Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FTXL25G i garage  (läst 26549 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: FTXL25G i garage
« Svar #60 skrivet: 29 april 2012, 13:24:50 »
ja om man vill kalla uppstartsförluster för ramptid uppvarvningstid eller anpassningstid är väl mindre intressant, men klart är att de första 2,5-3 miuterna är helt bortkastad energi. sen räcker det inte med det utan pumpen behöver ytterligare tid för att anpassa sig till tidigare värmegivning innan offläget, man kan räkna med en tid mellan ca 4,5-6 minuter varav den första halvan av tiden är helt bortkastad energi och den andra halvan av tiden är halvt bortkastad energi.
vad grundar du detta på ???
energi kan inte förgöras....sÃ¥ vart kastas din tillförda energi bort  Sc:,h
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTXL25G i garage
« Svar #61 skrivet: 18 september 2012, 14:02:08 »
jaså energi kan inte förgöras säger du, håller inte alls med dig där. Eller du kanske kan förklara då vaerför en pump som kan gå ned till låg värmeeffekt och är i gång hela tiden ligger minst 40-50% lägre i förbrukning vid årstider med mindre värmebehov än en pump som har en högre lägsta värmeeffekt och som håller på och går onoff hela tiden??

Nettovarmepumpar

  • Gäst
Nettovarmepumpar
SV: FTXL25G i garage
« Svar #62 skrivet: 19 september 2012, 14:11:43 »
Daikins maskiner är det absolut bästa för montering i tex ett garage eller annat utrymme som saknar annan värme!

Absolut ingen lyx! Kraven är ju långt mycket mer än i en vanlig villa!

Orsaken är att om temperaturen är låg i garaget vilken den lätt blir tex vid öppen port och man pratar med grannen 2 ord så sveper kall
utomhusluft in i garaget, och det kan fort bli 0 grader när det är 15 minus på utsidan.

Ta en Panasonic som exempel då bara om temperaturen inne plötsligt blir under +4grader, Vad händer?
kompressionen minskar brutalt i kompressorn pga av överkylning och kompressorn går då väldigt lätt eftersom fläkten i innerdelen hela tiden går på lägsta varvtal ( 0 gradig luft ger ändå för mycket kylning för att att inomhusdelen skall orka öka i fläktvarvtal och ettans fläkt är redan för hög) Panasonicen kommer att slå ifrån om temperaturen är under +4grader inne en stund och ge ett larm på troligaste fel.

Daikin som är byggd med mer tänk på att den skall kunna gå problemfritt vad som än händer i fler miljöer än tex panasonic gör så här!
Är det för kallt inne så stannar fläkten helt i innerdelen och utedelen jobbar vidare tills temperatren är ok i innerdelen och fläkten startar, gångtiden på fläkten blir längre och längre tills innetemperaturen är inom fjärrens inställningstemperatur.

Panasonicen kommer att behöva hjälpas igång med stödvärme tills temperaturen är över +4 grader och den kan ju vara högre beroende på om den är nordisk eller ej!

Om vi leker med tanken att 1200watt som är lägst så är tiden ändå lång innan denna effekt har värmt upp ett rum så att
tempersturen har ökat en grad eller mer.

Jag tror ju helt klart att pumpen sitter monterad så att värme från pumpens utblås i kombination med låg tempinställning ger kortslutning och gör att så fort den luft som blåser ut kommer tillbaka till givaren så stänger pumpen av!

Nettovärmepumpar!
 
« Senast ändrad: 19 september 2012, 14:39:02 av Bosse-värmepumpsdo »

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTXL25G i garage
« Svar #63 skrivet: 14 januari 2015, 10:59:29 »
Hej igen

En liten update i ämnet. Jag installerade i helgen en enfas elmätare på DIN-skenan i centralen i garaget för att mäta hur mycket pumpen drar över tid. Jag skall läsa av mätaren efter en vecka och sedan prova att höja tempen några grader för att återigen efter en vecka läsa av och se om pumpen går mindre av och på och på så sätt kanske till och med drar mindre energi.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: FTXL25G i garage
« Svar #64 skrivet: 14 januari 2015, 11:07:37 »
Vi fÃ¥r hoppas att det kommer att vara precis lika kallt ute de kommande tvÃ¥ veckorna dÃ¥...  ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTXL25G i garage
« Svar #65 skrivet: 14 januari 2015, 11:17:39 »
Vi fÃ¥r hoppas att det kommer att vara precis lika kallt ute de kommande tvÃ¥ veckorna dÃ¥...  ::)

Ja det kan man ju alltid spekulerar i och SMHI brukar mÃ¥nga gÃ¥nger ha fel  8). Jag har en annan faktor att ta hänsyn till ocksÃ¥. Det är nämligen att det kan bli strömavbrott för minsta lilla vind. Ibland klarar det värsta stormen, typ Egon men ibland räcker det med 10s/m i byarna sÃ¥ kan den försvinna.... och dÃ¥ drar det alltid mer när det är utkylt...

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTXL25G i garage
« Svar #66 skrivet: 18 januari 2015, 11:26:05 »
Jag kan inte säga att jag är annat än besviken.
Elmätaren installerades 10/1.
Jag har gjort följande försök.
Dom första tre dygnen hade jag följande inställning.
15grader
Autofläkt
Swing i sidled
Höjdläge i högsta läget
Resultat 36,3kwh
Nästkommande tre dygn följande inställning.
Samma som ovan fast 18grader.
Resultat 44,8kwh
På 6dygn har pumpen tagit 81,1kwh! Upplever ingen förbättring i att den går mindre på/av.
Detta skall jämföras med huset på 121kvm som fram till 16/1 tagit 246kwh för både värme och varmvatten från 1/1!
Garaget har alltså tagit en tredjedel av huset förbrukning på 10dagar mindre!
Det gör mig faktiskt besviken på pumpen.

Det jag testar nu är:
18grader
Ingen swing i sidled
Fläkten på lägsta hastighet.

Kan bara spekulera i om det dragit mindre med en pump som har mindre ineffekt och som är på typ 4kw istället för på 6kw som den är nu. Förslag på åtgärder?

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: FTXL25G i garage
« Svar #67 skrivet: 18 januari 2015, 12:51:06 »
tycker det verkar bra jag att värma upp 81 kvadrat för ca 0,5 kw i timmen.
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTXL25G i garage
« Svar #68 skrivet: 18 januari 2015, 20:43:57 »
tycker det verkar bra jag att värma upp 81 kvadrat för ca 0,5 kw i timmen.

Vad får du den siffran ifrån? 6dygn är 144 timmar/81,1=1,76kw per timma.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: FTXL25G i garage
« Svar #69 skrivet: 18 januari 2015, 21:00:57 »
Kanske frÃ¥n 81,1 kWh / 144 h = 0,56 kW  8)
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: FTXL25G i garage
« Svar #70 skrivet: 18 januari 2015, 21:14:39 »
Kanske frÃ¥n 81,1 kWh / 144 h = 0,56 kW  8)

Tack sÃ¥ mycket    ^-^    GÃ¥r väl knappast att värma upp den ytan billigare.................
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: FTXL25G i garage
« Svar #71 skrivet: 18 januari 2015, 22:54:37 »
Kostar drygt en tia / dygn med dagens elpris

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTXL25G i garage
« Svar #72 skrivet: 19 januari 2015, 22:01:33 »
Kanske frÃ¥n 81,1 kWh / 144 h = 0,56 kW  8)

Men vafan... Hahaha tankevurpa >:( ::)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!