Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför gÃ¥r VPn konstant redan nu? *LÖST*  (läst 15273 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad e3m0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varför går VPn konstant redan nu? *LÖST*
« skrivet: 03 november 2007, 22:11:22 »
Jag är helt nybörjare på värmepumpar och har köpt hus i sommar. Huset är på 98+98(källare)+22(garage)m2 och värms av en IVT Greenline Compact 5 från 1997 som har ersatt en oljepanna. Den har tyvärr ett ålderdomligt styrsystem (CL300) som bara kommunicerar med 4 gröna samt 6 röda lysdioder. Jag skkulle vara mycket tacksam om någon med kunskap om värmepumpar kunde komma med tips och synpunkter på min anläggning.

Jag har loggat värmepumpen med en webkamera de senaste nätterna och insett att den går konstant med kortare stunder (några minuter med några timmars mellanrum) med tillsatsvärme trots att utetemperaturen varit över nollan.

För att försöka förstå varför den går så mycket har jag mätt med en vanlig inne/ute-termometers uteprob som jag höll mot rören.

Värmepumpen går konstant sedan minst två timmar vid mätningen nu i kväll.
Utetemperatur = 8 grader
Från borrhål = 10,8 grader
Retur till borrhål = 7,8 grader

VP_IN----------------
                              l
                              l
                              l
VP_UT----A---B------D         A/B/C är mätta 2 cm frÃ¥n rörmötet
                  l           l           Mellan ABC och D är det 25 cm
                 C           l           Mellan ABC och där jag mätte UT är det 25 cm
                  l           l           Mellan D och där jag mätte RETUR är det 25 cm
                  l           l
               PUMP       l
                  l           l
                  l           l
                UT      RETUR

VP_IN = 32,1
VP_UT = 50,2
A = 44,3
B = 33,4
C = 35,6
D = 32,4
UT = 34,1
RETUR = 32,2

Trycket i system är 0,7 bar enligt manometern på expansionskärlet. En röd "boll" med "bildäcksventil" i botten.

Pumpen är en Grundfors 25-40 130 som står i läge III
                  I 1/1 (A)       P (W)
          I       0,13             30
          II      0,20             45
          III     0,26             60

Det verkar (med min begränsade kunskap) som att returvattnet "genar" direkt till pumpen och åter ut i elementen utan att gå genom värmepumpen. Jag behöver hjälp med tips och förslag på hur jag ska kunna fortsätta felsökningen/injusteringen.

Kan det vara fel på en "circulationspump" inne i värmpumpen så att vattnet står stilla i den?
Kan det räcka med att minska hastigheten på den yttre cirkulationspumpen så att de går mer lika i hastighet?
Kan det vara beroende på det låga trycket i systemet?
Ska det verkligen vara fritt flöde mellan ABC och D? (Jag skulle vilja ha en stängd ventil därimellan.)
Saknas det någon information som gör det lättare att dra slutssatser?
« Senast ändrad: 09 november 2007, 09:38:46 av e3m0 »
Tegelhus från -74 med källare och garage 100+100+21m2.
IVT Greenline Compact 5 från 1997 som ersatt en oljepanna.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Varför går VPn konstant redan nu?
« Svar #1 skrivet: 03 november 2007, 23:00:05 »
I mitt tycke bör du öka flödet på pumpen i pos C över radiatorn. Det gör att VP flödet garanteras att gå ut via radiatorn istället för att snurra runt tillbaka till VP igen.

Din VP ut verkar för hög och det tyder ocksÃ¥ pÃ¥ att det är för lite flöde över värmepumpen. Diffen 32,1--50,2 är ju hela 18,1 grader. Borde vara ca 10 grader. Testa detta och Ã¥terkom sÃ¥  tror jag VP fungerar bättre.


Det kunde varit en back ventil  mellan B och D men med högre flöde i rad kretsen fungerar det.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Varför går VPn konstant redan nu?
« Svar #2 skrivet: 03 november 2007, 23:12:13 »
Obs!

SÃ¥g att du kör med din cirk pump i lägé III. (den kan börja ge dÃ¥ligt flöde) Ev luft i systemet. Lufta  Sc:,h

Så tror jag att du har något element eller något annat som stryper flödet. Öppna alla ventiler på radiatorena. Ta ev bort termostater om du har några i ditt system. VP kretsar skall ej ha termostater utan fasta strypningar i rad kretsar.

Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad e3m0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför går VPn konstant redan nu?
« Svar #3 skrivet: 04 november 2007, 00:11:10 »
Tack för dina snabba svar. Om det är för dålig cirkulation över radiatorerna men bra cirkulation över VPn så borde väl slingan VP_UT-A-B-D-VP_IN vara varmare än punkterna UT och RETUR?

VP_IN----------------
                              l
                              l
                              l
VP_UT----A---B------D         
                  l           l           
                 C           l           
                  l           l           
                  l           l
               PUMP       l
                  l           l
                  l           l
                UT      RETUR

Jag har (ungefär) samma temperatur i D som i RETUR vilket får mig att tro att det är dålig cirkulation genom VPn. Eller är jag ute och cyklar?

Det kanske kan vara så enkelt att filtret vid VP_IN är igensatt så att det inte blir något flöde genom det?

VP_IN-------FILTER---KULVENTIL-----
           l                                        l
           l                                        l       (Komplettering till tidigare schema)
      EXP-KÄRL                                 l

Är det svårt att rensa filtret själv?


Tegelhus från -74 med källare och garage 100+100+21m2.
IVT Greenline Compact 5 från 1997 som ersatt en oljepanna.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Varför går VPn konstant redan nu?
« Svar #4 skrivet: 04 november 2007, 00:29:39 »
Det verkar (med min begränsade kunskap) som att returvattnet "genar" direkt till pumpen och åter ut i elementen utan att gå genom värmepumpen. Jag behöver hjälp med tips och förslag på hur jag ska kunna fortsätta felsökningen/injusteringen.
Returvattnet från radiatorerna ska kunna "gena", i manualen står att detta flöde ska vara större än det genom värmepumpen.
Kan det vara fel på en "circulationspump" inne i värmpumpen så att vattnet står stilla i den?
Det finns en cirkulationspump inne i värmepumpen och denna kan också ställas i tre lägen. Filtret kan sättas igen och är ganska lätt att rensa.
Kan det räcka med att minska hastigheten på den yttre cirkulationspumpen så att de går mer lika i hastighet? Det är inte nödvändigt att de går lika, det handlar mer om temperaturerna.
Kan det vara beroende på det låga trycket i systemet? Nej
Ska det verkligen vara fritt flöde mellan ABC och D? (Jag skulle vilja ha en stängd ventil därimellan.) Ja, det ska vara så, man justerar in flödet över VP och sedan flödet över radiatorkretsen separat som Janne beskrivit
Saknas det någon information som gör det lättare att dra slutssatser? Har du manualen till pumpen? Beskrivning över CL300 finns annars i gamla manualer för Optima luft/vattenvärmepump

Det verkar vara dåligt flöde genom pumpen. Värmepumpen regleras på returtemperaturen. Om den inte uppnår stopptemperatur inom en viss tid kopplas tillskott till precis som du beskriver.
Temperatur mellan VP-in och VP-ut bör vara ca 8-10 grader.

Filter finns i två versioner, antingen ett som sitter mellan två avstängningsventiler eller en sk FilterBall.
Slå av pumpen och cirk-pump. Stäng ventilerna och skruva av locket på filterhuset. Filtret är en liten stålnätkorg.
I en FilterBall sitter filterkorgen inne i avstängingskulan. Då ventilen är stängd kan man komma åt filtret via locket.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad e3m0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför går VPn konstant redan nu?
« Svar #5 skrivet: 04 november 2007, 00:42:14 »
Tack. Nu börjar jag förstå lite mer. Jag har läst manualen ett par gånger men den beskriver teknik mer än den förklarar hur och varför.

Tyvärr så har jag bara en ventil vid filtret (se tidigare skiss) så jag kommer nog att tappa trycket från expansionskärlet samt kanske mer om det kan gå vatten bakvägen genom VPn när den är avstängd. Dessutom borde det väl vara risk att få in luft i systemet då?

Frågan är om jag ska börja med att se om det går att höja hastigheten på den inbyggda pumpen eller att rensa filtret och då riskera att tappa tryck och innehåll pga att det bara finns en kran.

Tegelhus från -74 med källare och garage 100+100+21m2.
IVT Greenline Compact 5 från 1997 som ersatt en oljepanna.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Varför går VPn konstant redan nu?
« Svar #6 skrivet: 04 november 2007, 00:57:00 »
Är det bara en avstängningsventil och det inte är modellen med filter i ventilen så är det bara att hoppas att det finns ytterligare en avstängningsventil vid pumpen. Finns inga andra ventiler så finns ett skäl till att filtret kanske inte kontrollerats så ofta.
Har du tur så finns det avstängningsventiler vid kopplet till den interna cirk-pumpen och en av dem kan du i så fall använda. Du lär tappa trycket över expansionskärlet och det kommer säkerligen en del vatten och lite luft komma in.
Du kan samtidigt kontrollera trycket i blåsan på expansionskärlet. Det gör man med en manometer och luftnippeln på "kulan"
Det ska vara lika med det statiska trycket du normalt har i systemet för att gummimembranet i kärlet ska hålla länge och fungera på bästa sätt så kärlets volym utnytjas.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad e3m0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför går VPn konstant redan nu?
« Svar #7 skrivet: 04 november 2007, 01:11:57 »
*Jag behöver söka i forumet på några termer och återkommer när jag läst på lite om statiskt tryck och expansionskärl samt deras innehåll*
Tegelhus från -74 med källare och garage 100+100+21m2.
IVT Greenline Compact 5 från 1997 som ersatt en oljepanna.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Varför går VPn konstant redan nu?
« Svar #8 skrivet: 04 november 2007, 01:14:14 »
Att kolla förinställningstrycket i expansionskärlet får väl räknas till överkurs just nu. Viktigast för dig är att ha rätt flöde genom värmepumpen.

Trycket i systemet är detsamma som höjden på installationen. 1 Bar=10 mVp (meter vattenpelare)
Har installatören gjort rätt så har han ställt in den röda pilen på manometern så att den visar vilket statiskt tryck man har i sitt system.
Ditt tryck i expansionskärlet 0,7 Bar motsvarar trycket från ett fullt vattenrör som är 7 meter högt, vilket kan vara normalt i ett tvåplanshus. Har man ett öppet system så rinner vattnet ut genom ett skvallerrör då man fyller på systemet.
I ett slutet system är det lite knepigare, men det statiska trycket räknas vid påfyllning av kallt system. När vattnet värms upp ökar volymen och fångas upp av expansionskärlet. Skulle vattenvolymen öka mer än expansionskärlets volym rymmer stiger trycket snabbt. Situationen räddas genom att säkerhetsventilen spiller övertrycket.
 

 
« Senast ändrad: 04 november 2007, 01:35:07 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad e3m0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför går VPn konstant redan nu?
« Svar #9 skrivet: 04 november 2007, 18:18:52 »
Jag har upptäckt att cirkulationspumpen inne i VPn stod på läge 1 av 4 så det finns gott hopp att kunna få ut mer värme till elementen. Kvällen är räddad med mer sittande i pannrummet med termometrar ;-)

Dessutom finns det en ventil ovanför cirkulationspumpen inne i VPn så det räcker att släppa på trycket i expansionskärlet för att kunna göra rent filtret. Kan det vara så enkelt att jag bara tappar på vatten till dess att det bilr samma tryck på manometern som innan och sedan öppnar ventilerna och drar igång VPn igen?

Om någon med mer kunskap tycker att jag har fått allt om bakfoten så är jag tacksam för tips.

Tack för all hjälp hittills!
Tegelhus från -74 med källare och garage 100+100+21m2.
IVT Greenline Compact 5 från 1997 som ersatt en oljepanna.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Varför går VPn konstant redan nu?
« Svar #10 skrivet: 04 november 2007, 18:26:59 »
Kan ha fel här, men många rek att man stänger av cirk-pumpen och väntar några min innan man luftar systemet, så att luftbubblorna får tid att stiga, sen börjar man nedifrån i huset och går uppåt när man avluftar raddarna.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Varför går VPn konstant redan nu?
« Svar #11 skrivet: 04 november 2007, 18:29:54 »
Kan det vara så enkelt att jag bara tappar på vatten till dess att det bilr samma tryck på manometern som innan och sedan öppnar ventilerna och drar igång VPn igen?

Ja det bör det vara.  :) Det brukar vara enklast att lufta dÃ¥ cirk-pumparna inte gÃ¥r.
Lycka till! *vinkar*
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad e3m0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför går VPn konstant redan nu?
« Svar #12 skrivet: 04 november 2007, 18:55:18 »
Jag har sökt men inte hittat: Hur gör man rent praktiskt rent "filtret" när man öppnat muttern på den Y-formade filterhållaren?

Ska det spolas baklänges i vatten? Blåsas med tryckluft? Tvättas med något medel? Borstas ur med flaskborste? (Jag vill vara förberedd innan jag börjar skruva.)
Tegelhus från -74 med källare och garage 100+100+21m2.
IVT Greenline Compact 5 från 1997 som ersatt en oljepanna.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varför går VPn konstant redan nu?
« Svar #13 skrivet: 04 november 2007, 19:18:31 »
Jag har upptäckt att cirkulationspumpen inne i VPn stod på läge 1 av 4 så det finns gott hopp att kunna få ut mer värme till elementen. Kvällen är räddad med mer sittande i pannrummet med termometrar ;-)


Se till att du inte får flöde åt fel håll i bypassen, röret mellan A och D på din skiss. Den yttre pumpen måste ha högre flöde än den inre, annars går det varma vattnet tillbaka in i VP utan att passera radiatorerna, mycket finns skrivet på forumet om det problemet.

Fundera på att köpa en logger av Rickard, då får du väldigt bra koll på hur värmepumpen jobbar.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Varför går VPn konstant redan nu?
« Svar #14 skrivet: 04 november 2007, 20:14:09 »
Innan du rengör ditt filter kontrollera alla radiatorer att de ej stryper flödet.
Obs viktigt som jag och Olle62 skrev att du ej får kortslutning i bay passen. Rad flödet måste överstiga VP flödet.

Öka sen din inre pump ett snäpp.

Avläs dina temperaturer och återkom.


Sen spolar du ditt filter då du har fått det ut under en kran utan några problem.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!