 »

Idag isolerade de rören till utedelen. Någon armaflex liknande isolering, ~10mm. Räcker verkligen det?
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 18 juli 2018, 08:38:39 »

Ringde Buelco och pratade med dem. Heacoflex jämfört med diffuflex skiljer marginellt i difftäthet, så det spelar ingen större roll sa de. Det handlar väl mer om att man kan sova lite bättre och veta att man valt det bästa (pris skillnad: 60kr). Hade jag varit installatör hade jag ju valt diffuflex, men men..  ::) ^-^
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 13 juli 2018, 17:01:12 »

Ny fråga: en granne i området kom förbi och frågade varför de använt sådana slangar och menar på att man borde använt diffuflex. Han menar att diffuflex är diffusionstäta (precis som det låter) och att mina heacoflex inte är det vilket han menar betyder att det kommer in syre i vattnet utifrån i vattnet och att det på sikt inte är bra osv... förstod inte honom helt o hållet.. Här här produktblad till den typ jag har nu https://onnshop.onninen.se/beulco-armatur-heacoflex-slang-25-0-6mr-r-in-in-rfr-6200/p/APK137
här är produktblad till den typ som grannen syftar på: https://onnshop.onninen.se/beulco-armatur-diffuflex-slang-20-0-4m-r-r-in-in-rfr-6000/p/CBN501

Min nuvarande har innerslang av EPDM och diffuflex har innerslag av Butyl.
 help help hur stor roll spelar detta?  help help

På onsdag ska de komma för att tömma systemet och dra om lite på vinden och isolerar rör till utedelen mm...
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 05 juli 2018, 06:55:23 »

Vet inte om bilden ljuger, men hur lång är den långa radiatorn??? Ser ut att vara lång.
Hoppas allt löser sig för dig.

Den längsta som du såg på den ena bilden är 400 hög och 2800 lång

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!