Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FTXL25G i garage  (läst 26665 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: FTXL25G i garage
« Svar #45 skrivet: 23 mars 2012, 07:37:24 »
Fredrik Olofsson
jag har läst dina inlägg ang on/off är det något som jag missat ??

och givit ett antal tips

80kvm i ditt fall blir väl ca 100 kvm pga din extra höjd

det är bra om du har märk en förbättring med has 2 som är
bra att veta när man gett ett förslag

att det skulle vara lyx med en daikin i garaget det menar jag inte

utan det är placering av givaren som mäter inomhus luften
och att den INTE mäter tempen  pÃ¥ ett korekt sätt  pga

1.att man inte har nÃ¥gon avkännings hastighet  som borde vara
en självklarhet för korekt mätning (läs onödiga on/off)

2.att daikin styr på ett sätt som går ut på att man vill ha minst ca 35-36 grader på utblåset som med enkelhet kan beskrivas
att man ökar ineffekten desto mera fläkt man har på (gäller manuell) när det gäller auto fläkt så blir det värre.
i ett hus med ca 21 grader så ökar jag fläkthastigheten mer desto kallare det blir temp knappen ökas när det inte håller ca 21 grader inne

3.även en yttervägg kyler och oftast sÃ¥ sitter den där (tempen i rummet är kanske rätt temp men inte där pumpen  registrerar tempen )

4. sÃ¥ att ingen missförstÃ¥r detta ,sÃ¥ är detta ett  problem
när man vill ha låga temperaturer typ underhållsvärme

sedan frågade jag om den förändring som gjorts på 2011 pumparna vad det var ???

ang garage / hus  sÃ¥ är det oftast väldigt stor skillnad pÃ¥ effekt behov

hur vet man om det är kallare innanför skalet pga att hålet
inte är helt tätt osv ???

i mitt fall stoppade jag in en mätprobe vid temp mätaren så
att den hamnade innanför skalet och sedan en utanför

ps om du är intresserad av service manualen kan du pm

mvh

 
alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTXL25G i garage
« Svar #46 skrivet: 27 mars 2012, 21:12:40 »
Nu har jag fifflat lite fram och tillbaka med inställningarna och konstaterat att det inte gör någon skillnad att ställa om fläkten i autoläge eller t ex läge 2 eller 3 osv.
Svingen i sidled tycktes inte göra någon skillnad heller.
Jag rev även ned kåpan i helgen för att konstatera att hålet var tätt. Kunde förvisso "knö" i lite isolering till men det var tätt som det var ändå.
Så med andra ord så får jag leva med start/stopp effekten helt tiden då. För det kan väl inte vara så att det är något fel på den?

Mvh
Fredrik

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: FTXL25G i garage
« Svar #47 skrivet: 28 mars 2012, 01:48:46 »
Nu har jag fifflat lite fram och tillbaka med inställningarna och konstaterat att det inte gör någon skillnad att ställa om fläkten i autoläge eller t ex läge 2 eller 3 osv.
Svingen i sidled tycktes inte göra någon skillnad heller.
Jag rev även ned kåpan i helgen för att konstatera att hålet var tätt. Kunde förvisso "knö" i lite isolering till men det var tätt som det var ändå.
Så med andra ord så får jag leva med start/stopp effekten helt tiden då. För det kan väl inte vara så att det är något fel på den?

Mvh
Fredrik

Det är för varmt ute nu för att du ska kunna bedömma hur pumpen fungerar..............Om det inte är nåt fel på den är jag säker på att du kommer att bli helnöjd nästa vinter. tummenupp
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTXL25G i garage
« Svar #48 skrivet: 28 mars 2012, 08:43:25 »
Det är för varmt ute nu för att du ska kunna bedömma hur pumpen fungerar..............Om det inte är nåt fel på den är jag säker på att du kommer att bli helnöjd nästa vinter. tummenupp

Jag har kört hela hösten och vintern med den och har haft minusgrader senaste kvällarna/nätterna  8)

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTXL25G i garage
« Svar #49 skrivet: 29 mars 2012, 11:07:18 »
Nu har jag fifflat lite fram och tillbaka med inställningarna och konstaterat att det inte gör någon skillnad att ställa om fläkten i autoläge eller t ex läge 2 eller 3 osv.
Svingen i sidled tycktes inte göra någon skillnad heller.
Jag rev även ned kåpan i helgen för att konstatera att hålet var tätt. Kunde förvisso "knö" i lite isolering till men det var tätt som det var ändå.
Så med andra ord så får jag leva med start/stopp effekten helt tiden då. För det kan väl inte vara så att det är något fel på den?

Mvh
Fredrik
ja de fÃ¥r man alltid leva med när man har pumpar med höga mineffekter, och än värre är det om pumparna sitter i  bättre isolerade bostadsytor

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTXL25G i garage
« Svar #50 skrivet: 29 mars 2012, 11:32:37 »
ja de fÃ¥r man alltid leva med när man har pumpar med höga mineffekter, och än värre är det om pumparna sitter i  bättre isolerade bostadsytor

Ja elelement är det bästa i alla lägen tummenupp  ^-^ 8).


Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTXL25G i garage
« Svar #51 skrivet: 10 april 2012, 12:47:42 »
nej vid kall väderlek fungerar pumpen bättre och blir billigare i drift, men från ca 0 grader och mildare i utetemperatur blir elelement lika billigt i drift

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTXL25G i garage
« Svar #52 skrivet: 10 april 2012, 12:57:14 »
nej vid kall väderlek fungerar pumpen bättre och blir billigare i drift, men från ca 0 grader och mildare i utetemperatur blir elelement lika billigt i drift

Jag är fortfarande tveksam till det.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: FTXL25G i garage
« Svar #53 skrivet: 10 april 2012, 13:27:26 »
Jag tror inte heller att du kommer ner i COP 1 även om den går väldigt mycket on/off... Jag tror inte heller att de många starterna sliter så mycket eftersom kompressorn mjukstartar och aldrig hinner bli kall.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTXL25G i garage
« Svar #54 skrivet: 10 april 2012, 15:15:43 »
det är väl bara att räkna lite, enligt fredrik går innerdelen ca 1 minut sedan stannar den igen och står still ett antal minuter, varje uppstart för pumpen tar mellan 2,5-3 minuter innan innerdelen startar och börjar ge värme, de här 3 minuterna för uppstarten är helt bortkastad energi, efter 1 minut stannar innerdelen igen när utedelen går i offläge och sen börjar samma uppstartrunda igen. utedelen är igång mellan 3,5-4 minuter per gång varav den avger värme från innerdelen under 1 minut detta borde kunna ge ett cop på som bäst mellan 0,5-1,0

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: FTXL25G i garage
« Svar #55 skrivet: 10 april 2012, 15:33:14 »
Tror du att det tar 2,5-3 minuter för kompressorn att komma upp i 'arbetstemperatur' om den har stått still ett par minuter?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTXL25G i garage
« Svar #56 skrivet: 14 april 2012, 19:21:12 »
ja tror inte utan jag vet att de är så, detta kan var och en kolla själva om de vill

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: FTXL25G i garage
« Svar #57 skrivet: 15 april 2012, 09:41:55 »
Man måste skilja på kontaktorstyrd on/off och en inverter som stannar/stoppar.
invertern magnetiserar lindningen och rullar igång helt utan höga startströmmar, pumpmedia-stötpulser etc...jag är ganska säker på att mekaniskt klarar betydligt fler start/stopp än den nånsin kommer i närheten av.

Ang förluster vid uppstart, så är det orimligt att tro att kompressorn går med normalförbrukning i flera minuter innan man fått fram värme efter ett kort stopp. däremot kan ramptiden (uppvarvningstiden) ta en viss tid, men utan volymflöde och tryckuppsättning drar kompressorn bara "tomgångseffekter".
kylmediekretsen är sÃ¥ liten i en sÃ¥n här maskin att den bör fÃ¥ över soppan till kondensorsidan ganska fort ....och efter ett kort stopp bör tryckutjämningen inte hunnit pysa över nÃ¥n större mängd soppa..  utan den bör fÃ¥ igÃ¥ng processen ganska fort.
En del av uppstartsförlusterna fÃ¥r du igen vid stopp....eftersom fläkten i innedelen fortätter att gÃ¥ en liten stund efter kompressorstopp (antar jag ??)  den andra vinsten med att lÃ¥ta fläkten fortsätta ett tag är att trycket i innedelen sjunker...och tryckutjämningen bromsas en aning.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTXL25G i garage
« Svar #58 skrivet: 23 april 2012, 21:07:45 »
Ja här hade det hänt grejer... ^-^
Jag har fyra elelement där ute också uti fall att värmepumpen lägger av.
Dom är på 1000w vardera. Jag tror ändå det blir svårt att få det att gå billigare med bara dom igång och att det skall hålla 13 grader...

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTXL25G i garage
« Svar #59 skrivet: 27 april 2012, 12:57:02 »
ja om man vill kalla uppstartsförluster för ramptid uppvarvningstid eller anpassningstid är väl mindre intressant, men klart är att de första 2,5-3 miuterna är helt bortkastad energi. sen räcker det inte med det utan pumpen behöver ytterligare tid för att anpassa sig till tidigare värmegivning innan offläget, man kan räkna med en tid mellan ca 4,5-6 minuter varav den första halvan av tiden är helt bortkastad energi och den andra halvan av tiden är halvt bortkastad energi.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!