Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FTXL25G i garage  (läst 26666 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTXL25G i garage
« Svar #30 skrivet: 16 mars 2012, 22:47:29 »
Förstår inte problematiken.. jag ser det som en fördel att den stannar. Förbrukar minimalt med el, man slipper kall luft blåsandets i nacken och även om den går tyst så blir det ju ändå tystare när den stannar. Att det skulle vara skadligt för kompressorn är rent snicksnack.. Daikins swingkompressor är byggd för att tåla det.
visst blir det tyst när pumpen stannar men elförbrukning blir hög vid alla start-stopp, lika bra köra elradiator istället, lika billigt och tyst hela tiden

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: FTXL25G i garage
« Svar #31 skrivet: 16 mars 2012, 23:11:45 »
visst blir det tyst när pumpen stannar men elförbrukning blir hög vid alla start-stopp, lika bra köra elradiator istället, lika billigt och tyst hela tiden

Ja speciellt när det blir 10 - 15 grader kallt.  :::_)  Jag tänker högt nu.......du mÃ¥ste vara en idiot eller sÃ¥ skämtar du. :-\
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTXL25G i garage
« Svar #32 skrivet: 16 mars 2012, 23:37:53 »
Ja speciellt när det blir 10 - 15 grader kallt.  :::_)  Jag tänker högt nu.......du mÃ¥ste vara en idiot eller sÃ¥ skämtar du. :-\

Är nog benägen att hålla med :-\ Tror inte elradiatorerna är snålare om jag skall var helt ärlig....

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTXL25G i garage
« Svar #33 skrivet: 16 mars 2012, 23:42:41 »
Ja speciellt när det blir 10 - 15 grader kallt.  :::_)  Jag tänker högt nu.......du mÃ¥ste vara en idiot eller sÃ¥ skämtar du. :-\
nej ingetdera, 2-3 minuters uppstartsförbrukn och därefter + 1 minuts värmedrift sedan stopp, lika billigt att använda elelement, kanske till och med billigare.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: FTXL25G i garage
« Svar #34 skrivet: 17 mars 2012, 10:47:36 »
Är förvånad att den hinner höja temperaturen så snabbt i ett så stort garage.
Kolla med rökpatron hur luften går, verkar som utgående luft kommer tillbaka till innedelen direkt.
http://www.lindab.com/se/pro/products/Pages/R%C3%B6kpatron-Miniax-Ventac.aspx
http://www.jet-ventilation.se/xcart/product.php?productid=4626&cat=0&page=1
« Senast ändrad: 17 mars 2012, 10:52:09 av Zelda »

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: FTXL25G i garage
« Svar #35 skrivet: 18 mars 2012, 11:29:27 »
hej
detta med minsta effekt är en liten miss från daikin och
hur man styr tempen
jag antar att man gör lika på 25 som på 20 modellen

om man ställer in heat och tex 19 grader så är avslags tempen ca 22.5
men om man kör på auto så är det ca 20.5 ( miss i tankesättet)

ett av dom vanliga problemen är placeringen av inner temp givaren
tex att enheten sitter ovanför en dörr eller ett fönster (kallras)

ett annat vanligt problem är att den inte har någon konstant avkännings hastiget
när rätt temp har uppnåtts utan stannar väntar 4 minuter innan den ska kolla om tempen har sjunkit

om INTE hålet är tätat från insidan så kommer den att kyla ned tempen fortare vid givaren och ett oftare on/off blir resultatet

sedan skulle nog fläkt hastigheten vara typ 2 ,för en av styrparametrarna är
fläkt hastigheten   och auto körning ger en högre ut temp dvs högre ineffekt
enl dom tester som gjorts och en högre fläkt hastighet gör att den går oftare
on/off

mvh


alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: FTXL25G i garage
« Svar #36 skrivet: 18 mars 2012, 12:26:51 »
hej
detta med minsta effekt är en liten miss från daikin och
hur man styr tempen
jag antar att man gör lika på 25 som på 20 modellen

om man ställer in heat och tex 19 grader så är avslags tempen ca 22.5
men om man kör på auto så är det ca 20.5 ( miss i tankesättet)

ett av dom vanliga problemen är placeringen av inner temp givaren
tex att enheten sitter ovanför en dörr eller ett fönster (kallras)

ett annat vanligt problem är att den inte har någon konstant avkännings hastiget
när rätt temp har uppnåtts utan stannar väntar 4 minuter innan den ska kolla om tempen har sjunkit

om INTE hålet är tätat från insidan så kommer den att kyla ned tempen fortare vid givaren och ett oftare on/off blir resultatet

sedan skulle nog fläkt hastigheten vara typ 2 ,för en av styrparametrarna är
fläkt hastigheten   och auto körning ger en högre ut temp dvs högre ineffekt
enl dom tester som gjorts och en högre fläkt hastighet gör att den går oftare
on/off

mvh
Tack för info  tummenupp konstigt sätt att styra  :::_)
manuell och låg fläkt så blir det kanske så bra som det går med Daikin.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTXL25G i garage
« Svar #37 skrivet: 18 mars 2012, 17:01:21 »
Hålet är tätat från utsidan. Innerdelen sitter inte i närheten av någon dörr eller fönster. Skall testa med fläktläge 2.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTXL25G i garage
« Svar #38 skrivet: 21 mars 2012, 20:52:46 »
Tack för info  tummenupp konstigt sätt att styra  :::_)
manuell och låg fläkt så blir det kanske så bra som det går med Daikin.
ja konstigt sätt att styra pumpen är väl bara förnamnet, förslagen här strider väl mot allt sans och förnuft vad de gäller luftvärmepumpar, frågan är väl om de inte är läge för en stor varning för dessa pumpar.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: FTXL25G i garage
« Svar #39 skrivet: 21 mars 2012, 21:00:05 »
ja konstigt sätt att styra pumpen är väl bara förnamnet, förslagen här strider väl mot allt sans och förnuft vad de gäller luftvärmepumpar, frågan är väl om de inte är läge för en stor varning för dessa pumpar.

Har du provat någon själv?

Jag kan rekommendera! tummenupp
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: FTXL25G i garage
« Svar #40 skrivet: 21 mars 2012, 21:36:56 »
Har du provat någon själv?

Jag kan rekommendera! tummenupp

+1     tummenupp
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTXL25G i garage
« Svar #41 skrivet: 21 mars 2012, 21:48:02 »
Har du provat någon själv?

Jag kan rekommendera! tummenupp
nej bevare oss alla från detta elände, räcker gott med alla problem me dessa pumpar som man läser om här

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTXL25G i garage
« Svar #42 skrivet: 22 mars 2012, 10:40:03 »
nej bevare oss alla från detta elände, räcker gott med alla problem me dessa pumpar som man läser om här

Jag är oavsett supernöjd. Jag har själv läst om problematiken med start och stopp. Detta är åtgärdat på senare pumpar 2011 någongång. Min pump är från mitten av 2011. Sedan tror jag inte dom som använder dom i sina hus och skall hålla 21-22grader har några större bekymmer med start stopp heller.
I mitt garage kan jag se problematiken med låg inomhustemp och hög lägsta avgivna effekt men att påstå att det skulle vara billigare i längden att värma med element, vars totala effekt bör ligga någonstans runt 5kw (för klara av att hålla 13grader) tror jag är rent struntprat från din sida om jag skall vara helt ärlig.

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: FTXL25G i garage
« Svar #43 skrivet: 22 mars 2012, 16:34:18 »
Jag är oavsett supernöjd. Jag har själv läst om problematiken med start och stopp. Detta är åtgärdat på senare pumpar 2011 någongång.

 vet du vad som är Ã¥tgärdat ???


Sedan tror jag inte dom som använder dom i sina hus och skall hålla 21-22grader har några större bekymmer med start stopp heller.

color=red]nej det är sant men ett garage är oftast energi krävande pga betong
plattan som suger energi + läckande portar osv  och har man som du
80 kvm så borde det kräva en del
 och skulle du ha LOCK panel pÃ¥
på garaget och inte tätat på INSIDAN så kan det störa givaren (har själv haft detta fenomen som minskade betydligt efter tätning på insidan)

sedan är daikin inte en pump att sätta i en sommar stuga eller ett garage
eller i trånga utrymmen

pga dess kassa/felaktiga  drift vid typ under hÃ¥llsvärme eller ett utrymme som är litet  finns säkert en eller tvÃ¥ pumpar som passar in vid sÃ¥dana driftförhÃ¥llanden

har du ett hus som jag har så fungerar den till -15 med 21 grader inne
utan tillskott och dessa on/off är sällsynta tills det blir ca +14 ute

men ett tips är att använda 24 timmars timern som ex slår av då och då
tex på dagen som nu är ganska varma
 och att den slÃ¥r pÃ¥ när solen gÃ¥r ned har för mig att det är 4 tillfällen per dygn dÃ¥ minskar dessa on/off[/
color]


alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTXL25G i garage
« Svar #44 skrivet: 22 mars 2012, 20:57:45 »


Vill inte vara stöddig men har du läst mina inlägg överhuvudtaget? Ber om ursäkt om jag är det i sÃ¥ fall  :)

Jag skrev i ett av dom första inläggen angående de problem som skrivits om här och då menar jag att jag läst igenom istort sett alla trådar om detta (bl a dina inlägg) och vad man gjort för förändringar på utedelen vad gäller värmekabeln/matta t ex.

Kan köpa att betongplattan tar en del men gör den inte det i hus ocksÃ¥?  ???
Jag har förvisso "bara" 170mm isolering i plattan, men okej, ett argument för att det kräver mer. Visst jag köper det.
Lockpanel har jag och det sprutades in fogskum från utsidan och lades in isoleringfrån insidan. Skall dock kolla om jag kan riva ner kåpan i helgen och se efter från insidan. Utsidan vet jag garanterat att det är tätt eftersom det gjorde före jag målade fasaden. Hur som helst så har jag inte kollat exakt på hur kåpan sitter men det borde väl vara två skruv och snäppfästen på ovansidan och undersidan på ett ungefär om jag kommer ihåg rätt av det jag läst i installationsmanualen??? Som sagt skall kolla insidan en extra gång för säkerhets skull.

Jag har redan själv konstaterat att det är "lyx" med denna pump i garaget men det är ju jag som har gjort det valet. Bl a för att jag vet att det är bra grejer och att jag fick ett helt ok pris. Värt att tänka på är ju att det är 2,5m takhöjd i större delen men ca25kvm är 3,2m, dvs volymen som skall värmas upp är ju mer än om man jämför med ett hus som är på 80kvm och normalt har 2,4m i takhöjd överallt. Det finns tre portar. Väggisolering 190mm och takisolering 240mm. Sedan håller jag bara 13grader iofs.

Nog om det. Jag har hur som helst ändrat fläktläget till 2 och det har blivit en förbättring helt klart vad gäller start och stopp. Igår kväll när det var 1 plusgrad ute så gick den 12-14 minuter (klockade inte exakt) utan att slå av. Men det kan ju iofs ha att göra med att det var "kallt" ute också.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!